| Röviden – Toyota Corolla E160 | |
|---|---|
|
Mi ez? |
Elvileg egy lépcsőshátú kompakt autó, de tíz generáció és 40 millió példány után állócsillagnak is mondhatnók. |
| Mit tud? | Végképp a márkához láncolni a Corolla-tulajokat, a dízel pedig eljárni 4-4,5 literből. És nemcsak papíron! |
| Mibe kerül? | Listaáron 4,73 millióról indul a 99 lóerős benzines, a csúcsfelszereltségű dízel ára a bólogatós automatizált váltóval nem egészen hétmillió forint. |
| Kinek jó? | Annak, aki nem túl progresszív, de nagyon megbízható családi autóra vágyik, óriási lábtérrel. |
Nemrég a Toyota egyszerre mutatta be az új Corollát és az Auris kombit. Bár utóbbiból kétszer annyit adhatnak el hazánkban és az is érdekes benne, hogy a cég hat év után visszatér a kompakt kombik közé, mégis a Corolláról írunk elsőként. Mert a flottapiac túlsúlya átírhatja ugyan az eladási sorrendet, a magyarul koronát jelentő Corolla mégiscsak fontosabb. Hiszen 1966 óta létezik, a most bemutatott modell a 11-ik generáció, lapunknak pedig a harmadik széria, amelyet a nemzetközi bemutatón vezetünk.
Auris/Corolla
Közös padlólemezükkel közel állnak egymáshoz, de az Auris és a Corolla a lemezek alatt nem egyforma. Mivel a ferdehátú elsősorban az európai piacnak szól, a limuzin viszont nem, a Toyota Corolla minden motorváltozatban csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművel készül. (Az 1,4 literes dízelt és benzinest kivéve az összes Auris felfüggesztése hátul is független, kettős keresztlengőkaros, ld.a galériában.)
A spóroláson, a súlycsökkentésen és a kisebb helyigényen kívül az szól az egyszerűbb konstrukció mellett, hogy a két autó más vevőkörnek készült. A Corolla az apukák és nagypapák autója, akik nem vezetnek úgy, hogy a kettő között kijönne a különbség. Az Auris fiatalosabb, menőbb és van belőle benzines-elektromos hibrid, a Prius III hajtásláncával. Míg a limuzinhoz csak 15 vagy 16 collos felni kapható, a csapott hátú viríthat 17-es felniken is.
A stratégia beválhat, mert az Auris értékesítései akkorát nőttek, hogy kategóriájában az ötödik helyre ugrott a Golf-Focus-Astra-Mégane négyes mögött Európában. Pedig a kombi ebben még benne sincs.
Corolla: a Toyota Golfja
Ami Európának a Golf, az Japánnak a Corolla. Az alsó középkategóriás autó 1966 óta készül, első négy generációjában hátsókerék-hajtással. A hátsó laprugót az 1979-es modellváltásra nőtte ki (kivéve a kombit), a keresztmotoros elsőkerék-hajtásra viszont csak 1983-tól állt át.
Akkoriban a költségoptimalizálók még eltűrték, hogy az elsőkerekes tömegmodell mellett gyártásban maradjon az elődre épülő, hátul hajtó kupéváltozat is. A Corolla Levin kódja volt az AE86, amiből a Wikipédia szerint az A a 4A sorozatú motort, az E a Corollát, a 8 a széria kódnevét (E80), a 6 pedig a hatodik generációt jelölte. A máig körülrajongott AE86 (hacsiroku) klasszikus driftautóvá nemesült.
47 éves pályafutása alatt a Corollából készült Tercel néven összkerekes kombi és a békalámpás G6 már akkor létezett hatfokozatú váltóval, amikor ez két kategóriával feljebb is ritkaság volt.
1999-ben a Corolla WRC márkavébét nyert a Toyotának Carlos Sainz-cal és a mentőautó-sofőrként induló Didier Auriollal. 2000-ben mutatkozott be a Corolla Verso egyterű, amely 2003-ban már orrkamerával könnyítette meg a vezető életét.
40 millió egységgel jó ideje a Corolla a legnagyobb mennyiségben eladott autó a világon. Mivel a Volkswagen külön számolja a Jettának hívott négyajtós Golfot és a ferdehátút, a Toyota viszont hozzácsapja az Auris-eladásokat a Corollához, a Corolla az éves értékesítési versenyben is vezet. Tavaly 1,1 millió darabbal nyert.
Hosszabb, laposabb
A designban a Furia tanulmány köszön vissza, de ugyanez az autó lehetne modellfrissítés utáni Honda Civic szedán is. A Toyota Corolla méretei nagyot változtak. A 4,6 méteres autó fél centivel alacsonyabb, 1,5-tel szélesebb és nyolccal hosszabb elődjénél. Tengelytávja 10 centit bővült, amitől hátsó lábtere 9,2 centivel tágasabb az eddiginél. A karosszéria igen áramvonalas, alaktényezője 0,27.
A növekedés ellenére az autó súlya valamelyest csökkent, főleg a nagyszilárdságú acélok használatának köszönhetően. Kár, hogy a Golf VII vagy a Clio IV mintájára itt is megszépíti a számokat a kisebb tank. Motortól és felszereltségtől függően a dízel üzemanyagtartálya 45/55, a benzineseké 50/55 liter.
Jó lett belül
Belül kedvező minőségérzet, jó üléshelyzet és az összes motorral finoman járó, hatfokozatú sebességváltó fogad. Na meg a hagyományos kvarcóra, amit sokan avíttnak látnak, de amíg létezik, egész biztosan nem kell keresgélni a pontos időt a különböző kijelzőkön. A vezetőt meg az utasokat térdlégzsák és még hat másik védi, ami alapfelszerelésként jár, akárcsak a légkondicionáló.
Hátul a 10 centivel megnyújtott tengelytávval a lábaknak annyi hely jut, mint az Avensisben. A fejtér viszont átlagos, 180-185 centinél magasabb utasoknak jobb lecsúszniuk az ülésben, hogy elférjenek hátul.Két benzines, egy dízel
A képek között található táblázat sokkal több motorváltozatot hoz, de a hazai választék három motorból áll. Az 1,33 literes, 99 lóerős benzines az alapverzióé, 128 Nm nyomatékkal. A kisebbikben lévő, szívó és kipufogó oldalon változó szelepvezérlés mellé az 1,6-os a Valvematic rendszert is megkapta. A 132 lóerős, pörgetve 160 Nm nyomatékú motorban a szelepnyitás mélysége is változik, hogy minél tisztábban és takarékosabban működjék. Ez a motor fokozatmentes CVT-automatával is kapható, amelyben hét fix áttételt kapcsolhatnak kézzel mindazok, akik ezt hiányolnák. (A részletes műszaki adatok a galériában találhatók.)
Vezetés közben erősen el vagyunk szigetelve a technikától. A villanymotoros rásegítésű szervokormány nagyon könnyen jár, nem terheli a vezető visszajelzésekkel, hogy mi is történik a kerekekkel. Pedig a kormánymű házának rögzítését megerősítették, megváltozott a kormányoszlop szöge, direktebbé vált a kormánymű áttétele, hogy jobb dolgunk legyen a volán mögött. Az igyekezet dacára a Corolla továbbra is a békés helyváltoztatás eszköze.

Nem lesz hibrid a Corollából. Aki HSD-re vágyik ebben a kategóriában, az vehet Priust vagy Aurist, egyterűként illetve kombiként is
4,2 liter a dízelben
Az autót a 90 lóerős, 205 Nm nyomatékú dízelmotorral vezettük. A Toyota Corolla 1,4 D-4D oly halkan működött, mintha a gyáriak belerendelték volna egy Lexus hangszigetelését. A Corolla (de az ugyanitt vezetett benzines Auris 1,6 kombi is) rendkívül csendes autó. Sokat próbált cimborám az Origótól 130-nál vetette fel, hogy lassan belekóstolhatnék a 80-ba. Tényleg ennyire megtévesztő a sebességérzet.
A futómű nem támogatja, de eltűri a gyors vezetést, amit a reptérre sietve mutattunk be. A motor még heveny gyorshajtás közben is megőrizte méltóságát, húzott, amennyire az 1,4-es dízeltől telik és fedélzeti számítógépe állandó padlógáznál sem írt ki többet 8,5 liternél százon. Ez az érték annyira csekély, hogy kezdtük elhinni a 4,2 litert 100 kilométerre, amit a korábbi tesztúton láttunk, normálisan vezetve jelzett. Nagy kár, hogy pont a dízelhez nincs tempomat, pedig annyira adja magát külszolgálatos utazóautónak, körbepacsizni a partnereket.
Avensis helyett
A Corollát nem Magyarországról nézve kell értelmezni – került szóba a bemutatón Krajcsovits Sándorral, a Toyota kommunikációs és oktatási vezetőjével beszélgetve. Az autó azért lett ekkora, mert sok piacon az Avensis hiányzik a kínálatból. Oroszországban, az Egyesült Államokban vagy Dél-Afrikában a Corolla fölött a Camry a következő limuzin és a kettő közötti űrt csökkenti az eddiginél sokkal tágasabb és valamivel elegánsabb autó.
Konkurensek
Ha már a figyelemfelkeltés jegyében ezt a címet adtam a cikknek, a kérdést illik megválaszolni. Tehát a Corolla nem olyan jó autó, mint a Golf. Rugózási kényelme gyengébb és modern vezetőtámogató rendszerként egyedül parkolóautomatika van hozzá. Ennél többet érne valamilyen biztonsági extra, mert a szép képű tolatókamerával úgyis látni, mennyi hely van még.
Ám a Corollának olyan megingathatatlan ügyfélköre van, akiket szebb műanyagokkal, kicsit jobban hangolt futóművel és feláras extrákkal úgysem lehet elcsábítani. Ők nagyon boldogok lesznek vele, mert a Corolla igazán jó autó lett.
Hódítani nem lesz könnyű
De a törzsközönség megtartásán felül az európai piacon a Toyota arra számít, hogy 70 százalékban más márkáktól hódít el ügyfeleket. Ebben nem is a távolságtartó radar, a holttérfigyelés, a sávtartó rendszer és más, a német tömeggyártmányokban vagy az új Mazda3-ban elérhető extrák hiánya akadályozhatja meg. Inkább a szűk motorválaszték valamint a kis és közepes fordulaton nyomatékszegény benzinmotorok tehetnek keresztbe.
Ebben a kategóriában nem elég a Hyundai Elantra vagy a Mitsubishi Lancer maroknyi vásárlóját elcsábítani. Konkurensként nagyon versenyképes az Astra J limuzin, az öregebb, de menőbb arculatú Jetta, a flottaértékesítésekben erős Focus valamint és a darabszámai alapján a kategóriában meghatározó Fluence. Konkurensei közül a Corolla nem magaslik ki, de kényelme, értéktartása, bizonyított megbízhatósága, kiszámítható karbantartási költségei és a friss design okán nem fog mellé, aki a Toyotától vesz kompakt limuzint.
Szerző:Szörényi András









