Nemrég a Fabia 1,2 TSI megnyerte az a2 Autó és Stílus magazinnal közös kisautó-összehasonlító tesztünket, mert a kiskategória legjobb autói közé tartozik. Ezek után a sportváltozat csak istenkirály lehet – gondoltam.
14 milliméter ültetés
14 milliméterrel ültetett sportfutómű, DSG váltó hét fokozattal, 7,3 másodperces százra gyorsulás és az első RS dízelmotorja helyett egy 180 lóerős benzines: ezzel még így tél közepén is felfőzöm az aszfaltot.
| A Fabia RS és vetélytársai | |
|---|---|
| Alfa Romeo MiTo QV 1,4 Turbo MultiAir (170 LE) | 5 595 000 Ft |
| Citroën DS3 D-Sport THP 150 (156 LE) | 5 464 000 Ft |
| Opel Corsa OPC (192 LE) | 5 995 000 Ft |
| Renault Clio R.S. (201 LE) | 6 540 000 Ft |
| SEAT Ibiza Cupra (180 LE) | 5 904 750 Ft |
| Skoda Fabia RS (180 LE) | 5 653 500 Ft |
Kívülről is jót ígért az autó, a 17 collos, fehér felnik mutatósak, a versenykék metálfényezés pedig nemcsak gyönyörű, de még csak felárat sem kér érte a Skoda.
Ehhez képest az RS belseje kiábrándító: az ütős sportmodellek közül visszalép az olcsó kisautók közé. A hangulatot a sötét műszerfaltömb határozza meg, amely a magas üléshelyzettel együtt a Roomsterére hasonlít. Hiába van sportülés, fémbetétes pedál, RS-logo a kormányon: érzésre bármilyen automata váltós Fabiában ülhetnénk, feleennyi lóerővel.
Két pedál
A műszerezettség megegyezik a sima Fabiával, nincs visszajelzés a töltőnyomásról, mint egy turbós Puntóban, még az órák hátlapja sem kapott RS-zöld, sárga vagy fehér színezést.
Ám a fedélzeti számítógép menüjéből előhívható az olajhőmérséklet, így legalább látható, mikortól terhelhető a motor.
Összesen két pedál van, mert az RS-ből nincs kézi váltós. A technikát adó Ibiza Cuprához és a Polo GTI-hez hasonlóan csak hétgangos DSG-vel készült, azonos a motorjuk is. Az 1,4-es motor finoman jár, halkan és egyenletesen forog.
Megvadult motor
Bár az egyenletes teljesítmény-leadás nem olyan sportos, mint egy szívómotor kihúzatása, a Fabia RS-ben így is a motorja a legjobb. Bármikor letiportam a gázt, elementáris erővel indult meg, alig lehet ésszel felérni, hogyan sikerült ennyire felhergelni egy csupán 1,4 literes benzinest.
Turbó, kompresszor és 180 lóerő
140, 150, 160, 170 most pedig 180 lóerő: a VW-konszern egyre többet hoz ki a kettős feltöltésű egy-négyesből. Az utóbbit a kiskategóriás sportmodellek kapják, az Ibiza Cupra, a Fabia RS és a Polo GTI. Nem akármilyen motorból jön ez a brutális erő. Az 1,4-es benzinest 2400-as fordulatig csak a mechanikus feltöltés doppingolja, ekkor száll be a turbó a kompresszor mellé, 3500-as fordulattól pedig csak a turbó dolgozik.
Kihúzatáskor a turbó jóval hatékonyabb, mint az addigra kiiktatott kompresszor, alacsony fordulaton viszont kijön a mechanikus feltöltés előnye: nincs késés a gázadás és az erő megérkezése között, mivel a feltöltőt nem kell először felpörgetni a kipufogógázokkal. Az igényes és bonyolult megoldással mindkét feltöltő arra optimalizálható, amiben egyébként is jó. Érdekes volt a német auto motor und sport tartóstesztje a 150 lóerős verzióval hajtott Volkswagen Tiguanról. Itt a kipufogórendszer tömítetlensége miatt kétszer kellett a megrepedt kipufogó-leömlőt és vele együtt a leömlőbe integrált turbófeltöltőt kicserélni a 100 ezer kilométeres teszten, mindkétszer 1300 eurós (354 000 Ft) költséggel.
A kiszemelt váltóprogramtól függően az RS-nek több arca is van. D-ben el lehet berregni igen takarékosan, ilyenkor a duplakuplungos automata gyorsan felkapcsol és gurulunk hatodik-hetedikben.
S-ben aztán a motor elforog hétezerig, amikor jön az automatikus felkapcsolás és egy pillanat múlva megint kilő az RS.
Kikapcsolhatatlan az ESP
Biztonsági okokból az ESP-t nem lehet kikapcsolni, amit megértenénk, ha nem a sportmodellről volna szó. Havas úton állandóan darált a menetstabilizáló, kattogással és rántásokkal telt az idő.
Alig fogyaszt valamit
Adatlap
Skoda Fabia RS 1,4 TSI DSG
| Motor | 1390 cm3, Benzin, S4 |
| Teljesítmény | 180 LE |
| Nyomaték | 250 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,3 sec |
| Végsebesség | 224 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 6,2 l / 100 km |
Többször is úgy jártunk, hogy a hipermodern motortechnika nem hozta azt a megtakarítást, amit a gyár ígért, például a FIAT 500 kéthengerese simán bevert 6,3 litert. A Fabia RS-t a közvetlen befecskendezés valóban takarékossá teszi, országúton 7 literrel már él alattunk az autó, ami nagyon jó érték egy 180 lóerős és 1318 kilós benzinestől. Városban sem szaladt az égig a fogyasztás, 9,5 liter a téli Budapesten simán elfogadható.
Nem túl élménydús, de van belőle kombi
Hiába csináltak belőle RS-t, a sportváltozat is csak abban jó, amiben az alap Fabiák: igen tágas, sok benne a rakodóhely, rendesen összerakták, jó a futóműve és az ár/érték aránya. Viszont mindennek alig van köze a sportossághoz. Pörgős szívómotorjával, pontos váltójával és vagány futóművével egy sima hármas Swift legalább ekkora vezetési élményt nyújt, mert nem minden a gyorsulás.
A Fabia RS a kiskategóriás sportmodelleken belül afféle anyósok álma-típusú jófiú, pedig ez a műfaj nem erről szól. Aki nem vágyik a Clio RS-ben átélhető vérforraló élményekre, annak viszont jó lehet a derék kiskocsi, csak ne végezzen félmunkát: vegye meg a Fabia RS Combit, amely legalább csomagterével egyedülálló.











