Nyilván valamelyik autópálya, amelyik az országon átmenő forgalmat bonyolítja… Vagy lehet, hogy a 4-es főút? Valószínűleg a legtöbben ezeket dobnák be elsőként, ha a legtöbb járművet a hátán cipelő hazai utat kellene megnevezni. Nem nyernének a tippel, habár kétségkívül túlterheltek a rengeteg teher-, és személyautótól egyes hazai sztrádák, és messze az ország leghosszabb közútja a maga 352 kilométerével a fővárost az ukrán határral (Budapesttől Záhonyig) összekötő 4-es főút, amelyet a bulvár egy része ráadásul régóta halálútként emleget.

A nemzetközi tranzitutak hazai szakaszain bele lehet futni hasonlóba, itt az M1 torlódik Hegyeshalom előtt (Kép: MTI/Krizsán Csaba)
Valójában nem olyan könnyű kikezdhetetlen precízséggel meghatározni és összerakni a legforgalmasabb közutak listáját Magyarországon, hiszen az autópályáktól a legkurtább alsórendű utacskáig a rájuk valahol felkanyarodó járművek nagyobb része nem használja az adott út teljes hosszát, csak egy részét. Egyesek az egészét, mások felét-harmadát, míg a többiek csak egy szeletét.
A Magyar Közút Zrt. a pontos kép érdekében két külön táblázatot használ, mindkettőt megkapta és mindkettőről az élmezőnyt most közzé is teszi a Vezess. Az első a legforgalmasabb utak listája, ezeknél az adott sztráda, autóút, főút nagyját figyelik és mérik egy kezdő és egy záró pont között. Konkrét példa: az M7-est a 7-es és a 234-es kilométerszelvénye között (vagyis 227 kilométeren át), az M0-ás autóutat 77 kilométeren át, a 4-es főutat 330 kilométeren át. Ezekből elég jó képet lehet kapni.
A másik táblázat a legforgalmasabb szakaszok listáját tartalmazza, kapaszkodjon mindenki, ezen 2112 tételt tartalmaz az általunk megkapott Excel. Itt minden út darabokra van szedve, jellemzően 2-6 kilométer közötti olyan szakaszokra, amelyeket valamiért érdemes mérni és figyelni a szakembereknek, például forgalomtechnikai vagy közlekedésbiztonsági okokból. Látni fogjuk, hogy ezeken a pici szakaszokon hatalmas járműtömeg ömlik át minden nap, sokan vagyunk ennek autósként az elszenvedői.

Különösen fájdalmas az M0-on, csúcsforgalomban ilyet látni (Kép: Magyar Közút Zrt.)
A legforgalmasabb utak sorrendje
Mivel nem csak az utak egyes részei között eltérő a forgalom mértéke, hanem a hónapok, valamint a hét napjai között is (bekavarnak: ünnepnapok), a Magyar Közút napi átlagjárműszámot kalkulál, mindkét listán ilyen adatok szerepelnek. „Az országos közúti keresztmetszeti forgalomszámlálás hivatalos adatai jelenleg a 2023. évre vonatkoznak” – fűzte az alábbi statisztika mellé a legnagyobb hazai útkezelő, a tavalyi darabszámok később, 2025 második felében lesznek elérhetők.
| Közút neve, száma, kategóriája | Évi átlagos napi keresztmetszeti forgalom (darab/nap) | |
| 1. | M0, autóút | 94 601 |
| 2. | M1, autópálya | 66 209 |
| 3. | M5, autópálya | 48 667 |
| 4. | M31, autópálya | 38 663 |
| 5. | M7, autópálya | 37 187 |
| 6. | M51, autóút | 36 648 |
| 7. | M3, autópálya | 34 277 |
| 8. | M2, autóút | 32 437 |
| 9. | 821, II. rendű főút | 28 992 |
| 10. | M15, autópálya | 27 742 |
Napi átlagban bő 94 ezer darab járművel az M0 a legforgalmasabb hazai út, ezzel a számmal messze kiemelkedik a mezőnyből a fővárost sajnos még mindig csak részben körülölelő, úgy tűnik, végleg soha el nem készülő gyűrű. Némi jóindulattal nevezhetjük így is.
Mire – lennének – jók a nagyvárosok körgyűrűi?
Európa számos nagyvárosánál tovább utazóként tapasztalhatjuk a személyautónkban a teljes egészében megépült körgyűrűk jótékony hatásait. A legtöbbnek ugyanaz az elméleti szerepe van, mind a Budapest körül háromnegyedrészt futó M0 feladatai:
– fontos tehermentesítő szerepként az áthaladó közúti (elsősorban nyerges vontatók és kamionok alkotta nehéz teher-) tranzitforgalom elvezetése a főváros mellett,
– összeköti és hálózatba szervezi a sugárirányú országos autópályákat, autóutakat és főútvonalakat,
– ezeket összekapcsolva gyűjtő-elosztó funkciót lát el,
– elősegíti a fővárosi külső kerületek és az agglomerációs települések egymás közötti regionális forgalmának lebonyolítását.
Nemrég írtunk róla, milyen okai vannak, hogy Budapest csordultig tele van autókkal, érdemes elolvasni, hogyan függ össze a válasz az itteni négyes ponttal.

Kivételes, forgalommentes fotó az M0-ról (Kép: Getty Images)
A majdnem körgyűrű M0 után a Budapestet a legfontosabb nyugati kapunkkal, Hegyeshalommal összekötő M1-es, és a legfontosabb észak-déli sztrádánknak tekinthető M5-ös után egy kisebb autópálya következik a sorban, az M31-es az M0 és az M3 összekötője. Plusz ott van már a top 10-ben egy másodrendű főút is.
| Közút neve, száma, kategóriája | Évi átlagos napi keresztmetszeti forgalom (darab/nap) | |
| 11. | M43, autópálya | 27 739 |
| 12. | M4, autópálya, autóút | 21 081 |
| 13. | M6, autópálya | 18 279 |
| 14. | 402, II. rendű főút | 17 603 |
| 15. | 252, II. rendű főút | 16 842 |
| 16. | M30, autópálya | 16 725 |
| 17. | 830, II. rendű főút | 16 618 |
| 18. | M35, autópálya | 15 659 |
| 19. | 801, II. rendű főút | 15 521 |
| 20. | 510, II. rendű főút | 14 907 |
A kilencedik helyen, egy darab, majd a húszas lista második felében már négy darab II. rendű főutat is találunk, elgondolkodtató, hogy ilyeneken 15-30 ezer jármű közlekedik napi átlagban.

Súlyos baleset az M15-ösön (Kép: MTI/Donka Ferenc)
A legzsúfoltabb magyarországi útszakaszok sorrendje
Nem meglepő módon az M0 egyes – jellemzően 2-4 kilométeres szakaszai – uralják ezt a listát, egészen brutális, 110-150 ezres napi járműszámmal. Egészen pontosan 154 718 darabra átlagolt személyautóval, kamionnal, busszal és egyebekkel egy picike, szűk két kilométeres M0-szakaszon hömpölyög ma Magyarországon a legtöbb jármű – ez áll a lista első helyén. A 14-es és a 16-os kilométerszelvény közötti szakaszról van szó, ez az észak-nyugati, M3 utáni része az autóútnak, ez a legzsúfoltabb hazai útszakasz.
Utána az M0 egyéb szakaszai jönnek: a 18-23 közötti, majd a 15-18 közötti, aztán a 10-14 közötti, ráadásul ezek egy része részben fedi is egymást. Itt a Magyar Közút Zrt. húszas listája nagyon egyoldalú, pontosabban mindössze kétszereplős. A statisztikáik szerint a 20 legforgalmasabb hazai útszakaszból 16 az M0 része, négy szelet pedig az M7 része.

Az M-esen, Budapest felé (Kép: Getty Images)
Nincs is olyan nagy különbség a legelső és huszadik szakasz között, utóbbi az M0 egyik 1,5 kilométeres szelete (amely a 25-27 kilométerszelvény közötti) 113 710 darabos átlagolt napi járműszámmal.
Az M7-es legforgalmasabb szakaszának a Budapestről kivezető elejét méri a Magyar Közút, a 7-9 kilométerszelvények között napi átlagban 127 626 jármű közlekedik.
