Röviden – Peugeot 2008 1,2 PureTech 82 Allure
Mi ez?Tavaly év elején felfrissített kis SUV kizárólag elsőkerék-hajtással, a városi használatra leginkább alkalmas szívómotorral.
Mi tud?Igényes a belső kivitele, jól variálható a csomagtere és kellően tágas belül családi használatra.
Mibe kerül?Listaáron 4,2, használtautó-beszámítással 3,7 millió forinttól kapható a 2008 ezzel a motorral. A tesztelt Allure ára 5,1, akciósan 4,6 millió Ft.
Kinek jó?Városi-elővárosi közlekedésre praktikus, ésszerű költséggel fenntartható új autót keresőknek, nyugdíjasoknak, magasan ülni szerető nőknek.

Tavaly májusban vezettük a modellfrissítés utáni 2008-ast, amely nemrég a külföldi bemutatóra el sem hozott belépőmotorral járt nálunk. A szívó háromhengeres benzinesnek se turbója, se részecskeszűrője, se égbetörő befecskendezési nyomása nincs. A tesztautó érdekes összeállítás: a legolcsóbb motor a legdrágább felszereltséggel randevúzik, aminek van vonzereje.

Külső

Alaposan renoválta kis crossovere külsejét a Peugeot a tavalyi átdolgozáskor. A lámpák azonosak, de a motorházfedél is megváltozott a jóval markánsabb új hűtőráccsal. A legfeltűnőbb formaelem a tetőívbe kanyarított lépcső, ami nem annyira a Land Rover Discoveryt idézi, mint a Talbot Matra Ranchót, amivel a Házibuli című filmben járt az apukát megformáló Claude Brasseur.

Ezt az ívet vitték tovább a Matra Ranchóról a tervezők. A Simca-Talbot a PSA-csoport részeként ment csődbe, nincs plágium

415,9 centis hossza tenyérnyivel kisebb csak a VII-es Golfénál, a Peugeot 2008-ast mégis a kis aszfaltterepjárók közé soroljuk. A mezőnyben hatalmas a tolongás. A piaci realitáshoz igazított árral visszatért a Mitsubishi ASX, a Vitara tarol, a Mokka nemrég frissült, és az európai piacvezető Capturnek is bőven van beleszólása a vásárlói döntésekbe. A Juke sem írható le, belevaló alternatívaként ott a Citroën C4 Cactus és a FIAT 500x, ha pedig nem szorít a büdzsé, a Mazda CX-3-at vagy a JEEP Renegade-et nehéz lefőzni. (Összehasonlító teszt öt dízelmotoros konkurenssel itt.)

Belső

Évtizedekkel ezelőtt a Peugeot-t egyesek francia Mercedesnek hívták, ami nemcsak a konzervatív konstrukciós elveknek, hanem az autók tartósságának is szólt. Az ezredforduló utáni vérzivataros időszakot a 2006-2008-tól bemutatott autókkal kiheverte a márka, de mire ezt tudomásul veszik az emberek, még sok év telik el. A 2008-on több jelét is látni, hogy a Peugeot igyekszik a kategóriában megszokottnál igényesebb autót kiállítani.

Nagyon jó fogású és érdekes a kis kormánykerék, de sokaknak belóg a műszerek elé

Nagyon jó fogású és érdekes a kis kormánykerék, de sokaknak belóg a műszerek elé

Adatlap

Peugeot 2008 1,2 PureTech 82 Allure

MotorSoros, 3 hengeres szívó benzines, 1199 cm3
Teljesítmény60 kW (82 LE)/5750
Nyomaték118 Nm/2750
Gyorsulás (0-100 km/h)13,5 mp
Végsebesség168 km/ó
Fogyasztás (vegyes)4,9 l/100 km
Listaár:5 115 0000 Ft

A műszerfal lágy műanyaga, szép felülete jó indítás, a tetőkárpit mögül a karomnyomszerű mintázatot megvilágító LED-ek jól mutatnak éjszaka. Szépek a nagy műszereket keretező, kéken derengő ívek és van elég rakodóhely is.

Elöl rövid az ülőlap, a kormány a tengelyirányú állítás ellenére is kicsit messze van és a látványos hurkák puhasága ellenére az oldaltartás semmi különös. A magasságtól és ülésbeállítástól függően jó helyen lévő vagy a műszerekbe állandóan belógó kis kormány nekem tetszik, jó fogású, más meg utálja. Ezt ki kell próbálni.

Csalódást okozott az Arkamys audiorendszer. Csavargattam ide-oda, megpróbálkoztam többféle hangzásvilággal, mindig fahangon szólt. De legalább felárat nem kell érte fizetni.

Meglepetésünkre az utas oldalán is akad ülésmagasság-állítás, a hátul ülőknek is jut belső világítás és az autó méreteihez képest kényelmes lábtér. Hátra be lehetett kötni három gyermeket, kettőjüket oldaltámaszos gyermekülésbe, középre egyiküket ülésmagasítóval.

Lesüllyed a hátsó üléspad a támlák lehajtásakor, a raktér sík és mély

Lesüllyed a hátsó üléspad a támlák lehajtásakor, a raktér sík és mély

A kalaptartó meglététől függően 350 vagy 360 literes a csomagtér az ablakok vonaláig mérve. A poggyásztér kárpitozása elismerésre méltó,  az üléstámla lehajtásakor az ülőlap is lesüllyed, amivel sík lesz a felület és a raktér is tágasabb, mintha a háttámla szimplán ráhasalna az ülésre. A csomagtartó alján a szépen kárpitozott, kemény padlóelválasztó is annak a jele, hogy a Peugeot áldozott a 2008-ra.

Vezetés

Városban és éles országúti kanyarokban a belógó első tetőoszlopoktól nehéz a kilátás ferdén előre. A tükrök normálisan használhatók, a 10,8 méteres, járdák között mért fordulási kör közepes eredmény.

82 lóerővel és 118 Nm nyomatékkal kell gazdálkodni, némi belátással megfelel ez a motor az 1045 kilóról induló autóhoz

82 lóerővel és 118 Nm nyomatékkal kell gazdálkodni, némi belátással megfelel ez a motor az 1045 kilóról induló autóhoz

Idegesítő, hogy meredek utcán parkolva az autó azonnal gurulni kezd a fékpedál felengedésekor. A mai autók zöme tartja pár másodpercre a féknyomást, hogy ne kelljen a kézifékkel dolgozni. Ha már a visszagurulás-gátló a legtöbb motorhoz alapfelszerelés, az 1,2-es szívó benzines is megkaphatná.

Főleg, mert a kézifékkar szerencsétlen formájú, rövid markolatával nagy erőt igényel, ami nekem nem tűnt fel, de a kocsit kipróbáló hölgynek igen. Végül engem kért meg, hogy az utasülésről oldjam a rögzítőféket.

Bármerre járunk, átjön az autón, hogy a Peugeot 2008 könnyű. A tesztelt modell súlya 1045 kilóról indul, ami a 4,2 méteres hosszhoz képest igen jó eredmény. 2750-es fordulatszámon 118 newtonméterünk és 5750-en 82 lóerőnk van, ezt kell beosztani az ötfokozatú, gyatrán kapcsolható váltóval.

Alacsony szervizköltségeket ígér a feltöltés nélküli, szívó benzines motor

Alacsony szervizköltségeket ígér a feltöltés nélküli, szívó benzines motor

Mivel az áttételezés rövid, a gyorsan leforgó fokozatok segítenek megteremteni a lendületes gyorsulás érzését. 13,5 másodperc telik el százig, ami elfogadható. Hamar vége a kettesnek, idővel leforog a hármas is, jön a negyedik, érzésre száguldunk. Illúzióromboló lepillantani a sebességmérőre, ami még mindig csak 90-et mutat.

Érdemes a középső tartományban használni a motort, mert 2000-es fordulatszám alatt berzenkedik a mélyre nyomott gáz ellen, nagy terhelésre csúnyán rázkódik, beremeg a motor. Ugyanez történik elinduláskor is, más motortartó bakokkal vagy nagyon odafigyelő kuplungkezeléssel lehetne segítene ezen. A háromhengeres benzines 2500 körül kezd érezhetően húzni és hiába nincs sok lóerőnk, a hangulat jó, a pörgős motoron érezni, hogy akar menni.

Rövid az ülőlap, közepes az oldaltartás és az üléshelyzet sem optimális a 2008-ban

Rövid az ülőlap, közepes az oldaltartás és az üléshelyzet sem optimális a 2008-ban

Országúti közlekedésre is megfelel ez a motorváltozat, autópályán sem az erőnléte, inkább a hangja szól ellene. 130-as sebességnél 4150 körüli a fordulatszám ötödikben, ilyenkor már zajos a motor.

Mégis jó volt elhagyni Budapestet a tesztautóval, mert a foltozott aszfalton botlábú, főleg egy francia autótól kényelmetlen futómű máris a szebbik arcát mutatja. Kanyargós úton a Peugeot 2008 magára talál, ha nem engedjük elveszni a lendületet, sebesen fut.

A kormányzás közvetlen, kis mozdulatra elég nagyot fordíthatunk a kerekeken. A nemzetközi bemutató után a hazai próba után is jó választásnak tartjuk gyári első szerelésként a Goodyear Efficient Grip nyári gumikat.

A 2008 stabil és flott autó, a direkt kormányzással és az apró volánnal jó vele kanyarogni

A 2008 stabil és flott autó, a direkt kormányzással és az apró volánnal jó vele kanyarogni

Értékeltük az Allure szinten szériában járó elektrokróm visszapillantót, amely automatikusan elsötétedik, ha hátulról vakítana egy autó fényszórója. A fordulatszámmérő és a kilométeróra közötti  kijelző fekete-fehér grafikája messze van a korszerűtől, de annál hasznosabbak az ott kiírt adatok, például a navigáció útmutatása. Így le sem kell nézni a színes, hét hüvelyk átmérőjű érintőképernyőre. A monitorra androidos telefonok és iPhone-ok képernyője is tükrözhető, tehát az autó kijelzőjét nyomkodva, szabálytalankodás nélkül érhetjük el a telefon bizonyos funkcióit.

Költségek

Elsőre megriasztott a 8,2 liter/100 kilométeres átlagot mérő fedélzeti számítógép, de ahogy gyűltek a megtett kilométerek, a fogyasztás is barátságosabb lett. Az autó leadásakor 7,1 literes átlag jött ki a tankolás után, ami fele városi, fele országúti használatban így sem kevés egy viszonylag könnyű és modern autótól ekkora motorral.

A benzines 2008 és vetélytársai – Listaár, forint
Opel Mokka X 1,6 Enjoy (115 LE)5 640 000
 Peugeot 2008 1,2 Allure (82 LE)5 115 000
Renault Captur Intens 0,9 TCe (90 LE)4 699 000
 Suzuki Vitara 1,6 GL+ (120 LE)4 910 000

Aki használt autót számíttat be, félmillió forintos engedményre számíthat a márkakereskedésekben a listaárból. Ilyeténképpen a Peugeot 2008 1,2 Pure Tech 82 Allure 4 615 000 forintba kerül.

7,1 litert fogyasztott százon a tesztautó, aminél kicsit kevesebbre számítottam

7,1 litert fogyasztott százon a tesztautó, aminél kicsit kevesebbre számítottam

Ha egy kicsit finomabban működne a motor, jó szívvel ajánlanám városi használatra, amit az összes többi motor rosszabbul visel a nagyon gyorsan bemelegedő, szívó háromhengeresnél. Kell hozzá belátás és képesség a lemondásra, de a gazdag felszereltségű 2008 Allure a 82 lóerős verzióban is méltó a figyelemre, ha a takarékosabb, de erősebb Vitara olcsóbb hatású belső tere vagy más ok miatt nem jön szóba.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Igényes belső tér
  • Jó variálhatóság
  • Tágas utas- és csomagtér
  • Életteli motor
  • Kiszámítható szervizköltség hosszú távon
  • Jó útfekvés
  • Gazdag felszereltség
  • Kis fordulaton kulturálatlanul járó motor
  • Akadozó, hosszú utakon mozgó sebességváltókar
  • Túl rövid kézifékkar
  • Ügyetlen kalaptartó
  • Viszonylag magas fogyasztás
  • Rázós futómű

Hogy tetszik a szívó benzinmotoros Peugeot 2008?

631 szavazat - átlag: 4.7 (10-ből)

Hogy tetszik a szívó benzinmotoros Peugeot 2008?