Közel egyforma áron
Nagyon közel vannak egymáshoz, hiába különböznek
Kitartás, lesznek normális képek is!
122 lóerős a TSI-, 140 lóerős az i-VTEC-motor
Nyomatékban a Golf jobban áll: 174 vs 200 Nm
Jóval halkabb a Golf utastere
54 fotó
Egyik sem alsó polcos márka

Egyik sem alsó polcos márka

Egyik sem alsó polcos márka


Csúf előítéletekkel és prekoncepciókkal terhelve vágtunk bele a tesztbe. Rácz Tamás biztosra vette a 140 lóerős, 174 newtonméteres Civic 1,8, Szörényi András pedig a 122 lóerős, de 200 Nm-es Golf 1,4 TSI győzelmét, így kiegyenlítődtek a viszonyok. Az autók ára a tesztelt modellek esetében szinte azonos, nagyságrendileg 5,6 millió forint.

Designban a Honda máig jóval modernebbnek tűnik, a tavaly őszi ráncfelvarrást letudták átrajzolt hátsó lámpával, új hűtőmaszkkal és belső téri anyagokkal. Technikában, modern motorjával és hátul is független felfüggesztésével a Golf VI távolodik el jobban attól a kaptafától, amire a legtöbb kompakt autó készül.

Technika: i-VTEC a turbóval szemben
Kétféle bütyök mozgatja a szívószelepet

Kétféle bütyök mozgatja a szívószelepet

Kétféle bütyök mozgatja a szívószelepet


Két motor, két világ. A Honda 16 szelepes, de egy vezérműtengelyes szívómotorjában a szelepmozgatás az érdekes. Az i-VTEC rendszer szelepvezérlése kétféle bütyök közül választja ki azt, amelyikkel az adott terheléssel és fordulatszámmal jobban működik a motor.

Eltérő iskolák

Némi leegyszerűsítéssel első fokozatban a szívószelepek változó vezérlése nagy örvényléssel, második állásban nagy mennyiségben engedi be a benzin-levegő keveréket az égéstérbe. Az elsőtől a motor jobban húz és takarékosabb lesz kis fordulaton, pörgetve pedig előtör belőle az erő.

A japánok a kei carokat kivéve mintha nem hinnének a turbós benzinmotorokban, egyre több európai gyártó viszont igen. Elavult benzines motorjait a Volkswagen is lecseréli közvetlen befecskendezéssel és feltöltéssel feldobott újakra.

Terjed a TSI

Kis motor turbóval és direkt befecskendezéssel

Kis motor turbóval és direkt befecskendezéssel

Kis motor, turbó és direkt befecskendezés


A benzines motorok hatásfoka 30 százalék alatt marad, az üzemanyagban lévő energiának alig harmada hasznosul. (Körülbelül egyharmad kell a motor hűtésére, ugyanennyi megy veszendőbe a kipufogógáz energiájával.) A turbófeltöltő javítja a motorok hatásfokát, mert munkára fogja a kipufogócsövön át távozó gázokat.

Feltöltéssel a méretcsökkentés (downsizing) elvének megfelelően egy 1,4 literes motor is megadja egy szívó 1,8-as vagy kétliteres erejét, de profitálunk a kisebb motor csökkenő belső veszteségeiből, például a kisebb csapágyak miatt. Ha nem aknázzuk ki folyton a turbós motor tartalékait, a kis fordulaton is nagy nyomatékból autózva kedvező fogyasztást érhetünk el.

Honda: merész, de praktikus

Felhajtható a Civic hátsó ülése, befér egy bringa

Felhajtható a Civic hátsó ülése, befér egy bringa

Felhajtható a Civic hátsó ülése, akár a Jazzé


A Civic szokatlan kasztnija pont olyan tágas utasteret rejt, mint a nála 5,6 centivel rövidebb Golfé. Egyedül a szűk hátsó ajtónyílás zavaró, ha babaülést kell bekötni.

Mindkettőben kényelmesen elfér négy magas ember, a Hondában viszont a csomagoknak több hely jut. A Golf csomagtere nemcsak jóval szűkebb, de bővítésére sincs olyan sok lehetőség, mint a Civicben.

Elegáns és diszkrét a Golf

A japánban a hátsó pad nemcsak előredönthető, de az ülőlap fel is hajtható, akárcsak a Jazzben.

Jóval igényesebb a Golf belseje

Jóval igényesebb a Golf belseje

Jóval igényesebb a Golf belseje


Az első ülések mögé akár egy bicikli is befér, nem beszélve a Ming-korabeli padlóvázákról, amelyeknek sokkal jobb helyük van a Hondában.

Kár, hogy a minőségérzet a modellfrissítés ellenére így elmarad a Golfétól. A német autó lényegesen szebb műanyag felületeit, finoman járó kapcsolóit látva a Honda belső tere érezhetően olcsóbb.

Kéken világító óráival és a bátrabb dizájnnal belül is sokkal látványosabb a Civic. Ezzel együtt alaposan végiggondolt autó, az elsőre sokfelé elszórt kezelőszervek jól használhatóak. Ergonómiában a Civic egyenrangú a híresen jó Golffal.

Nincs vége, a túloldalon jön a folytatás. Kíváncsiak voltunk, hogy a turbómotor felnő-e a Honda híresen jó benzines motorjaihoz és melyik fogyaszt kevesebbet?


Bajok a Civicben

Városban a Honda sokszor idegesített kisebb-nagyobb hibákkal, a Golfnak elég volt normálisan működnie, hogy elhúzzon. Azzal kezdődik, hogy a Civicbe beülünk és jobbal a kulcsot tekerjük, ballal az indítógombot nyomjuk, ami fölöslegesen sok mozdulat.

Kettévágja a kilátást a hátsó spoiler

Kettévágja a kilátást a hátsó spoiler

Kettévágja a kilátást a buta hátsó spoiler


Utána máris beindul a csilim-bilim-balam, hogy kössük be az övet, pedig mindig bekapcsoljuk, miért kell azonnal támadni? Feltűnt a Civic nagy fordulóköre is, a 11,8 helyett 10,9 méteren megforduló Golfban jóval könnyebb az élet.

A spoilerrel vízszintesen kettévágott hátsó ablak az Audi A2 és a Citroën C4 után a Civicben is zavaró volt. Ahogy rázkódik az autó, ütemesen elővillan a tükörben a mögöttünk jövő fényszórója, mintha le akarna villogni. Felfelé tolatva végképp alig látni a légterelőtől.

Tüzes Honda, rezzenéstelen Golf

Diszkrét és lágy a Golf, sokkal tüzesebb a Civic

Diszkrét és lágy a Golf, sokkal tüzesebb a Civic

Diszkrét és lágy a Golf, sokkal vadabb a Civic


Ki kell szabadulni a városból, hogy a Hondát igazán élvezni lehessen. Motorját imádtuk, mert egészséges nyomatéka van kis fordulaton, de jól kihúzatva a Civic sportautósan, vadul gyorsul. Amikor vált a vezérlés, a Honda igazi tigris, de legalábbis elhiteti velünk, hogy széttéphetnénk a Golfot.

Pedig az is majdnem ilyen jól megy, csak másként. A turbómotor 1500-nál eléri maximális nyomatékát, a 200 Nm-re támaszkodhatunk hegynek fel és előzéskor. A TSI-t nincs értelme pörgetni, nem ad semmilyen örömöt, 5000-től a teljesítménye is esik.

Tetszett a Honda üléshelyzete és jó ülése

Tetszett a Honda üléshelyzete és jó ülése

Tetszett a Honda üléshelyzete és jó ülése


A Golf hosszabb úton az utazásról szól, nem a vezetésről. Puhán, finoman fut, mégsem imbolyog. Kényelemben elhúz a Hondától, lényegesen halkabb nála. Magas utasoknak hátsó ülései is kényelmesebbek, mert kevésbé behajlított lábbal ültünk ott, mint a japánban. Elöl mindkét autóban jók az ülések.

Jóval takarékosabb a TSI

A Golf tompasága és csendje után felbuzog a vér, ha átülünk a Civicbe. Váltója pontosabb, a kormányzás közvetlenebb, az alacsonyabb üléshelyzet is jobban tetszett a Hondában. Látványosan más ügyfélkörnek készülnek, hiába kerülnek ugyanannyiba.

Egy literrel takarékosabb volt a Golf: 7,1 liter a 8,3-mal szemben

Egy literrel takarékosabb volt a Golf: 7,1 liter a 8,3-mal szemben

Egy literrel takarékosabb volt a Golf: 7,1 liter a 8,3-mal szemben


A Civic annyival tüzesebb, hogy a fogyasztásmérés során inkább a Golffal mentünk elöl, hogy a Honda ne kerüljön hátrányba a száguldozás miatt. Vegyes forgalomban a Civic 8,3 litert evett ott, ahol a Golf 7,1 literrel beérte, nem számítottunk ekkora különbségre. Ebben a váltóknak is szerepe lehet, a Golf hatodikja hosszabb áttételű, kevesebbet forog a motorja.

A Honda többet ad és többe kerül

Az autók közötti árkülönbség két százalék, a tesztelt Civic Special Edition többletfelszereltsége ennél sokkal értékesebb. A Honda pont azzal a néhány tétellel nyújt többet a Golfnál, amit nem szeretnénk nélkülözni egy 5,5 milliós kompakt autóban: például van benne ülésfűtés, tolatóradar és tükrei gombnyomásra behajthatóak.

Végül a Golf győz, mert a Civic sokat botlik

Végül a Golf győz, mert a Civic sokat botlik

Végül a Golf győz, mert a Civic sokat botlik


A 17 collos könnyűfém felni jól áll az autónak, de drágább és sérülékenyebb gumi kell rá, mint az acélfelnis Volkswagenre. A szériakivitelű Golfból fájdalmasan hiányzik a kormányról nyomkodható rádió vagy egy nyomorult USB-csatlakozó, 2010-ben ne kelljen már külön fizetni értük.

Végeredmény: a Golf jobb

A Golfnak a kisebb csomagtéren és az alapfelszereltségéből hiányzó extrákon kívül nincs olyan baja, amiért kritizálhatnánk. Békés, komfortos autó, szép és tágas belső térrel, remek motorral, de a kisugárzása közel zéró. Kvalitásai alapján a Honda a Golf mögé szorul, de több hibája ellenére is vonzó autó.

Különvélemény – Rácz Tamás, főszerkesztő
Nekem csakis az űrhajó kéne!

Nekem csakis az űrhajó kéne!

Nekem csakis az űrhajó kéne!


A Civicet azóta imádom (esténként gidát áldozok egy matchbox előtt a hálószoba sarkában felállított kis oltáron), hogy először megláttam. A ?70-es, ?80-as, ?90-es évek tömegeknek szánt, költséghatékonyan gyártott, ésszerű áron kínált, következésképpen dögunalmas alsó-középkategóriájába a Honda vitt először igazi új színt, életet 2006-ban – úgy, hogy képes volt megtartani a praktikumot is. Tehát a derékszögben nyíló ajtókon át könnyű a beszállás, az űrhajóműszerek ellenére el lehet igazodni a műszerfalon, a sportos forma dacára bőséges a helykínálat.

Bár a dizájn mára kissé megkopott, a motorok felett is eljárt az idő, hátra kilátni pedig soha nem is lehetett a kocsiból, nekem még mindig a Civic a legvágyottabb autó a kategóriából. A Golf számszerűsítve és gyakorlatilag is minden szempontból racionálisabb vétel, elismerem, de a Volkswagenből a Hondába átülni még mindig olyan, mintha egyenesen a nyugdíjasotthonból érkeznénk a Cedar Pointba.

Műszaki adatok
Honda Civic 1,8
Special Edition
Volkswagen Golf
1,4 TSI Comfortine
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1799 1390
Furat x löket (mm) 81,0 / 87,3 76,5 / 75,6
Hengerek / szelepek száma S4/16 S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 103(140)/6300 90(122)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 174/4300 200/1500-4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,9 9,5
Végsebesség (km/h) 205 200
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,8 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,5 5,1
Vegyes (l/100 km) 6,7 6,2
CO2 kibocsátás (g/km) 155 144
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4255/1765/1460 4199/1786/1480
Tengelytáv (mm) 2620 2575
Csomagtér (liter) 456 350-1305
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1265/485 1290/605
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 50 55
Gumiméret 225/45 R 17 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 5 699 000 5 528 500
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS ESP (VSA), első, oldalsó és függönylégzsák, 17 collos könnyűfém keréktárcsa, tolatóradar, ülésfűtés elöl, elöl-hátul elektromos ablakemelő ablakemelő, automatikus lámpakapcsolás, bőrkormány és váltógomb, automata klímaberendezés, első ködfényszóró, el. állítható, fűthető és behajtható tükrök, fedélzeti számítógép, kormányról vezérelhető, 8 hangszórós CD-s MP3 rádió USB- és Aux-csatlakozóval, távirányítós központi zár, tempomat ABS ESP, első, oldalsó és függönylégzsák, elöl-hátul elektromos ablakemelő ablak automatikus lámpakapcsolás, bőrkormány és váltógomb, félautomata klímaberendezés, első ködfényszóró kanyarodási fénnyel, el. állítható és fűthető tükrök, fedélzeti számítógép, 8 hangszórós CD-s MP3 rádió, távirányítós központi zár, tempomat
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Izgalmas, mégis tágas és átgondolt autó a Civic. Motorja sportosabb élményt nyújt, viszont többet fogyaszt. Megéri az árát, továbbra is szeretjük, de a keveset hibázó Golf túl nagy falat. Mi rosszat mondhatunk a Golfra? Az unalmasozás kezd unalmas lenni, a hatodik generáció túl jó autó ehhez. Kényelme és minőségérzete túlmutat a kategórián, motorja erős és takarékos.
8,0 pont 8,5 pont