Nem mindennapi lehetőség azon kevesek közé kerülni, akik az első között vezethetnek egy új típust. Ennél már csak az rendkívülibb, ha erre még azelőtt kerül sor, hogy az új típust egyáltalán bemutatnák. Most pedig éppen ez történt, az Opel az új Opel Corsa hivatalos bemutatója előtti vezetésére hívott meg. Az Opel Corsa ötödik, E betűvel jelzett generációját csak októberben, a Párizsi Autókiállításon tárják a nagyközönség elé – igaz, rendelni már augusztustól lehet belőle.
Takarásban
Nem akartak azonban az Opelnél minden poént egyszerre elsütni, főleg azt nem, hogyan néz ki az új Opel Corsa. Ezért álcázott autókat vezethettünk, amelyekkel elég tisztességes feltűnést keltettünk a francia-német határvidék falvait keresztülszelő próbautunkon. Több helyen megállt az élet, és meredt szemmel bámulták a sakktáblamintás autókat.

Nem teríti asztalra egyelőre az összes aduját az új Opel Corsa. Az álcázás ellenére sejthető, hogy elöl az Adam egyes vonásait örökli, míg oldalt az Astrához és az Insigniához hasonlóan kanyarodó él árulkodik az újdonságról. Az autó kiállása és formája azonban kísértetiesen emlékeztet a jelenleg futó Opel Corsáéra
Kicsit más
Az érdekes az, hogy ha a nézelődőknek kicsit több idejük van a szemlélődésre, segítség nélkül is kitalálhatták volna, hogy Opel Corsákat rejt az álöltözet. Az új, D generációs Opel Corsa sziluettje ugyanis nagyon emlékeztet a jelenlegire. Minden bizonnyal más az eleje, valószínűleg az Opel Adaméhoz hasonló arcot kap, újak az első (akár LED-es!) és a hátsó lámpák, új a farkiképzés és új az ajtókon végigvonuló, az Opel Insigniáéhoz hasonló domborulat. Az ajtókivágások ellenben kísértetiesen emlékeztetnek a jelenlegi Corsáéra.

A ráragasztott nagy műanyag tepsivel sikerült elintézni, hogy kitalálhatatlan legyen a csomagtérajtó formája. Mögötte körülbelül ugyanakkora csomagtérhez férhetünk hozzá, mint eddig (285 liter). A lökhárító teteje is hasonlóan kanyarodik, mint a mostani modellen, a hátsó lámpák ellenben teljesen újak
Mégis más!
Abba, hogy olyan érzésünk volt, mintha a jelenlegi Opel Corsában foglaltunk helyet, biztosan belejátszott az, hogy a műszerfalat letakarták, és bár benézni szabad volt a borítás alá, fényképezni már tilos volt. Leírni azonban lehet, és így meg is teszem: az alapvetően kemény műanyagból készült műszerfalba puha betétet építenek be, és ez a puha bevonat az ajtókra is továbbterjed. Maga a műszerblokk annyiban tér el a jelenlegi Corsáétól, hogy a két kerek műszert nem foglalták keretbe, és közéjük körülbelül három col átlójú LCD kijelzőt építettek be. A középkonzolon, a klíma teljesen új formaterű állítógombjai felett körülbelül öt col átlójú érintőképernyőt helyeztek el, ezen keresztül kezelhetők az autó fő rendszerei (média, navigáció, stb.) – kicsit hasonlóan, mint az Insigniában.

Mi van a ponyva alatt? Letakarták a műszerfalat és fotózni sem volt szabad. Azt azonban nem tiltották, hogy benézzünk alá, sőt, készségesen le is fotózták. A teljesen új kialakítású műszerfal középkonzolán vadonatúj klímakapcsolók felett érintőképernyős médiarendszert találunk
Mintha nem is lenne
Az új motor először is azzal hívja fel magára a figyelmet, hogy szinte észrevétlen marad. Vezetőváltáskor mindig ellenőrizni kellett, hogy jár-e vagy sem, olyan halkan és rezzenéstelenül működött alapjáratban. Nem nagy szám! – mondhatnánk, ha nem tudnánk, hogy nem négy-, hanem háromhengeres motorról van szó. Bizony, az Opel Corsa új motorja csak háromhengeres, a lökettérfogata pedig két köbcenti híján egy liter. Az egyenletes járás a kiegyensúlyozó tengely eredménye, míg a halk működés a javított hangszigetelésen kívül olyan technikai megoldásnak köszönhető, mint a kettéosztott olajteknő.

Dr. Mathias Alt-ot, az új, egyliteres, háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotor “atyja” magyarázza nekem “gyermekének” titkait. Az új motor kicsit nekünk, magyaroknak is gyermekünk, hiszen nálunk, Szentgotthárdon készül. Ami a tulajdonságait illeti: kis fordulatról húz, jól bírja a pörgetést, rezgésmentesen jár, halkan, és olyan hanghordozással, hogy figyelni kell, hogy észrevegyük, hogy csak három hengere van
Van benne technika!
Ugyan akadálya nincs a pörgetésnek, de sok értelme sincs. Turbódízelekhez méltóan kis fordulattól, 1600-1700/perctől húz az új háromhengeres, amely az összehasonlítási alapul vett turbódízelekhez hasonlóan turbófeltöltős és közvetlen befecskendezéses. A turbót egyébként – megbízhatósága és kiváló kiegyensúlyozottsága miatt – a Mitsubishi Heavy Industriestől vásárolja az Opel, és vele kapcsolatban arra volt a legbüszkébb a főmérnök, Dr. Matthias Alt, hogy egy ötletes megoldásnak hála a turbó akkor is hűtött marad, ha leállítják, vagy a start-stop rendszer leállítja a motort. Méghozzá elektromotoros szivattyú nélkül: a felmelegedő hűtőfolyadék felemelkedik a túlnyomótartályba, és közben alacsonyabb hőmérsékletű folyadék áramlik a helyére. Ennyi az egész!

Amit a korszerű technika csak kínálhat, beépítették a motorba. Folyadékhűtéses turbófeltöltő (Mitsubishi gyártmány), közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepvezérlés szívó- és kipufogóoldalon, teljesen alumínium felépítés a zajcsökkentés érdekében kettéosztott olajteknővel, start-stop rendszer, ki- és bekapcsolható hűtőfolyadék-szivattyú, elektronikus vezérlésű termosztát, kéttömegű lendkerék
Egy kis hazai…
A kis háromhengeres további érdeme, hogy hazai erőforrást tisztelhetünk benne. Az 1,6 literes négyhengeres turbófeltöltős benzin- és dízelmotor mellett ugyanis ez is Szentgotthárdon készül. Ugyanez nem mondható el a szintén új hatfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltóról – ami azért baj kicsit, mert ha úgy lenne, erre is büszkék lehetnénk. Pontosan, kis erővel kapcsolható, egészen más világ, mint az Opel korábbi sebességváltói – legalábbis így éreztük, amikor az álcázott autókból át kellett ülni a jelenlegi generáció jelenlévő képviselőibe.

Ilyen sebváltógombot láttunk már Opel Corsában, csak nem benzinesben (illetve egyben van, az OPC-ben, de az nem átlagos Corsa). Az új, egyliteres, háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotorhoz azonban ilyen jár. A frissen fejlesztett, 220 Nm-es nyomatékig terhelhető szerkezet kis erővel és sokkal pontosabban kapcsolható, mint a régi ötfokozatú
Háromféle futómű
Tudni kell azonban, hogy az új Opel Corsa nem egy, hanem összesen három futómű- és kormányhangolással kerül forgalomba, amiből azonban – szerintem sajnos – csak kettő jut el hozzánk. A Comfort és a Sport hangolás, amelyeket ki is próbálhattunk. A kettő közül az utóbbi annyira különbözik a jelenlegi Opel Corsáétól, hogy nem kell nagy autótesztelőnek lenni, hogy feltűnjön a különbség. Az új geometriának és a számos apróbb módosításnak (új fogasléc, tengely és elektromos szervó, amelynek a programja is új) tulajdoníthatóan sokkal érezhetőbb a kormány, míg a 215/45 R 17-es abroncsokkal összedolgozó keményebb rugóknak, feszesebb lengéscsillapítóknak, és áthangolt hátsó összekötő elemnek hála sokkal direktebbek, tisztábbak az autó reakciói.

Erősebb az új segédalváz, új hangolásúak a rugók és a lengéscsillapítók. A kormányműben szinte minden új: a fogasléc, a tengelyek, az elektromos szervó a programozásával együtt. Az új programozás lehetővé tette a City üzemmód bevezetését, amelynek bekapcsolása után különösen könnyű forgatni a kormányt (hasonlóan ahhoz, mint a Fiatokban vagy a Kiákban például)
Hölgyek öröme
Sokan – főleg a hölgyek – örülnek majd valószínűleg, hogy a szervokormány új programozása lehetővé tette City állás bevezetését, amelynek bekapcsolása esetén, kis sebességnél (parkolás, nagyvárosi manőverezés) sokkal könnyebb tekergetni a kormányt. Ez hasznos újítás, mint ahogy talán az is hasznos lenne, ha a harmadik futómű-hangolást is árusítanánk nálunk.
Eredetileg az orosz piacra, rossz utakra fejlesztették, ami azt jelenti, hogy meghagyták az eredeti hasmagasságot (az új Opel Corsa 5 milliméteres süllyesztést kap) és puhább lengéscsillapítókat, rugókat építenek be. Ugyan a német-francia utakon kényelmesnek bizonyult az új Opel Corsa hangolása, biztosan vannak páran, akik hazai útviszonyainkra tekintettel nagyra értékelnének egy még komfortosabb beállítást.

Módosított futóművein egészen újszerűen viselkedik az új Corsa. Miközben rugózási kényelmét megtartotta, a vezethetősége, irányíthatósága sokat javult, és az autó visszajelzései is közvetlenebbé váltak. Mindez különösen igaz a kettő közül a sportosabb hangolásra (a másik komfort-orientált), amelyhez alapból 16-os, vagy 17-es kerék való. Mi 215/45 R 17-essel vezettük




