Röviden – Peugeot 2008 1,2 PureTech 82 Allure
Mi ez? Tavaly év elején felfrissített kis SUV kizárólag elsőkerék-hajtással, a városi használatra leginkább alkalmas szívómotorral.
Mi tud? Igényes a belső kivitele, jól variálható a csomagtere és kellően tágas belül családi használatra.
Mibe kerül? Listaáron 4,2, használtautó-beszámítással 3,7 millió forinttól kapható a 2008 ezzel a motorral. A tesztelt Allure ára 5,1, akciósan 4,6 millió Ft.
Kinek jó? Városi-elővárosi közlekedésre praktikus, ésszerű költséggel fenntartható új autót keresőknek, nyugdíjasoknak, magasan ülni szerető nőknek.

Tavaly májusban vezettük a modellfrissítés utáni 2008-ast, amely nemrég a külföldi bemutatóra el sem hozott belépőmotorral járt nálunk. A szívó háromhengeres benzinesnek se turbója, se részecskeszűrője, se égbetörő befecskendezési nyomása nincs. A tesztautó érdekes összeállítás: a legolcsóbb motor a legdrágább felszereltséggel randevúzik, aminek van vonzereje.

Külső

Alaposan renoválta kis crossovere külsejét a Peugeot a tavalyi átdolgozáskor. A lámpák azonosak, de a motorházfedél is megváltozott a jóval markánsabb új hűtőráccsal. A legfeltűnőbb formaelem a tetőívbe kanyarított lépcső, ami nem annyira a Land Rover Discoveryt idézi, mint a Talbot Matra Ranchót, amivel a Házibuli című filmben járt az apukát megformáló Claude Brasseur.

Hol kapni még új autót szívómotorral? 1
Hol kapni még új autót szívómotorral? 2

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Hol kapni még új autót szívómotorral? 35
Hol kapni még új autót szívómotorral? 36
Hol kapni még új autót szívómotorral? 37
Hol kapni még új autót szívómotorral? 38
Hol kapni még új autót szívómotorral? 39
Hol kapni még új autót szívómotorral? 40
Hol kapni még új autót szívómotorral? 41
Hol kapni még új autót szívómotorral? 42
Hol kapni még új autót szívómotorral? 43
Hol kapni még új autót szívómotorral? 44
Hol kapni még új autót szívómotorral? 45
Hol kapni még új autót szívómotorral? 46
Hol kapni még új autót szívómotorral? 47
Hol kapni még új autót szívómotorral? 48
Hol kapni még új autót szívómotorral? 49
Hol kapni még új autót szívómotorral? 50
Hol kapni még új autót szívómotorral? 51
Hol kapni még új autót szívómotorral? 52
Hol kapni még új autót szívómotorral? 53
Hol kapni még új autót szívómotorral? 54
Hol kapni még új autót szívómotorral? 55
Hol kapni még új autót szívómotorral? 56
Hol kapni még új autót szívómotorral? 57
Hol kapni még új autót szívómotorral? 58
Hol kapni még új autót szívómotorral? 59
Hol kapni még új autót szívómotorral? 60
Hol kapni még új autót szívómotorral? 61
Hol kapni még új autót szívómotorral? 62
Hol kapni még új autót szívómotorral? 63
Hol kapni még új autót szívómotorral? 64
Hol kapni még új autót szívómotorral? 65
Hol kapni még új autót szívómotorral? 66
Fotó megosztása:

415,9 centis hossza tenyérnyivel kisebb csak a VII-es Golfénál, a Peugeot 2008-ast mégis a kis aszfaltterepjárók közé soroljuk. A mezőnyben hatalmas a tolongás. A piaci realitáshoz igazított árral visszatért a Mitsubishi ASX, a Vitara tarol, a Mokka nemrég frissült, és az európai piacvezető Capturnek is bőven van beleszólása a vásárlói döntésekbe. A Juke sem írható le, belevaló alternatívaként ott a Citroën C4 Cactus és a FIAT 500x, ha pedig nem szorít a büdzsé, a Mazda CX-3-at vagy a JEEP Renegade-et nehéz lefőzni. (Összehasonlító teszt öt dízelmotoros konkurenssel itt.)

Belső

Évtizedekkel ezelőtt a Peugeot-t egyesek francia Mercedesnek hívták, ami nemcsak a konzervatív konstrukciós elveknek, hanem az autók tartósságának is szólt. Az ezredforduló utáni vérzivataros időszakot a 2006-2008-tól bemutatott autókkal kiheverte a márka, de mire ezt tudomásul veszik az emberek, még sok év telik el. A 2008-on több jelét is látni, hogy a Peugeot igyekszik a kategóriában megszokottnál igényesebb autót kiállítani.

Nagyon jó fogású és érdekes a kis kormánykerék, de sokaknak belóg a műszerek elé

Nagyon jó fogású és érdekes a kis kormánykerék, de sokaknak belóg a műszerek elé

Adatlap

Peugeot 2008 1,2 PureTech 82 Allure

Motor Soros, 3 hengeres szívó benzines, 1199 cm3
Teljesítmény 60 kW (82 LE)/5750
Nyomaték 118 Nm/2750
Gyorsulás (0-100 km/h) 13,5 mp
Végsebesség 168 km/ó
Fogyasztás (vegyes) 4,9 l/100 km
Listaár: 5 115 0000 Ft

A műszerfal lágy műanyaga, szép felülete jó indítás, a tetőkárpit mögül a karomnyomszerű mintázatot megvilágító LED-ek jól mutatnak éjszaka. Szépek a nagy műszereket keretező, kéken derengő ívek és van elég rakodóhely is.

Elöl rövid az ülőlap, a kormány a tengelyirányú állítás ellenére is kicsit messze van és a látványos hurkák puhasága ellenére az oldaltartás semmi különös. A magasságtól és ülésbeállítástól függően jó helyen lévő vagy a műszerekbe állandóan belógó kis kormány nekem tetszik, jó fogású, más meg utálja. Ezt ki kell próbálni.

Csalódást okozott az Arkamys audiorendszer. Csavargattam ide-oda, megpróbálkoztam többféle hangzásvilággal, mindig fahangon szólt. De legalább felárat nem kell érte fizetni.

Meglepetésünkre az utas oldalán is akad ülésmagasság-állítás, a hátul ülőknek is jut belső világítás és az autó méreteihez képest kényelmes lábtér. Hátra be lehetett kötni három gyermeket, kettőjüket oldaltámaszos gyermekülésbe, középre egyiküket ülésmagasítóval.

Lesüllyed a hátsó üléspad a támlák lehajtásakor, a raktér sík és mély

Lesüllyed a hátsó üléspad a támlák lehajtásakor, a raktér sík és mély

A kalaptartó meglététől függően 350 vagy 360 literes a csomagtér az ablakok vonaláig mérve. A poggyásztér kárpitozása elismerésre méltó,  az üléstámla lehajtásakor az ülőlap is lesüllyed, amivel sík lesz a felület és a raktér is tágasabb, mintha a háttámla szimplán ráhasalna az ülésre. A csomagtartó alján a szépen kárpitozott, kemény padlóelválasztó is annak a jele, hogy a Peugeot áldozott a 2008-ra.

Vezetés

Városban és éles országúti kanyarokban a belógó első tetőoszlopoktól nehéz a kilátás ferdén előre. A tükrök normálisan használhatók, a 10,8 méteres, járdák között mért fordulási kör közepes eredmény.

82 lóerővel és 118 Nm nyomatékkal kell gazdálkodni, némi belátással megfelel ez a motor az 1045 kilóról induló autóhoz

82 lóerővel és 118 Nm nyomatékkal kell gazdálkodni, némi belátással megfelel ez a motor az 1045 kilóról induló autóhoz

Idegesítő, hogy meredek utcán parkolva az autó azonnal gurulni kezd a fékpedál felengedésekor. A mai autók zöme tartja pár másodpercre a féknyomást, hogy ne kelljen a kézifékkel dolgozni. Ha már a visszagurulás-gátló a legtöbb motorhoz alapfelszerelés, az 1,2-es szívó benzines is megkaphatná.

Főleg, mert a kézifékkar szerencsétlen formájú, rövid markolatával nagy erőt igényel, ami nekem nem tűnt fel, de a kocsit kipróbáló hölgynek igen. Végül engem kért meg, hogy az utasülésről oldjam a rögzítőféket.

Bármerre járunk, átjön az autón, hogy a Peugeot 2008 könnyű. A tesztelt modell súlya 1045 kilóról indul, ami a 4,2 méteres hosszhoz képest igen jó eredmény. 2750-es fordulatszámon 118 newtonméterünk és 5750-en 82 lóerőnk van, ezt kell beosztani az ötfokozatú, gyatrán kapcsolható váltóval.

Alacsony szervizköltségeket ígér a feltöltés nélküli, szívó benzines motor

Alacsony szervizköltségeket ígér a feltöltés nélküli, szívó benzines motor

Mivel az áttételezés rövid, a gyorsan leforgó fokozatok segítenek megteremteni a lendületes gyorsulás érzését. 13,5 másodperc telik el százig, ami elfogadható. Hamar vége a kettesnek, idővel leforog a hármas is, jön a negyedik, érzésre száguldunk. Illúzióromboló lepillantani a sebességmérőre, ami még mindig csak 90-et mutat.

Érdemes a középső tartományban használni a motort, mert 2000-es fordulatszám alatt berzenkedik a mélyre nyomott gáz ellen, nagy terhelésre csúnyán rázkódik, beremeg a motor. Ugyanez történik elinduláskor is, más motortartó bakokkal vagy nagyon odafigyelő kuplungkezeléssel lehetne segítene ezen. A háromhengeres benzines 2500 körül kezd érezhetően húzni és hiába nincs sok lóerőnk, a hangulat jó, a pörgős motoron érezni, hogy akar menni.

Rövid az ülőlap, közepes az oldaltartás és az üléshelyzet sem optimális a 2008-ban

Rövid az ülőlap, közepes az oldaltartás és az üléshelyzet sem optimális a 2008-ban

Országúti közlekedésre is megfelel ez a motorváltozat, autópályán sem az erőnléte, inkább a hangja szól ellene. 130-as sebességnél 4150 körüli a fordulatszám ötödikben, ilyenkor már zajos a motor.

Mégis jó volt elhagyni Budapestet a tesztautóval, mert a foltozott aszfalton botlábú, főleg egy francia autótól kényelmetlen futómű máris a szebbik arcát mutatja. Kanyargós úton a Peugeot 2008 magára talál, ha nem engedjük elveszni a lendületet, sebesen fut.

A kormányzás közvetlen, kis mozdulatra elég nagyot fordíthatunk a kerekeken. A nemzetközi bemutató után a hazai próba után is jó választásnak tartjuk gyári első szerelésként a Goodyear Efficient Grip nyári gumikat.

A 2008 stabil és flott autó, a direkt kormányzással és az apró volánnal jó vele kanyarogni

A 2008 stabil és flott autó, a direkt kormányzással és az apró volánnal jó vele kanyarogni

Értékeltük az Allure szinten szériában járó elektrokróm visszapillantót, amely automatikusan elsötétedik, ha hátulról vakítana egy autó fényszórója. A fordulatszámmérő és a kilométeróra közötti  kijelző fekete-fehér grafikája messze van a korszerűtől, de annál hasznosabbak az ott kiírt adatok, például a navigáció útmutatása. Így le sem kell nézni a színes, hét hüvelyk átmérőjű érintőképernyőre. A monitorra androidos telefonok és iPhone-ok képernyője is tükrözhető, tehát az autó kijelzőjét nyomkodva, szabálytalankodás nélkül érhetjük el a telefon bizonyos funkcióit.

Költségek

Elsőre megriasztott a 8,2 liter/100 kilométeres átlagot mérő fedélzeti számítógép, de ahogy gyűltek a megtett kilométerek, a fogyasztás is barátságosabb lett. Az autó leadásakor 7,1 literes átlag jött ki a tankolás után, ami fele városi, fele országúti használatban így sem kevés egy viszonylag könnyű és modern autótól ekkora motorral.

A benzines 2008 és vetélytársai – Listaár, forint
Opel Mokka X 1,6 Enjoy (115 LE) 5 640 000
 Peugeot 2008 1,2 Allure (82 LE) 5 115 000
Renault Captur Intens 0,9 TCe (90 LE) 4 699 000
 Suzuki Vitara 1,6 GL+ (120 LE) 4 910 000

Aki használt autót számíttat be, félmillió forintos engedményre számíthat a márkakereskedésekben a listaárból. Ilyeténképpen a Peugeot 2008 1,2 Pure Tech 82 Allure 4 615 000 forintba kerül.

7,1 litert fogyasztott százon a tesztautó, aminél kicsit kevesebbre számítottam

7,1 litert fogyasztott százon a tesztautó, aminél kicsit kevesebbre számítottam

Ha egy kicsit finomabban működne a motor, jó szívvel ajánlanám városi használatra, amit az összes többi motor rosszabbul visel a nagyon gyorsan bemelegedő, szívó háromhengeresnél. Kell hozzá belátás és képesség a lemondásra, de a gazdag felszereltségű 2008 Allure a 82 lóerős verzióban is méltó a figyelemre, ha a takarékosabb, de erősebb Vitara olcsóbb hatású belső tere vagy más ok miatt nem jön szóba.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Igényes belső tér
  • Jó variálhatóság
  • Tágas utas- és csomagtér
  • Életteli motor
  • Kiszámítható szervizköltség hosszú távon
  • Jó útfekvés
  • Gazdag felszereltség
  • Kis fordulaton kulturálatlanul járó motor
  • Akadozó, hosszú utakon mozgó sebességváltókar
  • Túl rövid kézifékkar
  • Ügyetlen kalaptartó
  • Viszonylag magas fogyasztás
  • Rázós futómű
Hogy tetszik a szívó benzinmotoros Peugeot 2008?
átlag
4.92
szavazat
784
Hogy tetszik a szívó benzinmotoros Peugeot 2008?