-Milyen arányban fizetik ki egyösszegben az új Lamborghinijüket a magyar vevők? – kérdezem Bodonyi Ádámtól, a márka hazai értékesítési vezetőjétől.
-A többség kifizeti egyösszegben, jóval kevesebben veszik igénybe a finanszírozás előnyeit.
-Mennyien veszik a nevükre az új Lamborghinijüket?
-Több a cégnévre íratott autó, de vannak, akik magánszemélyként vásárolnak.
-Mennyi Budapesten átadott új autóra kerül külföldi rendszám?
-Magasabb a magyar rendszámosok aránya, de természetesen mindenki olyan cég nevére vásárol, amilyenre ő szeretne.
-Jellemzően kik vesznek Lamborghinit Magyarországon?
-Leginkább negyven pluszos férfiak.
-Vannak hölgy vásárlóik is?
-Volt rá példa, számukra külön programja van a márkának.





Miután kiderítettük az elmondható – és itt nyilvánosságra hozható – maximumot a sokak által mindösszesen a Szoboszlai/Dzsudzsák tengelyre helyezett márka magyar vevőiről, íme az első személyes benyomás a Lamborghini Temerario magyarországi premierjén: sokkal drámaibb testközelből az újdonság, mint amit az eddigi sajtófotók ígértek.
Egy ilyen abroncs is méregdrága, a kőfelverődés miatt másnak meg a szélvédőcsere is
A hivatalosan nem publikált vételára a „Vakmerő”-nek (ezt jelenti a dallamos bikanév) forintban 100 és 200 millió forint között mozog. Alapár nemigen van, hiszen aki itt a szalonban konfigurációba kezd, a külső színtől a karbonok arányán és a felnin át a belső varrásig és övszínig számos egyedi kiegészítővel vásárolja az autót. Vastagon fog ott a ceruza, ahol akad 50 ezer eurós, azaz 20 millió forint feletti extra is, például fényezésben.
20-30 darab vadonatúj Lamborghinit vesznek át idén magyar ügyfelek
Ádámtól tudjuk, hogy volt olyan magyar megrendelőjük, aki már akkor utalta a – valószínűsíthetően – több tízmillió forintos előleget, amikor még azt sem tudta, hogyan néz ki majd az autó. Csupán annyi információt közölt előtte a gyár, 2025-től jön a Huracán utódja. Az első fotók megjelenése után más honfitársaink is csatlakoztak hozzá az elmúlt fél esztendőben, pedig még a gyártás megkezdése is jóval előttünk van. Ősz vége, tél eleje.
Aki ma rendel, nagyjából egy évet kell várnia rá, hogy a XI. kerületi Szerémi úton átvehesse majd a Temerarióját. A műszaki adatokban biztosan nem csalódik, mint a legtöbb új szupersportautó, ez is sokkal többet tud az elődjénél. Sőt, egészen szokatlan tulajdonságokat is képes felmutatni az új Lamborghini, amely 1981 óta az első olyan középmotoros Lamborghini, ami V8-as motort kapott, és a márka első olyan sportmodellje, amelybe turbómotort szereltek.
Ezek természetesen valódi diffúzorok. A hátsó szárny passzív
A hajtáslánc lelke a vadonatúj fejlesztésű 4,0 literes V8-as turbómotor, amely 800 lóerőt ad le 9000-9750/perc fordulatszám-tartományban. Igen, ez nem elgépelés: az L411 belső kódjelű motor csak 10.000/percnél szabályoz le, ami még a hipersportautók világában sem mindennapi. A szelepemelő himbákat ennél is nagyobb, akár 11 ezret elérő fordulatszámra méretezték.
A motorblokkot a motorsportban alkalmazott ötvözetből építették, a főtengelyen – szintén az autóversenyzés világából átemelt megoldással – egy síkban helyezkednek el a forgattyúcsapok, a motorhoz új hűtési rendszert fejlesztettek, a hengerfejek temperálására szolgáló csatornákat 3D nyomtatóval kialakított öntőformával hozták létre.
A motort két, nagy átmérőjű turbófeltöltő táplálja levegővel, a töltőnyomás 2,5 bar. A turbólyukat a motor és a duplakuplungos sebességváltó közé beépített villanymotor hidalja át – eddig nem mondtuk, de a temerarip plug-in hibrid a V8 mellett három villanymotorral. Ez az elsőként említett villanymotor ugyanúgy 110 kW-os, mint az a kettő, amelyek az első tengelyt hajtják. Míg azonban a száraz karteres benzinmotor mögé integrált, indítómotorként és generátorként is szolgáló egység legnagyobb forgatónyomatéka 300 Nm, a két elülső villanymotor együtt akár 2150 Nm-t tud leadni.
A bal asó sarokban lévő speciális anya kicsavarozása után lehet levenni a motort igen szellősen takaró lemezkéket
A Temerario száraz tömege 1690 kg, ez rossz hírnek tűnhet, hiszen tudjuk: a Huracán legnehezebb kivitele is csupán 1542 kilót nyomott folyadékok nélkül, de készült belőle 1339 kilogrammos verzió is. Hiába, a plug-in hibrid hajtáslánc akkumulátora és három villanymotorja megkerülhetetlen ballasztot jelent, cserébe viszont nagyobb motorteljesítményt is, aminek köszönhetően egy lóerőnek mindössze 1,84 kilogrammot kell mozgatnia. A Huracán esetében 2,09 kg / lóerő volt a legjobb valaha elért érték.
Az első lámpáktól idáig számos légbeömlő szívja a levegőt
Ha mind a négy motor összedolgozik, a hajtáslánc rendszerteljesítménye eléri a 920 lóerőt. Az új Lamborghini mindössze 2,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, a végsebesség a 343 km/óra. Innen nézve már másként fest a plusz tömeg.
A nyolcfokozatú sebességváltó különösen kompakt, tömege (az elektromos komponensek nélkül) kisebb, mint a Huracán hétfokozatú egységéé. A nyolcadik fokozat különösen hosszú, fordulatszám-csökkentő áttételt kapott, így mérsékelve a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Szintén ezt a célt szolgálja, hogy a Temerario képes pusztán villanymotorjai segítségével haladni (190 LE maximális teljesítménnyel), bár nem sokat: a kapacitás mindössze 3,8 kWh, ám ez is elegendő ahhoz, hogy bizonyos menethelyzetekben ki-kikapcsoljon a belső égésű motor. Ez olyan jól működik, hogy a Temerario szabványos CO2-kibocsátása fele akkora csupán, mint a az elődmodell Huracáné. Mindhárom villanymotor képes visszatáplálni az akkumulátorba, amely kívülről is tölthető 7 kW-os otthoni töltőről, mindössze 30 perc alatt.
Lambo-szinten komoly csomagtartója van a Temerariónak
A vázszerkezet ugyanúgy alumínium spaceframe, mint eddig, de új ötvözeteket és főleg új, üreges öntési eljárást alkalmaztak, így kevesebb elemből áll, és nagyobb torziós szilárdságú, mint a Huracán váza volt.
Az aerodinamikai rendszer kialakításakor három célt igyekeztek megvalósítani: a nagysebességű stabilitást, a hibrid hajtáslánc extra hűtési igényének a kielégítését, valamint az optimális fékteljesítményt. Minden formai elemnek áramlástani szerepet is adtak, kezdve a lámpákkal: a hatszögletű nappali fények öblében légbevezető kürtőt alakítottak ki, a keskeny fényszórók alatt szintén légterelő csatornák találhatók, amelyek részben az első fékek hűtéséért is felelnek.
Most még békés minden
Az utastérben 18 irányban állítható, hűthető és fűthető ülések teremtenek ideális üléshelyzetet, a kezelőszervek nagyját a vezető kezénél, a kormányon helyezték el. A szénszálas elemekkel gazdagított kormánykerék vadonatúj fejlesztés, kialakítása során a motorsportból merítettek ihletet. A bal oldalon elhelyezett tárcsával aktiválhatók a különböző üzemmódok; a hétköznapi használat során igen praktikus emelőgomb, amivel növelhető a szabad hasmagasság; a rajtautomatika gombja, valamint az irányjelzők kezelőszervei.
A kijelzők alapszíne a világoskék. Mérgesebb üzemmódokban vált vörösre
Az említett üzemmódokból bőven áll rendelkezésre. Alapból van a Città (városi), Strada (országúti), Sport, Corsa (verseny) és Corsa Plus – utóbbi teljesen kikapcsolja a menetstabilizálót. Az elektromos komponensek háromféleképpen vezérelhetők, az energiaáramlás kívánt irányától függően: van a töltés, a hibrid és a Performance. Újdonság a kormány jobb oldaláról vezérelhető, három fokozatban szabályozható drift üzemmód.
A vezető előtt 12,3 colos digitális műszeregység, a középkonzolon 8,4 colos multimédiás kijelző található, és harmadikként az utas elé is beépítenek egy 9,1 colos monitort.
Szokatlanul szellős a fejtér, megszokott módon nehézkes a kilátás hátra
Nem csak a belső dizájn újult meg, de a helykínálat is nőtt: a fejtér 34, a lábtér46 mm-rel nagyobb, mint a Huracánban, a látómező is szélesebb. A Lamborghini szerint akár egy kétméteres vezető is kényelmesen elfér az autóban, én teszem hozzá, a Top Gearben ezen egykor sokszor viccelődő Clarksson is, még bukósisakban is. Van róla vicces rész a legendás műsorban, amikor a méretes showman sisakkal a fején nem fért el egy Lamboban.
Érdekes volt az is, mennyire reklámozták az orrban elhelyezett 112 literes csomagtartót, ez kettő kézipoggyász elhelyezésére elegendő; plusz az ülések mögött is akad némi hely az apróságok számára.
Ezt a piros kis pajzsot kell felhajtani, aztán életre kelthető a V8
Először fordul elő a Lamborghininél, hogy egy új modellhez annak premierjével egy időben mutatnak be tömegcsökkentő csomagot. A kifejezetten a pályahasználatot támogató Alleggerita csomag akár 25 kilót meghaladó fogyókúrát eredményez, köszönhetően a szénszálas kompozit aerodinamikai és borítóelemeknek, a vékonyabb üvegből készített hátsó szélvédőnek és a polikarbonát oldalsó ablakoknak, valamint a titán kipufogórendszernek.
Ha ez túlzás, létezik egy egyszerűbb karboncsomag, amelyben csak a külső tükörházak, a hátsó diffúzor és az oldalsó légbeömlők burkolata készül szénszálas kompozitból – ez 1820 grammos tömegcsökkentést eredményez.
Az értékesítési vezető a cérnák és bőrök nevű kincsesfióknál
Megkérdezem Bodonyi Ádámtól, melyik színek a legnépszerűbbek a magyar ügyfeleik körében. A narancssárga és a sárga, két klasszikus Lambo-szín. Feketét viszont alig vesznek.
Itt mesélem el neki, hogy egy szintén bőven százmilliós személyautókat áruló márka szalonjában egyszer arrébb húzott az értékesítési vezető, és azt mondta nekem: gyere, mutatok valami érdekeset. Az épület műhely része mellett a kollégái éppen ujjlenyomatmentesen fényesre törölgettek egy pár óra múlva a tulajdonosának átadandó vadonatúj kocsit. Narancssárga külsővel és narancssárga belsővel konfigurálta és kérte a vásárlója, borzalmasan nézett ki ez a csodaszép formájú luxusautó.
Ez a mozdulat sokba kerül a vevőknek: döbbenet volt megfogni és érezni a fémlemez és a karbon közti súlykülönbséget
Annál a márkánál nem volt olyan, hogy a gyár azt mondja, na, ne égess minket kedves vevő, ezt azért mert nem engedjük. A Lamborghininél sincs ilyen, bármit lehet. „Ázsiában fogynak rózsaszín külsővel és rózsaszín külsővel rendelet példányok, amiket ráadásul férfiak vesznek, Az ott így a férfiasság jele” – mondja a márka hazai értékesítési vezetője.
Azt is megtudom tőle, a tengernyi lehetőségből egyesek akár egy hétig is gondolkodnak a saját konfigurációjuk részletein, mire online összerakják a megrendelendő autójukat. Sőt, számos magyar vevőjelölt ezután kiutazik Olaszországba, a gyárba, ahol élőben minden színben megnézhetők a megrendelendő Lamborghinik. Édes teher ilyenkor szembesülni vele: bakker, élőben, egy másik színben még jobban néz ki!