| Röviden – Nissan Juke, 2014 | |
|---|---|
|
Mi ez? |
A Nissan városi kisautója, SUV-nak álcázva |
| Mit tud? | Kiváló kis városi autó, immár karakteréhez leginkább illő kis turbómotorral is |
| Mibe kerül? | Még nincs hivatalos ár, de egy jól felszerelt 1,2-es 4,5 millió körül várható |
| Kinek jó? | Aki vidám, különleges kisautót akar, a vacak aerodinamikán kívül más kompromisszum nélkül |
Négyéves modell már a Juke, de ma is teljesen frissnek hat. Óriási siker is a kocsi, félmillió kelt el belőle eddig. Így hát elég fura ráncfelvarrásról beszélni az autóipari marketing-dogmák által megkövetelt félidős modellfrissítésben, hiszen nemigen volt ránc a formán, amit fel kellett volna varrni. A kényszeredett külső díszítgetéseknél több értelme volt viszont a csomagtér brutális megnövelésének és egy, a kocsi karakteréhez minden eddiginél jobban passzoló motor felvételének az étlapra.

Egy kicsit vidámabb a Juke megjelenése az új optikai kiegészítőkkel, de eddig is épp elég vidám volt, nem ez itt a lényeg
Kívül
A szokásos apró hűtőmaszk-reszelésen és az obligát LED-es menetjelző beépítésén túl kicsit bazári, de szerencsére nem kötelező, csak opciós színes dekorbetétekkel dobta fel a Nissan a Juke semmiféle feldobást nem igénylő formáját az idei modellévre. Ettől még a kocsi maradt, ami volt: látványos, vonzó, magas, masszív, terepjárós, ennek megfelelően rossz aerodinamikájú, 0,35-ös cW-értékű kisautó. De hát akinek ez a forma bejön – és sokan vannak így -, úgysem törődik pár deci, akár liter túlfogyasztással nagy tempónál, városban meg, ahova a kocsi elsősorban teremtetett, nem sokat számít a légellenállás.
Alaposabban szemügyre véve a kocsit azért egy dolgot el kell ismernem: a hátsó lámpa tényleg szebb lett. Már-már iparművészet, amit faragtak belőle:
Belül
Az utastérben körültekintve megkönnyebbülten sóhajtottunk fel: szinte minden maradt a régi, leszámítva a külső dekorelemekhez hasonló belső átszínezési lehetőségeket. Megmaradt a motorkerékpár-tankok inspirálta látványos “kardánalagút”, a sportos, háromküllős kormányos, meredek műszerfalas vezetői környezet és a 2010 óta egyedülálló geg, a gombnyomásra feliratot váltó gombcsoport is a középkonzolon.
Maradt viszont a szűkös hátsó traktus is, az átlagos felnőtt mögött átlagos felnőttnek épp csak elegendő (de elegendő) fej- és lábtér. A fejteret tovább szűkíti az immár nyitható opciós üvegtető – a Nissan a kaszára-kapára kapott, a korábbi fix panorámatetővel elégedetlen vásárlóközönség kifejezett kényszerítésének engedve fejlesztette be ezt az új extrát a faceliftes Juke-ba.
Hatalmasat változott viszont a csomagtér. A Nissan mérnökei valahogy találtak 40%-nyi helyet a fronthajtású változatban, így immár 354 liter áll a pakkok rendelkezésére.Ezzel a bővítéssel gyakorlatilag kategóriát ugrott a Juke. A korábbi 251 literes értékkel az autó “csak” kisautóként volt értelmezhető, a kis SUV-k csak röhögtek rajta. (Peugeot 2008: 360 liter, Renault Captur: 377 liter.) A bővített puttonnyal viszont a Juke már akár Golf-kategóriás modellek alternatívájaként is felmerülhet a családi autóválasztásnál – de csak fronthajtással, a 4×4-es változat csomagtere maradt olyan picike, mint volt.
Szolgáltatások
A Juke megkapta az elmúlt négy év során a Nissannál a frissebb modellekhez fejlesztett, vagy épp az autóipari evolúció törvényei alapján a nagyobb autókból a kisebbekbe folyamatosan levándorló elektronikus extrákat is a frissítés alkalmával. A Nissan Connect mobiltelefon-kapcsolati rendszer, a felülnézeti képet adó parkolókamera-rendszer immár a Juke-hoz is megvásárolható. Az 5,8 colos érintőképernyőn éppen olyan átlátható, logikus a navigáció, a hifi, a fedélzeti számítógép menüje, mint a többi Nissanban.
Az Aktív Biztonsági Pajzs nevű biztonsági elektronikai rendszer is ott figyelhet a Juke-ban, ha megfizetjük: sávelhagyásra figyelmeztetés, holttérfigyelő rendszer, kutyagázolás-gátló (“Mozgó Objektumok Észlelése”) figyelmeztető rendszer óvja a Juke és környezete épségét.
Motorok
Az új Juke összesen öt különböző motorral vásárolható meg: a korábbi palettáról maradt az 1,6 literes, 94 lóerős, az 1,6 literes 117 lóerős benzines és a másfél literes, 110 lóerős, az autó extravaganciájához túl prózai, bár nyilván takarékos dízel. A legerősebb motor a kissé korszerűsített, nyomatékát alacsonyabb fordulaton leadó 190 lóerős, 1,6 literes turbó, ami tagadhatatlanul jópofa élményeket kínál a kocsival, de mégsem ezt tartottuk jobbnak a menetpróbán a portugál utakon. Túl erős, túl kemény és főleg túl hangos vele az autó. (A 190 lóerős DIG-T motor kapható négykerék-hajtással és fokozatmentes automata váltóval társítva is.)
Az új ász az 1,2 literes, turbós kis Renault-motor. Ez sokkal jobban passzol a Juke egyéniségéhez, mint bármelyik az előbbiek közül. A 115 lóerős DIG-T közvetlen befecskendezésű motor teljesítménye 115 lóerő (85 kW), maximális nyomatéka pedig 190 Nm. A Juke hatsebességes váltóval társított új motorja kisebb tömegének, alapfelszerelésként járó Stop/Start rendszerének és takarékosabb üzemének köszönhetően takarékosabb üzemet is biztosít, üzemanyag-fogyasztása papíron 5,6 l / 100 km vegyes üzemben. Valódi értéket majd a hazai tesztautó alaposabb nyúzását követően mondhatunk, de korábbi cliós tapasztalataink szerint nem nagy kihívás 6,5 literrel eljárni a Juke-kal – ha nem nagyon visszük 100 km/h fölé a nagy légellenállású kasztnit.Kinek ajánljuk?
Bár az árakat egyelőre nem közölte a Nissan, a nagy keresletre való tekintettel nemigen várható árcsökkentés, az 1,2 literes turbót közepesen felszerelve – listaáron – inkább gondolnánk közelebb az ötmillióhoz, mint a négyhez. Ezen az áron sem túlárazott a Juke, főleg a megnövelt csomagtérrel nem; akinek tehát van ötmilliója korszerű, divatos és jó kis crossoverre, mindenképp ejtse útba a Nissan-szalont is döntés előtt.

Városban van elemében, de a nagyobb csomagtérrel hosszabb utakra is alkalmas az immár akár kompakt autók helyett is számításba vehető Juke
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|









