Magyarország az Európai Unió (EU) legszegényebb országa, a friss statisztikák szerint nálunk tudnak a legkevesebbet költeni a helyiek az Európai Unió összes tagállama közül. Évről évre egyre hátrébb csúsztunk az Eurostat grafikonján, közben mintha méregdrága autókból egyre több és több futna a kátyús útjainkon. A szomorú országadat megjelenése után megnéztük a pontos forgalomba helyezési számokat: hogyan alakultak az elszegényedés éveiben a luxusautó-vásárlások nálunk?

Na de mit tekinthetünk luxusautónak a mai Magyarországon? Erről a szerkesztőségben is vita alakult ki. Az egyik tábor szerint az alapáron 34-44 millió forint között induló, valós áron ennél magasabb összegért vásárolt új X5-ös BMW-k árkategóriája és világa már „luxusautónak” tekinthető, és persze minden innen felfelé. A másik tábor szerint csak a Lamborghinik, Ferrarik, Aston Martinok és társaik számítanak annak. Vagyis a 100 millió forint feletti álombolygó.

Mivel nálunk a havi 400 ezer nettót sem éri el a keresők felének a havi jövedelme, úgy döntöttünk, bőven luxusnak vehetjük a 40 millió forint környékétől megvásárolható személyautókat.

Hasít a luxuskategória a szegényedő Magyarországon 1

Ez csak egy Audi, vagy luxustárgy? Segítünk, a képen látható autó ára 73 878 290 forint

A forgalomba helyezett új személyautókat méretük és formájuk alapján 18 különböző kategóriába sorolja a Datahouse, ebből mi az alábbi 5 kategóriának a számait néztük meg 2020 és 2024 között (éves adatok), valamint a cikk végén 2025 első félévét is. A hivatalos kategória-nevek mögé zárójelben oda írtunk néhány jellemző, erős szereplőt az adott kategóriából, hogy világos legyen, milyen modellek tartoznak ide:

  • E-SUV kategória (BMW X5, Audi Q8, Porsche Cayenne stb.)
  • E-nagyautó (Mercedes E-osztály, BMW 5-ös széria, Audi A6, Porsche Taycan stb.)
  • F-SUV (Mercedes G-osztály, Mercedes GLS, BMW X7, Range Rover, BMW XM stb.)
  • S-Sport (Porsche 911, Ford Mustang, Mercedes AMG GT, Ferrarik, Aston Martinok stb.)
  • F-Luxus (Mercedes S-osztály, BMW 7-es széria, Porsche Panamera, Mercedes EQS stb.)
Hasít a luxuskategória a szegényedő Magyarországon 2

2018 decemberében nyílt Bentley-szalon Budapesten, 2021-ben Aston Martin-, 2023-ban Lamborghini-kereskedés, ami a százmilliós árkategóriában növekvő igényt jelzi. Pár napja mutatták meg az újságíróknak a legújabb Lamborghinit, amit majd télen kezdenek gyártani Olaszországban, és csak valamikor jövő nyár környékén érkeznek az első példányok Magyarországra. Már a hazai premier előtt többet rendeltek belőle magyar vevők, az ára 120+ millió forint

Mennyi volt és mennyi most a piaci aránya ennek az öt kategóriának?

Aki úgy érzi, valóban egyre keservesebb rendesen bevásárolni, ám ő mégis egyre több G-osztályt és Ferrarit lát Budapesttől a balaton-parti településekig az utakon, az jól érzi. A Datahouse statisztikái egyértelműen mutatják a növekedést.

Az E-SUV, E-Nagyautó, F-SUV, S-Sport és F-Luxus kategóriákba tartozó személyautókból együttesen és újonnan 5424 darab állt forgalomba 2020-ban idehaza. Ez abban az évben az összes új személyautó 4,2 százaléka volt.

Ezzel szemben immár 8700 darab új személyautóra került magyar rendszám 2024-ben ezt az öt kategóriát nézve. Álljunk meg itt egy picit, és képzeljünk magunk elé 8700 darab új személyautót 30 és 130 millió forint közötti árral. Nem csak darabra látványos a növekedés: immár 7,2 százalék volt az öt kategória együttes aránya a tortából tavaly.

Hasít a luxuskategória a szegényedő Magyarországon 3

Nem kérdés, hogy az S-osztály luxuskategória (Kép: Vezess)

Úgy még érdekesebb a legdrágább autóknál az értékesítés látványos növekedése, hogy ebben az öt esztendőben zsugorodott az új személyautók piaca Magyarországon. 128 031 darabra került magyar rendszám 2020-ban, 121 611 példányra 2024-ben. Sok minden rángatta ide-oda az új autók piacát ebben az öt évben a covidtól az Európában legcsúnyább inflációig, ez a két szám mégis mintha párhuzamosan futna a magyar átlagpolgárok – és ha autóvásárlás: cégek – költéseit, anyagi lehetőségeit mutató számokkal.

Ebben a viharos tengerben mintha érinthetetlen szigetként állna és emelkedne ki a vízből a luxusautó-vásárlók költekezése. Öt év alatt 60,4 százalékkal többet vásároltak.

Nem szívesen beszélnek róla

Ez a 8700 darab személyautó valószínűleg inkább 10 ezer. Vagy 11 ezer. Nem, hogy elkopott volna a magyar állampolgárok által Magyarországon vásárolt és itt használt német rendszámos drága autók jelensége, évek óta szlovák és cseh rendszámmal is rengeteget látni. Újabban már egymás mellett állnak a magyar rendszámtartós, de szlovák rendszámos (és ránézésre pár hónapos) luxusautók egy kereskedésben.

Minél drágább egy új személyautó, annál többet spórolhat, aki kikerüli a magyar adórendszert a papíron külföldi cégtulajdonossal. Akár tizenmilliókkal kevesebbe kerülhet neki egy-egy új autó.

Hogy pontosan mennyi drága személyautóra kerül külföldi rendszám nálunk, azt csak az adott márka forgalmazói tudják külön-külön. Volt, akit szóban kérdeztünk erről, „nem publikus ez a szám”, volt a válasz. Másokat írásban, de még arra sem válaszoltak, hogy változott a külföldi rendszámozás aránya náluk az elmúlt öt évben.

Hasít a luxuskategória a szegényedő Magyarországon 4

Magyar kereskedő rendszámtartójában szlovák rendszám

Mit látnak a luxusautók forgalmazói?

A márkák képviselőivel beszélgetve három trend egyértelműnek tűnik. „Jól kivehető, hogy itt is erősen a SUV-k felé kezd billeni a mérleg” – mondja Nyéki Attila, az Audi értékesítési vezetője, megbízott márkaigazgató. Habár a nagy német prémiumtriónál (Audi, BMW, Mercedes) már széles a szabadidő-autók kínálata, a luxusautók világában jóval később indult ez a folyamat, mint a népautók között.

Eközben szélesedik a vevőkör, ez a második változás. „Az elektromos modellek megjelenésével fiatalodott a közönség, illetve női vásárlóból is több van” – mesél a tapasztalataikról Árvay Péter, a Porsche importőrének marketingvezetője.

A harmadik folyamat a kétülésesek/kétajtósok kínálatának szűkülése. Nyéki szerint a „sport kategória kezd visszaesni, mert egyre több gyártó szünteti meg a rétegmodelleket, amikből nagy volument nem tudnak eladni és a CO2-értékeik sem a legideálisabbak.” Csak egy példa, mondjuk az Auditól: már nincs TT, R8, A5 Coupé és Cabrio sem.

Hasít a luxuskategória a szegényedő Magyarországon 5

Nincs többé R8 (Kép: Vezess)

Megkérdeztük a forgalmazókat a vásárlóikról is, a szokásaikról, látnak-e itt bármiféle változást, de meglehetősen szűkszavúak voltak. „Az ügyféligények kiváltképp magasak” – mondja Salgó András, a BMW magyarországi kommunikációs vezetője, majd hozzáteszi: „2024-ben 20 százalékkal növeltük a luxus modell eladásainkat a megelőző évhez képest”.

Ha ők nem is beszéltek hosszan a vevőikről, a Maserati magyar forgalmazója megtette ezt az alábbi interjúnkban.

Mit csinált egy paraszt a Maserati logójával?

Kik a magyar vevőik? Milyen extra kerül tízmillió forintba? Melyik nélkül nem vesz kocsit a magyar ügyfél? Mennyi autót vettek százmillió forint felett? Nagy F. Bélával, a Maserati üzletágvezetőjével beszélgettünk.

Hasít a luxuskategória a szegényedő Magyarországon 6

Ide lép be, aki Maseratit vesz Magyarországon (Kép: Vezess)

Melyek a legnépszerűbb modellek ebben az öt kategóriában?

Darabszám szerinti sorrendben haladva az E-SUV kategóriát két BMW uralja hosszú ideje. X5-ből 751 darabot állítottak forgalomba tavaly (ezzel szemben 631-et egy évvel korábban), míg X6-ból 382 példányra került magyar rendszám (259-re 2023-ban). Ezzel a kategória 27 százaléka a bajor márkáé.

Sőt, ennél több, a Datahouse ugyanis külön veszi az X5 M és az X6 M modelleket. Ezekből még pluszban forgalomba helyeztek tavaly 63 és 62 darabot, és azt itt külön hangsúlyozzuk, nem tudni, ezeken felül mennyire került külföldi rendszám. Vagyis a valós értékesítés több ennél a két modellnél (vegyük mi egybe őket) az 1258 darabnál. A BMW komplett kínálatából az X5 fogy a legjobban Magyarországon.

Az E-nagyautó kategóriában tipikus cégvezetői autóként a Toyota Camry-ből kelt el a legtöbb (418 darab 2024-ben), szorosan a nyakában a BMW 5-ös szériával (336) és a Mercedes E-osztállyal (324). A Camryt mi sem gondoljuk luxustárgynak, az ötkategóriás felosztás itt sántít picit, viszont ugyanezen ötkategóriás felosztásban például nincs benne a BMW M3 és M4 sem (együtt 466 darab), így az AMG C-osztály sem, ezek a Datahouse-nál a D-Felső-közép kategóriában vannak, pedig nyugodtan tekinthetjük őket luxusautónak a mai Magyarországon.

Hasít a luxuskategória a szegényedő Magyarországon 7

Ehhez az öt kategóriához képzeletben még hozzá vehetjük az M3-as/M4-es BMW-t és közvetlen riválisait félezer feletti darabszámmal. 2023 őszén volt 42 millió forint ez a kabrió

Az F-SUV kategóriában egyaránt 193-193 darab Audi Q7 és Mercedes GLS állt forgalomba tavaly, előbbinél ez csökkenés a 2023-as adathoz képest (287), utóbbinál jelentős növekedés (73-ról). Az S-Sport kategóriában a Ford Mustang végzett az első helyen 2024-ben (68 példánnyal), idén már a Porsche 911 az első félév bajnoka, míg az F-Luxus kategóriában a Mercedes S-osztály emelkedett ki tavaly (159 darab).

Már nem a G-Merci a szimbólum?

A G-osztály sok szempontból érdekes luxustárgy, mi itt és most csak egyet említünk: évek óta a drágább, AMG változatából fogy modellen belül a több Magyarországon. Tavaly 117 vs. 96 volt a két szám. A G580EQ és a G500 alapárai bármi külön extra nélkül 57,1 és 58,1 millió forintról indulnak. Ezzel szemben a tőlük sokkal jobban fogyó AMG G 63 ára 83,3 millió forintról indul.

Sokáig szimbolikus személyautónak tekintették sokan a G-t, újabban azonban mintha szintlépés történt volna ebben, és a duplaannyiba kerülő Ferrarik kezdenék meghatározni a budapesti Gresham-palota előtti parkoló képét.

A számok szerint nagyon látványosan emelkednek a Ferrarik között csak a magyar rendszámos forgalomba helyezések is: idén hat hónap alatt 29 Ferrari állt forgalomba, 2024 első félévében 22 darab, 2023 első félévében 16. Gyakorlatilag megduplázódott a számuk három év alatt.

Hasít a luxuskategória a szegényedő Magyarországon 8

Vadonatúj Ferrari érkezik Budapestre, magyar megrendelőhöz (Kép: Vezess)

Jól fogynak a Porschék is idén (194 darab az első félévben), Lamborghiniből 15-re került magyar rendszám, Aston Martinból 14-re, Bentley-ből 10 állt forgalomba, Maseratiból és Alpine-ból 7-7- példány. Ugyan szalonjaik sincsenek Magyarországon, de új Rolls Royce-t is vásároltak hatan, hat hónap alatt és 2 McLarenre is magyar rendszám került.

Hasít a luxuskategória a szegényedő Magyarországon 9

Magyar rendszámos Rolls Royce a Gresham szomszédságában

Tovább hízik megállíthatatlanul a luxuskategória

Megnéztük a kedden kijött legfrissebb, első féléves számokat is, és egyértelműen kijelenthető, hogy idén még több személyautót adtak el a forgalmazóik ebben az öt kategóriában együttesen.

  Az öt kategória együtt (darab)
2025 első fele 4583
2024 első fele 4179

Mivel tavaly is a második félév volt az erősebb a legdrágább személyautóknál, nem kérdés, hogy idén meghaladja a 9000 ezer darabos forgalomba helyezést ez az öt kategória, ami új rekord lesz. Pláne, hogy mindig azt halljuk a luxusautókat értékesítőktől, karácsony környéke nagyon erős időszak, nem ritka a különleges jármű ajándékba.