Hófödte hegycsúcsok, fenyőfák, csend és nyugalom. Aztán hirtelen… wroorooroom. A Porsche 911 boxermotorjának vérpezsdítően rotyogó hangja robban bele a svájci Alpok képeslapra illő idilljébe. A kocsi a körülményeket meghazudtoló sebességgel száguld végig a betonkeményre fagyott hófalakkal övezett erdei úton. Teheti, nincs szembeforgalom, nincsenek úrvezetők, és az autó, az új Porsche 911 Carrera 4S is alkalmas rá.

Még sötétben indultunk a tréningre, mert a nap erősen rontja a "pályák" minőségét

Még sötétben indultunk a tréningre, mert a nap erősen rontja a


Nincs nehéz dolga a vezetőnek, hiszen a Porsche Traction Management (PTM) négykerék-hajtás (itt írtunk róla részletesen) a cudar körülmények ellenére az útra ragasztja a 400 lóerős sportkocsit.

Ha a PTM a kerekek csúszásából, az oldal- és a hosszirányú gyorsulás adataiból, illetve a kormányelforgatás szögéből azt érzékeli, hogy kipörögnének a hátsó kerekek, a középső elektrohidraulikus tengelykapcsoló mindössze 100 milliszekundum alatt zár és megindul a nyomaték az első tengelyre is. Megyünk előre, mint a hótoló.

Bár a korábbi Porsche Turbóban debütált rendszer gyorsabban osztja el a nyomatékot, mint ahogy a vezető képes lenne érzékelni, nem árt, ha a sofőr vezeti a kocsit és nem fordítva. Ezért ajánlják a Porsche havas tréningjeit, ahol az ügyfél a téli körülmények közötti vezetésről tudhat meg sok újat az avatott instruktoroktól. Ha részt veszünk egy ilyen tréningen, mint mi tettük, alapvető fogalmaink lehetnek a kocsi viselkedésről. Megtanulhatjuk például, hogy tudjuk keresztbe tenni a 4×4-es 911-est.

Faroláshoz jobb a Sport Plus

Körforgalom ez is, de itt kilinccsel előre kell menni

Körforgalom ez is, de itt kilinccsel előre kell menni


Ehhez lazítani kell a menetstabilizáló szigorán, mert alaphelyzetű ESP-vel az autó kicsit bután viselkedik határhelyzetben. A Sport Plus rendszert aktiválva viszont a gázpedál reakciója gyorsabb, a fűtőmű keményebb lesz, az – opciós – sportkipufogó hangosabban zenél, gyorsabban kapcsol az automata, kézi váltónál gázfröccsöt ad visszakapcsoláskor a motor, és ami a lényeg, hogy a Porsche Stability Management engedékenyebb lesz. Az ESP hagyja kitörni az autó farát, hogy a pilóta látványos fordulókat tegyen, de mentőangyalként végső esetben mégis közbenyúl, hogy ne törje össze a drága játékszert. Eközben a hathengeres boxer muzsikál nekünk.

Driftelés: a gáz a lényeg a hátsókerekesben, a kormányzás a 4×4-esben

A farolás technikája egészen más, mint a hátsókerék-hajtású 911 esetében, ahol a kocsi kitörése után kevésbé a kormánnyal, inkább a gázpedállal játszva rajzoljuk az ívet. Elég fura például, hogy ha a Carrera 4 tolja az orrát, akkor adjunk még több gázt, mert ekkor fog befordulni. Ha farolni akarunk, negyed fordulatot elfordítjuk a kormányt, majd padlóig nyomva a gázpedált kipörgetjük a kerekeket, hagyjuk kitörni a hátulját, közben egyenesbe állítjuk a kormányt, majd csökkentjük a gázt és a kormánnyal játszva lekörzőzzük az ívet.

A driftelés alapjait a kocsi mellett tanultuk

A driftelés alapjait a kocsi mellett tanultuk


Pofonegyszerű! Nem? Az is volt, amíg az autón kívül tanultuk, a kocsiban már kevésbé. De a jobb egyben helyet foglaló oktatónk intelmeivel a körforgalom méretű pályán három kör után már egész jól megy a drift.

Ha megtanultuk egy körpályán, akkor akár hegyi szerpentinen is megvalósíthatjuk, ahogy az oktatás második fázisában csináltuk. Persze azért egy húszperces gyakorlás után még belenyilall az emberbe, amikor az oktató a rádión beszól, hogy jó lesz ez, de gyorsabb tempóval, miközben éppen azon jár az agyunk, hogy a 30 milliós autót ne vágjuk a hófalba.

Kell a 4×4

Sokak fejében a farmotoros 911-es gonosz autóként szerepel, amely kikapcsolt menetstabilizáló mellett képes megmutatni az óvatlan vezetőnek, hol lakik a motor. Vélhetően ez is közrejátszik abban, hogy a biztonságosabb autózást kínáló négykerék-hajtás igen népszerű a Porschénél.

Az előző generáció, azaz a 997-es kódjelű modellek értékesítésének 34 százalékát tették ki a 4×4-es típusok, sőt ha a Turbót is ideszámítjuk az arány eléri az 50 százalékot világszerte – tudtuk meg August Achleitnertől, Porsche 911 sorozatért felelős vezetőtől. ” A Svájcban eladott 911-esek 80 százalékában szerepel négykerék-hajtás, az ügyfelek télen sem teszik garázsba autójukat.”

Nem látszik, hogy nem faros

Az 1985-ben bemutatott 959 óta a négykerék-hajtású 911-esek védjegyének számító piros csík a hátsó lámpák között árulkodó. Főként, hogy immár lámpaként is funkcionál.

Az 1985-ben bemutatott 959 óta a négykerék-hajtású 911-esek védjegyének számító piros csík a hátsó lámpák között árulkodó. Főként, hogy immár lámpaként is funkcionál.


A Carrera 4-ről (és peresze a 4S-ről) kevesen mondják majd meg, hogy nem hátsókerekest hajtunk. Alig észrevehető, hogy nem hagyományos 911-es, hiszen nem feltűnő a hátsó sárvédők oldalankénti 22 milliméteres szélesítése vagy a 10 milliméterrel szélesebb hátsó gumi.

Száraz körülmények között a tulajdonos sem tudja, hogy négykerék-hajtásút vezet, mert az összes nyomaték a hátsó tengelyre irányul. Talán épp ezért került a menübe az új modellnél egy kis egérmozi, ami tájékoztat a nyomatékelosztásról. Persze azért egész más a két autó, a hátsókerék-hajtásúnak például kevésbé szervózott, még direktebb a kormányzása.

Bár kiemelkedő tempóra képes és óriási adrenalinbomba, ha az utastér alapján akarnánk megítélni a Carrera 4-est, aligha állítanánk, hogy sportkocsi. Persze 2+2 üléses, de a kidolgozás és a kialakítás luxusautós. Mint a Panamera kicsiben. Finom bőr borítja a legtöbb felületet, a kapcsolók kézre állnak és finoman működnek, ahogy kell, precíz a kormány, nem túl kemények a pedálok. Csoda, ha az ügyfelek minden hétköznap autózni akarnak vele?

A tető olyan jól szigetel, hogy a kabriókkal sem okozott gondot a hidegben autózni

Hátsókerék-hajtású Porschéval havon?

Nem kétséges, hogy a Carrera 4S kiválóan teljesít havon, de az igazán megdöbbentő az volt, hogy – az összehasonlításhoz rendelkezésünkre bocsájtott – a hátsókerék-hajtású modell sem volt teljesen elveszve. Egy ’80-’90-es évekből származó normál 911-es vélhetően csak pörgött volna körbe-körbe vagy fékezhetetlenül csapódott volna a hófalba egy erősebb gázadásra a csúszós úton, nem úgy a 991-es kódjelű. Kikapcsolt menetstabilizáló elektronikával is képesek voltunk az autóval viszonylag jó tempót autózni, sőt, uralhatóan lehetett vele driftelni is. Megdöbbentő, mennyit fejlődött a technika.

A Porsche 911 Carrera 4 és 4S műszaki adatai

 911 Carrera   4 Coupe
 4S Coupe
4 Cabriolet
4S Cabriolet
 Lökettérfogat:cm3 3436 3800 3436  3800
 Telj.: LE / 1/min: 350 /7400 400 /7400 350 /7400 400 /7400
 Nyomaték: Nm/ 1/ford: 390 /5600 440 /5600 390 /5600 440 /5600
 Gyorsulás: sec 4,9 (4,7) 4,5 (4,3) 5,1 (4,9) 4,7 (4,5)
 Max. seb. (km/h): 285 (283)  299 (297)  282 (280) 296 (294)
 Átl. fogy.: (l/100 km) 9,3 (8,6)  9,9 (9,1)9,5 (8,7) 10,0 (9,2)

Zárójelben a duplakuplungos automatával szerelt modell adatai