“Mindig eggyel kevesebb autót gyárts annál, mint amennyit megvennének, és úgy érdekes lesz a sztori” – mondogatta egykor Wolfgang Porsche. A német sportkocsigyártó 300 darab autót ad el évente a 140 ezres magyar piacon, áraik nagyjából 25 és 70 millió forint között mozognak.

Mindez a friss-ropogós Bentley-szalon előtt állva ugrott be: a budapesti Porsche-kereskedés mellett mostantól évi 15 darab angol luxusautót ad el nálunk a VW-konglomerátumhoz tartozó patinás gyártó. Árai nagyjából 50 és 200 millió forint között mozognak – ez se rossz sztori.

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 1

Fricska a történetben, hogy éppen a Bentley exkluzivitását csökkentő otromba SUV-nak (brrr…) köszönhető a márka magyarországi megjelenése. A világszerte cukorként vásárolt Bentaygával 2017-ben átlépte a márka az évi 10 ezer eladott autót…

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 2

…amely darabszám a 2018-ban bemutatott csodaszép Continental GT-vel, és annak kabrió változatával 4-5 éven belül a tervek szerint 30 ezerre emelkedhet. Ennyi jármű értékesítéshez új piacok, vadonatúj kereskedések szükségesek

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 3

Na, ez már nagybetűs Bentley! Évtizedes modell a Mulsanne, de hiába próbálkozik, nem bír vele az idő

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 4

Innen is fennséges. Végre nem csak Koppenhágában látok ilyet (ott éppen a királyi család egy tagját szállította a forgalomban, feketében, mögötte négy testőrrel egy X5 suhant)

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 5

Ezért látogattunk el a külvárosi Szerémi út 63-ba. A legvagyonosabb magyarok új kedvence, pedig csak szerényke 180 négyzetméter

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 6

Ennyi, nem több. A kétautónyi teret 400 ezer euróból építette fel a Porsche Inter Auto Hungaria Kft, amely – mások mellett – ezzel is ünnepli 25.  szülinapját idén

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 7

Jobbról balra haladun. Nagy Szabolcs ügyvezető felidézte, hogy két éve egy esseni Porsche-rendezvényen járt, amikor hívta a főnökének a főnöke: “kéne Budára egy Bentley-szalon! Nem sokat gondolkodtunk.” Mellette Árvay Péter marketingvezető, majd Aradi Géza márkaigazgató szemezget a Bentley száz éves történetéből. Bal oldalon Riedl Tamás értékesítési vezető, vele rakják össze a vevők a saját konfigurációjukat, és ő megy ki a leendő tulaj villájába, ha úri kedve úgy kéri az ügyfélnek. Ez is része feladatának

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 8

Meg vagyunk tisztelve: a képen látható Continental GT Convertible annyira új, hogy Európában legeslegelőször mi, meghívott magyar újságírók ülhettünk be. A vevők is csak legkorábban jövő nyártól birtokolhatják

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 9

A Bentley kelet-európai forgalmazása eddig a bécsi Exclusive Carshoz tartozott, a mintegy félszáz magyar tulajdonos oda járt szervizelni, márkalogós kulcstartót venni 100 euróért (Budapestet megelőzve Bukarestben már évek óta működik szalon)

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 10

Az egykori Spyker-belsők még éppen ízléses pompáját idéző beltér. A középkonzol feletti tricolor fabetét gombnyomásra 180 fokot fordul, képernyő a most rejtett oldala

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 11

Eddig Phaeton-alapú GT-be ültek a vagyonosok, a 14 év után leváltott modell új generációja immár Panamera-alapokra épül. A Bentayga meg a Cayenne-re – mit jelent mindez? Túl sokat nem kell oktatni majd a szalon mellé jövőre felépülő márkaszerviz leendő szerelőit. A Porschékból már ismerik a technika nagyját

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 12

Tízen-huszonmilliókat simán kereshet a magyar cég egy-egy eladott példányon, ám a napi zsíros biznisz nyilván a szerviz lesz. (Csak zárójelben: jelenleg 31 ezer forint a Porsche-szerviz óradíja, a Bentley-é ennél jóval több lesz. Inkább ne gondoljanak bele, kedves olvasóink, hogy mennyi lesz egy olajcsere. A garancián túli komolyabb javítások árából az átlagmagyar simán használt BMW-t venne)

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 13

Senki ne keressen Bentley-ben kuplungpedált. Nyolcfokozatú duplakuplungos váltót csatoltak a hatezres, benzines, 12 hengeres, 630 lóerős motorhoz. A gázpedált padlózva 3,7 másodperc kell a 100-hoz, a gyári adat szerint 333 km/óra a kabrió végsebessége

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 14

A négyezer köbcentitől büntetővámot alkalmazó kínai piacra jön majd a kisebb, V8-as is. Ázsiában nyerő lesz ebben a színben ez a varrásminta?

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 15

Csalóka a kép, csak a maximumig hátra tolt első üléseknél ilyen szűk a tér. Egyébként gyereküléses óvodások simán elférnek

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 16

Megjelenése óta a Continental GT rendelésszámban beelőzte a Bentaygát, nálunk is. Előbbire a magyar vevőknek 4-5 hónapot kell várni felszereltségtől függően, a GT kupéra 12 hónapot, a kabrióra dettó. A B gomb érintésre nyitja a csomagtérajtót, a rendszám GT-felirata alatt olyan 20 centivel van elrejtve a picike tolatólámpa

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 17

Autós újságírók között a poénok elsőszámú céltáblája a luxuskabriók csomagtartója. Nem idézek egyet sem

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 18

Ki tud gyorsan 10 autót felsorolni, amelynek szintén a csomagtartó padlója alatt bújik az akksija?

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 19

Ennyi pénzért valóban fém. A magyar vevők által konfigurált GT kupék átlagos ára nagyjából 220 ezer euró, aminek a 10 százalékát kell kifizetni a megrendeléskor. Bármerre és bármekkorát is mozog az euró árfolyama az ettől a naptól következő 12 hónapban, a jármű átvétele előtt az aktuális napi árfolyamból számolt összeget kell kifizetni

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 20

Igen, hát ez itt egy hőálló díszműanyag

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 21

Nézzünk körbe ezen a 180 négyzetméteren. Fiatalos…

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 22

…de nem IKEA világ. Még nem mondtam, hogy már a szalon alapkövének tavalyi lerakása előtt, azaz 2017 nyarán elkelt a 2018-as teljes, 15 darabos kvóta, és a jövő évi 15 darabnak is megvették/megrendelték már a felét. Márciusban hátradőlhet Riedl Tamás?

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 23

Nyilván nem, ez az ő asztala a sarokban. Az értékesítési vezető többek között exkluzív programokat szervez a mintegy kéttucatnyi magyar vevő(jelölt)nek, utazgatnak a gyárba, külföldi pályákra vezetni, stb.

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 24

Ha már Crewe: az 1919-ben alapított Bentley a ’30-as években a Rolls Royce fennhatósága alá került, majd ketten együtt a világ vezető luxuasutó-márkáivá emelkedtek. Aztán az angolok elcseszték ezeket is, ahogy az összes neves cégüket, a Rolls a BMW-hez került, a Bentley a VW-csoporthoz. Szerencséjére utóbbi maradt az ősbázison, Crewe-ban. A képen egy térkitöltő bútordarab látható többek között a márka 6 Le Mans-i győztesének egyikével

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 25

A budapesti szalon dizájnja sztenderd, Münchenből érkezett a berendezés, hogy ha egy sanghaji, vagy éppen párizsi ügyfél tér be, ismerős berendezés fogadja. A kávéjuk és az ásványvizük is elvileg pont ugyanaz

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 26

Nyújtott tengelytávos Mulsanne, a képen látható példány a gyár tulajdona, nem eladó (egyelőre?), csak a szalonnyitóra tette tiszteletét

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 27

Vezettem már több Rollst, a Ghost, pláne a Phantom too much. Belül hatalmas átmérőjű a zavaróan vékonyka kormány, aránytalanul túlzóak a felületek. A Mulsanne sofőr-ülésének környezete emberközelibb méretekkel mutatja meg a luxust: ezerszer átpolírozott, vaskos fák, valódi, krómozott fémek, finom kis kapcsolók, normális fogású kormány

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 28

Kisregényt lehetne írni erről. A képernyők gombnyomásra buknak ki a háttámlákból, a fotelek hűtenek és masszíroznak, a középkonzolból kis asztalok ugranak ki, a hátsó háttámlák között hűtött kristálypoharak bújnak,  és így tovább

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 29

Elnézést a képminőségért, a lábtér alján nem perfektek a fényviszonyok. A lényeg azért látszik: közel 3 centi mély a feketére festett gyapjú padlószőnyeg

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 30

Asztalka, laptopnak, WSJ-nek

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 31

Kapcsolótenger a fontos embernek

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 32

Kedvenc gombjaim egyike a kedvenc autómban

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 33

A poharak

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 34

Füles az ajtózsebből

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 35

Az egyik legortodoxabb brit high end-márka a Naim. Tessék csak megnézni a külsőleg ’70-es éveket idéző szobaerősítőiket. Nagyon “angol hang”

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 36

Kesztyűtartóban az elektronika

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 37

A B betű lenyomásával tudunk fokozatot választani

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 38

Hmmm…, szóval gyalogosbarát: ha a kezünket finoman nekinyomjuk, behúzódik a kuckójába

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 39

6750 köbcentis hengerűrtartalom – vajon mennyi kiló lehet ez a blokk, a Mulsanne csúcsváltozatának 3 tonnájából?

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 40

Érdekesebb az első táblácskától a homályba burkolózó második: a motort kézzel összerakó Steve Brown neve szerepel rajta. Ahogy az AMG-nél, Crew-ban is egy ember, egy erőforrás, teljes felelősség a rendszer

Segítsünk elkölteni 100 milliót? 41

Szóval tegnaptól Budapesten is működik már hivatalos Bentley-szalon, véletlen, de az időzítés is egészen tökéletes: pár hét múlva, 2019. január 19-én lesz éppen 100 esztendős a márka. Mondanám, hogy további sok sikert, meg hasonlók, de mint tudjuk, világszerte sorban állnak csodás autóikért a legvagyonosabb vevők. Mostantól a magyarok is