A FIAT 124 is a felmenők között van

A FIAT 124 is a felmenők között van

A FIAT 124 is a felmenők között van


Ha a Lada fejlődése nem állt volna meg néhány évtizedre a FIAT 124 szintjén, hanem az olasz licencadóval párhuzamosan haladhat, akkor ma talán a Linea lenne az aktuális Zsiguli : egy tágas, árához képest sokat tudó, közkedvelt családi autó. Nem így alakult, a Lada és a FIAT közötti szakadékot az orosz vállalatba bevásároló Renault szűkítheti a termékek modernizációjával.

Kiskocsiból nagy limuzin

Érdekes járgány a Linea. Gyártója eltérő utat választott, mint például a kisautóból és kompakt autóból külön szedánt tervező Renault (Thalia és Fluence) vagy Chevrolet (Aveo és Cruze).

Szépen megrajzolt autó

Szépen megrajzolt autó

Szépen megrajzolt autó


Itt viszont az alapokat egy kisautó, a Grande Punto adja, de a kocsit a kompakt autók közé igyekeznek pozícionálni a nagy méret és a gazdag felszereltség révén. A Linea egy Thaliához képest jó autó, de drágább, egy Focus limuzinhoz mérve már nem olyan jó, de olcsóbb.

Nemrég új dízelmotort kapott a családi autó. A továbbra is közös nyomócsöves befecskendezésű, de új fejlesztésű, 1,6 literes dízelek közül a gyengébbikkel gazdagodott a limuzin.

Egy indiai fotó, ott is kapható a Linea

Egy indiai fotó, ott is kapható a Linea


További gyári képek a galériában

Jó paraméterek
Ez már valami: 290 Nm 1500-as fordulaton

Ez már valami: 290 Nm 1500-as fordulaton

Ez már valami: 290 Nm 1500-as fordulaton


Papíron ez a 105 lóerős motor a legjobb erőnlétű dízelmotor a kategóriában. Nemcsak a 290 newtonméter nyomaték haladja meg a 250-260 Nm-es átlagot, hanem a maximumhoz tartozó 1500-as fordulat is alacsonyabb a többiekénél.

Amilyen utálatos az állandó taposásra szoruló, kis fordulaton borzalmasan erőtlen 1,3 literes dízel, annyira jó az új. 1500-nál magára talál és szépen megiramodik vele a Linea. Jó érzés, hogy visszakapcsolás nélkül is van hova nyúlni az erőért, ha gyorsan kell előzni. A két fokozat között hosszú távokat bebarangoló váltóval amúgy sem öröm foglalatoskodni.

Önnek büdös a török autó? A túloldalon eláruljuk, melyik Honda és Toyota készül a Lineával egy hazában


Az 1.6 Mjet kevésbé dinamikus, mint a 120 lóerős turbós benzines, de literekkel takarékosabb nála. A tesztautó átlaga 6,7 liter lett százon, aminél a többnyire autópályás utak alapján kevesebbre számítottunk, bár egyikünk sem spórolt.

Egyensúlyozás a kategóriák között
Jobbat vártunk a 6,7 literes átlagnál

Jobbat vártunk a 6,7 literes átlagnál

Jobbat vártunk a 6,7 literes átlagnál


A motoron kívül a formaterv tetszett igazán az autóban. Nem tudjuk, ki ő, de a FIAT-nál ott ül valaki, aki a színek és a kárpitok gondos összeválogatásával képes a legtöbbet kihozni a tesztautókból. A benzines bordója vagy a kis dízel felhőkékje is remekül áll az autónak.

Belül az olcsó kisautók és a kategórián túlmutató elegancia között egyensúlyozik a Linea. A vezetőülés rövid ülőlapja kényelmetlen, a gombnyomásra keményíthető deréktámasz viszont luxusautós extra. Menő a napvédő roló a hátsó szélvédőn, ciki azonban a kartámaszból kilógó, éles műanyag perem, amely a kartámlát kihajtókat keseríti.

Nem ciki a török autó
A Clio kombi is itt készül

A Clio kombi is itt készül

A Clio kombi is itt készül


2001-től, amikor a Thalia berobbant a magyar piacra, az egyik konkurens kimondottan arra kondicionálta az értékesítőit, hogy a Thalia török eredetével riogassák a hozzájuk is betérő ügyfeleket. Törökország, hű, ez tényleg gyanús, vegyünk inkább valami mást!

Pedig ostobaság félni bármilyen autótól a gyártás helyszíne miatt, ha amúgy a márka nem borzasztja el a fogyasztót. Az Európa és Ázsia közötti hatalmas államot a FIAT, a Ford és a Renault mellett más multik is felfedezték. A Honda a lépcsőshátú Civicet készíti itt, az Otokar a Land Rover Defendert gyártja.

Toyota, Hyundai, FIAT, Ford

A Toyota Verso is török gyártmány

A Toyota Verso is török gyártmány

A Toyota Verso is török gyártmány


A Toyota is üzemet létesített Adapazariban, ahol most az Aurison kívül az új Verso készül. Állítólag a török gyár minőségi mutatói jobbak, mint a Yarist gyártó franciaországi üzem eredményei. Törökországból érkezik hozzánk a Citroën Nemo és a Peugeot Bipper is, mert a Tofas, a FIAT partnere szereli össze őket Bursában.

Jumurdzsák országában gyártják a Hyundai Accentet is, amely egy nem túl nagy kapacitású üzemben készül. A lépcsőshátú a helyi piacon olyan kapós, hogy a magyar importőrtől többet kérnek egy erősen közepes Accentért, mint egy cseh gyártású alap i30-ért, ami persze nonszensz. Az európai autógyárakról a linkre kattintva találnak térképet, benne a Kecskeméten épülő Mercedes-üzemmel.

Nem kelt szegényes benyomást

Nem kelt szegényes benyomást

Nem kelt szegényes benyomást


Hátul a lábtérrel nyurga utasok is elégedettek, csak a fejüknek kevés a hely. A lépcsőshátú autóktól elvárt, óriási csomagteret kipipálhatjuk. A tér kereken fél köbméteres, és mint általában, szűk nyílás vezet a barlangba.

Fontolva haladás

Napok után is furcsa volt az üléshelyzet. Bárhogy állítgattuk a tengelyirányban is kihúzható kormányt, illetve az ülést, a helyzet nem sokat javult.

Közepes futóműve miatt marad le a mezőnytől

Közepes futóműve miatt marad le a mezőnytől

Közepes futóműve miatt marad le a mezőnytől


Egész egyszerűen az üléspozíció túl magas. Ehhez a bakon ülünk alapálláshoz passzol az autó viselkedése és a kevéssé élvezetes irányíthatóság.

Nem mindenki van oda a gyors kanyarokért, viszont a kényelem számít nekik.

A Linea a lágy rugózás miatt billenős, erősen megdől, ennek fejében átsuhan az úthibák felett. A hatfokozatú váltó jót tesz a zajszintnek, németországi utakon a 150-160 kellemes utazótempó.

A FIAT Linea 1.6 MJet és a fő konkurensekListaárak      
Chevrolet Cruze 2.0 LT (150 LE) 5 814 000
Ford Focus 1.6 TDCi Ghia (110 LE)6 091 000
Opel Astra Sedan 1.7 CDTI Cosmo (100 LE) 6 288 000
Toyota Corolla 1.4 D-4D Luna (90 LE) 5 145 000
FIAT Linea 1.6 Mjet 16V Emotion (105 LE) 5 070 000


Inkább a turbós benzines

Egymilliót adnának érte a gyermekek. Az akciós ár 4,5 millió Ft

Egymilliót adnának érte a gyermekek. Az akciós ár 4,5 millió Ft

Ők egymilliót mondtak, az akciós ár 4,5 millió Ft


A fotózás közben az autóról kérdezősködő gyermekek szemében 30-40 ezer forint olyan nagy pénz, hogy szerintük a tesztautó ennyibe kerül. Amikor biztattuk őket, hogy mondjanak sokkal nagyobb számot, akkor a kislányok egymillióra saccolták az autót. Aki ismeri a mai listaárakat, nem hökken meg a leggazdagabb, Emotion felszereltségre kiírt 5 070 000 forinton.

Akár a félmillióval olcsóbb 1.3 Mjet, akár a 450 ezer forinttal kevesebbe kerülő turbós benzines felől közelítünk, az új dízelért tetemes felárat kell fizetni. Előbbinél mindenben sokkal jobb, de a 120 lóerős benzines kemény ellenfél. Ereje, sokkal kulturáltabb hangja és járása, de főleg az árkülönbség miatt házon belül a Linea 1.4 Tjet vonzóbb autó.


Műszaki adatok -FIAT Linea 1.6 Mjet 16V Emotion
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1598
Furat x löket (mm)79,5 X 80,5
Hengerek / szelepek számaS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)77(105)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)290/1500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)11,0
Végsebesség (km/h)190
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)6,4
Lakott területen kívül (l/100 km)4,2
Vegyes (l/100 km)5,0
CO2 kibocsátás (g/km) 131
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4560/1730/1494
Tengelytáv (mm)2603
Csomagtér (liter)500
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1290/nincs adat
Üzemanyagtank kapacitás (liter)45
Gumiméret195/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)5 070 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiLásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeMéretben az alsó középkategóriához, színvonalban a kisautókhoz áll közel a Linea. Az 1.6 Mjet nívós motor, de erősen felveri az autó árát a többi motorváltozathoz képest.
Pontszám (max. 10) 7,0 pont
Mellette – Ellene
  • Jó ránézni
  • Tágas belül
  • Nagy a csomagtere
  • Erős az új dízel
  • Kiválóan felszerelt (Emotion)
  • Ára alacsonyabb a konkurensekéné
  • Hosszú váltóutak
  • Erős oldaldőlés kanyarban
  • Pontatlan kormányzás
  • Korlátozott fejtér hátul
  • Rövid ülőlap