Röviden – Jaguar F-Type 3.0 V6 S/C S

Mi ez?

A Jaguar legsportosabb autója, Porsche-konkurens

Mit tud? Boldoggá tenni, irigyeket szerezni
Mennyibe kerül?
Legalább 23 millióba gyengébb motorral
Kinek jó?  Aki használható villantós autót akar, de nem Porschét

Anyád! Nem futja tetőre? Mi van veleeed, a Ladának nyomjad?! – ez csak néhány beszólás abból a halomból, amit a Jaguar F-Type kormánya mögött hallottam lehajtott vászontetővel egyetlen hétvége leforgása alatt. Gyűlölködés és csodálat – ezt váltja ki egy különleges és ránézésre is drága forma az utca emberéből. Csak annak örültem, hogy nem tudták a kedves gyűlölködők, mennyire jó valójában az új F-Type. Akkor tényleg lenyakaztak volna.

Annyira szép, hogy nagyon

23 millió a leggyengébb kivitel alapára

23 millió a leggyengébb kivitel alapára

23 millió a leggyengébb kivitel alapára


Az F-Type olyan, mint egy szép cipő a hölgyeknek. Már a formája eladja magát. Szinte, mindegy mit tud vagy mennyire kényelmes. Pedig az F-Type csinos pofija mögött sokkal több rejtőzik, mint szépség. Ez az autó a hatvanas évek ikonja, a Jaguar E-Type hivatalos leszármazottja, amelyet sokan, köztük még Enzo Ferrari is a világ legszebb autójának nevezett anno. Ez az autó a Porsche 911 Carrera ellen készült, amely pedig kimondatlanul is a kategória legjobb autója ötvenéves múlttal.  A Jaguar márkaigazgatója szerint pedig az F-Type az első igazi, vérbeli sportkocsi a márka utolsó ötvenes éves történetében.  Magas elvárások és komoly ígéretek kísérték tehát az F-Type érkezését. Hogyan sikerült?

Megbabonáz, lenyűgöz, megvakít

Adatlap

Jaguar F-Type 3.0 V6 S/C S

4,5 méter hosszú. A súlya sajnos túl sok, közel 1,8 tonna
Motor 2995 cm3, Benzin, V6
Teljesítmény 380 LE
Nyomaték 460 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 4,9 sec
Végsebesség 275 km/h
Fogyasztás (vegyes) 8,6 l / 100 km

A közel 4,5 méteres F-Type pillanatok alatt megbabonáz. Gyönyörű formák minden szögből és oldalról, gyakorlatilag bármilyen szupersportautó lehetne, és valószínűleg a legnevesebb dizájnerek egyike sem bánna, ha Ian Callum munkája az ő kezük alatt született volna.  Talán az autó első túllógását lehetne még csökkenteni, de egyben szemlélve az karosszériát eszméletlenül arányos, szinte tökéletes a forma, ennyi tekintetet sosem láttunk még egyetlen autóra szegeződni.

Kibillen a kilincs az autóból, amint a távirányítóra vagy a kulccsal a zsebünkben a kilincsen lévő gombra nyomunk. Ez egyike azon különlegességeknek, amivel az F-Type próbál más lenni. Hívhatjuk nyugodtan parasztvakításnak, mégis jól működnek ezek az apró praktikák, és úgy érezhetjük valami többet, mást kapunk a pénzünkért. Abból pedig kell kiadni bőven, ha F-Type-ot szeretnénk.

Utolsó jaguáros élményeinkhez képest az F-Type utastere végre pont olyan, amilyennek lennie kell. Igényes bőrborítások, gyönyörű varrással ahová csak nézünk, nincs bazárinak tűnő világítás, kevés a fényes és ropogós műanyag. A 911 Turbo próbája után pedig az is kijelenthető, hogy különlegesebb, exkluzívabb a belső, mint a Porschéban.  Nincsenek felesleges gombok és kapcsolók, bár komoly asszisztensekből és segédekből is alig találunk valamit az F-Type-ban. A szokásos menetstabilizáló, tempomat, parkolódradaron kívül a holttérfigyelő volt a legkomolyabb újítás a Jaguarban.  És ez bőven elég, nem vágytunk semmi többre, az élmény mindenért kárpótolt. Még a szokásos, lassított üzemmódban és kissé túlbonyolított működésű médiarendszerért is.

Elöl a motor, hátul a hajtás

Elöl a motor, hátul a hajtás

A legőrültebb hang, amit valaha hallottunk

A három választható motor közül (340,380, 495 LE) a legerősebb V8-as, a másik kettő új V6-os kompresszoros, amit már az XJ-ben is próbáltunk.  Tesztautónkat a középső hajtotta, amely erő, súlyelosztás szempontjából a legjobb választásnak tűnik, ráadásul jár a mechanikus differenciálzár hozzá.
 
A középkonzolról indul gombnyomásra a V6-os, jól felpörgetve. Kis ízelítő abból, ami vár ránk, de aztán visszaáll alapjáratra a motor és gyakorlatilag hang nélkül duruzsol a V6.  Ilyen módon éjjel is lopakodhatunk egy lakótelepen, anélkül, hogy bárkit felébresztenénk legszebb álmából. De minket nem az a hang nyűgözött le, hanem az, amelyik több sarok távolságból is hallatszott a körúton a házak faláról visszaverődve – ez olyan, amit a dupla ilyen drága szupersportautókon kívül csak sportmotorok vagy szénné tuningolt japán autók tudnak.

Gyönyörű hangok jönnek innen

Gyönyörű hangok jönnek innen

Gyönyörű hangok jönnek innen


Különbség, hogy a Jaguar olyan gyönyörűen és elegánsan adja elő mindezt, hogy már a hangjából tudjuk, valami gyönyörű és nagyon drága közelít. Csakis V8-asokhoz fogható hangorgiát produkál. Egy Ferrarinál kicsit mélyebben szól, szinte pont olyan, mint egy V8-as Maserati zúgása. Így azért könnyebben megbocsájt az utca embere is, mintha egy Zsigulira heftölt Koppány kipufogóval hangoskodnánk.

Az élmény fokozható a váltó sport állásba kapcsolásával, és még inkább akkor, ha a kormány mögötti fülekkel ilyenkor manuálisan kapcsoljuk a fokozatot. Ebben a módban nem vált magától feljebb a nyolcfokozatú ZF automata, és gázelvételnél mindig hangosan visszadurrog, mintha kötelező lenni neki. Mindezt olyan vérforralóan, hogy muszáj élőben hallani. És nem mellesleg rengeteget dob az F-Type élvezeti értékén.

Használható sportautó

A legfőbb konkurens a Porsche 911 legerősebb fegyvere, hogy egy hétköznapi közlekedésre alkalmas sportautó.  A Jaguar F-Type tudja ugyanezt, vígan elboldogult Budapest utcáin, anélkül, hogy csökkenteni kellett volna a tempót egy lerázott vese miatt.

A csillapítás feszes, az oldaldőlés minimális, a tapadás kiváló, nem pattog el rossz úton sem, és nem akar állandóan életet menteni a menetstabilizáló. Kedvező tulajdonságok, de a vadászgépekből ismerős kapcsolóval még aktiválható a Dinamikus mód is, amely tovább hegyezi az autó érzékeit. Jobb gázreakció, jobban kiforgatott motor, közvetlenebb kormányzás a hatása, bár drámai különbséget azért nem érezni.  Minden úgy működik, ahogyan kell az élvezetes autózáshoz. De mi a helyzet városon kívül?

Igényes, szépen kidolgozott a belső

Igényes, szépen kidolgozott a belső

Fúj a szél benne, kicsit nehezebb a kelleténél. Ennyit lehet felróni az F-Type-nek. Az elsővel még tudunk élni, sőt, néhányan kifejezetten szerettük is, mert egy agyonszigetelt, abszolút szélvédett utastér szinte nullára is redukálhatja az kabrióérzetet. Annyi biztos, hogy az F-Type-ban nem fogjuk lenyitni a tetőt 15 fokban, de élménygenerátornak kiváló egy kis menetszél. Az autó merevsége is érezteti velünk, hogy kabrió, ültünk már sokkal merevebb nyitott sportkocsiban, de ez pont azon a határon van, ami még fokozza az igazi élményt.

Az ülésekbe nem nehéz a ki-beszállás, nem bántóan alacsony az üléshelyzet, a műszerfal viszont kifejezetten magas, így a kilátás korlátozott valamelyest. Ezt javítja a középkonzol tetején lévő szellőrostély, amely automatikusan elsüllyed a műszerfalban, ha épp nincs rá szükség. Látványos, különleges, de abszolút felesleges, mégis egyedi és szerethető megoldás.

Könnyű vele gyorsan menni

A 911 Carerra Cabriolet pont ugyanúgy gyorsul 100-ig: 4,9 s

A 911 Carerra Cabriolet pont ugyanúgy gyorsul 100-ig: 4,9 s

A 911 Carerra Cabriolet pont ugyanúgy gyorsul 100-ig: 4,9 s


Nem annyira, mint a 911, de az F-Type is autóversenyzőt farag vezetőjéből pillanatok alatt. Könnyedén életveszélyes tempóban száguldunk olyan helyeken, ahol nem lenne szabad, a 380 lóerős V6-os imádja a fordulatot, hihetetlenül könnyedén pörög, és mindezt csodálatos hanggal hálálja meg.

A nyolcfokozatú automata váltó elég ügyesen szolgálja ki, bár lepadlózott gázpedálnál azért lehet érezni, hogy nem egy duplakuplongos szerkezetettel van dolgunk. A nagy tempónál és elnyújtott kanyarokban atomstabil F-Type a szűkebb és váltott kanyarokban bizonytalanodik el először. Érezni rajta azt a közel 1,8 tonnát, amely 200-300 kilóval több a kelleténél. Jelentős alul- vagy túlkormányzottság viszont nincs, szépen semlegesen és érezhetően kezdődik a csúszás, de jóval korábban, mint a nagy konkurensnél. Élvezeti érteke ennek ellenére megkérdőjelezhetetlen,és nincs szégyenkezni valója gyorsulásban sem. A 4,9 másodperces 0-100-as sprint egyezik a 911 kabrió értékével, súlyhátránya csak versenypályán jönne elő. 

A Jaguar F-Type és konkurensei
Jaguar F-Type 3.0 S/C S ST2 (380 LE) 26 899 000Ft
Porsche Boxster S (315 LE) 19 899 580 Ft
Porsche 911 Carrera Cabriolet (350 LE)* 33 996 580 Ft
BMW Z4 sDrive 35is (340 LE) 17 217 000 Ft

Nem filléres móka

26 899 000 forint hazai forgalomba helyezéssel a 380 lóerős F-Type V6 S ára. Ez 3,5 millióval több, mint a 340 lóerős és ugyanennyivel kevesebb, mint a V8-as ára. A nagy konkurens 911-es gyengébb, de mégis fürgébb alapárával összehasonlítva ez nagyjából hét milliós előny a Jaguarnak. Más kérdés, hogy a Porsche még gyártja a Boxstert is, amely egy igazán ütőképes modellé érett mostanra.

Objektíven talán kevésbe, szubjektív alapon viszont könnyedén megértjük, ha valaki a Jaguarra szavaz. Hétköznapi kocsikázásra, versenyzői ambíciók nélkül ennyire gyönyörű hanggal és kivitelezéssel mindenképpen erős konkurens lesz az F-Type.

Mellette – Ellene
  • Gyönyörű, egyedi forma
  • Hétköznapi használhatóság
  • Pörgős, erős motor
  • Egyedi részletmegoldások
  • V8-as jellegű hangzás
  • Jelentős saját tömeg
  • Magas fogyasztás
  • Szűkös csomagtér
Tetszik a legsportosabb Jaguar?
71 szavazat - átlag: 9.23 (10-ből)
Tetszik a legsportosabb Jaguar?