Ha végignéztek a mai autókínálaton, a márkák zöme egy évszázada vagy még régebb óta gyárt autókat, és a náluk később piacra lépő autógyártók is sok évtizede jelen vannak Európában, ezen belül a magyar családok életében is.

Új autómárkát a 100-120 éve működő konkurensek mellé meghonosítani és jövedelmezően forgalmazni nehéz és nagyon tőkeigényes feladat. Sok kezdeményezés ütött ki balul, lásd a Daewoo-Chevrolet sorsát, több kínai kísérlet kudarcát, vagy a Smart történetét, amely 1998 óta inkább vitte a pénzt, mint hozta.

Bejött a Formentor

Vannak azonban sikert ígérő kezdeményezések is. Én jelen lehettem az öt éve alapított első autója, a Cupra Ateca nemzetközi bemutatóján. Akkor az egészből még csak az volt egyértelmű, hogy az összes olyan modellváltozatot kiveszik a SEAT alól, ami miatt egy autórajongó figyelt rájuk, köztük az összes sportverziót.

Időközben az első önálló modell, a Formentor viszi a hátán a Cuprát, impozáns növekedési számokkal. A 2022-ben eladott 97 600 Formentorral a tavalyi teljes évben 150 000 darab fölé mentek a márka értékesítései, ami 92,7 százalékos ugrás a 2021-es 79 300 autóhoz képest.

Ez már kezd látható mennyiség lenni és azért is fontos, mert a Cuprákon több a profit, mint a SEAT modelleken. A növekedés annyira erős, hogy a márka jövőjét megcsillantó rendezvényen arról beszélt a cég első embere Berlinben, hogy mérlegelik a belépést az Egyesült Államok piacára is.

Eredeti forma, szokványos technika

Míg ez a döntés még arrébb van, a Tavascan érkezése egyre közelebb jön. Az új autó egy ötajtós, akkumulátoros elektromos SUV.

Kínából jön, de nem lesz olcsó itthon ez az új SUV 47

Tavascan egy település a Pireneusokban, a Cupra eredete a Cup-Racing, a kupaversenyzés

A név eredetét frappánsan megválaszolta Wayne Griffith, a Cupra és a SEAT elnök-vezérigazgatója, amikor a vendégek között Tavascan polgármesterét köszöntette. A magashegységi kistelepülés a Pireneusokban található, majdnem pontosan 2000 kilométerre Budapesttől.

Ezúttal csak kívülről láthattuk az autót, vezetni nem lehetett, és egyelőre még beleülni sem tudtam. A legfontosabb feladat, hogy a Tavascan látványosan másmilyen legyen, mint a rengeteg kategóriatárs és házon belüli konkurens az Audi Q4 E-trontól a Škoda Enyaq iV-n át a VW ID.5-ig.

Optikailag az önállóság mindenképpen adott. Jellegzetes vonás a Cupra más autóin is bevetett háromszögmotívum a fényszórókban. A nappali menetfényt oldalanként 3-3 háromszög alkotja. A mátrix-LED fényszóró képes kitakarni a távfény kévéjéből az előttünk haladókat és a szemből érkezőket, kvázi körbelőni őket reflektorral.

Kínából jön, de nem lesz olcsó itthon ez az új SUV 48

Piaci részesedésben a Cupra alig van a Tesla mögött, és öt év alatt elérték azt az 1,4 százalékot Európában, ahol a 2000 végén újraindított MINI tart. Az előtérben Wayne Griffith, a cég elnök-vezérigazgatója. A vele készült interjúnk ajánlóját lejjebb találjátok

MEB: hátul is hajthat

Milliméterre pontos adataink vannak az autóról, a Tavascan hosszúsága 4644, szélessége 1861, magassága 1597 milliméter, tengelytávja pedig 2766 milliméter. Ez az ID.5 tengelytávjához van nagyon közel.

Technikájában a Tavascan is azt nyújtja, amit a konszern elektromos modulrendszere, a MEB (Modularer E-Antriebs Baukesten) kiad. Az autó vázstruktúrájának része az akkumulátor védőkerete is, maga a lítiumion-telep prizmatikus cellákból épül fel.

Kínából jön, de nem lesz olcsó itthon ez az új SUV 49

Cupra Tavascan VZ a 340 lóerős, összkerekes csúcsmodell neve. 5,6 mp alatt gyorsul 0-ról 100-ra. A VZ a veloz, a sebesség rövidítése

A folyadéktemperálású akkucsomag töltéséről a Cupra nem adott ki gyári információt és a helyszínen sem volt szakember, akivel beszélni tudtam volna a témában. Annyi sejlik ki a sajtóanyagból, hogy egyenáramon 135 kW-tal tölthető a nettó 77 kilowattórás telep, ami átlagos töltési teljesítmény. Váltóáramról valószínűleg 11 kW a maximum.

a videó a hirdetés után indul

A kormánykerék mögötti fülekkel négy fokozatban szabályozható lesz az áram-visszatermelés, a rekuperáció mértéke. A másik fontos villanyautós megoldás, a hőszivattyú várhatóan csak extraként lesz rendelhető, de a magyarországi modellek felszereltségéről és áráról még nincs információnk.

49:51-es súlyeloszlás

Elöl MacPherson futóműve van, hátul pedig több lengőkaros. Elérhető lesz az adaptív lengéscsillapítás-szabályozás, ami ugyanolyan vonzó extra a VW-konszern autóiban, mint a hátsó oldallégzsák.

Kínából jön, de nem lesz olcsó itthon ez az új SUV 50

Lendületes a tetőíve, de ettől még SUV kupénak nevezni barokkos túlzás. Új motorgeneráció hajtja, a hátsókerekes farmotoros 286, az összkerekes, kétmotoros 340 lóerős

A kerekek 19-20-21 hüvelykesek lehetnek, a két villanymotoros csúcsmodellen a gumiméret 255 mm mind a négy keréken, az alapverzió viszont két széles kerékszettet kap, elöl 235-ös, hátul 255 milliméteres gumikkal. A hátsó fék dobfék lesz, szemben a kisebb UrbanRebellel, legalábbis a rendezvényen kiállított városi villanyautó hátsó kerekeinél tárcsaféket láttam.

Jót ígér az alapértelmezésű hátsókerék-hajtáson kívül a 49:51 arányú első-hátsó súlyeloszlás, is. A Cupránál kezdettől fogva az a célkitűzés, hogy akkumulátoros elektromos autóik se legyenek unalmasak, amit a Born, a cég első villanyautója annyiban hoz is, hogy jobb vezetni, mint a szinte azonos technikájú testvérmodelleket.

Beugorhat a Ford Explorer

Kétféle verzióról adott hírt a Cupra. Az egyik farmotoros, hátul hajt és 286 lóerős, a másik összkerekes, elöl is van villanymotorja, és 340 lóerős.

Kínából jön, de nem lesz olcsó itthon ez az új SUV 51

Hosszúsága 4644, szélessége 1861, magassága 1597 milliméter, tengelytávja 2766 milliméter

A hátsó motor itt is 210 kilowattos és egyezik az 545 Nm nyomatékmaximum is, a különbséget a 134 newtonméteres, 80 kW (109 LE) teljesítményű első villamos gép adja. A teljesítményadatokról beugorhat az új Explorer, mert a Ford ugyanilyen értékeket és hajtásképletet közölt elektromos terepjárója kapcsán, amelynek alapja szintén a MEB.

Ezek az autók ugyanis az APP550 kódjelű, új villanymotor-generációt kapják. A jelentős nyomatéktöbblet az eddig motorhoz képest az állórész tekercselésének módosításából fakad, nőtt a tekercsek száma és a rézdrót keresztmetszete is. A forgórészben a mágnesek lettek erősebbek, mint a korábbi generációban. Mivel a beépítési tér nem változik, az új motor úgy lett erősebb és hatékonyabb, hogy méretet nem nőhetett.

Sokféle vezetőtámogató rendszer lesz az autóhoz, köztük kikerülés- és bekanyarodásasszisztens, illetve a közvetlenül előtted haladó autónál messzebbre tekintő adaptív sebességszabályozás is.

A Cupra Tavascan képes lesz kommunikálni a környezetében lévő autókkal. A Car2x rendszerrel a többi járművel megoszthatók a félreállt, meghibásodott autók vagy a balesetek az útvonalon, bár ezt a vezeték nélküli kapcsolattal a belső kijelzőn futtatható Waze is megadja. Balesetkor az automatikus segélyhívás azt is közli a mentésirányításnál, hány bent ülőt jeleznek az ülésfoglaltság-érzékelők.

Kínából jön, de nem lesz olcsó itthon ez az új SUV 53

15,0” az érintőképernyő képátlója, nagyobb a márka autóiban eddig előfordulóknál. A vezető előtti kijelző 5,3 colos

Virtuális valóság a szélvédőre vetítve

Újdonság lesz az utastérben a 15,0” képátlójú érintőképernyő, ami valamivel nagyobb a márka autóiban eddig előfordulóknál. A vezető előtti kijelző 5,3 colos, ez az óracsoport. A Tavascan megússza az este sötétbe burkolódzó fűtésvezérlést, mert a kritikákra reagálva a VW-konszern javít ezen az elbaltázott megoldáson, és ide már a belülről megvilágított érintőfelület kerül.

Nagyon menőnek ígérkezik a szélvédőre vetített kijelzés továbbfejlesztése a kiterjesztett valóság funkcióval. A fejlett head-up display a Ford Explorerben nem lesz elérhető, az benne az ígéretes, hogy az információkat közvetlenül a látóterünkbe vetíti a szélvédőn. Jó lesz egyszer kipróbálni, mert egyelőre az ID.3-ban nem sikerült.

Kínából jön, de nem lesz olcsó itthon ez az új SUV 54

Metahype néven a Cupra saját szigetet létesít ügyfeleinek és az érdeklődőknek a Metaversumban. Virtuális autóversenyt is lehet játszani a márka autóival

Amióta a volumenmárkák közül például a Ford a Bang & Olufsen, a Nissan pedig a Bose hangrendszereit kínálja az audiospecialista nevével vonzóbbá téve, a feljebbre célzó márkáknak végképp muszáj valamit villantani ezen a téren. A Cupra partnere a német Sennheiser, a Tavascan legfejlettebb hangrendszere 12 hangszórós lesz, emlékeim szerint 650 wattos összteljesítménnyel, de ebben bizonytalan vagyok. Mókás lenne egy villanyautótól, de valószínűleg nem fog esni a kiírt hatótáv, ha feltekered a volumét.

Made in China

Idén év végén vagy 2024 legelején juthat el Magyarországra a Cupra Tavascan. Áráról kár volna spekulálni a féléves távlatban 375 és 425 forint között gyengélkedő forinttal, de a nagyságrend sejthető. Az autót a 20 milliós kategóriába várjuk.

Kínából jön, de nem lesz olcsó itthon ez az új SUV 55

Anhuj a gyártás helyszíne, kínai gyártás súlyosbítja az autó szén-dioxid-lábnyomát

Egyelőre nincs róla információnk, de a konkurensek sem mind 300 lóerő közeléből indítanak, és a közös villanyautós bázison vannak kisebb teljesítményű modellek is hátsókerék-hajtással, tehát lesz lehetőség lefelé bővíteni a kínálatot.

Kínai gyártás súlyosbítja az autó szén-dioxid-lábnyomát. Anhuj a gyártás helyszíne, a kínai üzem az akkumulátorok előállításának CO2-emisszióját is rontja mondjuk a Northvolt svédországi adottságaihoz képest. A Tavascan és más kizárólag Kínából érkező autók, így a Volvo S90 szállítása is súlyosbítja a környezetszennyezést az európai gyártáshoz képest.

Új Cupra szalonok itthon

Tervszámokat előre kommunikálni mindig kockázatos, mert később szembesíthetők a valósággal, de a Cupra nem sunnyogja el a választ az egyik legfontosabb kérdésre, hogy mekkora volumennel számol a Tavascan kapcsán? A márka nem szívbajos a gyártástervezéssel, mert a nemrég kiadott sajtóanyagban még évi 50 000 autó gyártásáról olvastam, a rendezvényen már 70 ezres értékesítési cél szerepelt a fényfalon.

Kínából jön, de nem lesz olcsó itthon ez az új SUV 56

Amikor megjön, várhatóan 9 Cupra szalon lesz hazánkban a mostani hét helyett, Miskolcon és Veszprémben bővülhet a hálózat

Ezen az eseményen Rozgonyi Ádám kalauzolt bennünket, aki a SEAT és a Cupra magyarországi márkaigazgatója. Az autóértékesítési területen komoly tapasztalattal rendelkező szakembertől megtudtuk, hogy a jelenleg héttagú hálózatot a Cupra tovább kívánja bővíteni. A tervek szerint Miskolc és Veszprém lesz a két új értékesítési pont, a helyi márkakereskedők akár még idén bővíthetik a kínálatot a Cupra autóival.

Közel az elektromos átállás

Egy autógenerációnyira vagyunk attól a korszaktól, amikor a Cupra leáll a belső égésű motoros autók gyártásával és se benzines, se konnektorról tölthető akkumulátoros hibrid nem lesz belőlük, csak elektromos hajtású.

Kínából jön, de nem lesz olcsó itthon ez az új SUV 57

2030-tól csak villanyautók készülnek a Cupránál, emiatt a márka az elektromos túraautó-bajnokságban és a Formula E-ben is aktív

2030 az átállás éve a Cupra esetében, a SEAT valamivel tovább gyárt belső égésű motoros autókat. Legalábbis most ezt a dátumot kommunikálta a márka, annak ellenére, hogy a bizonytalan európai keretfeltételek miatt nagyon nehéz előre tervezni.

Már 2025-re, jóval a váltás előtt mélyen más lesz a modellpaletta, mint ma. Elektromos hajtással a Spanyolországban készülő UrbanRebel lesz a belépőmodell, piacon lesz a Győrött gyártandó, elektromos hajtású Terramar és nála nagyobb méretű villanyautóként a Tavascan is.

A Cupra sínen van, egyelőre a gyártásmegoszláson belül is erős prioritást élvez az új márka. Tehát amikor nem lehet annyi autót legyártani, amennyire igény volna, akkor a SEAT vásárlóinak kell tovább várniuk.

Kínából jön, de nem lesz olcsó itthon ez az új SUV 59

Új belépőmodell lesz az UrbanRebel. Az elektromos városi autó hátul tárcsafékes, szemben az MEB-alapú autókkal, amilyen a dobfékes Tavascan

Ha a Tavascan, a Terramar és a többi újdonság vezetés közben is hozza a formával ígért színvonalat, a Cupra hosszabb távon is megvetheti lábát a volumenmárkák és a prémiumgyártók között. Pedig az Alfa Romeo, a DS, a Jeep, a Mazda, a MINI és a Tesla jelenlétével ez a sáv kicsit sem a senkiföldje.