A FIAT 124 is a felmenők között van

A FIAT 124 is a felmenők között van


Ha a Lada fejlődése nem állt volna meg néhány évtizedre a FIAT 124 szintjén, hanem az olasz licencadóval párhuzamosan haladhat, akkor ma talán a Linea lenne az aktuális Zsiguli : egy tágas, árához képest sokat tudó, közkedvelt családi autó. Nem így alakult, a Lada és a FIAT közötti szakadékot az orosz vállalatba bevásároló Renault szűkítheti a termékek modernizációjával.

Kiskocsiból nagy limuzin

Érdekes járgány a Linea. Gyártója eltérő utat választott, mint például a kisautóból és kompakt autóból külön szedánt tervező Renault (Thalia és Fluence) vagy Chevrolet (Aveo és Cruze).

Szépen megrajzolt autó

Szépen megrajzolt autó


Itt viszont az alapokat egy kisautó, a Grande Punto adja, de a kocsit a kompakt autók közé igyekeznek pozícionálni a nagy méret és a gazdag felszereltség révén. A Linea egy Thaliához képest jó autó, de drágább, egy Focus limuzinhoz mérve már nem olyan jó, de olcsóbb.

Nemrég új dízelmotort kapott a családi autó. A továbbra is közös nyomócsöves befecskendezésű, de új fejlesztésű, 1,6 literes dízelek közül a gyengébbikkel gazdagodott a limuzin.

Kár, hogy a Lada nem itt tart 1

További gyári képek a galériában

Jó paraméterek

Ez már valami: 290 Nm 1500-as fordulaton

Ez már valami: 290 Nm 1500-as fordulaton


Papíron ez a 105 lóerős motor a legjobb erőnlétű dízelmotor a kategóriában. Nemcsak a 290 newtonméter nyomaték haladja meg a 250-260 Nm-es átlagot, hanem a maximumhoz tartozó 1500-as fordulat is alacsonyabb a többiekénél.

Amilyen utálatos az állandó taposásra szoruló, kis fordulaton borzalmasan erőtlen 1,3 literes dízel, annyira jó az új. 1500-nál magára talál és szépen megiramodik vele a Linea. Jó érzés, hogy visszakapcsolás nélkül is van hova nyúlni az erőért, ha gyorsan kell előzni. A két fokozat között hosszú távokat bebarangoló váltóval amúgy sem öröm foglalatoskodni.

Önnek büdös a török autó? A túloldalon eláruljuk, melyik Honda és Toyota készül a Lineával egy hazában


Az 1.6 Mjet kevésbé dinamikus, mint a 120 lóerős turbós benzines, de literekkel takarékosabb nála. A tesztautó átlaga 6,7 liter lett százon, aminél a többnyire autópályás utak alapján kevesebbre számítottunk, bár egyikünk sem spórolt.

Egyensúlyozás a kategóriák között

Jobbat vártunk a 6,7 literes átlagnál

Jobbat vártunk a 6,7 literes átlagnál


A motoron kívül a formaterv tetszett igazán az autóban. Nem tudjuk, ki ő, de a FIAT-nál ott ül valaki, aki a színek és a kárpitok gondos összeválogatásával képes a legtöbbet kihozni a tesztautókból. A benzines bordója vagy a kis dízel felhőkékje is remekül áll az autónak.

Belül az olcsó kisautók és a kategórián túlmutató elegancia között egyensúlyozik a Linea. A vezetőülés rövid ülőlapja kényelmetlen, a gombnyomásra keményíthető deréktámasz viszont luxusautós extra. Menő a napvédő roló a hátsó szélvédőn, ciki azonban a kartámaszból kilógó, éles műanyag perem, amely a kartámlát kihajtókat keseríti.

Nem ciki a török autó
Kár, hogy a Lada nem itt tart 2
A Clio kombi is itt készül


2001-től, amikor a Thalia berobbant a magyar piacra, az egyik konkurens kimondottan arra kondicionálta az értékesítőit, hogy a Thalia török eredetével riogassák a hozzájuk is betérő ügyfeleket. Törökország, hű, ez tényleg gyanús, vegyünk inkább valami mást!

Pedig ostobaság félni bármilyen autótól a gyártás helyszíne miatt, ha amúgy a márka nem borzasztja el a fogyasztót. Az Európa és Ázsia közötti hatalmas államot a FIAT, a Ford és a Renault mellett más multik is felfedezték. A Honda a lépcsőshátú Civicet készíti itt, az Otokar a Land Rover Defendert gyártja.

Toyota, Hyundai, FIAT, Ford

Kár, hogy a Lada nem itt tart 3
A Toyota Verso is török gyártmány


A Toyota is üzemet létesített Adapazariban, ahol most az Aurison kívül az új Verso készül. Állítólag a török gyár minőségi mutatói jobbak, mint a Yarist gyártó franciaországi üzem eredményei. Törökországból érkezik hozzánk a Citroën Nemo és a Peugeot Bipper is, mert a Tofas, a FIAT partnere szereli össze őket Bursában.

Jumurdzsák országában gyártják a Hyundai Accentet is, amely egy nem túl nagy kapacitású üzemben készül. A lépcsőshátú a helyi piacon olyan kapós, hogy a magyar importőrtől többet kérnek egy erősen közepes Accentért, mint egy cseh gyártású alap i30-ért, ami persze nonszensz. Az európai autógyárakról a linkre kattintva találnak térképet, benne a Kecskeméten épülő Mercedes-üzemmel.

Nem kelt szegényes benyomást

Nem kelt szegényes benyomást


Hátul a lábtérrel nyurga utasok is elégedettek, csak a fejüknek kevés a hely. A lépcsőshátú autóktól elvárt, óriási csomagteret kipipálhatjuk. A tér kereken fél köbméteres, és mint általában, szűk nyílás vezet a barlangba.

Fontolva haladás

Napok után is furcsa volt az üléshelyzet. Bárhogy állítgattuk a tengelyirányban is kihúzható kormányt, illetve az ülést, a helyzet nem sokat javult.

Közepes futóműve miatt marad le a mezőnytől

Közepes futóműve miatt marad le a mezőnytől


Egész egyszerűen az üléspozíció túl magas. Ehhez a bakon ülünk alapálláshoz passzol az autó viselkedése és a kevéssé élvezetes irányíthatóság.

Nem mindenki van oda a gyors kanyarokért, viszont a kényelem számít nekik.

A Linea a lágy rugózás miatt billenős, erősen megdől, ennek fejében átsuhan az úthibák felett. A hatfokozatú váltó jót tesz a zajszintnek, németországi utakon a 150-160 kellemes utazótempó.

A FIAT Linea 1.6 MJet és a fő konkurensekListaárak      
Chevrolet Cruze 2.0 LT (150 LE) 5 814 000
Ford Focus 1.6 TDCi Ghia (110 LE)6 091 000
Opel Astra Sedan 1.7 CDTI Cosmo (100 LE) 6 288 000
Toyota Corolla 1.4 D-4D Luna (90 LE) 5 145 000
FIAT Linea 1.6 Mjet 16V Emotion (105 LE) 5 070 000


Inkább a turbós benzines

Egymilliót adnának érte a gyermekek. Az akciós ár 4,5 millió Ft

Ők egymilliót mondtak, az akciós ár 4,5 millió Ft


A fotózás közben az autóról kérdezősködő gyermekek szemében 30-40 ezer forint olyan nagy pénz, hogy szerintük a tesztautó ennyibe kerül. Amikor biztattuk őket, hogy mondjanak sokkal nagyobb számot, akkor a kislányok egymillióra saccolták az autót. Aki ismeri a mai listaárakat, nem hökken meg a leggazdagabb, Emotion felszereltségre kiírt 5 070 000 forinton.

Akár a félmillióval olcsóbb 1.3 Mjet, akár a 450 ezer forinttal kevesebbe kerülő turbós benzines felől közelítünk, az új dízelért tetemes felárat kell fizetni. Előbbinél mindenben sokkal jobb, de a 120 lóerős benzines kemény ellenfél. Ereje, sokkal kulturáltabb hangja és járása, de főleg az árkülönbség miatt házon belül a Linea 1.4 Tjet vonzóbb autó.


Műszaki adatok -FIAT Linea 1.6 Mjet 16V Emotion
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1598
Furat x löket (mm)79,5 X 80,5
Hengerek / szelepek számaS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)77(105)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)290/1500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)11,0
Végsebesség (km/h)190
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)6,4
Lakott területen kívül (l/100 km)4,2
Vegyes (l/100 km)5,0
CO2 kibocsátás (g/km) 131
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4560/1730/1494
Tengelytáv (mm)2603
Csomagtér (liter)500
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1290/nincs adat
Üzemanyagtank kapacitás (liter)45
Gumiméret195/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)5 070 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiLásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeMéretben az alsó középkategóriához, színvonalban a kisautókhoz áll közel a Linea. Az 1.6 Mjet nívós motor, de erősen felveri az autó árát a többi motorváltozathoz képest.
Pontszám (max. 10) 7,0 pont
Mellette – Ellene
  • Jó ránézni
  • Tágas belül
  • Nagy a csomagtere
  • Erős az új dízel
  • Kiválóan felszerelt (Emotion)
  • Ára alacsonyabb a konkurensekéné
  • Hosszú váltóutak
  • Erős oldaldőlés kanyarban
  • Pontatlan kormányzás
  • Korlátozott fejtér hátul
  • Rövid ülőlap