Nem ez az első Mazda CX-30, ami a Vezess szerkesztőségébe érkezett, hiszen már jó ideje, egész pontosan 2019 óta létezik a márka kompakt méretű crossovere. A születésekor méretben a CX-3 és CX-5 közé pozicionált modellből – azóta rendesen átalakult már a Mazda SUV-kínálata – ezúttal egy különleges, Nagisa felszereltségű kivitelt kaptunk, kétliteres benzinmotorral, hatfokozatú, automatikus váltóval, a legerősebb, 186 lóerős motorral és összkerékhajtással. 

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 1

Külső

A Mazdánál annyi különleges felszereltség, évfordulós kiadás létezik, létezett az idők során, hogy szinte nem is lehet már követni. A Nagisa is ilyen, ami a korábban már megismert CX-30-hoz az extra színt adja – minden Zircon Sand Metallic színű MX-30-as Nagisa, de nem minden Nagisa kapja meg kötelezően ezt a fáradt, katonai zöldet, bármilyen más fényezést is lehet választani hozzá. Mindenesetre a belsőhöz ez egész jól passzol, és ugye ez a különleges szín, tessék csak ezzel megvenni –, illetve a fekete hűtőrács mellett a külső tükrök, a hűtőmaszkot körülölelő betét és a 18 colos felni is fekete rajta.

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 97

4395 milliméter hosszú a CX-30

A Mazda3 alapjaira épülő CX-30 4395 milliméter hosszú, tükrökkel 2040 mm széles és 1540 mm magas, tengelytávja 2655 mm. A Mazdák formája valamikor a jelenlegi Mazda6 megrajzolása óta – le sem merem írni, hogy mikor volt ez, annyira régen – nagyjából képtelen elfáradni, megöregedni. És a Mazdánál nem is érzik úgy, hogy mindenáron piszkálni kéne, ami ennyire telitalálat lett. Inkább a teljes kínálatot ilyenre faragták, amiből legfeljebb a Toyotával közös gyerek lóg ki. 

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 98

Nem rejtették el a kipufogókat

A CX-30 viszont a többiekhez hasonlóan elegáns, sportos, stílusos, úgy, ahogy van. Hangsúlyos hűtőmaszk, keskeny lámpák és óriási márkaembléma elöl, oldalról a fekete felnik és a kissé talán túltolt műanyagozás az ajtók alján és a kerékjárati íveken, hátul pedig az autóipar egyik legszebb hátsó lámpája az, amitől egyedi az autó. Ó, és el ne feledjük, van két darab csinos kipufogója is, ami lehet, hogy 2024-ben már nem annyira PC és inkább rejtegetni kellene, de a Mazda szerencsére nem dugja el. 

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 99

Az autó egyik legszebb része a hátsó lámpa

Belső

Utasterében a bőrhatású ülések terrakotta színe a meghatározó, amit a világot legfeljebb 16 színben látó férfiak inkább barnának mondanának. Ezt itt-ott gunmetal-színű kiegészítőkkel, illetve velúrbetétekkel dobták fel, amiből a műszerfal környékére és az ajtókárpitra is jutott, így nem meglepő, hogy bárhol ér valaki az autóhoz, akkor azt annyira jó lesz megérinteni, mint egy doromboló kismacskát.

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 100

Nem csak jól néz ki, használni is élmény a Mazda belsejét

Az anyaghasználat és kivitelezés mellett az ergonómia is parádés, a Mazda mérnökeinek nem kell mindennap fogat csikorgatva feltalálni újra a meleg vizet. Ami jó, az jó, így a kormányon lévő gombok, kapcsolók elhelyezése, csoportosítása, a klímavezérlés gombjai, azoknak a működése, fogása, színe, szaga – és simán elhiszem, hogy biztos az íze is – mind hibátlan. Sőt, olyan dolgokra is gondoltak, hogy a napi kilométer-számlálónak külön gombot hagytak a műszerfalon, és nem valami rettenetesen eldugott menüben kell lenullázni.

Amiért viszont még ennél is hálásabb lehet, aki autót vezet, az pedig az, hogy egy dedikált gombbal, egy érintéssel zoknigombócot lehet az 1 km/órás gyorshajtás miatt is jajveszékelő rendszer torkába tuszkolni. Ez tényleg ennyi, egy gombnyomás, és vége az őrületnek a következő motorindításig. 

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 101

Ott a varázsgomb, ami elnémít minden hisztit

Az irgalmatlanul szélesvásznú kijelző menüjében a középkonzolon lévő tárcsával a legkönnyebb navigálni, de ez nem újdonság. A körülötte lévő, már USB-C típusú töltőaljzatok és a vezeték nélküli töltőpont viszont már új, és változtak a kormányon lévő gombok árnyalatai is. A telefontükrözés mindkét rendszerrel működik vezetékes kapcsolat nélkül is, és a navigációs utasítások már a színes head-up displayen is megjeleníthetők. 

Műszerfala klasszikus, mutatós műszerekből és középen egy színes kijelzőből áll. Utóbbi mutatja a sebességet, illetve középen a többféle kiválasztható adat valamelyikét. Kormánya sportos, háromküllős, kerek középrésszel és finom bőrborítással, komfortos formázással. 

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 102

Hagyományos, mutatós műszerfal

Csomagtartója a VDA szabvány szerint mérve alapból 422 literes, ami 1398 literesre növelhető a hátsó ülések támláinak ledöntése után. A padló kétféle magasságban is rögzíthető, illetve ki is szedhető, és némi origamis előképzettséggel remek, stabil csomagelválasztót lehet belőle hajtogatni. A csomagtartó legaljában a kötelező felszerelési eszközök lapulnak a defektjavító készlet és a Bose bitang mélynyomójának társaságában. Pótkeréknek viszont már nem maradt hely. 

Technika

Ugyan kizárólag benzinmotorral kapható a CX-30-as, mégis aránylag nagy a motorválaszték. A 2.0 Skyactiv-G motorból kapható 122 és 150 lóerős változat is, amihez hatfokozatú manuális és szintén hatfokozatú, automatikus váltó társítható. Az erősebb motor összkerékhajtással is létezik, ami kézi és automatikus váltóhoz is rendelhető. A kétliteres motorból létezik Skyactiv-X motor is, ez 186 lóerős csúcsteljesítményre képes, legnagyobb nyomatéka pedig 240 Nm. Ez is mindenféle variációban konfigurálható, amit csak a kézi, automata váltóból és az első-, illetve összkerékhajtásból csak össze lehet kombinálni. 

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 103

A szokásosnál nagyobb sűrítési arányú a kétliteres benzinmotor

A Skyactiv-X motor különlegessége a működésében rejlik, hiszen a G jelű motorok 13:1 sűrítési aránya helyett ezekben ennél jóval nagyobb, a dízelekéhez hasonló 15:1 a kompresszióviszony. Ettől hatékonyabb, takarékosabb üzemet remélhet az autó tulajdonosa. A rendszer egy mechanikus kompresszorral és egy lágy hibrid rendszerrel is megtámogatták. Utóbbi jótékony hatása leginkább a vajpuha motorindításoknál érezhető, amitől a start-stop rendszer első újraindítása után sem kezded el keresni, hogy hol és mivel lehetne azonnal kikapcsolni. Futóműve elöl McPherson, hátul igényes, több lengőkaros felfüggesztésű.

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 104

Ha nem is tánctér, de élhető a második üléssor is

Vezetés

Mazdát vezetni hagyományosan jó dolog, és ez pont így van a konkurenseknél valamivel alacsonyabb építésű CX-30-as esetében is. A 186 lóerős motor az összkerékhajtással magabiztosan mozgatja a másfél tonnás autót, a katalógusban szereplő 9 másodperces gyorsulás nem rossz érték egy ilyen kaliberű autótól, de különösebben nem is jó. Érzésre nem a dinamizmus, ami eszünkbe jut róla vezetés közben, inkább a kiegyensúlyozottság, ami megkapó benne, a hatfokozatú, automatikus váltó úgy dolgozik benne, hogy nem is tűnik fel a jelenléte, finoman, érezhető terhelésváltások nélkül kapcsolgat, megfontoltan, őrült kapkodás nélkül. 

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 105

Sportos, jó fogású kormány

Kormányzása közvetlen pontos, jól eltalált a kormányforgatáshoz szükséges erő is, és még visszajelzést is ad az út és a kerekek közti kapcsolatról. A kifejezetten igényes futómű is remek kompromisszum, jó menetkomforttal, de határozott, jó úttartással, ami még a galádabb úthibákkal is sikeresen megbirkózik. Utastere csendes, a hangszigetelés is jó, sem a motor, sem a futómű felől nem jön zaj, egyedül a külső tükrök szélzaja hallható, az is legfeljebb tempós, autópályás utazásnál. 

Vezetőtámogató rendszerei megbízhatóak, felesleges pánikkeltéssel nem borzolják sem a sofőr, sem az utasok idegrendszerét, de amikor szükség van rájuk, megteszik, amit kell, megmentik vagy a gyalogost, vagy az autót a sérüléstől. Jó, a kötelező, sebességtúllépésre figyelmeztető rendszer ebben az autóban is zavaró, de mint ahogy korábban volt róla szó, egy gombbal elnémítható. Cserébe számítani kell arra, hogy a holttérben feltűnő járművekre is csak fényjelzéssel fog figyelmeztetni, ha szükséges. 

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 106

Hatfokozatú kézi és automatikus váltóval is kapható a CX-30

Költségek

Jelenleg a legolcsóbb Mazda CX-30-as 11 099 900 forintért vehető meg, míg a Nagisa felszereltségi szint 13 569 900 forinttól kezdődik és a kézi váltós, elsőkerekes kivitelt jelenti, de már a felszereltséghez egyedüliként rendelhető legerősebb motorváltozattal. Az összkerekes, automata CX-30 Nagisa 15 069 900 forinttól kezdődik, amit még egyéb kiegészítőkkel lehet tovább cifrázni. Például 254 ezer forintos oldalsó köténnyel, 44 ezer forintos króm kipufogóvéggel, esetleg egy 620 ezer forintos felnikészlettel, 170 ezres tetősínnel. 

A fehéren kívül a legtöbb szín 181 ezer forintba kerül, egyedül a jellegzetes, minden Mazda modellnek jól álló spéci Soul Red Crystal fantázianevű szín és a Machine Grey kerül többe, előbbiért 261 ezer forintot, utóbbiért 221 ezret kérnek pluszba. 

Ami működik, azt ne piszkáld! Legfeljebb egy kicsit 107

Szinte tökéletesen sík felületre pakolható az úti holmi

A Mazda CX-30 és vetélytársai – Listaár, forint
Mazda CX-30 (185 LE) 12 170 800
Kia XCeed (140 LE) 9 949 000
Ford Focus Active (155 LE) 12 420 000
Hyundai Kona 1.6 T-GDi HP 4WD (167 LE) 12 799 000

Értékelés

Sportos, elegáns megjelenésével, igényesen kialakított és főleg jól használható, élhető belsejével a Mazda kompakt crossovere már ennyitől is izgalmas, szerethető autó lenne. És akkor még nem beszéltünk a remek futóműről, a csendes, civilizált benzinmotorról, a komfortos váltóról. Szóval nemcsak birtokolni, hanem vezetni is jó a CX-30-at. 

Mellette – Ellene
 
  • Csendes, civilizált motor
  • Príma futómű
  • Igényes belső
  • Ergonomikus kezelőszervek
 
  • Hátra nehéz belőle kilátni
  • A vártnál és az adatoknál erőtlenebbnek tűnő motor

Szavazás

Hány pontot adnál a különleges felszereltségű Mazda CX-30-asnak?
átlag
8.36
szavazat
668
Hány pontot adnál a különleges felszereltségű Mazda CX-30-asnak?