Középkategóriának hívjuk a szegmenst, pedig itt már igazán komoly autók meccselnek egymással. Ez nem az a világ, ahol Citroën C4 Cactusokkal vagy Nissan Juke-okkal el lehetne csábítani a konzervatív ügyfélbázist. Az A2 Autó és Stílus című lappal együttműködésben a mezőny legfontosabb autóit hasonlítottuk össze, 150-180 lóerős dízelmotorral. Magánvásárlóknak ezek a modellek még Németországban is túl drágák, ott 85 százalék a flottaarány a középkategóriában, itthon nagyjából 90.
Külső
Természetesen nem kötelező egyetérteni velünk, de a Mazda6 formaterve tetszett a legjobban. Oldalról és hátulról nem, szemből nézve viszont nagyot ugrott előre a Mondeo. Elsőre nem ennyire penge a kortalanra rajzolt Passat, amelyben viszont a nagyon alacsony orr-rész és a felületek letisztultsága fogott meg bennünket. Az Insignia formájának is megvan a közönsége, és kevés autó van, amely hétévesen nem tűnik ráncos vénségnek az új konkurensek mellett.

Majdnem szégyenben maradt a VW, hogy tesztautó híján kimarad az összehasonlításból. Köszönjük a váci márkakereskedés munkatársainak, külön is Fűrész Zsolt értékesítési vezetőnek, hogy egy Passattal megmentették a helyzetet
Térkínálat, minőségérzet
A testes és 4,9 méter feletti Insignia térkihasználása a leggyengébb a négyesből, de még ebben is kényelmesen elfér négy magas ember, mármint a kombiban. A Passat óriási, amelyet a mérőszalag is alátámaszt, többnyire a legjobb számokat hozza (lásd a képgalériában a mérettáblázatot). A Mondeo majdnem ugyanilyen tágas autó, kapitális ötödik ajtóval a rámolás megkönnyítésére. A Mazda6 nagyjából az Opel méreteit kínálja, de jóval rövidebb karosszériával. Hátsó lábtérben, azonos vezetőhöz beállított ülésekkel jobbnak éreztük az Opelt a Mazda6-nál.
A kombi Mazda csomagteréből elég sok helyet foglalnak a kerékjárati dobok a hátsó hosszlengőkar különleges felfogatási pontja és a magasra helyezett stabilizátor miatt. Az Opel Insignia fő hátránya az értelmetlenül széles csomagtérküszöb. Csomagtere elegendő és szép sík felületté bővül, maximális mérete azonban kisebb, mint a konkurenseké.Hasonló méret, korábbi kiadás
Nyilván a magazinokba sem véletlenül fotóznak szép és fiatal nőket, így az új autókról akkor is érdekes olvasni, ha épp nem költhetünk el 7-15 millió forintot a cikkben szereplő modellekre. Elődeik ma már a fél-egymilliós ársávban is elérhetők, egy- és kétmillió Ft között simán találni ígéretes autókat. A linkekre kattintva elolvashatod, mire számíts használtan a cikkben szereplő modellek elődeitől.
Használtautó-bemutatóink a tesztelt modellek elődeiről
Opel Vectra C, 2002-2008
Volkswagen Passat B5, 1996-2005
Minőségérzetben a Mazda6 majdnem olyan jó benyomást tett ránk, mint a Passat, amelyből a Comfortline színvonalas, de nem lépi le úgy a többieket, mint a Highline. Az Opel sem sokkal szorul mögéjük, a Mondeo középkonzolján viszont ócskának ható műanyagokkal találkoztunk.
Ha nemcsak a felszínt kapirgáljuk, a Mazda számos részletben kevesebbet ad a konkurenseknél. Nincs fényesre fújva a csomagtérajtó pereme, hiányzik a kulcsérzékelő a hátsó ajtókból és a motorháztetőt olcsó fémpálca támasztja ki. Egy 11 milliós autón nagyon szúrja a szemünket az otromba spórolás. A Mondeo a modellváltással visszatért a gázos teleszkóphoz, mert törékeny hölgyek az asztalnyi gépháztetőt nem mindig tudták felemelni, hogy ablakmosót töltsenek be.Navik és okostelefon-integráció
Mind a négy vetélytársban példás gyorsasággal és egyszerűséggel pároztathatjuk a telefont Bluetooth-kapcsolaton át a kocsival, onnantól működik a kihangosítás és szólhat róla a zene. A telefont természetesen kábellel, az USB-aljzaton át is csatlakoztathatjuk, amivel egyben töltődik is.
Navigációs grafikájában az Opel és a Mondeo elmarad a másik két autó mögött. Az Opelnél a béna külső okos funkciókkal társul: elég beadni a címet, nem muszáj az ország-város-utca-házszám sorrendhez ragaszkodni, elég beírni a Pitypang 43-at és a gép kiköpi az összes Pitypang utcát itthon.A Mazdának érdemes volt átállni az NNG rendszerére a modellfrissítéssel, itt külön jó, hogy az Insigniához hasonlóan az érintőképernyőt és a kontrollert is használhatjuk. A Mondeo a SYNC2 hangvezérléssel és a szépen zengő hifivel vág vissza. A Passat itt is önmaga: nagyon átgondolt és jól használható megoldásokat kínál, jelentős felárért.
Az Opel kezelőszerveit kell a legtovább szokni. A kormányon lévő kapcsolók kiismerése eltart egy darabig, melyikkel milyen menüt hívhatunk le a középső képernyőre. A kívánt ikonra magától átugró egér inkább idegesítő, mint hasznos, a hőmérséklet-állítás lassan reagáló érintőgombja csúnya öngól. A kézírás-felismerés viszont működött, lepillantás nélkül írhattuk be a címeket.Vezetési élmény
A vezetési élmény az egyetlen terület, ahol a Passat hátrányban van. Tempóban nem marad le a mezőnytől, de semmi játékosság nincs benne, nem inspirál úgy országúti száguldásra, mint a direkt kormányzású, energikus motorú, dízel létére szépen pörgő Mazda.
Élményben az Insignia és mögötte nagyon kis eltéréssel a Mondeo követi a Mazda6-ot. Az Opel friss dízelmotorja városban nehézkesebb, kis fordulaton könnyen le is fullad elinduláskor. Lendületből a 170 lóerős dízel bőszen gyorsul, érezni a 400 newtonmétert. Tetszett a kormányzása és a futóműhangolás is. A Mondeo aduja a 180 lóerős, 400 Nm nyomatékú dízelmotor. Négyhengerese élénkebb a csak 150 lóerős, de jóval könnyebb Passaténál, finoman jár és bikásan húz.Kézi váltó esetén városban a Mondeóval a legkönnyebb az élet, mert alapjáraton a kuplungot felengedve a vezérlés pont annyit emel a fordulatszámon, hogy kényelmesen, gázadás nélkül indulhassunk el. Ez egy jó ötlet, nívósan megvalósítva. A hosszabb kapcsolási utak ellenére a váltó rendben van.

Erős, finoman jár és jól fogyaszt a Mondeo dízelmotorja. 400 Nm és 180 lóerő jól leplezi az autó túlsúlyát
Vezetőtámogatás
A Ford és a Volkswagen az elődök 2010-es átdolgozásakor bevezetett rengeteg vezetőtámogató funkciót, ezen a téren utódaik is nagyon jó helyzetben vannak. A Ford rendszerei jól kalibrálhatók, a visszajelzések lehetnek finomak vagy markánsak, ahogy szeretnénk.

Kicsit hosszú utakon jár a jól kapcsolható kézi váltó. Vezetőtámogató rendszerekből szinte teljes az arzenál
Elektronikus segédrendszereivel a Passat még többet nyújt, gyakorlatilag mindent tud, amire ma az autóipar képes. Az asszisztensek olajozott működésében is kiemelkedik a Passat. Az Opelhez is sok minden rendelhető, ami a Passathoz, részben kevésbé finom működéssel. Például a követőradaros tempomat messze nem fékez és gyorsít annyira harmonikusan.

Nem egészen 150 000 forintba kerülne a digitális, nagymenő kijelző. Bőven megérné, de ehhez meg kell venni a nagy navigációt is, ami összesen mintegy 800 000 forintba kerülne
Kényelem hosszabb úton
A legjobb ülést és üléshelyzetet az Insignia kínálja, ha költünk rá. A Mazdához nincs ülőlap-hosszabbítás, de a szimplább üléssel és a kellően mélyre engedhető üléshelyzettel elégedettek voltunk. A Mondeo és főleg a Passat urasabb, kevésbé engednek sportos vezetési pozíciót. Üléskényelemben a Passat veri a Mazdát és a Mondeót, pláne a masszírozós ErgoComfort ülésekre áldozva.

Egyedül a Mazdához nem rendelhető adaptív lengéscsillapítás. Rugózási kényelemben elmarad a konkurensektől
Más tesztautókból ismerjük az Opel és a VW rendszerét is, mindkettő sokat hozzáad a dinamizmushoz, a kényelemhez kevésbé. A Ford megoldása nagypályás autónak mutatja a Mondeót, amely rendesen ott van az úton.
A zajszint mind a négy autóban kedvező, Németországban kényelmesen száguldhatunk 180-nal. Autópályán a Mazdát kevésbé éreztük halknak a többieknél, a Passat a legcsendesebb, a Mondeo nem sokkal marad el tőle. Az Opel városban csúf hangú dízelje sztrádára érve háttérbe vonul, a jó alaktényezőjű Insignia kombi is remek utazóautó.
Fogyasztás, AdBlue-igény
Átlagosan 6,3 és 7,1 liter/100 km közötti fogyasztásra számíthatunk az autóktól. Az Opel és a Mondeo a 7, a náluk két mázsával könnyebb Passat és Mazda6 a 6-6,5 literhez van közel. Autópályán, ahol a tömeget nem kell állandóan gyorsítani, kisebbek a különbségek.

Vegyes fogyasztásban bő fél liter a különbség a négy autó között. A Mondeo és az Insignia 7, a könnyebb Mazda6 és a Passat 6-6,5 litert fogyaszt
Árak, engedmények
Nehéz összehasonlítani a motorváltozatokat, mert az Opelből pont nincs 150 lóerős, ezért ott a 170 lóerőst vettük alapul, súly-lóerő alapon. Mivel dízelek esetében a forgatónyomatékot fontosabbnak tartjuk a teljesítménynél, az autókat az egyformán 400 Nm-es motorváltozatban is érdemes összevetni a 420 Nm-rel a legjobb értéket nyújtó Mazda6-tal. Listaáron az eltérés a legalacsonyabb árú Insignia és a legmagasabb árú Passat között 440 000 Ft, amely nem tétel ebben az ársávban.
Kézi váltós kombiverziók ára, hasonló teljesítménnyel és felszereltséggel
Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi 150 LE Trend: 8 465 000 Ft
Mazda6 Sportkombi Skyactiv-D CD150 Challenge: 7 839 900 Ft
Opel Insignia Spors Tourer 2.0 CDTi Edition: 9 080 000 Ft
VW Passat Variant 2.0 TDI 150 LE Comfortline: 9 003 000 Ft

Magas listaárral és ehhez illő kedvezménnyel dolgoznak az európai márkák. A Mazdánál közelebb van egymáshoz a listaár és a tényleges vételár
Messze a Mazdára kell a legkisebb kedvezményt adnia az értékesítőknek, mert így is kapós, és a listaárát nem verik fel csak azért, hogy a vevőnek meglegyen az illúziója a hatalmas alkuról. Mazda6-ra magánvásárlók 6-8, nagy flottavevők is csak 11-13 százalékkal csökkenő akciós árra számíthatnak.
Végeredmény
Bár a magyar családok átlagos autóihoz képest mind a négy űrhajó, és cégautóként is egytől egyig beválik, a sorrend elég határozottan kidomborodott.

Mindegyik űrhajó az átlagos magyar autóparkhoz képest, de jelenleg a Passat a legjobb autó a középkategóriában

Az igényes technikát jelzi, hogy mind a négy autó rendelhető összkerék-hajtással. A Mazda6 az átdolgozás óta
3-4. Ford Mondeo és Opel Insignia. Aki a csalódást keltő, 240 lóerős benzines tesztjét olvasta, aligha várta élre a Mondeót. De a kiváló dízelmotorral sokkal jobb és vonzóbb autó, így megosztva harmadik az Opellel. Vezetőtámogató rendszerei jók, futóműve remek, halk, kényelmes és nagyon tágas autó, sajnos átlag alatti minőségérzettel. Rengeteget látni belőle, mert szépsége látványos, hibái pedig emészthetőek.

Kényelmes, tágas és fejlett autó az új Mondeo, de elődeivel szemben nem tud kiemelkedni a kortársak közül

Magánvélemény: melyik kéne?
Most pedig újságíróból átmegyünk átlagos autóbuziba, és megmondjuk, kit melyik autó fogott meg leginkább. A három tesztelő magánvéleménye következik.
Csordás Gábor, A2 Autó és Stílus: Mazda6
Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a mezőny legjobbja lenne a Mazda6, mégis ezt vinném haza, annak ellenére, hogy a hátsó ülésen szűkösebb, és az extrák sem válogathatók össze tetszés szerint hozzá. A 6-os Sportkombi ugyanis ebben a színben elképesztően jól néz ki, a ráncfelvarrás óta a belső tere is kellemesebb lett, a motorja meggyőzően húz, és ezzel a kocsival esik a legjobban a kanyargás. A vezetés a Mondeóban is élmény, az Insignia sem szégyenkezhet az új motorjával, de belső terük kialakítása és megoldásai miatt maradnak el az éltől. A Volkswagenen ugyanakkor rettentő nehéz fogást találni, de talán érthető, hogy miért inkább a 6-os kulcsát vágnám zsebre.

Balra Horváth Zsolt és Szörényi András látszik a tesztcsapatból, a derítőlappal dolgozó Fűrész Zsolt, a Passatot biztosító márkakereskedés szalonvezetője és Csordás Gábor a kamera mögött nem
Mielőtt valaki fejben már a vásárlásnál jár, először menjen a neki tetsző autókkal, hogy jól érzi-e magát a kiszemelt kocsiban. Hiába jó a futómű, a motor, az összeszerelés, az ergonómia, ha nekem unalmas a Passat, ráadásul a vezetőülés alapállása is túl magas. Üléspozícióban az Insignia nyerő, megelőzve a Mondeót és Mazda6-ost, az utastér szerethetőségében viszont a Mazda6-é az elsőség.
Minőségi benyomásban nálam a Mazda6 az első a Passatot megelőzve, az Insignia és a Mondeo fej fej mellett vannak. Előbbi szép, de kissé összevissza kapcsolói és az utastér kellemetlen illata miatt, utóbbi pedig olcsó műanyagai okán.

Magas listaárral és ehhez illő kedvezménnyel dolgoznak az európai márkák. A Mazdánál közelebb van egymáshoz a listaár és a tényleges vételár
Motorikusan a Ford és Volkswagen verseng az elsőségért, a motor nagy hangja miatt az Opel csak negyedik lenne. A 2015-ben elvárható dolgokban a Mazda van lemaradva. Míg a többiek digitális műszerfallal, parkolósegéddel, tolatókamerával stb. kápráztatják el az erre fogékony vevőket, a japán gépben van egy monochrom head-up display. De így is ez kéne.
Szörényi András, Vezess.hu: Opel Insignia
Talán meglepő, de nem az egyértelműen legjobbnak bizonyuló autót választanám. Ha a Škoda Superb itt lenne a mezőnyben, azt vinném, mert nem tapad hozzá a frissen felkapaszkodók gőgje, amelyet én a Passatnak tulajdonítok. Nekem is a Mazda6 kéne, ha adott volna hozzá az európai konkurensek extralistája, hogy ne csak a legdrágább szinten növelhessék a család biztonságát és kényelmét a modern vívmányok.

Összevethető kivitelben és motorral listaáron 440 000 Ft az árkülönbség az Opel és a VW között, a többiek a kettő között mozognak. Nem oszt vagy szoroz 9-9,5 milliós listaárú autóknál











