Ha van pénz majomra, legyen pénz banánra is, tartja az ősi dakota közmondás. De mennyiből lehet etetni egy kifejezetten olcsón fenntartható, új családi autót? Összeszedtük az elmúlt év összes kiadását, amit egy tavaly ilyenkor átvett Dacia Lodgy-ra elvertünk élete első évében. 

Egy évvel ezelőtt érkezett meg a családi Dacia Lodgy-nk, ami az idő közben felnőtt korúvá érett Mazda 6 helyére lépett. Nagy volt a kontraszt, de egy 18 éves autónál biztosan jobb, szinte bármilyen új. És a Lodgy amúgy sem egy rossz autó, ennyi pénzért tuti nem kapsz nagyobb, praktikusabb, közlekedésre, cucc cipelésre termett négykerekű, hétszemélyes dolgot. Ha már megvan, kifizették, egy autó akkor is viszi a forintokat. De vajon mennyi pénzt emészt fel egy év alatt a dízel Dacia Lodgy fenntartása? Nézzük meg az elmúlt egy év kiadásait, az extra gumiszőnyegtől az ablakmosón át az üzemanyagig.

Ennyi pénzt nyel el az autód 1

12 kilométeres korától mi neveljük

Üzemanyag

Nálunk az autó elsődleges feladata a három gyerek által generált mindennapos logisztikai rémálom megoldása, akik elég nagyok már ahhoz, hogy az iskolán kívül változatos helyszíneken végzett sportolással, szakkörrel, különórával és ezek rendszerbe foglalásával kergessék őrületbe a szüleiket, viszont még kicsik az önálló tömeg, vagy bármilyen más közlekedéshez. Igen, tudom, vannak gyerekek, akik naponta órákat gyalogolnak az ivóvízért is, de mi Budapesten lakunk, nem Afrika közepén. És ezernyi hasznosabb dolga is lehet egy gyereknek, mint buszra, villamosra várni, zötykölődni. Így mi iskolába, focizni, gitározni és falat mászni visszük őket, ami leginkább külvárosi, jellemzően rövid, 3-7 kilométeres autózásból áll, de sokból. Emellett a 110 kilométerre lévő tanyára is lenézünk 2-3 hetente, ebből jött össze egy év alatt majdnem 11 ezer kilométer.

Ennyi pénzt nyel el az autód 2

Kb. minden harmadik tankoláskor prémium üzemanyag kerül a tankba

Ennyi autózás közben 626,9 liter gázolaj vált köddé, – ez 5,7 literes átlagfogyasztás – és mindez 274.616 forintba került. Kíváncsiságból ránéztem a Spritmonitor-on is a Lodgy fogyasztásokra, és az átlag ott is szinte pont ugyanennyi volt: 5,66 liter. Ha szigorúak vagyunk, akkor még hozzácsaphatjuk a 4290 forintos, 10 liternyi Adblue folyadékot is, amiből ugyan a kezdőkészlet kibírt volna még 2400 kilométert, de a fedélzeti rendszer már nyafogott miatta, így feltöltöttem a tartályt. 

Összesen: 278.906 forint

Szerviz

Az első évben erre nem sokat kellett volna fizetni, mert autóvásárláskor a vételárhoz hozzácsaptuk az Easy Service csomagot, ami 60 hónapig fedezi az autó összes szervizköltségét, és a kopó alkatrészek, szűrők, akármik cseréi is benne vannak a 185 ezer forintos egyszeri árban. Magyarul 5 éven át egy huncut krajcárt sem kérnek el, amikor az autóval becsorgunk a szervizbe. De persze nincs ez így mindig. A Lodgy karbantartási naptára szerint az első évben csak a pollenszűrő csere kötelező, az első olajcseréig 30 ezer kilométert lehet autózni, ha ez nem jön össze két éven belül, akkor a második évben kilométertől függetlenül lecserélik. Na, ez az, amit nem szerettem volna kivárni, bár hiszek a mérnököknek, meg a vegyiparnak, de a szívem mélyén azt gondolom, a 10 ezer kilométerenként megejtett olajcsere hosszú távon biztosan meghálálja magát. 

Ennyi pénzt nyel el az autód 3

Érkezik a friss, ropogós olaj, hogy azonnal befeketedjen a motorban

A hobbi olajcsere viszont nincs benne a szervizcsomagban, így ez 36,721 forintba fájt, (olajszűrő 5702, motortömítés 978, 5,9 liter olaj 21685, munkadíj 6978 forint) és ment még bele fél liter hűtőfolyadék is. Mármint a kiegyenlítő tartályba, nem a motorba. Átvizsgáláskor csupán a bizonytalanul csukódó csomagtérajtó zárját kellett beállítani, máshoz nem kellett nyúlni, az első évet átvészeltük mindenféle műszaki probléma nélkül. 

Ennyi pénzt nyel el az autód 4

Egy év alatt ennyire elkoszolódik a pollenszűrő

Összesen: 36.721 forint

Autópálya matrica

Ez rövid rész lesz, évente az 5000 forintos Pest megyei matricát szoktuk megvenni, amivel a vidéki útjaink is megoldhatóak, és Pest környékén sem kell az M0-t mindenféle idétlen útvonalon kerülgetni. Ezen felül még egy további, tíznapos matrica költségét kell feltüntetni a táblázatban, ez a nyári Tátrai túránál volt szükséges extra kiadás. 

Összesen: 13640 forint

Parkolás

Peremkerületben lakunk, a belvárosba szerencsére nem kell bemenni semmiért, így az egy év alatt összejött parkolási díj közelít a nullához. Párszor viszont biztos előfordult, hogy a piac parkolójában kicsúsztunk az egy órás ingyenes sávból, de így sem ment el parkolásra még 3000 forint sem.

Ennyi pénzt nyel el az autód 5

Parkolásért szinte sosem kell fizetnünk. Nem megyünk oda.

Összesen: 3000 forint

Egyéb kiadások

Még az első hetekben vettünk gumiszőnyeget az autóba. Gyerekek ülnek benne, akik hajlamosak nyakig ganésan összerugdosni mindent, morzsázni, kiönteni, beletaposni, a kivehető gumiszőnyeg meg lecsapatható gőzborotvával. A padlót borító gyári alapszőnyeg olyan vékony, és annyira béna dolog takarítani a beleragadt vackokat, hogy már csak ezért is megéri beruházni valami komolyabbra. 15700 forint a csomagtértálca – hét ülésesnél figyelni kell az évjáratra is, mert változott a harmadik üléssor padlórögzítése – és újabb 20680 az összes üléssor lábterébe való négy további darab. A tálca ránézésre pont olyan, mint a szőnyeg, csupán az különbözteti meg tőle, hogy magasabb a pereme, csüdig latyakosan is beülhet a gyerek, a leolvadt lé nem folyik majd el mindenfelé. 

Ennyi pénzt nyel el az autód 6

Magas perem tartja helyén a mocsarat – fotó: autoszonyeg.net

Ablakmosóból 2×5 litert locsoltunk szét eddig, ez 2 x 999 forintos kiadás, és 1499 forintért csinos jégkaparó is került a vezető oldali ajtózsebbe. Bár az arany szín – ha jól emlékszem, hivatalosan Sahara Beige fantázianévre hallgat – roppant hálás, elképesztő mennyiségű koszt bír el anélkül, hogy lehánynád az autót, de néha azért ezt is le kell mosni. Ritkán. Két-háromhetente azért csak elgurultam vele a közeli kézi, csináld magad autómosóba – lehet kártyával is fizetni, nem kell apróval, zsetonnal vacakolni – ahol átlagosan, alkalmanként 800 forintot költöttem.  Gumicsere alkalmanként 12000 forint, ebből kettő volt, egyszer felkerültek a téli, majd tavasszal a nyári gumik. 

Összesen: 76.677 forint

Biztosítás, adó

Új autóval mindenféle bónusz nélkül indul a kötelező biztosítás díjszabása, ez a Lodgynál jelenleg 33,000 forintos költség évente. Persze az autóst az önkormányzat is lehúzza, nekik gépjárműadó néven kell befizetni 29325 forintot, szintén évente. 

Adó, biztosítás: 62.325 forint

Megpróbáltam összeszedni, mibe kerülne, ha egy éven át mindenhova tömegközlekedéssel igyekeznénk eljutni:

352,000 forint csak a 2 x 9500 forintos felnőtt és a 3 x 3450 forintos tanuló bérlet ára 12 hónapra. A tanyára öten, alkalmanként 11,000 forintért tudnánk leutazni – ez oda-vissza ár – de azt már kicsit nehezebb forintosítani, hogy az autóval 1 óra 10 perces út busszal, átszállással, gyaloglással 3 óra 50 perc lenne. Ehhez nyilván már nem lenne kedvünk olyan sűrűn, de havi egy utazással számolva is 132,000 forint menne el buszjegyre.

Ennyi pénzt nyel el az autód 7

Volt mit számolni

Végül tegyük egymás mellé a számokat. A dízel Dacia Lodgy éves fenntartása, minden firlefranccal együtt, szinte forintra pontosan 471.269 forint.

Ezt kéne szembeállítani a közlekedési szokásainkat figyelembe véve kiszámolt, tömegközlekedésre fejben elköltött 484,000 forinttal. Meglepően apró a különbség, és ami még váratlanabb, a Lodgy fenntartása kerül kevesebbe. Ha pedig még levonjuk a gumiszőnyeg és az olajcsere árát – szőnyeget nem veszünk többet és a második évben a 36 ezer forintos olajcsere is ingyenes lesz – akkor még vonzóbb autós szemmel a kép. A túloldal szépítésére pedig az értékvesztést lehetne segítségül hívni, de ezzel nehéz lenne számolni, – az utóbbi egy évben durván egymillió forinttal lett drágább az ugyanilyen felszereltségű Lodgy listaára – hasonlóan, mint az utazásoknál, várakozásnál eltékozolt órákkal. 

A számok most azt mutatják, hogy ötfős családban, már aránylag kevés évente leautózott kilométer mellett is jobban ki lehet jönni, ha van pénz olcsó, megbízható autóra, mintha a tömegközlekedéssel indulnánk szerencsét próbálni.