2020-ban indult el Győrben a külső áramforrásból is tölthető – más néven plug-in hybrid – Audi Q3-as gyártása. Hiába van nagy tapasztalata a győri üzemnek az autógyártás terén, egy nagyfeszültségű rendszert is tartalmazó autónál sok mindent újra kell gondolni, tanulni. A járműszerelde minden dolgozója továbbképzésen vett részt, hogy tisztában legyenek az új technológiában rejlő veszélyekkel, és hogy el tudják ezeket kerülni.

Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 1

A problémás autót hamar elkülönítik a többitől

Ezzel párhuzamosan a gyár területén működő tűzoltóság is felkészült az újfajta kihívásokra, és új, kifejezetten a lítiumion-akkumulátorok oltásához, hűtéséhez szükséges eszközökkel is bővült az eszközparkjuk. Megnéztük, mivel és hogyan képesek a győri Audi-gyár tűzoltói az üzem területén, önállóan kezelni a nagyfeszültségű akkumulátorokkal előforduló problémákat. 

Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 2
Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 3

Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót?

Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót?

Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 14
Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 15
Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 16
Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 17
Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 18
Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 19
Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 20
Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 21
Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 22
Hogyan oltsuk el az égő elektromos autót? 23
Fotó megosztása:

Naponta 20 fő van szolgálatban a gyárban, akik több helyszínen várják a riasztást. Összesen kilenc jármű található a tűzoltólaktanya garázsában, amik között vannak különleges járművek is – ilyen az emelőkosaras, 30 méteres munkamagasságú Bronto Skylift, illetve a hátán óriási konténert cipelő Scania P410 alapú tűzoltó is -, amik mellett további öt darab gépjárműfecskendő is bevethető. Utóbbiak kompakt, mozgékony darabok, amelyeket az üzemi tűzoltók igényeire szabtak, így ideálisak épületen belüli használatra is. 

Hogy a hagyományos üzemanyaggal működő, vagy az elektromos autót nehezebb-e eloltani, arra nem kaptunk egyértelmű választ. A szakember szerint inkább más egy elektromos autó tűz, mint egy hagyományos. Addig, amíg a felépítményt, a karosszériát oltják, nincs nagy különbség a kettő között, az alkalmazott oltóanyagok is hasonlóak – víz, por, szén-dioxid -, de a lítiumion-akkumulátorokhoz speciális oltólándzsát is használnak, amivel az akkumulátor belsejét is tudják hűteni, illetve nagyobb baj esetén az egész autót be tudják tenni egy konténerbe – a körülményektől függően becsörlőzni, vagy beemelni -, hogy aztán a konténert vízzel elárasztva eloltsák, az elektromos tüzet, vagy csak hűtsék az akkumulátort.