“Mindig eggyel kevesebb autót gyárts annál, mint amennyit megvennének, és úgy érdekes lesz a sztori” – mondogatta egykor Wolfgang Porsche. A német sportkocsigyártó 300 darab autót ad el évente a 140 ezres magyar piacon, áraik nagyjából 25 és 70 millió forint között mozognak.

Mindez a friss-ropogós Bentley-szalon előtt állva ugrott be: a budapesti Porsche-kereskedés mellett mostantól évi 15 darab angol luxusautót ad el nálunk a VW-konglomerátumhoz tartozó patinás gyártó. Árai nagyjából 50 és 200 millió forint között mozognak – ez se rossz sztori.

Fricska a történetben, hogy éppen a Bentley exkluzivitását csökkentő otromba SUV-nak (brrr…) köszönhető a márka magyarországi megjelenése. A világszerte cukorként vásárolt Bentaygával 2017-ben átlépte a márka az évi 10 ezer eladott autót…

…amely darabszám a 2018-ban bemutatott csodaszép Continental GT-vel, és annak kabrió változatával 4-5 éven belül a tervek szerint 30 ezerre emelkedhet. Ennyi jármű értékesítéshez új piacok, vadonatúj kereskedések szükségesek

Na, ez már nagybetűs Bentley! Évtizedes modell a Mulsanne, de hiába próbálkozik, nem bír vele az idő

Innen is fennséges. Végre nem csak Koppenhágában látok ilyet (ott éppen a királyi család egy tagját szállította a forgalomban, feketében, mögötte négy testőrrel egy X5 suhant)

Ezért látogattunk el a külvárosi Szerémi út 63-ba. A legvagyonosabb magyarok új kedvence, pedig csak szerényke 180 négyzetméter

Ennyi, nem több. A kétautónyi teret 400 ezer euróból építette fel a Porsche Inter Auto Hungaria Kft, amely – mások mellett – ezzel is ünnepli 25.  szülinapját idén

Jobbról balra haladun. Nagy Szabolcs ügyvezető felidézte, hogy két éve egy esseni Porsche-rendezvényen járt, amikor hívta a főnökének a főnöke: “kéne Budára egy Bentley-szalon! Nem sokat gondolkodtunk.” Mellette Árvay Péter marketingvezető, majd Aradi Géza márkaigazgató szemezget a Bentley száz éves történetéből. Bal oldalon Riedl Tamás értékesítési vezető, vele rakják össze a vevők a saját konfigurációjukat, és ő megy ki a leendő tulaj villájába, ha úri kedve úgy kéri az ügyfélnek. Ez is része feladatának

Meg vagyunk tisztelve: a képen látható Continental GT Convertible annyira új, hogy Európában legeslegelőször mi, meghívott magyar újságírók ülhettünk be. A vevők is csak legkorábban jövő nyártól birtokolhatják

A Bentley kelet-európai forgalmazása eddig a bécsi Exclusive Carshoz tartozott, a mintegy félszáz magyar tulajdonos oda járt szervizelni, márkalogós kulcstartót venni 100 euróért (Budapestet megelőzve Bukarestben már évek óta működik szalon)

Az egykori Spyker-belsők még éppen ízléses pompáját idéző beltér. A középkonzol feletti tricolor fabetét gombnyomásra 180 fokot fordul, képernyő a most rejtett oldala

Eddig Phaeton-alapú GT-be ültek a vagyonosok, a 14 év után leváltott modell új generációja immár Panamera-alapokra épül. A Bentayga meg a Cayenne-re – mit jelent mindez? Túl sokat nem kell oktatni majd a szalon mellé jövőre felépülő márkaszerviz leendő szerelőit. A Porschékból már ismerik a technika nagyját

Tízen-huszonmilliókat simán kereshet a magyar cég egy-egy eladott példányon, ám a napi zsíros biznisz nyilván a szerviz lesz. (Csak zárójelben: jelenleg 31 ezer forint a Porsche-szerviz óradíja, a Bentley-é ennél jóval több lesz. Inkább ne gondoljanak bele, kedves olvasóink, hogy mennyi lesz egy olajcsere. A garancián túli komolyabb javítások árából az átlagmagyar simán használt BMW-t venne)

Senki ne keressen Bentley-ben kuplungpedált. Nyolcfokozatú duplakuplungos váltót csatoltak a hatezres, benzines, 12 hengeres, 630 lóerős motorhoz. A gázpedált padlózva 3,7 másodperc kell a 100-hoz, a gyári adat szerint 333 km/óra a kabrió végsebessége

A négyezer köbcentitől büntetővámot alkalmazó kínai piacra jön majd a kisebb, V8-as is. Ázsiában nyerő lesz ebben a színben ez a varrásminta?

Csalóka a kép, csak a maximumig hátra tolt első üléseknél ilyen szűk a tér. Egyébként gyereküléses óvodások simán elférnek

Megjelenése óta a Continental GT rendelésszámban beelőzte a Bentaygát, nálunk is. Előbbire a magyar vevőknek 4-5 hónapot kell várni felszereltségtől függően, a GT kupéra 12 hónapot, a kabrióra dettó. A B gomb érintésre nyitja a csomagtérajtót, a rendszám GT-felirata alatt olyan 20 centivel van elrejtve a picike tolatólámpa

Autós újságírók között a poénok elsőszámú céltáblája a luxuskabriók csomagtartója. Nem idézek egyet sem

Ki tud gyorsan 10 autót felsorolni, amelynek szintén a csomagtartó padlója alatt bújik az akksija?

Ennyi pénzért valóban fém. A magyar vevők által konfigurált GT kupék átlagos ára nagyjából 220 ezer euró, aminek a 10 százalékát kell kifizetni a megrendeléskor. Bármerre és bármekkorát is mozog az euró árfolyama az ettől a naptól következő 12 hónapban, a jármű átvétele előtt az aktuális napi árfolyamból számolt összeget kell kifizetni

Igen, hát ez itt egy hőálló díszműanyag

Nézzünk körbe ezen a 180 négyzetméteren. Fiatalos…

…de nem IKEA világ. Még nem mondtam, hogy már a szalon alapkövének tavalyi lerakása előtt, azaz 2017 nyarán elkelt a 2018-as teljes, 15 darabos kvóta, és a jövő évi 15 darabnak is megvették/megrendelték már a felét. Márciusban hátradőlhet Riedl Tamás?

Nyilván nem, ez az ő asztala a sarokban. Az értékesítési vezető többek között exkluzív programokat szervez a mintegy kéttucatnyi magyar vevő(jelölt)nek, utazgatnak a gyárba, külföldi pályákra vezetni, stb.

Ha már Crewe: az 1919-ben alapított Bentley a ’30-as években a Rolls Royce fennhatósága alá került, majd ketten együtt a világ vezető luxuasutó-márkáivá emelkedtek. Aztán az angolok elcseszték ezeket is, ahogy az összes neves cégüket, a Rolls a BMW-hez került, a Bentley a VW-csoporthoz. Szerencséjére utóbbi maradt az ősbázison, Crewe-ban. A képen egy térkitöltő bútordarab látható többek között a márka 6 Le Mans-i győztesének egyikével

A budapesti szalon dizájnja sztenderd, Münchenből érkezett a berendezés, hogy ha egy sanghaji, vagy éppen párizsi ügyfél tér be, ismerős berendezés fogadja. A kávéjuk és az ásványvizük is elvileg pont ugyanaz

Nyújtott tengelytávos Mulsanne, a képen látható példány a gyár tulajdona, nem eladó (egyelőre?), csak a szalonnyitóra tette tiszteletét

Vezettem már több Rollst, a Ghost, pláne a Phantom too much. Belül hatalmas átmérőjű a zavaróan vékonyka kormány, aránytalanul túlzóak a felületek. A Mulsanne sofőr-ülésének környezete emberközelibb méretekkel mutatja meg a luxust: ezerszer átpolírozott, vaskos fák, valódi, krómozott fémek, finom kis kapcsolók, normális fogású kormány

Kisregényt lehetne írni erről. A képernyők gombnyomásra buknak ki a háttámlákból, a fotelek hűtenek és masszíroznak, a középkonzolból kis asztalok ugranak ki, a hátsó háttámlák között hűtött kristálypoharak bújnak,  és így tovább

Elnézést a képminőségért, a lábtér alján nem perfektek a fényviszonyok. A lényeg azért látszik: közel 3 centi mély a feketére festett gyapjú padlószőnyeg

Asztalka, laptopnak, WSJ-nek

Kapcsolótenger a fontos embernek

Kedvenc gombjaim egyike a kedvenc autómban

A poharak

Füles az ajtózsebből

Az egyik legortodoxabb brit high end-márka a Naim. Tessék csak megnézni a külsőleg ’70-es éveket idéző szobaerősítőiket. Nagyon “angol hang”

Kesztyűtartóban az elektronika

A B betű lenyomásával tudunk fokozatot választani

Hmmm…, szóval gyalogosbarát: ha a kezünket finoman nekinyomjuk, behúzódik a kuckójába

6750 köbcentis hengerűrtartalom – vajon mennyi kiló lehet ez a blokk, a Mulsanne csúcsváltozatának 3 tonnájából?

Érdekesebb az első táblácskától a homályba burkolózó második: a motort kézzel összerakó Steve Brown neve szerepel rajta. Ahogy az AMG-nél, Crew-ban is egy ember, egy erőforrás, teljes felelősség a rendszer

Szóval tegnaptól Budapesten is működik már hivatalos Bentley-szalon, véletlen, de az időzítés is egészen tökéletes: pár hét múlva, 2019. január 19-én lesz éppen 100 esztendős a márka. Mondanám, hogy további sok sikert, meg hasonlók, de mint tudjuk, világszerte sorban állnak csodás autóikért a legvagyonosabb vevők. Mostantól a magyarok is