Nem kell csillogó koponyájú közgazdásznak lenni, hogy lássuk mekkora létjogosultsága van az olcsó, tágas, négyajtós igavonóknak. A legszélesebb rétegek sávtartó automatika, kifinomult vészfékrendszer helyett klasszikus értékekre vágynak. Egy autó legyen tágas, megbízható, és mindezek előtt: olcsó.
Az öreg kontinens stagnáló fogyasztása, és a megfizethető, egyszerű kocsira vágyó fejlődő piacok hívták életre a franciák friss személyszállító eszközét, a 301-est.
Hozzáállás kérdése az egész. Igényeinket csontig csupaszítva kell közelíteni a Peugeot felé. Felejtsük el, mit gondoltunk az autóipar fejlődéséről! Felejtsük el, milyen igényeket plántáltak belénk a képláda félperces buzdító üzenetei! Csak ezzel a filozófiával közelítve lehet esélyünk pozitív képet kialakítani az autóról.
Máskülönben elbukunk.
Ezt a mantrát morzsolva vettem magamhoz a kulcsokat. A tűlevelekkel, sáros lábakkal, hosszú utakkal terhelt ünnepi időszak kihívása állt a kocsi előtt. Megfelelő célszerszám lesz, gondoltam.





Sokat segít a formán, hogy nem egy meglévő kisautót puttonyosítottak, a 208 Sedan valószínűleg bűntett lenne a közízlés ellen
Az apró szépségtapaszok javítanak az összképen, de lehetne ez a kocsi Kisfejű, Nagyfejű Zordonbordon akár, a Thalia sikere jól mutatja, ebben a kategóriában nem a szépség számít.
Itt az a típus lehet sikeres, ami a semmiből jó sokat ad, vagyis bő teret utasnak és poggyásznak egyaránt. Ebben pedig brillírozik az autó, a Peugeot 208 nyújtott alvázát használva 2,65 méteresre bővült a tengelytáv. Így lehet a sofőr akár 190 centiméter, a mögötte ülő kényelmesen utazhat. A lábtér a Passat legszebb korszakát idézi, mintha a malacorrúban terpeszkednénk. Egy Kína-Japán pingpongmeccs bármikor lebonyolítható a hátsó ülőpadon.
Az állítható fejtámlák viszont hiányoznak a második sorból, a hátlapból kitüremkedő csökevény nem sok jót ígér a nyaknak egy koccanásos balesetnél.
Elől kényelmesre formázott ülések és Allure felszereltséggel szemnek kellemes élettér növeli a komfortszintet. A divathullámnak megfelelve fekete lakk műanyagburkolat díszíti a középkonzolt és az ajtókat, a bőrkormány pedig szinte kötelező, ha nem akarunk évekig nyálkásra nyúlt, gumírozott műanyagot tapogatni. A legfeltűnőbb olcsó húzás az elektromos ablakok váltó elé telepítése, de a MINI dizájnelemként adta el mindezt, így nincs szívem a hibák közé sorolni. A könyöktámasz javarészt felesleges, csak a forgalmit rejthetjük el benne örökre, a kesztyűtartó és az ajtózsebek viszont jól használhatók.
Természetesen minden kopogós kemény, mégis az ízléses összeállítás, az enyhe formai játék sokkal csalogatóbbá teszi a 301 belsejét, mint a Rapid szélsőségesen puritán berendezése. Kiemelkedő extra még a kizárólag Dózsa György üzemmódot ismerő ülésfűtés. Férfiaknak csak pár perc javallott a tüzes trónból, különben kihal a családfa.
A vezetési pozíciót a csak magasságában állítható kormány korlátozza, 185 centiméterrel már szokni kell. Klasszikus, csimpánzokra tervezett olasz autókat idéz, ahol hosszú kar és rövid láb jelenti a kényelem zálogát.
A tizennégy centiméteres szabad hasmagasság és a puhára hangolt, elöl Macpherson, hátul csatolt lengőkaros, strapabíró futómű jól jön tanyákra vezető dűlőutakon, viszont autópályán már hátrány. 120-130 km/órás tempónál kamiont előzve mint egy álmos török hastáncos kezd imbolyogni az autó, és az oldalszélre is érzékeny. A megspórolt zajszigetelés, és az ötsebességes váltó sem partner a nagy sebességű utazásban, erős a motor- és a szélzaj.
A váltót szidtuk már eleget a 208 esetében, a helyzet a 301-esnél sem változott, mintha egy tésztába szúrt fakanállal kavarnánk ki a fokozatokat. A kormány precíz, és a Rapidhoz képest még túlszervózottnak sem mondható, ezért vállveregetés jár a franciáknak.
Akárhonnan nézem, az autó legizgalmasabb része a csomagtér. A nyitási mód zavart, nincs titkos gomb a 301 nullájában, az oroszlán farkát se éri meg cibálni, az ajtó csak belülről, vagy a távirányítót megnyomva tárul. Tél, nagykabát, sok zseb, nagykarácsony, még több szatyor, kell az a nyomógomb, így sokkal macerásabb.
Ha bejutottunk, már nincs gond. 509 literrel garázdálkodhatunk, ami az osztva dönthető hátsó ülésekkel tovább bővíthető. A pakolást, tisztán tartást rekeszekre osztható műanyag tálca segíti. Kivitele a kínai piacot idézi, de hasznos. A szűk nyílás nagy tárgyaknál követel némi kreativitást, valamint hátrány még a csomagtérbe mélyen benyúló két zsanér. Az ajtót erőteljesen lecsapva a csupasz lemezek zenéje nosztalgikus könnycseppet csalhat volt Wartburg tulajdonosok szemébe.
Adatlap
Peugeot 301 1.6 HDi Allure
| Motor | 1560 cm3, Dízel, S4 |
| Teljesítmény | 92 LE |
| Nyomaték | 230 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,4 sec |
| Végsebesség | 180 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 4,1 l / 100 km |
Lassan elhaló bádoghang, hiába, a hangcsillapító anyagokon sokat lehet spórolni.
Több mint két hét nyüstölés után sem tudok belekötni a 301 okosan tervezett egyszerűségébe. Lehet fanyalogni a hibáin, de a műfaj kereteit nézve igen jól sikerült típussal van dolgunk. A tesztautó torzítja némileg az objektivitást, hiszen az Allure felszereltség 16 colos felnikkel, USB-ajzattal, tolatóradarral, ülésfűtéssel csábít, és így a dízelért már 4,3 millió feletti összeget kell otthagyni a szalonban.
3.090.000 forint az alapmodell listaára, a háromhengeres 1.2 VTi benzinmotorral (72 LE), klíma és rádió nélkül, széria kipörgésgátlóval, négy légzsákkal. A legnagyobb ellenlábast, a friss Skoda Rapidot 3,2 milliós alapárral hasonló felszereltséggel, szériaként elérhető rádióval, 1,2 literes benzinmotorral kínálják.

Összehasonlító tesztünkből kiderül melyik autó kevésbé érdemli ki a legjobb vétel majdnem hárommillióért kitüntető címet
Figyelem, Nyereményjáték a Vezess.hu Facebook oldalán! Ha szeretnél egy igényes, raliról szóló, fotókkal teletömött, gyönyörű könyvet, ne habozz, játssz! RÉSZLETEK ITT!






