A Kertváros nevű szolnoki zöldövezetből ered, majd érinti a szandaszőlősi katonai helikopterbázist, aztán áthalad két Rákóczi nevű falun, mígnem eléri a martfűi végállomását. A 43 kilométeres hosszának leágazásai több kompátkelőhelyet is érintenek…, és még lehetne színezni tovább a 442-es számú főút ismertetését, amely a békés mondatok ellenére inkább hírhedt: a 14+800-as kilométerszelvénye jelenleg az ország leginkább baleset-veszélyesebb közlekedési pontja.

Kevésbé hangulatos kép még a felújítás előtti évből a 442-esről (Forrás: Martfűi Önkormányzat)
Összesen 101 darab „csomóponti góchelyet” tartalmaz az a frissen összeállított lista, amely az elmúlt három év baleseti statisztikái és útviszonyai alapján sorba rendezi az ország legveszélyesebb közlekedési pontjait. Ezek közül az első hármat nyilvánosságra hozta pár napja a Magyar Közút, a Vezess most az első harmincat mutatja meg nektek, ezek – mivel az ország legkülönbözőbb pontjain vannak – szinte már mindannyiunkat érintenek.
A legrészletesebb lista
A Magyar Közút szerint a kezelésükben lévő országos közúthálózaton kiemelten vizsgálják a szakembereik a baleseti gócokat, különösen azokat a helyeket, ahol azonos okra visszavezethetően több baleset is történik. Ezeket az elemzéseket minden évben, legalább három teljes év személysérüléses baleseti adatai alapján állítják össze a pontosabb összkép érdekében.
Idén is elkészült az elmúlt három esztendő (2022, 2023, 2024) alapján a „baleset-sűrűsödési helyek” listája, amely 101 közlekedési pontot tartalmaz, benne nemcsak az országos közúti, hanem az önkormányzati és egyéb kezelésű utakat is, vagyis ez ma a legrészletesebb ilyen lista.

Baleset utáni helyszínelés a 81-es főúton (Forrás: police.hu)
A 101 hely azonban nem 101 baleseti góchely, az alábbi táblázatokban látható, hogy „súlyozott balesetszám” szerinti sorrendet állított fel a legnagyobb hazai útkezelő, ám vannak olyan pontok a magyarországi közúthálózatban, amelyeknél ugyan magas ez szám (vagyis darabra sok az ilyen-olyan ütközés), mégsem tartja őket baleseti góchelynek a Magyar Közút.

Az 51-es főútra is sajnos sokat járnak az MTI fotósai (Forrás: Mihádák Zoltán/MTI)
Ilyen Dunavarsánynál az 51-es/510-es utak 25+610-es kilométerszelvénye a maga 19-es súlyozott balesetszámával. Ez kiemelkedően magas, az országban a 4-ik, 5-ik legmagasabb, a szakemberek azonban több tényező alapján mégsem sorolják a baleseti góchelyek közé. Az oda soroltak közül itt van az első harminc, élén a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei 442-es főút egy pontjával.
| Közút száma | Kilométerszelvény | Település | Súlyozott balesetszám | |
| 1. | 442 | 14+800 | Martfű | 23 |
| 2. | 81 | 9 + 387 | Sárkeresztes | 20 |
| 3. | 85 | 62 + 794 | Pinnye, Fertőhomok | 20 |
| 4. | 8101 | 4 + 200 – 4 + 510 | Biatorbágy | 19 |
| 5. | 21 | 51 + 685 | Bátonyterenye | 18 |
| 6. | 2102 | 12 + 234 – 12 + 371 | Fót | 18 |
| 7. | 4, 4201 | 141 + 265 | Kenderes | 18 |
| 8. | 51, 5202 | 22 + 300 | Taksony | 17 |
| 9. | 4206, 4 | 2 + 814 | Karcag | 17 |
| 10. | 82 | 24 +295 | Zirc, Nagyesztergár | 16 |
A súlyozott balesetszámot az adott közlekedési ponton történt halálos, súlyos és könnyű sérülésekkel járó esetekből és a hely adottságaiból (például járműszám, útviszonyok stb.) „kalkulálják” a szakemberek. „Az alapvető feltétel az, hogy legalább hat személysérüléses baleset legyen köthető a góchelyhez, ami lehet ív, útkereszteződés, vagy egy rövid útszakasz” – írta kérdésünkre a Magyar Közút Zrt.
| Közút száma | Kilométerszelvény | Település | Súlyozott balesetszám | |
| 11. | 82, 94000 | 73 + 785 | Győr | 15 |
| 12. | 49 | 33 + 630 | Ököritófülpös | 15 |
| 13. | 6 | 159 + 928 | Bonyhád | 15 |
| 14. | 7313 | 13 + 426 | Mindszentkálla, Káptalantóti | 15 |
| 15. | 44, 45 | 50 + 760 | Kunszentmárton | 14 |
| 16. | 4, 40422 | 19 + 390 | Vecsés | 14 |
| 17. | 33, Csigekert u. | 106 + 972 | Debrecen | 14 |
| 18. | 3502, Árpád u. | 11 + 679 | Hajdúnánás | 14 |
| 19. | 6209 | 7 + 900 | Szabadegyháza, Gárdony | 14 |
| 20. | 71, 70473 | 2 + 900 | Balatonfőkajár | 12 |
A harminc legkomolyabb baleseti góchely tucatnyi vármegyét érint, a legtöbbször Pest vármegyei és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei közlekedési pontok érintettek. Előbbi elhelyezkedés és egyéb adottságai miatt az ország legforgalmasabb vármegyéje.
| Közút száma | Kilométerszelvény | Település | Súlyozott balesetszám | |
| 21. | 83, 8314 | 61 + 650 | Győrszemere, Győr | 12 |
| 22. | 117 | 12 + 570 | Tát | 12 |
| 23. | 2 | 51 + 460 | Tolmács, Rétság | 12 |
| 24. | 65 | 20 + 800 | Tevel, Hőgyész | 12 |
| 25. | 14 | 1 + 877 | Győr | 12 |
| 26. | 4, 42 | 175 + 000 | Püspökladány | 12 |
| 27. | 4808 | 6 + 400 | Debrecen | 12 |
| 28. | 8707 | 19 + 650 | Szombathely, Ják | 11 |
| 29. | 86107 | 4 + 655 | Sopron | 11 |
| 30. | 8901 | 0 + 868 | Szombathely | 11 |
Ebben a három táblázatban a leginkább balesetveszélyes gócpontokat soroltuk fel. Ha valaki azokra az utakra kíváncsi, amelyeken összességében a legtöbb tragédia történik, itt lehet megnézni a legfrissebb listát, ha valaki pedig a legforgalmasabb hazai utak sorrendjére kíváncsi, azt itt találja. Ha pedig arra vagy kíváncsi, hogy a férfiak vagy a nők okoznak több balesetet, itt vannak a legfrissebb magyarországi számok.
