Röviden – Nissan Qashqai
Mi ez? A Nissan úttörő SUV-jának harmadik generációja 1,33 literes turbós benzinmotorral és kézi váltóval, 12 voltos hibrid rendszerrel, 2022-től.
Mit tud? Tágas utasteret, jó pakolhatóságot és elég jó kényelmet, minőségi érzetet.
Mibe kerül? 9,7 millió forintról indul több vezetéstámogató rendszerrel felszerelve, a legmagasabb felszereltséggel a tesztautó közel 15 millió forint.
Kinek jó? Közepes SUV-t keresőknek, akik szeretnek magasan ülni és vonzza őket a Nissan-embléma.

Volt idő, amikor a Qashqait fogalomként is ismerhettük. A Nissan ezzel a modellel az elsők között lépett be a városi crossoverek világába, elég korán ahhoz, hogy úttörőnek nevezhessük. Az biztos, hogy már akkor is küzdöttünk a modellnév leírásával és még ma is bizonytalanságot okoz, de a fura nevű Nissan mindenképp fontos modell. 2006 óta van velünk, és azóta épp a harmadik generációjához ért. Most pedig erős a verseny a kitűnésért. Hogy megy ez az új Qashqainak? Fogjuk emlegetni úgy, mint az elsőt? Van rá esély!

Külső

Evolúciós ugrásnak bátran nevezhetjük az új Qashqai formatervét. Elölről alig lehet megmondani, hogy ez a Qashqai utódja lenne-e, de még a Juke-tól is alaposan eltér a formavilág. Szögletes, éles vonalakkal rajzolták meg, és ez a határozottság igazán passzol egy ekkora SUV-hoz. Kimondottan látványos a fényszórók megoldása, mivel ledesek, nem kell nagy felület, nagy lámpatest, így a lökhárító belenőhetett a lámpák közepébe, majdnem kettéválasztva azt, de mégsem.

Helytartónak elég jó? – Nissan Qashqai 1

Kedves részlet a lökhárító sarkánál dombornyomott modellmegjelölés, és látványosan karcsúbbá teszi az autót a kéttónusú fényezés. Hátulról láthatóak formai egyezések az előző generációs Nissan Qashqaijal, itt már nem kérdés, minek az új verziója megy előttünk, de persze a középre függesztett modellnév is sokat segít, ez most szinte minden gyártónál így jelenik meg, legalábbis a kategóriában.

Nem könnyű egyedinek lenni egy olyan szegmensben, ahol minden az összehasonlításokról szól, de a Qashqaiban van egy pici izgalom. 20 colos felniket kap, amik nem épp a kényelmes utazás zálogai, de a dizájnért bevállalták. Az eddigi talán legnagyobb Nissan-hűtőmaszk került rá, melyben az embléma rejti el maga mögött a ProPilot vezetéstámogató rendszerek szenzorait, elsőre észre sem vennénk. 4425 milliméter hosszú, 55 milliméterrel hosszabb elődjénél, 1838 milliméter széles (+38 mm), és 1635 milliméter magas (+45 mm).

Helytartónak elég jó? – Nissan Qashqai 63

Dombornyomott modellmegjelölés a lökhárítóban

Belső

Történtek nagy változások a Nissan Qashqai belterében, egészen új dizájnt láthatunk, ami sokkal kellemesebb a szemnek, mint a legutóbbi Nissanoké. Friss és légies, modern vonásokat kapunk, miközben jó adag otthonosság is van benne a sötét árnyalatok ellenére is. A legszembetűnőbb, hogy nem teljesen fekete az utastér, a műszerfal, az ajtókárpitok, a középkonzol és a könyöklő is sötétkék műbőr huzatot kapott, ami látványra nagyon jó, és tapintásra sem rossz. Örvendetes, hogy inkább ebből van több, mint műanyag felületből.

Szüksége volt már a Nissannak egy új kormányra is, a vékony küllőkkel és egészen apró középrésszel ez is nagyon modern, szerencsére a gombjai matt felületűek, üdítően igényes megoldás ez a mai autók között. A Tekna felszereltségű tesztautóban rombuszmintás varrású bőrüléseket próbálhattunk, ezek tartása nem rossz, de inkább kényelmesek és nagyobb termetűekre szabottak. A Nappabőr sajnos a sofőr ülésén már láthatóan fényesebb pár ezer kilométer után is, mint az utasén.

Helytartónak elég jó? – Nissan Qashqai 64

Kéken dereng az utastér, kimondottan jól áll neki, a hangulat egészen más, mint korábban

Digitális műszeregységet is kaphat a kormány mögé, melynek megjelenítése nagyon éles, pontos, és a menük közti váltás is gördülékeny. Jó kezelhetőségű az új multimédiás fejegység 10 colos érintőkijelzője, a menüben is könnyű megtalálni a részleteket, a 10 hangszórós Bose hifirendszer pedig gyönyörű hangzású, könnyen beállítható, gyorsgombot is kapott a kijelző szélén a hangzásbeállítás.

Üdítően kevés a fényes, zongoralakk felület az utastérben, a középkonzol is szálcsiszolt hatású műanyag betétet kapott, mintsem magas fényűt. Jó minőségérzetűek a kapcsolók, mindent logikus helyen találunk, ettől is hamar otthonos lesz a Qashqai-belső.

90 fokban nyílnak a hátsó ajtók, ami döbbenetesen kényelmes beszállást és pakolást tesz lehetővé. Amúgy sem kicsi a nyílás, de így végtelenül könnyű a bejutás, pláne a már nehezen mozgó nagymama és a jókora gyerekülés berakása is.

Helytartónak elég jó? – Nissan Qashqai 65

90 fokban nyílik a hátsó ajtó, ez nem jellemző a kategóriában

USB-csatlakozóból a frissebb C kerül előre a második felszereltségi szinttől, egy hagyományos és egy C pedig a hátsó sornak is juthat a magasabb szinteken. Vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Autó jár a nagyobb, 9 colos multimédiás rendszerhez, valamint vezeték nélküli mobiltelefon-töltő is kérhető. A head-up display sem kicsi, 10,8 colos, éles képű vetítéssel, ugyanakkor sötétben látszik a vetítő kerete és a kijelző nagy része is a szélvédőn, ami nem szerencsés.

Tárolók tekintetében nem a legpraktikusabb az új Qashqai. Az ajtók zsebeiben csak kisebb palackok férnek el és egy-két apróság, de a könyöklő alatti rekesz sem túl nagy, ebben pedig egy kisebbet is elrejtettek, ami viszont okos megoldás. Csomagtere 461 literes ügyesen osztott padlólemezzel, de közel 1600 literesre is bővíthető az ülések lehajtásával.

Helytartónak elég jó? – Nissan Qashqai 66

Kényelmesek az ülések, jól beállíthatóak

Technika

Sokat fejlesztettek a Nissan Qashqai szerkezeti elemein. Több mint 60 kilóval könnyebb karosszériát eredményeztek az átalakítások. A több nagy szilárdrágú acélelem használata mellett alumínium motorháztetőt és ajtókat, műanyag első sárvédőket és csomagtérajtót alkalmaztak. A legkönnyebb változat önsúlya így 1330 kilogramm, de a legnehezebb sem éri el az 1,6 tonnát.

Egyelőre négyféle hajtáslánc-kombináció érhető el, mind a Daimler-Nissan-fejlesztésű, 1332 köbcentis, négyhengeres turbós benzinmotorra épül. 140 vagy 158 lóerős kivitelben választható hatfokozatú kézi, vagy dupla kuplungos automata váltóval. Ezek mindegyikéhez mild hibrid rendszert párosít a Nissan, de nem 48, hanem csak 12 voltos rásegítésről van szó, mely egy lítiumion-akkumulátorból és egy indítómotor-generátorból áll.

Helytartónak elég jó? – Nissan Qashqai 67

1,33 literes, 158 lóerős, 260 Nm nyomatékú és 12 voltos hibrid rendszert kapott, sajnos nincs jó erőben

Összkerékhajtás is elérhető az erősebbik motorhoz automata váltóval, ehhez pedig a hátsó futómű is fejlettebb, több lengőkaros multilink rendszerű, míg minden más változathoz csatolt torzíós hosszlengőkaros rendszer társul. Ötödik és egyben legígéretesebb hajtásláncként érkezik a piacra pár hónapon belül a Nissan Qashqai e-Power is, melyben a belső égésű benzinmotor csak áramfejlesztő céllal szerepel, a hajtás mindenképpen csak elektromosan történhet, ezzel pedig a benzinmotoros hajtású kivitelek minden gyengeségétől megszabadulhat a Qashqai.

Vezetés

Messze nem várunk el sokat egy crossovertől, vagy SUV-tól vezetés terén. Az autóipar igáslovai, pénztermelői és a vásárlói igények tökéletes megtestesítői ezek az autók. Juttasson el egyik pontból a másikba kényelmesen egy komplett családot is akár, és közben ne zavarjon, ez a dolga. Éppen ezért lehetett annyira sikeres már az első Qashqai is, a kommersz modellek minőségével, de jóval kényelmesebb, tágasabb, magasabb, mutatósabb autót adott. Az ilyenek lepik el most a komplett autópiacot és taszítanak a mélybe olyan alapmodelleket, mint a Ford Mondeo, a VW Passat, a Renault Megane és a többiek, amikből a jövőben már csak SUV lesz.

Helytartónak elég jó? – Nissan Qashqai 68

Alumínium a géptető és az oldalajtók, műanyagból van a csomagtér fedele

A Nissannál a Micrán kívül már nincs is más, csak crossover és SUV, a Qashqai pedig mindegyiknél is sikeresebb volt az elmúlt években. Így mégiscsak fontos, hogyan teljesít az újdonság, és képes-e lenyűgözni bármivel, amije van. Egy biztos, az nem a vezethetősége lesz. Egy Tekna+ felszerelségű, 158 lóerős kézi váltós, elsőkerékhajtású modellhez volt szerencsénk először, de még a magas felszereltség sem tudta elrejteni az autó valódi arcát.

Szépen kel életre a négyhengeres turbós benzinmotor és csöndesen is jár. Szeretjük, mert elég rugalmas és kulturált, mindemellé kézi váltóval képes nagyon keveset is fogyasztani. A Renault Megane-ok mindegyikében jól muzsikált, de a Nissannál 12 voltos hibrid rásegítéssel látták el, ami úgy tűnik nem tett jót neki. 158 lóerőt és 260 Nm nyomatékot teljesít, ebből azonban a kormány mögött ülve jóval kevesebb érződik.

Helytartónak elég jó? – Nissan Qashqai 69

Alapbólis ledesek a fényszórók, magasabb szinten pedig kitakargatós akvít ledes egységek járnak

Kelletlenül, nagyon lomhán indul el az autó, és bár a nyomatékcsúcshoz társuló fordulatszámot nem adta meg a gyártó a modellhez, érzésre 2000-es fordulat alatt a nyomaték töredékét tudja csak a motor. A mild hibrid rendszerek egyik jótékony hatása, hogy alacsony fordulatszámnál is be tud segíteni a motornak, de a Qashqaiban épp az ellenkezőjét érezni csupán. 1-ből 2-be váltáskor araszolásnál 20 km/h környékén is képes előjel nélkül lefulladni, pláne indulásoknál. Érzéketlen a kuplung és a gázpedálra is rettentő lomhán reagál a motor.

2500 alatt nagyobb gyorsításra nem igazán lehet számítani tőle. Hosszú másodpercek telnek el, mire a motor reagál a gázadásra és nemhogy a teljesítmény csúcsát, de érezhető erőt is csak magasabb fordulatszámon produkál. A gyengének érződő motor ezzel együtt a fogyasztásával sem volt meggyőző, 9 liter körüli értékeket írt a kompjúter, tankolás szerint pedig 9,3 literes átlagfogyasztással fejeztük be a hetet.

Hatfokozatú váltója pontos kapcsolási érzetű, a lomha motor miatt viszont a hatodik fokozat leginkább csak autópálya tempónál használható. Futóműve nem túl kemény és nem is túl puha, stabilan fut, de a 20 colos felniken már itt-ott bizonytalan, úthibákon döccenős, sorozatos úthibákon pedig rázós a komfort.

Helytartónak elég jó? – Nissan Qashqai 70

20 colos felniket is kaphat

Kiemelkedően jó érzetű a kormányzás, precíz és könnyed, amire a filigrán kormány fogása is rátesz. Emellett a vezetési pozíció is korrekt, magasabbaknak előny, hogy elég mélyre állítható az ülés, alacsonyaknak pedig hogy elég magasra. Széles tartományban állítható a kormány is, könnyű megtalálni a jó vezetési pozíciót.

Nincs baj az összeszereltséggel, ahogy az utastér zajkomfortja és akusztikája is remek. Csak a futómű felől hallani rossz zajokat, amiről a hazai úthálózat tehet legfőképpen, minden más tekintetben az utazási komfort és a minőségérzet kielégítő, leszámítva a gyenge motor okozta bukdácsolásokat.

Helytartónak elég jó? – Nissan Qashqai 71

Nem könnyű vezetni, érzéketlen a kuplung és a gázpedál is, kevés az erő a motorban

Költségek

Ötféle felszereltségi szinten érhető el a harmadik generációs Nissan Qashqai. 9,699 millió forintról startol 140 lóerős motorral és kézi váltóval, nem túl magas felszereltséggel, de már ehhez is járnak a vezetéstámogató biztonsági rendszer alap elemei, mint a sávelhagyásra figyelmeztető és visszakormányzó rendszer, a vészfék asszisztens és távolságtartó tempomat is.

Alap a 8 colos központi kijelző, az új 9 colos fejegység az N-Connecta felszereltségtől érkezik az autóba, ahogy a 12,3 colos digitális műszeregység is. 360 fokos kamera rendszer, adaptív ledes fényszórók a sima ledesek helyére szintén az N-Connecta, valamint a Tekna szintektől érhető el. A tesztautó Tekna+ felszereltségű, melyhez alapáron jár szinte minden a 20 colos felniktől kezdve a Bose hifin át az elektromosan mozgatható Nappabőr ülésekig. Ennek alapára 14,099 millió forint, amihez 240 000 forintért kapjuk a prémium színek közé tartozó Élénk kék fényezést és 150 000-ért a fekete tetőt, de már minden elérhető felszereltség benne van.

A Nissan Qashqai és vetélytársai – Listaár, forint
Nissan Qashqai (140 LE) 9 699 000
Volkswagen Tiguan (150 LE) 11 558 000
Peugeot 3008 (130 LE) 9 600 000
Kia Sportage (150 LE) 9 749 000

Értékelés

Praktikuma miatt – főleg a hátsó ajtók és a csomagtér – megérdemel egy piros pontot, elég jól használható autó, de felszereltsége is igen bőséges. Ezek mellett viszont a hajtás gyengén szerepelt a teszthéten, amitől a Nissan Qashqai használhatósága nem a legmeggyőzőbb. Ugyanakkor van benne remény, az elektromos hajtású e-Power éppen a gyenge pontokat fogja kiküszöbölni hagyományos benzines hatótáv mellett. Úgy akár valóban említésre méltó modell lehet az autópiacon.

Mellette – Ellene
 
  • Szélesre nyíló hátsó ajtók
  • Minőségi utastér
  • Kellemes ergonómia
  • Jól használható multimédia
  • Magas felszereltség
  • Alapáras vezetéstámogató rendszerek
 
  • Gyengének érződő motor
  • Magas fogyasztás
  • Magas ár

Szavazás

Neked mennyire jön be az új Nissan Qashqai?
átlag
6.64
szavazat
744
Neked mennyire jön be az új Nissan Qashqai?