Röviden – Kis crossoverek tesztje dízelmotorral | |
---|---|
Mik ezek? | 4,2 méter körüli, terepjárósra vett városi autók, hasonló funkcióval, de nagyon különböző karakterrel. |
Mit tudnak? | Mindent, amit városi autóktól elvárhatunk, de részben fejlett vezetőtámogató rendszereket és négykerék-hajtást is kínálnak. |
Mibe kerülnek? | Akciósan 3,5, listaáron inkább 4-4,5 millió forintnál kezdődnek és extrákkal nyolcmillió Ft fölé mennek az árak. |
Kiknek jók? | Elsősorban városlakó nőknek, a magas üléshelyzetet becsülő, idősebb pároknak és egy-kétgyermekes családoknak. |
Állandó olvasóink emlékezhetnek rá, hogy nem egészen két éve ebben a kategóriában készítettünk már összehasonlító tesztet, amit a Captur nyert a 2008 előtt. Azóta a Juke megújult, eltűnt a Trax, megjött a C4 Cactus és a Mazda CX-3, de főként az egyre sikeresebb Vitara rendezte át a viszonyokat.
Műszaki szempontból ezek a modellek – a Vitarát leszámítva – kisautókból átvett alapjaikkal SUV-vá puffasztott kiskocsik. Az ügyfelek szemében viszont zsugorított terepjárók. Nagyjából mindegy, hogy melyik verzióban hiszünk, a lényeg, hogy az európai és a hazai vásárlók is karmolják ezeket a modelleket. A Vitara és a Duster is benne van az első féléves Top 10-ben, de nem sokkal maradt le mögöttük a Mokka sem. Tesztünket ezúttal is az Autó2 Autó és Stílus c. magazinnal közösen készítettük, a brigádot tesztelőként és sofőrként gazdagító pajtásoknak köszönjük a beugrást!
Formaterv
Dizájnszempontból a mi gusztusunk szerint a Mazda mellett még két autó emelkedik ki: az ötévesen is eredeti Nissan Juke és a hasonlóan vagány Citroën C4 Cactus. Mindkettő nagyon karakteres, a Juke sportosabb, a C4 Cactus pedig lezserebb és üdítően franciás. Ám gyalogosvédelmi tekintetben aggasztó a Cactus nyársként előremeredő tetőcsomagtartó-alapsínje.
A Mokka oldalnézetét az ajtókat a küszöbbel egybeolvasztó műanyagburkolat menti, de így sem szép az óriási lemezfelület és a hosszú első túlnyúlás. Szemből az opeles jegyek tűnnek kényszermegoldásnak: a túl keskeny és magas autón ez a maszk nem mutat olyan jól, mint az Insignián.

Öt év után sem unalmas a Juke, a C4 Cactus igazán eredeti és ötletgazdag, amilyennek egy jó francia autónak lennie kell
Belső tér
Térérzetben és tényleges helykínálatban is a Juke áll a sor végén, egyedül a modellfrissítés óta megnövelt méretű csomagtartója éri el az átlagot. A CX-3 sem valami szellős hátul. Lábtérben lényegesen jobb nála a Cactus, fejtérben, legalábbis üvegtető esetén, nem. Belül összességében a Suzuki a legtágasabb. Hátul kényelmes felnőtteknek, csomagtartója valamivel tágasabb a többieknél és jól használható.
Majdnem ilyen jó a Mokka is, amely a 230 voltos, ráadásul földelt villásdugót is befogadó konnektorral és a hátsó kartámasszal egyedülálló. Átgondolt és igényes kialakítású, kalaptartóját például az üléstámla mögé csúsztathatjuk és csak ebben hajtható fel az ülőlap is a csomagtér bővítésekor. A többi autóban a támla dől le, a C4 Cactust kivéve sík felületet biztosítanak a többnyire két padlómagasságban rögzíthető elválasztóelemek.
Minőségérzet
Hasonlóan nagyvonalú konfigurációban a Mokka egyenértékű a CX-3-mal, de minőségérzetben a Mazda bőrrel bevont műszerfala viszi a prímet. A Vitara zavaróan olcsó hatású, a tesztautó egyedi hibájaként csúnyán zörgő műanyag belseje a másik véglet. A Nissan sem nagyon figyelt a minőségérzetre, a Juke-ot egyedül a szép kormánykerék dobja fel.

Tetszett a ládapántszerű kesztyűtartó és sok praktikus ötlet a kulturált Citroënben, a vezetési testhelyzet viszont furcsa az amúgy kényelmes ülésekben

Csúcsmodellként kívül-belül gyönyörű a Mazda CX-3. Fejlett vezetőtámogató rendszereket kínál, adaptív tempomatja a Suzukiéhoz hasonlóan lenyűgöző szolgáltatás ebben a kategóriában
Vezetés
Míg a Vitara és a Cactus megáll 120 lóerőnél, a Nissan 218 lóerős Nismo RS-t is kínál a Juke-ból. A Juke dízelmotorral is a legsportosabb autó az öt közül. Pontos, szoros váltója, eltalált kormányerői, a remek fogású kormány és az életteli futómű miatt szerettük.

Kollégáink külföldi bemutatókon és szabadságon voltak, így beugró sofőrök mentették meg a tesztet. Köszönjük szépen a segítséget Anitának, Tamásnak, a háttal álló Ádámnak és Gergőnek (balról jobbra)
Ugyanezt a tételt kispórolta a Citroën is, de az iparművészeti alkotásként értelmezhető C4 Cactusból ez kevésbé hiányzik az állítható övmagasságnál. Talán a Cactusban a legkulturáltabb a dízelmotor, amelynek fogyasztása is kiváló. Ám az alul nehezen ébredő dízel és a hosszú áttételű, rémesen pontatlanul kapcsolható váltó nem harmonikus párosítás. A többi manuális modellben hatgangos váltó jobb megoldás. A Pilis kaptatóin nehezebben szedte össze magát, mint a többiek.

Vezethetőségben elsőre a Mazdát vártuk az első helyre, de a Mokka és a nagyon belevaló Juke megelőzte
A C4 Cactus még jobban megdől, de autentikusan átlibeg az úthibákon, míg a CX-3, legalábbis ezzel a kerékkel, kényelmetlenebbül rugózik. Ha nem hajszoljuk, akkor váltójával és motorjával is elégedettek lehetünk, de ezt sokkal olcsóban tudja egy Captur is.
Emelt kiskocsi helyett zsugorított kompakt autóként hat az Opel. Nyugodt, csendes, de lendületesen terelhető autó. Motorja élénken és könnyen forog, egyenletesen adja le erejét, a Vitarában a szintén 320 Nm nyomatékú dízel vehemensebbnek tűnt.
Csekély súlyának köszönhetően a Vitara az ötös izompacsirtája. Bármelyik autóból ültünk is át, feltűnt a jó gyorsulás. Váltója és kormányzása sem okozott csalódást, felfüggesztése is inkább sportos, mint ringató kényelmű.
Mindegyik tesztautóban volt tolatókamera, ami az Opelhez és a Juke-ba feltétlenül kell is. A kilátás és az áttekinthetőség a Mokkából ijesztően rossz, nagyon kicsik az üvegek és sokat takarnak az oszlopok. Városban a Nissan használatát megkönnyítik a jó nagy külső tükrök, feltűnően jól használhatóak. Az autó szélességének érzékelését a fényszóró tetején lévő bütyök segíti, mint a K12-es Micrában a bogyó az első lámpák tetején.
Mivel a CX-3-ról még nem jelent meg Euro NCAP-törésteszt, a műszaki alapjait adó Mazda2 és a hasonló méretű Mazda3 eredményeit szerepeltetjük a táblázatban
Az igényes konstrukciót jelzi, hogy az ötből négy típushoz elérhető az összkerékhajtás. Ám a Nissan csak legerősebb 1,6-os turbós benzinest gyártja négy hajtott kerékkel, a dízelt nem. A 4×4 felára az Opelnél csupán 370 000 Ft, a Mazdánál félmillió, a Suzukinál viszont 600 000 Ft.
Kényelem
Itt határozott fölényben van az Opel Mokka. Feláras ülései messze a legjobbak, a meghosszabbítható ülőlapot, a magasságállításon túl elöl elektromosan emelhető illetve a ki-be, de föl-le is mozgatható deréktámaszt egy Lexus NX-ben sem találjuk meg.
Rugózási kényelemben jó a Citroën, a suhanáshoz illenek a kanapészerű ülések, bár a sajátságos vezetési testhelyzet alapján mintha nappaliba tervezték volna őket, nem autóba. A finoman járó motor zaja nagyobb tempónál sem vészes, jóllehet egyedül ebből hiányzik a hatodik fokozat.

Jóindulattal jópofának mondható a Juke műszerfala, a minőségérzetet rontják az olcsó műanyagok. A kormány nem állítható tengelyirányban, ahogy a Cactusban sem
Ár, fogyasztás, értéktartás
Figyelembe kell venni az árak és a fogyasztás értékelésekor, hogy az Opel és a Mazda 4×4-es, a többi tesztautóból elsőkerék-hajtásút kaptunk tesztre. A Citroën, a Nissan és a Suzuki fogyasztása 5,5 liter körüli. A Mazda 6,5-7,0 litert kér százon, a szintén összkerékkel mért és jó nehéz Mokka falánkabb, 7,5 literrel számolhatunk.
C4 Cactus | CX-3 | Juke | Mokka | Vitara | |
---|---|---|---|---|---|
Alapár a tesztelt motorral, Ft | 5 270 000 | 5 919 900 | 5 180 000 | 6 610 000 | 6 510 000 |
A tesztelt modell ára extrákkal, Ft | 6 250 000 | 8 576 000 | 6 370 000 | 8 782 000 | 6 635 000 |
Az értéktartást az EurotaxGlass’s adatai alapján pontoztuk öt év/75 000 kilométeres használatot feltételezve. A konkrét összegeket megtaláljátok az Autó és Stílus aktuális számában, ezek közlésére nincs jogunk. A kalkuláció szerint a Juke őrzi meg százalékosan legjobb arányban újkori vételárát és összegszerűen is ezen bukjuk a legkevesebbet, mert hatmillió alatt elvihető.

4 250 000 és 4,8 millió Ft között mozog a Juke listaára. Előbbi a 94, utóbbi a 218 lóerős Nismo RS modellé
Végeredmény
Legutóbb a középkategóriás dízelek összehasonlító tesztjében elég egyértelmű volt a sorrend, most azonban nem mondhattunk le a pontozásról a kis különbségek miatt. Teszteltünk, tankoltunk, pontoztunk, de hiába: a vége holtverseny, tizedre azonos pontszámmal! A
1-2. Opel Mokka 1,6 CDTI 4×4. Tulajdonságai alapján a Mokka a legjobb autó az öt közül. A legkomolyabbnak ható modell, ötből három részterületen első. A kilátást és túlsúlyát leszámítva kevés a valóban gyenge pontja.

Mintha nem kiskocsiból készült volna, hanem zsugorított kompakt modell volna a Mokka. A mezőny legkomolyabb autója

Nagyon megugrottak az eladások a kategóriában. A Vitara technikája a kompakt SX4 S-Crossból való, a többi modell kiskocsikra épül
3-4. Nissan Juke 1,5 dCi. Hangsúlyozottan lendületes, a nem túl erős dízellel is vagány autó a Juke. Csomagtere sokat javult, belső tere azonban hátul szűk és minőségérzete sem nagy szám. Sportos és gazdaságos is, a költségek értékelésével végül meg tudja előzni a CX-3-at.

Megnagyobbított csomagtartójával praktikusabbá vált a Juke, ára és értékőrzése is jó. Vezethetősége mindig is mellette szólt, hátul szűk utastere nem

Merőben eredeti, mégis praktikus autó, az individualizmust támogató extrákkal és alapáron is jó adag feltűnéssel
