Röviden – BMW 428i Cabriolet

Mi ez?

A 4-es BMW keménytetős kabrió kivitele, négyhengeres 245 lóerős benzinmotorral
Mit tud? Zárt tetővel teljes értékű kupé, nyitva tökéletes D-vitamin gyűjtő kabrió
Mibe kerül? Alapáron 14,4 millióért érhető el a bajorok benzines napimádója, a dízel 13,6 millióról indul
Kinek jó?  Mind a négy utasnak. Igen, még a második sorban ülőknek is
Ha Héloisz, Aton, Ré ókori napistenek tiszteletére keresünk négykerekű templomot, akkor minimum a tökéletességre törekvés. Luxus, lehengerlő erő, és a napimádó minden igényét kielégítő alázatos szolgálat kell a kiváló, isteni kabrióhoz. Kérdés, hogy a 4-es BMW lenyitható keménytetős kivitele megfelel-e a fokozott elvárásoknak?

Külső – isteni alkat?

A 4,6 méter hosszú BMW 428i tiszteletet parancsolva nyűgözi le az egyszerű földi halandót. Zárt tetővel az elnyújtott C oszlop hiánya miatt tulajdonképpen egy enyhén púpos 4-es kupé miatt sereglik össze az utca népe. Az orr mokány, csontig hatolóan szúrós tekintetet hordoz, a markánsan domborodó oldalvonal pedig a jelenlegi BMW-kínálat legszebb hátsó lámpatestébe csatlakozva ér véget. 
184 centivel már ütközik a térdem a magamra beállított üléshez, de az is csoda, hogy befért a lábam. Kabrióhoz mérten ez használható hátsó sornak minősül.
Két embernek, rövidebb utakra megfelelő a hátsó sor
Az M csomaggal érkező kormány a belső éke, sokat dob a megszokott magas szintet képviselő kidolgozáson is
Vastag pénztárcával biztonsági extrák garmadája érhető el, sávelhagyás-jelző, távolságtartó, dugóban araszolásra képes tempomat, ütközésre figyelmeztető rendszer és megannyi más apróság szolgálja testi épségünket
24 fotó
Tető nélkül az igazi! Egyszerű, lendületes forma, klasszikussá fog érni az idők során. Csak nyíljon a bonyolult tánccal működő tetőszerkezet.

Tető nélkül az igazi! Egyszerű, lendületes forma, klasszikussá fog érni az idők során. Csak nyíljon a bonyolult tánccal működő tetőszerkezet.

Mégis zavaró a hirtelen eső hátsó szélvédő, ezért jobb az istenekhez imádkozni napsütésért, hogy mihamarabb beindulhasson a Transformers filmeket idéző vetkőzés. A tetőszerkezet eltüntetése gombnyomásra történik, és húsz másodperces alkatrészkeringő után ér véget. Ekkor már tisztes tepsinek tűnik a BMW 428i, a második üléssor mögött húzódó vízszintes lemezfelület pedig csak fokozza a hatást. 

Belső – bőrkötésben

A műszerfal megegyezik a 4-es kupéban találhatóval, ami megegyezik a 3-as kupéban fellelhetővel (a bajorok elmerültek a számokban, duzzadó családfájukat még tovább bonyolítják, így lett a 3-as kupé verziója a 4-es széria, az 1-es kupéja pedig 2-es BMW) tehát nincs új a nap alatt! A megszokott BMW-minőség, felhasználóbarát működés, magas fokú ergonómia várja az utasokat. 
Tény, hogy finom az 1,1 millióért kínált M-csomag bőrkormányának tapintása, és a forma is magasan veri az alapverziót, de csak ezt hozzácsapva az alapárhoz, már 15,5 milliónál tartunk. Pedig ez az autó elvileg a nap temploma, ahol azért jól mutatna egy egyedi ólomablak, márványból faragott vízköpő, dór oszlopsor, a hívők elámítására. 
Egy irigyelt látvány, aki rendőröktől, balesettől nem félve felül a hátsó üléstámlára, az ebben a látványban gyönyörködhet

Egy irigyelt látvány, aki rendőröktől, balesettől nem félve felül a hátsó üléstámlára, az ebben a látványban gyönyörködhet

Félretéve a viccet, ehhez a kivitelhez nem ártott volna meríteni a (szintén BMW kéznben lévő) MINI filozófiából, és a típus pozíciójához igazított, egyedi kialakítás lehetőségét megadni a vásárlóknak. 
A kupéhoz viszonyítva szembetűnő különbséget az első ülések mutatnak. Az integrált övvel ellátott ülőhelyekbe beépítették az egyik legkedveltebb kabriós extrát, a nyakfűtést (133 000 forint). Így nincs állítható  fejtámla, viszont a meleg levegő három fokozatban süvíthet a nyakunkba. 
A Balatonig itt? Simán!

A Balatonig itt? Simán!

Hátra már két kisnövésű felnőtt is elfér, nem csak a sporttáskák alkalmi pihenőhelye lehet a második sor, sőt cuccainkat akár a 370 literes csomagtérbe is pakolhatjuk. Feltéve, ha felhúztuk a tetőt, mert Héliosz-üzemmódban, a háromrészes keménytetőt elcsomagolva már csak 220 liter áll rendelkezésre. 
a videó a hirdetés után indul
A tetemes tömegnövekedést hozó szerkezet miatt alapesetben csak egy szűk résen tudjuk ezt a teret elérni, de szerencsére jött egy csapat német mérnök, és túlgondolták a problémát. Elektromos vezérlést építettek be, amivel az egész elcsomagolt szerkezet kiemelhető a pakolás idejére, a napnál is világosabb a megoldás feleslegessége. 

Motor, vezetési élmény

Benzineseknél ez a BMW 428i jelenti a belépőt. A négyhengeres motor 245 lóerős, 350 Nm nyomatékú, és 6,4 másodperc elég a százas tempóhoz, a végsebesség pedig a nyitottan fültépő, frizuraromboló 250 km/óra. Papíron bestiális értékek, de a tömeg extráktól függően 1700 kilogramm körül mozog, ami sokat tompít az élénk erőleadáson. Ezt felróhatnám problémának, de négyszáz kilométer után érezhető, hogy a kemény, sportos karakter nem lehetett cél. 
A tetőszerkezet így ad teret a 220 literes poggyásztérhez, bonyolult megoldás, egy nem is annyira égető problémára

A tetőszerkezet így ad teret a 220 literes poggyásztérhez, bonyolult megoldás, egy nem is annyira égető problémára

Hiába a lóerők, a BMW 428i inkább a sárga zsírpettyes húslevessel induló, tenyérnyi rántott húsokkal koronázott, zserbóval lefojtott vasárnapi ebéd utolsó felvonása. Az andalító kör teli gyomorral, lehúzott tetővel, zsenge tavasszal a levegőben. Néha cibáltam Sport+ módban, de a beállítás mindig visszakívánkozott a gázpedált szedáló, takarékos ECO PRO állásba.  
Minden minket érő benyomás, tapasztalat ezt az érzést erősíti. Az elektromos szervókormány mintha picit álmosabban reagálna, mint a kupéban, és kemény provokáció szükséges, hogy a hátsó gumik tapadást veszítsenek (jó kontraszt a most tesztelt BMW 220d, ami rövidebb, könnyebb, és 184 lóerős dízelmotorjával simán tudja a bajor típusoktól elvárt huligán-mutatványt). Nyilván dolgoztak sokat a karosszéria merevségének javításán, de az összbenyomás maradt puhán hullámzó kabrió, és tulajdonképpen miért is kívánnánk mást?
Felszereltségtől, motorvariációtól függően 1700 kilogramm körül mozog a 4-es kabrió össztömege

Felszereltségtől, motorvariációtól függően 1700 kilogramm körül mozog a 4-es kabrió össztömege

A 245 lóerős motorra pedig nem szólhatok rosszat. A nyolcsebességes, hagyományos ZF automata váltóval nagyszerű kettőst alkot. Picit szusszan, mielőtt vállára veszi a bonyolult tetőszerkezet miatt három mázsával megnőtt súlyt, de utána töretlenül, torpanás nélkül darál, a fokozatok pedig olajozottan, észrevétlenül pörögnek. 
10,3 liter lett a végső átlagfogyasztás, ekkora méretben, ilyen teljesítménnyel ez dicséretes, mégsem rebegtem ájtatos imát ehhez a blokkhoz. 
Túl steril!
Röfögtettem mélygarázsban, és halványan mutatkozott némi karakter, de a szabadban űzve visszafogott tónusú, színtelen hanghatással reagált. Ezért az igazi BMW-hangulatot keresőknek inkább a 306 lóerős hathengeres javallott, vagy, ha az említett kellemes andalgás a cél, akkor bőven megteszi a dízel 420d is, 184 lóval, 380 Nm nyomatékkal és legalább három literrel alacsonyabb átlagfogyasztással.
Talán a kabrió és BMW kettőse már túl nagy irigységet gerjeszt, vagy csak egy gyűjtőnek fájt rá a foga, mindenesetre valaki elcsente a márkajelet a 428i orráról.

Talán a kabrió és BMW kettőse már túl nagy irigységet gerjeszt, vagy csak egy gyűjtőnek fájt rá a foga, mindenesetre valaki elcsente a márkajelet a 428i orráról.

Vélhetően ez a dízel lesz itthon a kelendő kivitel, és jó lóra tesz, aki emellett dönt. A rezgéscsillapító, átdolgozott tetőszigetelésnek hála, tényleg kifogástalan, halk kupét kapunk felhúzott tetővel, a komfort és a hangszigetelés jottányit sem csorbul. 
Mindez a bonyolult tetőszerkezetnek köszönhető, ami 20 másodperc alatt tűnik el a csomagtérben. A művelet tempója még nem lenne gond, a problémát inkább az jelenti, hogy mindez 18 km/óráig vihető véghez menet közben, ezt az értéket több olcsóbb konkurens is lepipálja, az Opel Cascada például egészen 50 km/óráig vetkőzik.

Árak, összegzés

Mindent tud, ami elvárható ebben a kategóriában egy kabriótól, legfeljebb a nagyobb sebességnél is mozgatható tető javíthatna az összképen, no meg egy igazi tökös karaktert hozó, ha kell, ordas hangon trombitáló, soros hathengeres motor. 
A BMW 428i és a konkurencia alapárai
BMW 428i Cabriolet (245 LE)   14 413 000 Ft
Audi A5 Cabrio (224 LE)   13 076 310 Ft
Mercedes E-osztály Cabrio (211 LE) 15 169 010 Ft
Aki bajor guruló katedrálisban tisztelegne a napistenek előtt, annak komoly összeget kell leszurkolnia. A tesztben szereplő benzines BMW 428i alapára 14,4 millió forint, amihez az extrákból nagyvonalúan rendelve könnyedén összejöhet még 6-7 millió plusz. Innen pedig, az élvezetorientáltan elkölthető húszmillió szemszögéből már inkább a hathengeres 435i tűnik alkalmas vételnek. Vagy rendhagyó konstrukcióval, egyházi dogmákkal szembemenve esetleg egy 3-as BMW, plusz olcsó használt kabrió kettőssel elkerülni Aton haragját. 
 
Mellette – Ellene
  • Két autó egyben
  • Zárva kitűnő zajszigetelés
  • Használható második üléssor és csomagtartó
  • Tökéletes nyolcfokozatú automata váltó
  • Átlagos motorhang
  • Magas össztömeg
  • Hiányzó sportos BMW-hangulat
  • Bonyolult tetőszerkezet
Istenien sikerült a mutatvánnyal vetkőző BMW 428i? Értékeld!
átlag
8.04
szavazat
28
Istenien sikerült a mutatvánnyal vetkőző BMW 428i? Értékeld!