Nyilván valamelyik autópálya, amelyik az országon átmenő forgalmat bonyolítja… Vagy lehet, hogy a 4-es főút? Valószínűleg a legtöbben ezeket dobnák be elsőként, ha a legtöbb járművet a hátán cipelő hazai utat kellene megnevezni. Nem nyernének a tippel, habár kétségkívül túlterheltek a rengeteg teher-, és személyautótól egyes hazai sztrádák, és messze az ország leghosszabb közútja a maga 352 kilométerével a fővárost az ukrán határral (Budapesttől Záhonyig) összekötő 4-es főút, amelyet a bulvár egy része ráadásul régóta halálútként emleget.

ltt a lista: ezek Magyarország legzsúfoltabb útjai 1

A nemzetközi tranzitutak hazai szakaszain bele lehet futni hasonlóba, itt az M1 torlódik Hegyeshalom előtt (Kép: MTI/Krizsán Csaba)

Valójában nem olyan könnyű kikezdhetetlen precízséggel meghatározni és összerakni a legforgalmasabb közutak listáját Magyarországon, hiszen az autópályáktól a legkurtább alsórendű utacskáig a rájuk valahol felkanyarodó járművek nagyobb része nem használja az adott út teljes hosszát, csak egy részét. Egyesek az egészét, mások felét-harmadát, míg a többiek csak egy szeletét.

A Magyar Közút Zrt. a pontos kép érdekében két külön táblázatot használ, mindkettőt megkapta és mindkettőről az élmezőnyt most közzé is teszi a Vezess. Az első a legforgalmasabb utak listája, ezeknél az adott sztráda, autóút, főút nagyját figyelik és mérik egy kezdő és egy záró pont között. Konkrét példa: az M7-est a 7-es és a 234-es kilométerszelvénye között (vagyis 227 kilométeren át), az M0-ás autóutat 77 kilométeren át, a 4-es főutat 330 kilométeren át. Ezekből elég jó képet lehet kapni.

A másik táblázat a legforgalmasabb szakaszok listáját tartalmazza, kapaszkodjon mindenki, ezen 2112 tételt tartalmaz az általunk megkapott Excel. Itt minden út darabokra van szedve, jellemzően 2-6 kilométer közötti olyan szakaszokra, amelyeket valamiért érdemes mérni és figyelni a szakembereknek, például forgalomtechnikai vagy közlekedésbiztonsági okokból. Látni fogjuk, hogy ezeken a pici szakaszokon hatalmas járműtömeg ömlik át minden nap, sokan vagyunk ennek autósként az elszenvedői.

ltt a lista: ezek Magyarország legzsúfoltabb útjai 2

Különösen fájdalmas az M0-on, csúcsforgalomban ilyet látni (Kép: Magyar Közút Zrt.)

A legforgalmasabb utak sorrendje

Mivel nem csak az utak egyes részei között eltérő a forgalom mértéke, hanem a hónapok, valamint a hét napjai között is (bekavarnak: ünnepnapok), a Magyar Közút napi átlagjárműszámot kalkulál, mindkét listán ilyen adatok szerepelnek. „Az országos közúti keresztmetszeti forgalomszámlálás hivatalos adatai jelenleg a 2023. évre vonatkoznak” – fűzte az alábbi statisztika mellé a legnagyobb hazai útkezelő, a tavalyi darabszámok később, 2025 második felében lesznek elérhetők.

  Közút neve, száma, kategóriája Évi átlagos napi keresztmetszeti forgalom (darab/nap)
1. M0, autóút 94 601
2. M1, autópálya 66 209
3. M5, autópálya 48 667
4. M31, autópálya 38 663
5. M7, autópálya 37 187
6. M51, autóút 36 648
7. M3, autópálya 34 277
8. M2, autóút 32 437
9. 821, II. rendű főút 28 992
10. M15, autópálya 27 742

Napi átlagban bő 94 ezer darab járművel az M0 a legforgalmasabb hazai út, ezzel a számmal messze kiemelkedik a mezőnyből a fővárost sajnos még mindig csak részben körülölelő, úgy tűnik, végleg soha el nem készülő gyűrű. Némi jóindulattal nevezhetjük így is.

Mire – lennének – jók a nagyvárosok körgyűrűi?

Európa számos nagyvárosánál tovább utazóként tapasztalhatjuk a személyautónkban a teljes egészében megépült körgyűrűk jótékony hatásait. A legtöbbnek ugyanaz az elméleti szerepe van, mind a Budapest körül háromnegyedrészt futó M0 feladatai:
– fontos tehermentesítő szerepként az áthaladó közúti (elsősorban nyerges vontatók és kamionok alkotta nehéz teher-) tranzitforgalom elvezetése a főváros mellett,
– összeköti és hálózatba szervezi a sugárirányú országos autópályákat, autóutakat és főútvonalakat,
– ezeket összekapcsolva gyűjtő-elosztó funkciót lát el,
– elősegíti a fővárosi külső kerületek és az agglomerációs települések egymás közötti regionális forgalmának lebonyolítását.

Nemrég írtunk róla, milyen okai vannak, hogy Budapest csordultig tele van autókkal, érdemes elolvasni, hogyan függ össze a válasz az itteni négyes ponttal.

ltt a lista: ezek Magyarország legzsúfoltabb útjai 3

Kivételes, forgalommentes fotó az M0-ról (Kép: Getty Images)

A majdnem körgyűrű M0 után a Budapestet a legfontosabb nyugati kapunkkal, Hegyeshalommal összekötő M1-es, és a legfontosabb észak-déli sztrádánknak tekinthető M5-ös után egy kisebb autópálya következik a sorban, az M31-es az M0 és az M3 összekötője. Plusz ott van már a top 10-ben egy másodrendű főút is.

  Közút neve, száma, kategóriája Évi átlagos napi keresztmetszeti forgalom (darab/nap)
11. M43, autópálya 27 739
12. M4, autópálya, autóút 21 081
13. M6, autópálya 18 279
14. 402, II. rendű főút 17 603
15. 252, II. rendű főút 16 842
16. M30, autópálya 16 725
17. 830, II. rendű főút 16 618
18. M35, autópálya 15 659
19. 801, II. rendű főút 15 521
20. 510, II. rendű főút 14 907

A kilencedik helyen, egy darab, majd a húszas lista második felében már négy darab II. rendű főutat is találunk, elgondolkodtató, hogy ilyeneken 15-30 ezer jármű közlekedik napi átlagban. 

ltt a lista: ezek Magyarország legzsúfoltabb útjai 4

Súlyos baleset az M15-ösön (Kép: MTI/Donka Ferenc)

A legzsúfoltabb magyarországi útszakaszok sorrendje

Nem meglepő módon az M0 egyes – jellemzően 2-4 kilométeres szakaszai – uralják ezt a listát, egészen brutális, 110-150 ezres napi járműszámmal. Egészen pontosan 154 718 darabra átlagolt személyautóval, kamionnal, busszal és egyebekkel egy picike, szűk két kilométeres M0-szakaszon hömpölyög ma Magyarországon a legtöbb jármű – ez áll a lista első helyén. A 14-es és a 16-os kilométerszelvény közötti szakaszról van szó, ez az észak-nyugati, M3 utáni része az autóútnak, ez a legzsúfoltabb hazai útszakasz.

Utána az M0 egyéb szakaszai jönnek: a 18-23 közötti, majd a 15-18 közötti, aztán a 10-14 közötti, ráadásul ezek egy része részben fedi is egymást. Itt a Magyar Közút Zrt. húszas listája nagyon egyoldalú, pontosabban mindössze kétszereplős. A statisztikáik szerint a 20 legforgalmasabb hazai útszakaszból 16 az M0 része, négy szelet pedig az M7 része.

ltt a lista: ezek Magyarország legzsúfoltabb útjai 5

Az M-esen, Budapest felé (Kép: Getty Images)

Nincs is olyan nagy különbség a legelső és huszadik szakasz között, utóbbi az M0 egyik 1,5 kilométeres szelete (amely a 25-27 kilométerszelvény közötti) 113 710 darabos átlagolt napi járműszámmal.

Az M7-es legforgalmasabb szakaszának a Budapestről kivezető elejét méri a Magyar Közút, a 7-9 kilométerszelvények között napi átlagban 127 626 jármű közlekedik.