Röviden – Opel Corsa-e e-Elegance | |
---|---|
Mi ez? | 136 lóerős elektromos verzió a hatodik generációs Opel Corsából, amely háromféle benzines és egyféle dízelmotorral is kapható. Csak öt ajtóval készül Zaragozában. |
Mit tud? | Felnőtt hangulatú és a folyadéktemperálású akkuval gyorsan villámtölthető kisautó. |
Mibe kerül? | 11 400 000 Ft az e-Edition, 11 960 000 Ft a tesztelt e-Elegance listaára, 8 év/160 000 km az akkugarancia. |
Kinek jó? | Azoknak jó igazán, akik ki tudják használni gyors villámtöltését és egyéb kvalitásait pár 100 kilométeres utakon, mert a Corsa-e nem csupán városi autó, bár rövid távokon is kitesz magáért. |
Francia-német koprodukciós villanyautó járt nálunk az Opel Corsa-e-vel. A GM-korszak utolsó szakaszában bemutatott hibrid Ampera kvalitásait utólag ismerte fel sok autóvásárló, az Ampera-e a GM-PSA váltás korszakában el sem jutott Magyarországra, így a márka második elektromos autója itthon inkább az első.
Külső
Vannak, akik szeretik világgá kürtölni, hogy az átlagnál kevésbé környezetszennyező autóval járnak, nekik szól az eredeti BMW i3 vagy a Prius IV. Másoknak vonzóbb a megszokott formavilág, nekik szól az Opel Corsa-e is. Az autó farán és oldalán van egy-egy apró e jelzés és az elektromos modellnek áramvonalasabb a felnije.
Milliméterre azonosak az elektromos verzió és a belső égésű Corsák méretei, nincs aerodinamikus lökhárító vagy más fejlesztés, ami módosítana a változatlanul a 4060 mm hosszú, 1765 mm széles és 1433 mm magas karosszérián.
Ízlés dolga, de az én szememnek a Corsa F visszafogott formaterve tetszetős és várhatóan időtálló lesz. A vonalvezetésben egyedül a botantenna nem szép, de a PSA legalább következetes a takarékosságban: nemcsak a leányvállalatnak kell ezzel beérni, de a 208 is ezt kapja. Egy kisautónak ezt nem rónám fel, de a Corsa-e Edition listaára 11 400 000, a tesztelt Elegance-é 11 960 000 forint és ezért a pénzért már lehetnek elvárásaink.
Míg a benzines F Corsák alaktényezője 0,29-ről indul, az elektromosra 0,31-es értéket találtam a német Auto Motor und Sport tesztjében, 2,13 négyzetméteres homlokfelülettel. A kettő szorzata 0,66-os légellenállási értéket ad ki, ami igen csekély. (Nagyobb autóknak sokszor jobb az alaktényezője, de nagyobb homlokfelületük miatt nem feltétlenül jobb a légellenállásuk is.)
Belső tér
Nem kevés kényszerrel és legalább ennyi előnnyel járt az Opelnek a francia-kínai tulajdonostól örökölt technika. Egyrészt a Corsából is megszűnt a háromajtós és a 208 alapstruktúrájából fakadóan itt is merőben rossz a beszállás hátra az elégtelen szögben nyíló és eleve kicsi ajtókkal.
Hátul a vezető mögött kevés a hely, az utas mögé beülőnek jobb dolga van. Az első utas lábterét a műszerfal kimélyítése erősen bővíti, így az ülés előrébb húzható és több hely jut a mögötte szorongónak.
Okos döntés volt megspórolni a nehéz és lassú elektromos mozgatást a napfénytető árnyékolójához, kézzel sokkal jobban működik. Sajnos az üveg nem nyitható, de a kánikulát leszámítva az üvegtető feldobja az autót és barátságosabbá teszi a sok fénnyel.
Ahhoz képest, milyen kevés nézetet és funkciót kínál a digitális műszeregység, egyáltalán nem olyan könnyű kezelni. A menüponton belül az indexkar végét nyomkodva lehet léptetni, a menüpontokat pedig a bajuszkapcsolón lévő gyűrű fordításával lehet váltani.
Hiányoltam közülük a rekuperációs értéket, mert ezt jó lenne nézegetni egy villanyautóban. A pillanatnyi fogyasztásmérő 50 kWh/100 km-nél nagyobb értéket nem hajlandó mutatni. A valóságot más autógyártók is hajlamosak elkendőzni, például a Renault-k csak 30 felett írnak ki pillanatnyi fogyasztást, régebbi Volvókban 99,9 l/10 km volt a felső határ, de így gyorsításkor a kijelző lecövekel 50-nél és nem sok hasznát venni. Az óracsoport bal alsó sávjában nagyon jól követhető csíkdiagramon látható, hogy épp visszatermel-e áramot az autó illetve takarékosan vagy pazarlóan haladunk-e.
Szerencsére az Opel tervezői ragaszkodtak a fűtés és a szellőzés valódi gombjaihoz, így a három forgókapcsolóval nagyon egyszerűen és kényelmesen szabályozható a hőmérséklet, ami egész más, mint a 208 menüs, túlbonyolított megoldása. Kiemelendő a hőszivattyús hűtés-fűtés, ami a jóval drágább Hyundai Kona Electrichez is feláras tétel.
A józan ész nagybetűs diadala a telefontöltő. A középső mélyedésben 30 ezer forintért vagy csomagban rendelve vezeték nélkül tölthető a telefon, felette viszont sima USB-A aljzat van, nem az ezt kiszorító USB-C. Így akinek túl öreg a telefonja az induktív töltéshez, az használhatja a hagyományos töltőt kábellel. Hátul is két USB-A csatlakozó várja az ifjúság éhes kütyüit
309 literes csomagterükkel a dízel és a benzines Corsák nagyjából a kategória átlagát hozzák, aminél az elektromosban alaphelyzetben 42 literrel kevesebb a hely. A 267 liter 1042-re bővíthető. A fő konkurensnek tekinthető Renault Zoé 2,7 centivel hosszabb csak, nagyobb az akkukapacitása, mégis 338-1225 litert nyújt.
De a csomagtér méretével nincs nagy baj, inkább az a rossz, hogy nincs padló alatti vagy más helye a töltőkábeleknek. Ott tekeregnek a csomagtér alján. A csomagtartó kialakításában sem látni nyomát annak az igyekezetnek, amit egy Škoda Fabia nyújt praktikus apróságokkal.
Technika
Műszaki szempontból ennek az autónak mindene az Opelt épp három éve felvásárló PSA-csoport francia ágáról érkezik, így a technikai tartalom azonosnak tekintető a Peugeot e-208-cal. Csak formatervezésben és hangolási részletekben tér el az Opel Corsa elektromos verziója a korábban tesztelt 208-tól.
Közös alapjuk a PSA CMP-padlólemeze, a Common Modular Platform. Egy soron gyártható belőlük a dízel, a benzines és az elektromos, mert a piaci igényt nemigen lehet előre pontosan megtervezni. Az elektromos modell hátsó futóműve nem az a csatolt hosszlengőkaros konstrukció, ami a többi Corsában van, hanem a merev tengely egy variációja, Panhard-rúddal kitámasztva.
A Corsa-e nyomtávját azért kellett elöl-hátul 12, tengelytávját pedig 7 mm-rel megnyújtani, hogy 16 helyett 18 modul férjen el H alakba rendezve. A karosszéria egyforma a dízel és a benzines modellekével, csak a kerekek pozíciója más.
Elektromos hajtástechnikában a Corsa-e a PSA autóiból ismert egységcsomagot kapja, 50 kW bruttó kapacitású nagyfeszültségű akkumulátorral a kínai CATL-től és 100 kW (136 LE) csúcsteljesítményű, 260 Nm forgatónyomatékú szinkron-villanymotorral a Continentaltól. A 216 lítiumelektródás akkucellát 18 modulba rendezte az Opel. 46 kilowattóra a kiautózható kapacitás, a többi az akkuk élettartamát megőrző tartalék.
Nagy szó, hogy az akkucsomag folyadéktemperálású, ami télen fűtést, melegben hűtést jelent. Az 1455 kilós autó tömegéből 345 kg jut a nagyfeszültségű telepre. Az autó hasa alatt lelógó akkumulátor elvesz a tesztelt Opel Corsa-e hasmagasságából, a létfontosságú szervet csavarozott és ragasztott acélkeret védi.
Annyira kiszorították a sportverziókat az autógyártókra oktrojált flottaemissziós határok, hogy 136 lóerős villanymotorjával és 8,1 másodperces 0-100-as gyorsulásával a Corsából ez most a legerősebb modell. Abból a Corsából, amelynek már az első generációjából is volt tüzes GSi, a negyedikből pedig sperres OPC Nürburgring Edition, 210 lóerővel.
A mostani Corsa többbi motorváltozata 75-130 lóerő közötti. Az összes benzines háromhengeres, a szívó 75, a turbósok 100 vagy 130 lóerősök. Az Opel Corsa F azon kevés kisautó egyike, amely kapható dízelmotorral is. A 100 lóerős 1,5 literes a motorkínálat egyetlen négyhengeres tagja és a messze legtakarékosabb modell, amit vezettünk is.
Vezetés
Indításkor és a motor leállításakor itt is nyomva kell tartani a start-stop gombot a műszerfalon, ami az újkori Peugeot-k legidegesítőbb sajátossága. Sajnos ezt öröklik az Opelek is.
Kiparkoláshoz nagyon jól jön a csomagtól függően 120 vagy 230 ezer forintért rendelhető tolatókamera képe, ha kivártuk a rendszer bebootolását. Ez időnként sokáig tartott a tesztautónak, de legyetek türelmesek, mert a kilátás nagyon rossz hátrafelé a vastag C-oszlop, a kis ablakok és a keskeny szélvédő miatt.
Jól eltalált helyünk van a volán mögött, az üléshelyzet kedvező. Az első ülések kényelme az Elegance-hoz kérhető, 450 ezer forintos, masszázsfunkcióval és bőrkárpittal feldobott, motoros deréktámaszos komfortülés nélkül is jó. A rengeteg Peugeot-kapcsoló és az egy az egyben PSA-slusszkulcs még mindig disszonáns egy Opelben, de a minőségérzet a finoman forgó kapcsolókkal és a puha felületű műszerfallal rendben van.
Rajtaütésszerű gyorsulásával a Corsa-e sehol nem játszik alárendelt szerepet. A három üzemmód közül a középső annyira eltalált, hogy észre sem venni. Ebben az állásban 80 kW (109 LE) a lehívható maximális teljesítmény 220 Nm-rel, amivel már elsőként jöttünk el a lámpától és érzésre is gyorsak vagyunk.
60 kW, azaz 82 lóerő és 180 Nm jut nekünk a fogyasztáscsökkentésre szolgáló Eco üzemmódban. A légkondicionálás ilyenkor is korrekten dolgozik, a gyorsulás sem marad el a szükségestől, inkább az álmos gázreakcióból érezni, hogy van ennél jobb.
Sportba billentve a háromállású üzemmódkapcsolót mind a 100 kW (136 lóerő) él és a kis pedálmozdulatra lelkesen meglóduló autó leadhatja 260 Nm maximális nyomatékát is. De ne aggódjatok, pánikszerű padlógáznál a villanymotor a másik két üzemmódban is teljes erővel húz.
Áram-visszatermelésből összesen kétfélét tud az elektromos Opel Corsa. D állásban 0,6 m/s2 a regeneratív lassulás határa normál, az irányváltókar hátrahúzásával kapcsolható B-ben fokozott rekuperációval 1,3 m/s2, amikor az akku nem túl hideg és nincs csurig töltve. Ez kevés ahhoz, hogy az autó a fékpedál megnyomása nélkül megálljon, cserébe tud kúszni, ha felengedjük a féket.
A kocsi messze leggyengébb pontja a fékpedál adagolhatósága, hiányzik a jól kivehető nyomáspont. Olyan, mintha egy habos sütemény krémjén nyomnánk át a fékpedált, alig van ellenállása, aztán jön a keményre sült tésztakéreg, ami megfogja a hanyatló fékpedált.
Nem ez az egyetlen baj a lassulással, pedig az autó nem is csökkentett gördülési ellenállású ökugumikat kap. A tesztautón ugyanúgy Michelin Primacy 4 volt a gyári első szerelés, mint az Autó Magazin német testvérlapjának féktesztjén vizsgált autón. Az Opel Corsa-e gyengén muzsikált a fékteszteken, 100-ról a 10. vészfékezéskor 40,5 méteres fékutat produkált, aminél egy D Corsa már jobbat tudott, tíz éve. A gond aligha a négytárcsás üzemi fékberendezés képességeivel van, mert a benzines Corsa F ugyanezen a kíméletlen fékteszten igen jól szerepelt, csak ott nincs átmenet és időveszteség a rekuperációs és a hidraulikus fékezés között.
Ebben a szegmensben a Corsa igen sokféle vezetőtámogató rendszert kínál. Autópályán az adaptív sebességtartó tempomat jól a kezem alá dolgozott, a sávban tartó rendszer viszont tenyérbemászó, szó szerint. Mivel az index harmadik villanásának hamarabb van vége, mint a decens sávváltásnak, az autó ellentart a terelővonal átlépésekor.
Sávváltás nélkül is idegesítő a működése, mert a sáv középvonalán igyekszik vezetni az autót és állandóan állít a kerekek szögén. Ettől folyamatosan érezni a korrekciókat a kormányon.
Csak rövid időre lehet átengedni neki a vezetést, mert hiába tereli rutinosan az elektromos Opel Corsát, némi idő elteltével felszólít a volán átvételére. Erre hangjelzés híján csak a műszeregység felirata figyelmezteti a vezetőt. A rendszer nálam a tesztelési fázis után pihent az M7-esen megtett közel 400 kilométeren.
Autópályán tetszett a bő erőtartalék és a csendes működés is. A motor 130 felett sem fulladt ki, a gyári végsebességig vehemens a gyorsulás, ami 150 km/óra. A szél és a gördülés hangja is mérsékelt, egy kiskocsitól dicséretes az Opel Corsa-e zajcsillapítása. Pedig városban a forgalom moraja és az elsuhanó autók többször keltettek olyan érzést, mintha nem volnának rendesen felhúzva az ablakok.
Városból autópályára érve még mérsékelt, 110-120-as sebességgel is gyorsan esni kezd az ígért hatótáv, 10-20-asával fogy a megtehető távolság, amíg a fedélzeti számítógép megnyugszik. Az ingadozások túl nagyok, de ez az e-208-ban még rosszabb volt, ott városban is szélsőségesen apadt és gyarapodott a hatótáv.
Ha már mentünk 25-30 kilométert sztrádán, a számítógép magára talál és újra hiteles hatótávadatokat jelez, mint addig városban. 50 megtehető kilométerig tízesével változik a hatótáv, ami kicsit elnagyolt, viszont stabilitást sugall és nem nyugtalanítja a vezetőt gyakori újrakalkulálással. 50 alatt látunk pontosabb apadást, onnantól kettesével csökken a hatótávolság. A sport üzemmód akkor is kapcsolható, ha már csak 7 százalék a töltöttség, ennél jobban egyszer sem merítettem le a nagyfeszültségű akkumulátort.
Méretein túlmutatóan a villanyautók között az Opel Corsa-e remek utazóautó két embernek. Gyorsan újratölti az akkukat, audiorendszere a kategóriában szokatlanul telt hangzást ad, ülései jók és az Elegance-ba kérhető az IntelliLux csodalámpa. Az adaptív LED-es fényszóró bőven megér 210 000 forintot.
Országúton is szép vele az élet, mert a 345 kg-os akkucsomag 57 mm-rel lejjebb viszi a súlypontját és az akkuk védőkerete egyben merevíti is az autót.
Nem olyan jó vezetni, mint a sokkal könnyebb benzinest és a kormányérzet is messze van egy MINI Cooper SE visszajelzéseitől, de amit az autó útfekvésben tud, az igazán megnyugtató. Erőtől duzzadó motorjával nagyon fürgén lehet kamionokat előzni.
Töltés
Kategóriáján belül az Opel Corsa-e töltési lehetőségei nagyon jók. Mindkét töltőkábel alapfelszerelés, tehát a 230 voltos konnektorba való és a Type2-es aljzatokba való Mennekes-kábel is.
Alapáron kapott váltóáramú töltője az árlista szerint 7,2 kilowattos, a gyári adat 7,4 kW. Ennél általában a jóval drágább villanyautók sem adnak jobbat. A nagy szó azonban a 100 kW csúcsteljesítményű villámtöltés egyenáramról.
Ezt kiszolgálni képes DC-töltőből egyelőre öt működik Magyarországon az Ionity-hálózatában, három benzinkúton. Ám a jövőben ez bővülhet és a Corsa-e az egyre több 50 kilowattos egyenáramú töltőn is fürgén szívja magába az áramot.
Hosszabb távok megtételére emiatt is alkalmasabb a 330 helyett 395 kilométeres WLTP-hatótávot kínáló Renault Zoénál. Egyrészt kényelmesebb és felnőttebb útfekvésű autó, másrészt az egyenáramú villámtöltés maximuma 50 helyett 100 kW. A folyadéktemperálás nélküli akku miatt a Zoéval az 50-es csúcs is inkább elméleti érték, míg az Opel 80 százalékig töltve 60-70 kilowattos átlagokat tart a rövid időre ténylegesen elért 100-as csúcs mellett.
Cserébe a Zoé 22 kW-os töltőjével sokkal gyorsabban tölt váltóáramról az áruházi, élelmiszerbolti, közterületi eszközökön. A Corsa-e a 200 ezer forintos felárért rendelhető háromfázisú AC-töltővel is csak a felét tudja ennek, ha 11 kilowattórásra bővül a fedélzeti töltője.
Annak, aki fali töltőről otthon tankol váltóáramról, sokszor a kisebbik teljesítmény is bőven elég, mert másnapra tele lesz a teljesen lemerült akku is, legfeljebb nem éjjel kettőre, hanem reggel hatra. Mindenki a saját autózási szokásai tükrében döntsön.Városi, elővárosi használatra a Zoé töltője, autópályára, hosszabb utakra az Opelé kedvezőbb.
Költségek
Felszereltségtől függően 11,4 vagy 12 millió forintba kerül az Opel Corsa-e listaáron, utóbbi a tesztelt e-Elegance. Mivel az állami támogatási keretet nem töltötte fel újra a kormány, egy 11 millió alatti akciós árból sem vonható le a 2,5 millió forint mindazoknak, akik az egynapos időszakban szubvenciót kaptak rá az adófizetőktől.
Városban jóval takarékosabb az autó, mint 105-re állított tempomattal, amivel majdnem 400 kilométeren át gyakoroltam a türelem erényét. Városban 13,4, spórolós autópályás utazás után 16,1 kWh/100 km fogyasztást kalkulált a számítógép. Az átlag 14,8 kWh/100 km.
Amikor 280 km megtételével 10 százalék alá merítettem az akkukat, maradt még 16-20 kilométernyi hatótávja az autónak. 300-320 kilométert elgurul odafigyelő vezetéssel és szép időben.
Meglepő hiba a tesztautóban, hogy töltés közben az autót az indítógombbal aktiválva úgy csökkent az átlagfogyasztás, hogy közben a kocsi egy métert sem ment. Azzal semmi baj, ha az átlagsebesség esik „gyújtáson” állva töltés közben, de az nem fér a fejembe, miért hat ez a fogyasztásra. A 16,1 kilowattórás átlag 9,8-ra torzult állás közben, konstans 83 km/órás átlagsebesség mellett.
Öt év/100 000 km a garancia az autóra, ebből az első két évre kilométer-korlátozás nélkül érvényes. Az akkumulátorra vonatkozó jótállás nagyvonalú, a vállalás az eredeti kapacitás 70 százalékának megőrzésére vonatkozik nyolc évre vagy 160 000 km-ig, ami igazán tisztességes arány.
Gazdagon felszerelt elektromos kis és kompakt autók listaára
BMW i3 Advanced Edition (184 LE) 14 990 895 Ft
Honda e Advance (154 LE) 12 679 000 Ft
Mazda MX-30 GT Plus Vintage (143 LE) 10 990 900 Ft
MINI Cooper SE XL (184 LE) 13 251 000 Ft
Peugeot e208 GT (136 LE) 13 815 000 Ft
Renault Zoé Intens (136 LE) 12 169 000 Ft
Értékelés
Elektromos autóként a 280-320 kilométeres hatótávokat produkáló Opel Corsa-e közelít a teljes értékű autókhoz. A folyadékhűtésű akkuk gyors villámtöltésével belföldi távolságokra simán bevethető, ha út közben adott a legalább 50 kilowattos egyenáramú villámtöltés. Hátul szűk, kis csomagterű és alig variálható autó, de bőséges hatótávjával, felnőtt viselkedésével és visszafogott árával vonzó portéka a villanyautók piacán.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|