| Röviden – Mercedes-Benz GL 350 BlueTec | |
|---|---|
|
Mi ez? |
Hétszemélyes terepjáró az ML alapjaira, amerikai gyártásból, a második generációban. |
| Mit tud? | Nagyon nagy test, nagyon nagy élvezet. |
| Mibe kerül? | Négyzetméterára kiugró: 9,9 négyzetméternyi autó alapára 22 197 900 forint, extrák nélkül |
| Kinek jó? | Rombolni is lehet vele, de annak jó igazán, aki ráérez békéjére és kényelmére, esetleg terepre is kimerészkedik vele. |
Egy autóval kevés rosszabb dolog történhet, mint amikor kiragadják eredendő környezetéből. A GL azért született, mert a nagy vízen túl az ML is eltörpül, ha beáll mellé egy Ford Excursion vagy Chevrolet Silverado. Odaátra kellett egy fullsize terepjáró, amivel a tehetős anyukák fuvarozhatják a gyermekeket.
Erő, tömeg, kiterjedés
Mifelénk a GL erősen megosztó autó. Mellig érő motorházával, 2,5 tonnájával és 22,2 milliós alapárával félelmetes agresszor a külvilág számára. A GL-t még egy X5 gazdája is a ministránsfiúk előzékenységével engedte maga elé. A behemót terepjáró igazán fenyegető, pedig ha valami idegen tőle, az a pusztítás.




Adatlap
Mercedes-Benz GL 350 BlueTec
| Motor | 2987 cm3, Dízel, V6 |
| Teljesítmény | 258 LE |
| Nyomaték | 620 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,9 sec |
| Végsebesség | 220 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 8 l / 100 km |
Bent paradicsomi nyugalom és béke honol. 2455 kilós élősúlya nemcsak biztonságérzetet jelent, hanem a tömegarányok okán biztos védelmet is, a másik autó utasainak rovására. A minőségérzet ezen a szinten semmi különös, mert mi más járna ennyi pénzért, mint igényes műanyag és illatos bőr?
Fűt és hűt a pohártartó
Apró örömként a LED-es hangulatvilágítást is át lehet hangolni, a normál szín helyett metsző fehéret vagy borostyános derengést is választhatunk. Még jobban tetszett a Peltier-elemes pohártartó, amelyben hűthetők és melegíthetők az ivócsanakok.
A második sorban a hiányzó hosszirányú állítás miatt a lábtér elmarad attól, amit a masztodon látványa ígér, de itt is pompás élmény utazni. A magam 190 centijével a csomagtérből gombnyomásra előbújó üléseken leghátul is kényelmesen elfértem. Az okosan előrebukó középső sorral a bejutás sem csak szabadnapos gumiembereknek megy könnyen. Az ülések hajtogatásáról a gyári weboldalon animált gif fut, katt ide!
Könnyű vele bánni
A GL 12,4 méteres körön képes megfordulni, fordulékonysága bámulatos. Amikor sokan már dörzsölik a kezüket, hogy na, ide aztán be nem fér ez a tahó, a drabális SUV könnyedén beparkol. A kormányzás erőszükséglete ideálisan illik az autó karakteréhez. Butaság viszont, hogy a tükörbehajtás csak gyújtással megy, amikor megállás után észbe kapnánk, akkor már nem.
7,9s és 620 Nm
Ha ráuntunk a cruisolásra, a 258 lóerős dízelmotor mást is tud. 620 newtonméteres nyomatéka még a bálnatestet is kitűnően gyorsítja (100-ra 7,9s alatt), a belső sávban pedig kevés nyomasztóbb eseményt tudok elképzelni, mint amikor elzúg ez a csatahajó 220-as végsebességével. A békéjéből kizökkenthetetlen automata hét fokozatot cserélget, igazán finoman.
Biztonságban a GL megadja mindazt, ami ezekben a körökben dukál. A bajuszkapcsoló végét tekergetve jól beállítható a követési távolság, amit 0 és 200 között a Distronic Plus magától tart a kedvünkért. 30 feletti tempónál a radaros érzékelők figyelmeztetnek a túl csekély követési távolságra.
Ha az ESP jeladói erős oldalszelet érzékelnek, a GL igyekszik megelőzni, hogy házfalnyi oldalán a szél arrébb taszítsa, konkrétan a szél felőli oldalon a kerekeket fékezve korrigálja az iránytartást. Hasonlóképp fékezési nyomaték fordítja vissza a sávba az autót, ha a holttérfigyelés jajveszékelésével nem törődve váltanánk sávot. Nem próbáltuk ki, de ugyanez működhet sávelhagyáskor is, mert itt nem a kormányt fordítja el helyettünk egy láthatatlan kéz, mint oly sok modern autóban.
Terepjárás: minden adott hozzá
Egy 30,8 milliós tesztautó, amelynek már megvan a gazdája, nem kívánja a terepezést. A hardver és a szoftver stabilan megvan hozzá, és ha a tulaj terepre keveredne, az autó előzékenyen megold helyette mindent.
A hajtás állandó 4×4-es, középső differenciálművel. Ez a diffi Offroad 2 programba kapcsolva automatikusan zár, különben terepen semmire sem menne a vezető. Gombnyomásra kapcsolható felező is, ami segít lépésben leereszkedni és felfelé araszolni is.
A két ülés közötti tárcsával egy mozdulattal a terep nehézségéhez igazíthatjuk a légrugózással a hasmagasságot és lazul az ESP szigora. Könnyű terepen (Offroad 1) bőven kipöröghetnek a kerekek, Offroad 2 állásban viszont szigorú kipörgésgátlás segíti a kapaszkodást, amitől sziklákon átevickélve kophat rendesen a fékbetét. A GL így is a sokszor többet tud annál, amit a tulajok meg mernek kockáztatni, aki meg tényleg terepre vesz 20 milliónál drágább Mercedest, az csak rálel az alvázas, merev tengelyes, három valódi diffizáras félistenre.
8 liter alatt
Aki nem a kapaszkodóképesség határait keresi, az jobban jár a kevésbé stílusos és karakteres GL-lel. Kényelmesebb, sokkal biztonságosabb és takarékosabb az örök klasszikusnál.
Mert a nagy melák a modern dízelmotorral keveset fogyaszt. A reális átlag a városoktól távol 10-11, Budapesten 13-14 liter, de kedélyes poroszkálással, az országútra megengedett tempót tartva mi 7,3 litert mértünk száz kilométeren. Mérsékelt fogyasztásából is látszik, hogy bár nem ide született, a GL Európában is megtalálja a helyét.

Parádés a 7,3 literes országúti fogyasztás. Mindezt 2,5 tonnával, automata váltóval és egy háromliteres dízelmotorral





