Az új C5-ös szép, leírtuk már itt is és itt is. És nem csak a pufók Gombóc Artúr formájú előd után, önmagában is, sőt a konkurensekhez viszonyítva is az. Tiszta menyasszonyi autó így fehérben – ahogyan ezt többen is megállapították.
Mióta megjelent, még nehezebb a választás a Passat, Accord, Avensis, Mondeo, Mazda6, Insignia kategóriájában, ahová eddig eszembe sem jutott a C5-öt sorolni, mint komoly versenytársat. Most jobban hasonlít rájuk, színvonalban is közelebb áll hozzájuk, mint valaha, és számtalan új érv szól mellette. Ilyen például a választható futómű. Aki ki nem állhatta a túlságosan lágy hidropneumatikus futóművet, megnyugodhat. Az új C5 normál, csavarrugós kivitelben is létezik.
| Rossz omen |
| Személy szerint elég öreg Xantiában ültem ahhoz, hogy tartsak egy kicsit a továbbfejlesztett, Hydractive III néven futó gázrugós megoldástól. Lehet, hogy feleslegesen aggódom, és az új C5 néhány év után sem kel majd önálló életre egy-egy lámpánál állva, és kezdi kerekenként állítgatni magát, mintha csak egy amerikai lowriderben
ücsörögnénk. Ez hamarosan kiderül, a hidropneumatika régóta megbízhatóan működik, némi karbantartással. Az biztos, hogy tesztautónkban is hidropneumatikus futómű volt, és most egy rossz szavam sem lehet rá. A változtatható hasmagasság remek szolgálatot tett. Lelkiismeret-furdalás nélkül másztam meg a város magasabb padkáit is, menet közben pedig úgy nyújtott feltűnő csendet és kényelmet, hogy közben közel sem billegett úgy, mint anno az E-osztályos Merci. A sport mód ugyan nem hozza a nevétől várható beállítást, de a kormányzás érezhetően közvetlenebb lesz tőle, miközben a futómű nem sokat keményedik. Tökéletes beállítás hétköznapra. A remek futómű mellé már csak egy hasonló motor hiányzik. |
A BMW keze is benne van
A C5 leginkább szerethető része mégsem a futómű, hanem a BMW és PSA konszern közös gyermeke, az 1,6-os turbós benzinmotor. Ez bizonyított már a Miniben, más Citroënekben és Peugeot-kban is. Itt a korábbi 143 lóerős, 2,0 literes szívómotort hivatott leváltani, és ezt hibátlanul csinálja. Ezzel a motorral a C5 szén-dioxid kibocsátása 167 g/km, miközben elődje 198 g/km-rel szennyezte a környezetet. Ez 18 százalékos fogyasztáscsökkenést jelent
papíron, és ami még jobb, az életben is elégedettek voltunk vele.
Miközben országúton szerény 6 liter körüli értéket írt csak ki a fogyasztásmérő, addig városban sem evett vészesen sokat a benzines. A normál tempónál sportosabban haladva alig fogyott 11 liternél több Budapest utcáin – ez egy ekkora és ilyen erős autótól teljesen elfogadható.
Na bumm, mondhatnánk, hiszen a dízelek ennél jóval kevesebbel is beérik, és van is palettán jóféle kerregős. Ennek ellenére nem mindenki szereti a kényesebb és nagyobb odafigyelést igénylő dízeleket, amelyek ellen más is szól. Baj esetén drágábban javíthatóak, valamint gyengébb verzióban is legalább félmillióval drágábbak, mint a 240 newtonmétert produkáló turbós benzines.
Ha még ez sem győzte meg a kétkedőket, akkor bizony érdemes egy próbát tenni a C5-tel. Az 1,6-os turbómotor nem várt lendülettel mozgatja a testes C5-öst, és ami még meglepőbb, kifejezetten élvezetes a gázt taposni. Nem akar lefulladni, alul is nyomatékos, és úgy veszi a gázfröccsöket, mintha visszacsöppentünk volna azokba az időkbe, amikor még nem fojtották a motorokat a szigorú környezetvédelmi előírások. Nincs mit ragozni, hasonlóan élvezetes szívómotor nincs, turbós pedig nem sok akad a konkurenseknél sem. Csak a Volkswagen TSI motorja képes labdába rúgni mellette.
| A hidropneumatikus felfüggesztésről | |
| Hidraktív 3 Plus a kormány elfordításának szöge, a gyorsulás és a fékezés mértéke, a kerekek elmozdulása nyomán valós időben szabályozza a lágy és kemény állapotok közti átmenetet. A vezető emellett egy sport beállítást is kapcsolhat. A C5 hidraktívos változatai alapfelszereltségben elektromos és automata rögzítőfékkel rendelkeznek |
Kevés a negatívum
Miután szépen megdicsértük a C5-ös alkatrészeit, joggal várhatja az olvasó, hogy valamiért mégis jól leteremtjük majd a Citroënt. Én kifejezetten örülök, hogy ezúttal ez is elmarad, mert a C5 összhatásban is egy kifinomult autó benyomását kelti.
A hatsebességes váltó meglepően precíz, a műszerfal pedig mind dizájnban, mind anyaghasználatban hozza vagy übereli a szokott színvonalat. Nem kell a franciákra jellemző, későn de akkor harapósan fogó fékezési reakciókra sem számítani, minden adott a kellemes vezetéshez.
| Citroen C5 – jól véd | |
| Felnőttutas-biztonság | 81 % |
| Gyermekutas-biztonság | 77 % |
| Gyalogosvédelem | 32 % |
| Biztonsági segédeszközök | 83 % |
| Összeredmény | * * * * * |
Vezetés közben két dolog zavart összesen. A közepén fixen rögzített kormányt meg kell szokni, mivel az ember ujja hajlamos beakadni, miközben a kereket forgatja. A másik, még inkább zavaró tény, hogy a telefonnak bizony nincs értelmes helye az autóban, a könyöklőn kívül sehol sem tudhatjuk azt biztonságban.
A hátsó utasoknak szintén nincs okok panaszra, nem csak külön légbefúvót kapnak, de a láb-és fejtér is elfogadható méretű. Na jó, a 439 literes csomagtér nem túl bő ebben a szegmensben.
| A fő konkurensek | Listaárak, öt ajtóval |
| Ford Mondeo 2.0i 145LE Ghia | 7 921 000 |
| Peugeot 407 2.0 143 LE Premium | 6 850 000 |
| Volkswagen Passat 1.8 TSI 160 LE Comfortline | 8 525 000 |
| Toyota Avensis 1.8 Sol | 6 600 000 |
| Honda Accord 2.0 Exe 156LE | 7 599 000 |
| Mazda 6 Sedan 2.0 TE Plus | akcióban: 6 852 000 |
| Citroen C5 1.6 THP 156 LE Prestige Plus | akcióban: 6 480 000 |
Még az ára is jó
Könyörgöm, legalább az ára legyen irreálisan magas! Ezt a vágyat sem tudjuk kielégíteni, mert a C5 1,6 THP még akciómentes 7,1 milliós árával sem rossz választás, pláne nem így, a tesztautónál szerényebb kivitelben hatmillió-háromtól. Muszáj számításba venni.
Műszaki adatok a következő oldalon, tessék lapozni!
| Műszaki adatok – Citroen C5 1.6 THP | |
| MOTORADATOK | |
| Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
| Furat x löket (mm) | 77 X 85,5 |
| Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
| Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 115(156)/6000 |
| Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/1400 |
| MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
| Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,6 |
| Végsebesség (km/h) | 210 |
| FOGYASZTÁS | |
| Város (l/100 km) | 9,8 |
| Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
| Vegyes (l/100 km) | 7,1 |
| CO2 kibocsátás (g/km) | 167 |
| MÉRETEK | |
| Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4779/2096/1451 |
| Tengelytáv (mm) | 2815 |
| Csomagtér (liter) | 439 |
| Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1602/461 |
| Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 71 |
| Gumiméret | 225/55 R17 |
| ÁR, KÖLTSÉGEK | |
| Alapár (forint) | akcióban: 6 280 000 |
| Tesztelt autó ára (forint) | kb 6 480 000 |
| A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
| ÉRTÉKELÉS | |
| a vezess.hu véleménye | Minőségi ugrás az elődhöz képest. A minőségérzet kiváló, a futómű stabil és kényelmes, az 1,6-os BMW motornál pedig kevés jobb van. |
| Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|











