Vannak boldog időszakok, amikor távol marad a baj a hobbiautódtól. Ilyenkor az öthengeres szívódízel S124 megédesíti az életet. Hatunkat visz strandra kutyával együtt, az üléstámlát lehajtva kinyújtózva alhatok a fesztiválokon a csomagtérben és 36 fokban hetykén felhúzott ablakkal utazhatunk, mert működik a légkondi.

Túl szép, hogy sokáig tartson

Izzítom, indul, elvisz, hazahoz, ahogy kell. A hűtők széthúzása-kimosása és a ventilátor viszkokapcsolójának cseréje óta a hűtővíz hőfoka sem megy 105 fok fölé a klímaberendezést használva és idén eljutottam vele a Csillagtúrára is, ami örök élmény marad.

15 fotó

Sejthettem volna, hogy ez így túl szép, de hogy pont a saját hülyeségem és figyelmetlenségem ránt vissza a rögvalóságba, arra nem számítottam. 31 évnyi vezetés után elnéztem egy elsőbbségadás kötelezőt és nem álltam meg a háromszögnél, ahol meg kellett volna. Utasként átéltem már hasonlót, átszáguldva a STOP-táblánál a főutat keresztezve, mert a vezető nem vette észre a táblát. És ezt én nemrég reprodukáltam.

Hidegformázás saját hibás ütközésben

Lassan ütköztünk össze, mert az úr látta, hogy nem fogok megállni és én is láttam, hogy ő nem fog megállni a kereszteződésben, ezért mindketten lassítottunk. Én végül a főútra kicsúszva álltam meg, a vétlen fél füstölő első kerekekkel, nyílegyenesen szánkázott belém, talán 25-tel becsapódva Taktaharkányban.

Kis törés is kerülhet félmilliódba 6

Itt Eger főterén járunk, mámorító utazás volt a 2025-ös Csillagtúra, most először saját autóval, de sikerült beárnyékolnom saját figyelmetlenségemmel

Végtelenül rokonszenves úr volt, egy munkaautónak tartott Swift szedánnal gurult hazafelé. Neki sem és utasomnak sem lett baja, ahogy nekem sem, csak pléhkár keletkezett. Az ő autójának a jobb eleje, az enyémnek a bal eleje bánta a hülyeségemet.

Drágább lesz, de mennyivel?

Saját hibás ütközés után a balesetért felelős fél vagy saját zsebre vagy cascobiztosítása terhére tudja megjavíttatni az autóját. A vétlen fél kocsijának javítását, az esetleges sérelemdíjat, életjáradékot és egyebeket a károkozó kötelező felelősségbiztosítója téríti meg a károsultnak.

Személyi sérülés nélküli kisebb törésnél az egyik út nem jelenteni a kárt a biztosítónak, hanem a károsulttal közvetlenül rendezni. Ez akkor gazdaságos megoldás az okozó számára, ha tudja, mennyivel drágul a kötelező felelősségbiztosítása és a kárt zsebből kifizetve kisebb kiadás éri őt. Ennek a biztosítási tarifádtól függően nagyjából 100 ezer forintos értékig van értelme, tehát a legkisebb horzsolásokkal, horpadásokkal megúszott esetekben. A károkozással kettőt ugrasz visszafelé a bonus-malus rendszerben, pl. B5-ből B3-ba vagy az A0-as alapkategóriából malus 2-be, M6-ból M8-ba.

Kis törés is kerülhet félmilliódba 7

Saját hibás ütközést okozva kettőt ugrik vissza a kötelező felelősségbiztosítási besorolásod, pl. A0-ból malus 2-be vagy bonus 7-ből B5-be

Érdemes rákeresni a netes biztosítási alkuszoknál, mennyit nő a díjad két szinttel rosszabb besorolással! Fontos továbbá kideríteni a saját felelősségbiztosítódnál, hogy van-e károkozói szorzód, számítani kell-e a károkozás miatt a díjad megugrására, mielőtt évfordulóra átszerződhetsz egy jobb árat és/vagy szolgáltatást kínáló biztosítóhoz.

Ha bejelentitek a kárt a biztosítónak, online kárbejelentővel akár a helyszínről, a kötelező biztosításodat kezelő pénzintézettől számíthatsz egy értesítésre arról, mennyit térítenének a vétlen félnek. Ha ezt kifizeted a kötelező felelősségbiztosítódnak, akkor nem romlik a besorolásod. Nálam 187 000 Ft volt ez az összeg, ami jóval több annál, amit két év alatt várhatóan kifizetek majd pluszban a megdráguló kötelező felelősségbiztosításra, így nem éltem a lehetőséggel. (Azért két év, mert balesetmentesen ennyi idő alatt térek vissza a korábbi bónuszkategóriámba.)

Helyben két szakembertől kapott elsősegélyt az autó, amit ezúton is nagyon köszönök nekik! Sikerült a hidegformázáson átesett fémet kalapálással-húzatással eltávolítani a kerék elől és haza tudtunk jönni az autóval.

Kis törés is kerülhet félmilliódba 8

Zsolt a miskolci Mercedes-szalon és márkaszerviz mestere. A képen sajnos nem látható kollégájával együtt ő segített az autót mozgásképessé tenni az ütközés után. Mindkettőjüknek nagyon hálás vagyok segítségükért

Bontott, utángyártott: honnan szedjek alkatrészt?

Többnyire nem a Bárdi-Láng-Unix vonalon, de utángyártott kasztnielem van mindenféle, beleértve az apróságokat. Vehetsz külön krómhatású díszt a fényszóró alá, a webáruházakban mindent megtaláltam, viszont jobban bíztam a használt, de eredeti alkatrészekben, ezért ismerősök ismerőseitől, személyes kapcsolatok nyomán szedtem össze a cuccokat. Ez több ráfordítással jár, mint megrendelni várni a futárt, de jó helyekre és nagyon jó emberekhez jutottam el, akik éppúgy élik a Mercedes youngtimereket, mint én.

Bár csak a gépháztető bal első sarka görbült el az ütközésben, ami javítható, de a sárvédő mellé elhoztam egy motorházfedelet is a Tápióságból, ha már ott voltam. Ne legyen rá szükség, de inkább nálam álljon a pincében, mintsem akkor kelljen kapkodni és venni egyet sokkal drágábban, ha megint elnézek valamit vagy valaki elviszi az orrát.

Kis törés is kerülhet félmilliódba 9

Sárvédőből jó az 1992 utáni, már E-osztálynak hívott Mopf2-es 124-re az elődmodellé, a motorházfedél nem kompatibilis, elsősorban a fényszóró és a hűtőmaszk közötti fémpálca miatt 

MB 124: három széria, nem minden kompatibilis

A sárvédőkkel ellentétben motorháztetőből nem használható az enyémre az első vagy a második szériáé. A második modellfrissítés (MoPf2, azaz kettes Modellpflege) után a csillag a hűtőrácsról a motorházfedélre költözött és a nemes hűtőmaszkot az 1992 utáni autókon két fémpálca keretezi, ami miatt ez a gépháztető nem passzol a többi verzióra és viszont.

Annak ellenére, hogy a 2 058 777 limuzinnal, a 340 503 kombival és a többi modellváltozattal együtt nagyjából 2,5 millió 124-es Mercedes készült 1984 és 1998 között, nem volt egyszerű rozsdamentes bontott alkatrészeket találni a javításhoz. A baráti körrel megtámogatva kutattuk netes piactereken, Facebook-csoportokban, és nem az a helyzet, hogy színhelyesek közül választhatsz, de végül összeállt minden.

Kis törés is kerülhet félmilliódba 10

Mások is az orrát törik és nagyjából 30 éve nem gyártják a limuzint és a kombit , nem állnak hegyekben a bontott kasztnielemek

Lett hová vinnem

Mercedeses, oldtimeres vonalon ismerhetitek Csereklyei Gáspárt és Csereklyei Mártont, akikhez egy szerencsés ismeretségen át jutottam el, az én autómat ők javították meg. A Zsámbéki-medencében alkotó fivérek bázisaira mindig élmény betérni. Megmutogatjuk egymásnak a hirdetéseket a párezer eurós, de menthetőnek tűnő projektautókkal, és repül az idő.

Csodálatos beszélgetések ezek a kallódó fél-egymilliók képzeletbeli elköltésével, az orratörött C124 kupék feltámasztásával a 200 D-ről levágott elejével. (A kupénak csak az orra azonos a többi 124-essel, a többi részét nem tudod ilyen egyszerűen megcsinálni.) A cseresznyefa alatt bármeddig hallgatnám őket a donornak tartott vagy megmentésre szánt állólámpás (W114-115), fekvőlámpás (W/S/C123), pápaszemes (W/S210), C126-os és egyéb Mercedesek között.

Kis törés is kerülhet félmilliódba 11

Összegyűrődött a doblemez eleje és lámpatartó keret, a javításhoz Csereklyei Gáspár és Márton egy fél elejéről levágták a szükséges részt, fémtisztára csiszolták és ráhegesztették a donorból

Ők ketten regénybe illő figurákkal vannak kapcsolatban a kertek aljáról még menthető 123-asokat felhajtó vasazóktól a dízel Merciket trafóolaj és benzin keverékével használó arcokon át a fővárosi agglomerációban mesebeli Mercedes-bontót üzemeltető mesterig, aki felmérhetetlen mennyiségű alkatrészt képes fejben átlátni a Fecske-limuzinoktól a Vitókon át a 211-esig. Szerinte a 2-essel kezdődő alvázszámú modellek már nem Mercedesek, de a 124-es kombit nagyon szereti, ő is azzal jár, így szívesen összeszedte nekem a cuccokat.

Más a légkondis és a nem klímás lökhárítója

Először egy klímás lökhárítóval gazdagodtam nála, aminek az alján több a légbelépőnyílás, mint a kevésbé kivágott légkondi nélkülieken. 80 000 forintba került fényezésre előkészítve, ami egy bontott lökhárítóért soknak tűnhet.

Kis törés is kerülhet félmilliódba 12

Ki kellett húzni az elgörbült lökhárítótartót A hossztartók sértetlenek, nem mozdultak el és nem deformálódtak

De ez nem egy sima műanyaghéj, rajta volt a lökhárítóbetét és a két krómbajusz is szép állapotban, amit egyébként megrendelhettek utángyártott alkatrészként, de ezekben a termékekben nemigen bízom. A bontott biztosan méretpontos, mert gyári.

Félmillió, huss!

Nézzük, mibe került ez a kihagyás! Összesen 450 000 forintnyi költséget írtam össze az alábbi tételekből:

Bal első sárvédő (bontott, gyári): 25 000 Ft
Lökhárító (bontott, gyári, klímás autóhoz, fényezésre előkészítve, díszcsíkkal, krómbajusszal): 80 000 Ft
Bel első fényszóró (bontott, DEPO) és lemezcsík a lámpa alá (bontott): 25 000 Ft
Karosszériamunka, lakatolás, fényezés, irányjelző, segédanyagok: 320 000 Ft

A 123-assal ellentétben az utód 124 sárvédői már nem hegesztettek, hanem csavarral rögzülnek, sokkal könnyebb kicserélni őket. De egy öreg, helyenként rozsdás autó javítása a sárvédő fel-lecsavarozásával nem oldódik meg, legalábbis tisztességes helyen nem teszik vissza a lyukas, rozsdarágta fémre a sárvédőt, emiatt a javítás egyben lakatolást is hozott magával.

Kis törés is kerülhet félmilliódba 13

Eredetileg kék volt a sárvédő. A bontott elemet a Mercedes préselte, ezért méretpontos, ami az utángyártottakról nem mindig mondható el

Lakatolni is kellett

Nemcsak abban volt áldott szerencsém, hogy a hibámmal nem okoztam sérülést senkinek, a javítással az autó legrozsdásabb része újult meg. A műhelyben akadt egy fél eleje egy másik 124-esből, erről vágták le a szakemberek a doblemez elejét és a lámpatartó keretet, amit fémig csiszoltak és felhegesztettek. Az eredeti elem annyira gyűrött és rozsdás volt, hogy nem érte meg javítgatni.

A görbe, de menthető lökhárítótartó kiegyengetéséhez nem kellett húzatópad, elég volt a fatörzsön átvetett spanifer áttétele, amivel baromi nagy erőt lehet kifejteni. Az ütközés után is részben ezzel a módszerrel rángatták helyre az elgörbült fémrészeket a kerék útjából, hogy hazajöhessünk.

Kis törés is kerülhet félmilliódba 14

Lomha autó, de csodás hangulata van az öthengeressel. Kényelmes, nagy és heten is beleférünk

Munka, család, külföldi autó-bemutatók mellett sokáig tartott összeszednem az alkatrészeket, a karosszériajavítás és a fényezés gyorsabban ment és minden elkészült az ígért időre. A frissen fújt elem világít a lemattult többi között, de később egy polírozással közelebb hozható egymáshoz a kasztnielemek fénye.

Most azonban a nyaralás lesz a program a Balaton-felvidéken, ami nekem a világ közepe és kedvesebb, mint Barcelonától Új-Zélandig bármi az Insta-fotókon. Alig várom, hogy békésen mormoljon az öthengeres, szalmabálákon ugráljunk, simogasson a menetszél és a SUP-ot felfújva vihessük a kecses, de hatalmas kombiban.