Hiába szeretnénk, sosem fog változni, hogy az autózás borzasztóan sok pénzbe kerül. Azon kívül is, hogy maga az autó, annak karbantartása és tankolása mennyit emészt fel, a fenntartásért, a használatért, a kényelemért is keményen megfizetünk akkor is, ha az autót éppen csak áll. Az is pénz, amikor parkol, senkinek nem tesz rosszat, nem pöfög, nem zörög, épp csak a helyet foglalja, amiből persze egyre kevesebb van – ezért meg is kérik az árát.

A fővárosban autózóknak egyre nagyobb kihívást jelent letenni az autót még úgy is, ha utána bevállalják a tömegközlekedést. Aki bejön a városhatárig, vagy az első fizetős kerületig, sokszor már csak fizetős területen tudja letenni az autóját, vagyis fizet a parkolásért és a tömegközlekedésért is, de van azért remény. Vannak még parkolók, amik ingyenesek, és vannak olyan területek, ahonnan még vállalható mennyiségű sétával, rollerezéssel, görkorizással, gördeszkázással el lehet érni valamelyik tömegközlekedési hálózatot. Miután a fővárosban való közlekedés jelenleg elég katasztrofális a Lánchíd felújítása és a körút egysávosítása miatt, most igazán aktuális átgondolni, megéri-e időben inkább BKV-ra szállni arra a pár 10 percre.

Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 1
Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 2

Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte

Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte

Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 11
Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 12
Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 13
Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 14
Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 15
Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 16
Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 17
Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 18
Fotó megosztása:

Óbuda

Az utóbbi 1-2 évben nagy változáson ment keresztül a fizetős parkolóövezetek listája, és leginkább bővült. Óbudán történt talán a legnagyobb változás, a forgalmas Szentlélek tér és Flórián tér környéke már több mint egy éve fizetős. Aki ebből az irányból érkezik a város felé, a HÉV-hez közel csak Aquincum megállóhelynél tud parkolni, például a Pók utcai lakótelepen. Beljebb, Kaszásdülőnél  szintén fizetős övezetet alakítottak ki. P+R parkoló a H5-ös HÉV vonalán a fővárosi szakaszon csak Békásmegyernél van, ami elég szomorú, de legalább ingyenes.

M1-M7 felől

Szerencsére a BKK elég egyszerű térképpel szolgál azoknak, akik P+R parkolót keresnek, de mivel ezek átlagosan 100-150 férőhelyesek, általában hamar megtelnek. Ezek közül még mindig a legnagyobb a pár éve átadott Kelenföldi pályaudvar melletti nagy parkoló, ami 1451 férőhellyel továbbra is ingyenes, és remek lehetőséget biztosít az ingázóknak átszállni a 4-es metróra, az 1-es, 19-es és 49-es villamosra, melyekkel konkrétan átszelhető az egész város.

Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 19

Aki a belváros felé tart, csak nagyon kevés helyen tudja letenni az autóját ingyenes P+R parkolóban, de még a fizetőssel is jobban jár, mintha bemenne vele a városba

Innen még egészen sokáig tart az a terület, ahol nem kell fizetnünk. A Bartók Béla úton befelé elindulva egészen a Feneketlen-tó melletti utcákig lehet ingyenesen parkolni, ha épp Kelenföldön már nem maradt volna hely a nagy parkolóban. Szintén a Dél-Buda felől érkezőknek remek lehetőség a Pázmány Péter sétány és környéke, az Infopark miatt itt szűk a határ, de a Petőfi hídhoz közel eső lakóházak tövében több parkoló is ingyen használható még, innen pedig a 4-6-os villamosokkal alig 10 percen belül a pesti oldal központjáig juthatunk.

Dél-Pest

Forgalmas útvonalak vezetnek Dél-Pest felől a városba, mégis ezekben a kerületekben a leginkább nehéz P+R parkolót találni nagyobb tömegközlekedési csomópontok közelében. Ingyenes nincs, a Határ útnál és Kőbánya-Kispestnél viszont akad nagyobb parkoló, utóbbi napi díja 350 forint, és innen is nagyjából 15-20 perc a belváros metróval. Ha megpróbálnánk helyet keresni beljebb, az olyan nagy parkolókkal teli helyek, mint például a Pöttyös utca megálló környéke, sajnos fizető övezet, de az innen pár perc sétára eső kisebb utcák már mind ingyenesek.

Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 20

Még a Népligetnél is akad ingyenes parkoló, de szomorúan kevés a hely

Ebből a szempontból érdemes valamilyen applikációt is használni a parkoláshoz. Egyrészt a fizetni is egyszerűbb – mondjuk nevetséges, hogy azért, mert egyszerűbb mindenkinek és nem használsz készpénzt, kényelmi díjat számol fel -, másrészt pontosan megmutatja térkép alapján, melyek a fizetős zónák. Lehet, hogy ahol megálltunk, még épp fizetős, de egy sarokkal odébb már nem.

Parkolási díjak Budapesten

Egészen fájdalmas összegeket is fizethetünk parkolásért Budapesten, ha a belvárosig autózunk. A legdrágább övezetek most a Budai vár és Lipótváros, a Parlament környéke, ahol óránként 525 forintot kell fizetnünk, már ha találtunk parkolóhelyet, ami még így is óriási kihívás.

Minél messzebb a belvárostól, annál olcsóbb, és vannak olyan utcák, melyek egyik oldalán még 525, a másikon már 440 forint a parkolás, már csak ezért is érdemes applikáción a pontos helyünknek megfelelő zónát fizetni. Kijjebb, de még mindig belvárosi területen találunk 350 és 265 forintos óradíjakat is, a szélső parkolási zónákban pedig 175 forint az óránkénti díj, és rendszerint időkorlát nincs, míg a belső kerületekben maximum három órát fizethetünk ki egyszerre.

Ha a legolcsóbb zónában parkolunk minden nap és a teljes munkaidőnk alatt ott áll az autó, plusz az oda-vissza utazások, számoljunk 9 óra parkolással, az napi 1575 forint, vagyis hetente 7875 forint, ami nyilván rengeteg. Ebben az esetben egy 350 forintos napi díjú P+R parkolóval és napi kettő vonaljeggyel is jobban járunk, persze a bérlet mindkét esetben jobb opció lehet.

Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 21

Több külső kerületben már a házak tövében parkolás sem játszik, de frekventált helyek közelében is akad azért lehetőség

M3 autópálya felől

Remek példa erre az M3-bevezető mellett haladó Kacsóh Pongrácz út is. A városból kifelé haladó oldalon a Nagy Lajos király útja kereszteződéséhez közel három parkolóöböl is van, de csak az első fizetőövezet, az egy perc gyalogtávra lévő következő már nem. Innen sétálva 10 perc a Mexikói út, de trolival is bejutunk a belvárosba is akár hasonló idő alatt. A Mexikói úton egyébként még ingyenes a parkolás, és a 257 férőhely nem is annyira kevés, nyilván ez is inkább a korán érkezőknek szól.

Észak, 2-es út, az M2 felől

Talán az innen érkezőknek kell a leghamarabb letenniük az autót, ha nem akarnak fizetni a parkolásért. A Kámfor utcától befelé már minden fizetős, de egy fontos csomópont közelében így is van lehetőség. Újpest-Városközpont környékén mindenhol ingyenes még a parkolás, és a lakótelepi házak aljában azért akad lehetőség. A kisebb utcák sincsenek messze, és innen is 10-15 perc alatt a belvárosban vagyunk metróval vagy busszal.

Így parkolj Budapesten, ha nem akarsz fizetni érte 22

Külvárosinak tűnik, pedig épp csak pár percre van innen a 3-as metro, megéri egy-két perccel többet sétálni az ingyenes parkolásért

Örs vezér tere

Forgalmas csomópont a csömöri a HÉV és a metró-, buszvégállomás miatt, így csábító, hogy idáig jöjjünk autóval, ami nem is halott ötlet. Persze a környező utcákban való parkolás itt is fizetős, de annyira azért nem kell messziről sétálnunk, ha le akarjuk tenni az autót. A Füredi utca túloldala – ez épp a buszvégállomás egyik fele – már szintén nem fizetős, és a házak tövében, a Metropolitan egyetem mögött már biztosan találunk helyet. Ugyanez a helyzet az Árkád üzletközpont felőli oldallal, innen is csak egy utcányi lakótelep fizetős, aztán szabad a pálya. Van egy kis P+R a metróvégállomás mellett 256 férőhellyel, de természetesen fizetős ez is.

Ezek csak tippek, néhány olyan hely, amit mi is ismerünk vagy használtunk már. Sajnos mióta Zugló is kibővítette a fizetős övezetet, alaposan lecsökkentek a lehetőségek, és már a Városligetben sem lehet parkolni az új Múzeum Mélygarázst leszámítva, ami szintén fizetős. Óriási könnyítés, hogy ma már mindenkinek ott lapul a zsebében az okostelefon, és azon többféle applikáció is segíthet egyrészt a helykeresésben és a zónák behatárolásában, másrészt a fizetésben, ha mégis kéne.