Sokan vágynak vadonatúj személyautóra, de a számok alapján elkeserítően kevés átlagember képes kifizetni az árcédulákon szereplő összegeket. A tízmilliós Magyarországon mindössze 24,5 ezer magánszemély vásárolt magának nullkilométeres kocsit az év első felében. Drága az autó? Vagy a fizetésünk kevés? Máshol könnyebb?

Ezekre a kérdésekre kerestük a választ uniós statisztikák alapján.

Hányadik helyen áll a magyarországi autóár az Európai Unióban?

Ahogy egy liter tej ára is eltérő a kontinens különböző országainak élelmiszerboltjaiban, úgy pontosan ugyanarra a személyautóra is más és más összegeket írnak ki az EU különféle országainak autószalonjaiban. Hiába gördült ki mondjuk pontosan ugyanarról a gyártósorról az adott jármű, és hiába ugyanaz a legutolsó csavarig, amint látni fogjuk, meghökkentően eltérő árakon kínálják őket a kereskedők Európa-szerte.

Hosszú évtizedek óta Opel Astrából fut a legtöbb az útjainkon (261 ezer), ezért az alábbi táblázatokban ebből az Európa egészén népszerű modellből hasonlítottuk össze az alap 1.2 Turbo Start/Stop 81 kW (110 LE) változat uniós listaárait. Az EU 27 tagállamából Málta, Ciprus és Portugália összegei hiányoznak, utóbbiban nem forgalmazzák ezt a változatot.

Megmutatjuk viszont az összes szomszédunk, valamint a leggazdagabb nyugati, és a legszegényebb délkeleti államok hivatalos listaárait. A 24 országban érvényes összegeket három darab nyolcas csoportba rendeztük az árak növekvő sorrendjében. (Az összegek átszámolásánál a cikk megjelenése előtti napon érvényes MNB-árfolyamokat használtuk, euró esetén 356 forintot.)

Az Európai Unió országai, ahol a legolcsóbb az új Opel Astra alapváltozata:

 OrszágAlapár forintbanAlapár saját devizában
1.Csehország4 996 000379 990 Kč
2.Szlovákia5 330 00014 990 €
3.Görögország6 170 00017.330 €
4.Lengyelország6 210 00077 900 Zł
5-7.Észtország6 400 00017.990 €
5-7.Lettország6 400 00017.990 €
5-7.Litvánia6 400 00017.990 €
8.Svédország6 488 000189 900 Kr

Az első és legfontosabb megállapítás, hogy a magyarországi Astra-alapár nincs a legolcsóbbak között. Különösen fájdalmas ez a tény annak tükrében, hogy már első blikkre feltűnik egypár tőlünk gazdagabb ország az első blokkban, ahol ezek szerint kevesebbe kerül ez a modell. Sőt, cikkünk későbbi részében az is kiderül, ennek a nyolcas csoportnak minden egyes államában magasabb a nettó havi átlagbér a magyarországinál – és mégis olcsóbb az autó.

Érdekes és váratlan a csehek első helye, amit a szlovák szomszédok második pozíciója követ, de a lengyeleknél is egész jó ára van az Opelnek. Leginkább meglepőnek a gazdag Svédország tűnik az EU szegényebb országaival egy csoportban.

Szinte mindenkinél többet güriznek a magyarok egy új autóért 1

Az egyes országok árazását számos tényező befolyásolja, az európai központ és a helyi importőr együttesen alakítja ki az összegeket. A képen egy németországi Opel-szalon látható (GettyImages)

Itt a középmezőny:

Ide pozicionál minket a jelenleg hatályos 6,76 milliós magyar alapár, számos régióbeli ország közé. Az viszont már elgondolkodtató, hogy a tőlünk messze többet kereső átlag németnek szinte ugyanannyit kell kifizetni 2020-ban egy Opelért. Nem is beszélve az egész unióban legjobban kereső luxemburgiakról.

 OrszágAlapár forintbanAlapár saját devizában
9.Bulgária6 658 00036 505 лв
10.MAGYARORSZÁG6 760 0006 760 000 Ft
11.Horvátország6 786 000143.942 Kn
12.Szlovénia6 920 00019.450 €
13.Románia7 050 00019.810 €*
14.Németország7 120 00020.022 €
15.Spanyolország7 170 00020.150 €
16.Luxemburg7 194 00020.210 €

(*Romániából eurós árunk van, természetesen lej a fizetőeszközük.)

Ahová nekünk nem érdemes menni új autó vásárlásáért – a legdrágább országok:

Tulajdonképpen a finnek ára sincs még olyan messze a miénktől, ám ennek a csoportnak a közepétől már kezd nagyon vastagon fogni a helyi ceruza. Ráadásul az olaszok közel sem tartoznak a kontinens legprímábban keresői közé, a dániai ár pedig annyira kiugróan magas, hogy arra külön rákérdeztünk. Igen, ennyi, ott ez a valóság.

 OrszágAlapár forintbanAlapár saját devizában
17.Finnország7 258 00020.390 €
18.Belgium7 440 00020 900 €
19.Ausztria7 614 00021.389 €
20.Franciaország7 814 00021 950 €
21.Hollandia8 330 00023.399 €
22.Olaszország8 560 00024 050 €
23.Írország8 649 00024 295 €
24.Dánia9 820 000204  990 DKK

Most érdemes kicsit hátradőlni, és megemészteni ezt a táblázatokból általunk kiemelt három Astra-árat: 4,99 millió forintnyi összegért kínálják a legolcsóbban pontosan ugyanazt az Opelt, ami nálunk 6,76 millió forint, ám az unióban ezt a személyautót 9,82 millió forintnyi helyi pénzért is kínálják.

Csaknem százszázalékos különbség a két széle között.

Ami bizony – és most tessék kapaszkodni – jóval kisebb, mint ugyanennek a 24 európai uniós országnak a polgárai által a saját hazájukban megkeresett havi nettó átlagbér.

Egy dolog, hogy mennyibe kerül az új autó, ennél sokkal mértékadóbb szám, hogy az adott ország lakóinak mennyi hónapnyi fizetéséből jön ugyanaz az Astra.

Szinte mindenkinél többet güriznek a magyarok egy új autóért 2

A lengyelországi Gliwice melletti Opel-gyárból indulnak számos országba a frissen elkészült Astrák (GettyImages)

Vajon hol, mennyit kell dolgozni egy új Opelért?

Megnéztük az Eurostat (az unió statisztikai hivatala) által közölt havi nettó átlagbéreket, majd átszámoltuk őket forintra, és elosztottuk ennek az 1.2-es Astrának a szintén forintos árával. Így kijött, hogy az adott államban mennyi hónap alatt jön össze az átlagfizetésből ez a kompakt. (Kis kerekítéseket végeztünk a hónapoknál.)

Az Európai Unió országai, amelyekben a legkevesebbet kell dolgozni egy új Astráért:

 OrszágMennyi havi átlagbér egy új Opel Astra ára?Havi nettó átlagbér (Ft)Opel Astra alapára (Ft)
1.Luxemburg5,51 263 3137 194 000
2.Svédország6,5974 7816 488 000
3.Hollandia7,51 109 4118 330 000
4.Németország7,5939 5527 120 000
5.Finnország7,5939 7567 258 000
6.Ausztria8959 2037 614 000
7.Írország81 073 0998 649 000
8.Belgium8,5892 7267 440 000

Egészen megdöbbentően távoli az a világ tőlünk, ahol az embereknek 6-8 havi átlagkeresetéből kijön egy nullkilométeres, vadonatúj kompakt méretű személyautó. Fontos leszögezni, a legkevésbé sem a helyi gazdagokról beszélünk, hanem az átlagemberekről.

Abba most senki ne gondoljon bele, hogy mennyit kell nekik dolgozni egy 3-4 éves, azaz többnyire még kitűnő állapotú és vonzó használt kocsiért, mert hirtelen nagyon rossz kedvünk lesz.

Szinte mindenkinél többet güriznek a magyarok egy új autóért 3

Astra-orrok a gyárban. Ugyanaz nagyon más összegért (GettyImages)

Jöjjön a középmezőny, az országok, ahol nagyjából egy évnyi fizetés az új autó:

Az első nyolcas csoportban látott vagyonos országok után itt már a csődből mások által megmentett görögöket látjuk, és az egykori keleti blokkból – úgy tűnik, csak egykori – sorstársainkat. A csehek, az észtek, és a déli szomszéd szlovének is egész jól állnak, ha a fizetésüket hasonlítjuk az autóáraikhoz.

 OrszágMennyi havi átlagbér egy új Opel Astra?Havi nettó átlagbér (Ft)Opel Astra alapára (Ft)
9.Dánia91 097 7979 820 000
10.Franciaország10788 0447 814 000
11.Spanyolország11642 1707 170 000
12.Görögország13468 7926 170 000
13.Olaszország13641 3198 560 000
14.Csehország14354 3324 996 000
15.Észtország15426 4076 400 000
16.Szlovénia17399 0006 920 000

Országok, ahol a legtöbbet kell dolgozni egy új autóért:

Sajnos mi itt vagyunk, itt is a sor vége felé. Összeállításunk első felében láttuk, hogy nem elsősorban az autó ára miatt, hanem a szerényke magyar nettó bér az oka. Pedig ez a 267 ezer forint frissebb adat, mint mondjuk a szomszédos országok fizetései, amiket használtunk, és mégis. Tőlünk kevesebbet csak a románok és a bolgárok keresnek az EU-ban.

 OrszágMennyi havi átlagbér egy új Opel Astra?Havi nettó átlagbér (Ft)Opel Astra alapára (Ft)
17.Szlovákia18297 0005 330 000
18.Lengyelország20307 1986 210 000
19.Lettország23275 0186 400 000
20.Litvánia23,5272 7556 400 000
21.Horvátország24284 1026 786 000
22.MAGYARORSZÁG25267 0006 760 000
23.Románia31225 4847 050 000
24.Bulgária37178 8986 658 000

Természetesen ezek a táblázatok csak tájékoztató jellegűek, mi is tisztában vagyunk vele, hogy aki 267 ezret visz haza havonta nálunk, az nem gyűjt új autóra.

Vagy ha végtelenül optimista, és mégis belevág, mondjuk a tizedét rakhatja félre ennek a bérnek. Ami azt jelenti, hogy 250 hónap, vagyis bő 20 év alatt össze is jönne egy átlagos kompakt autó ára. Már ha közben nem emelkednének az autóárak, de sajnos már idén kilőttek.

Mennyi forintba kerül ma átlagosan egy új személyautó Magyarországon?

Az év első felében 55 673 darab frissen értékesített, vadonatúj személyautó állt forgalomba Magyarországon. De vajon mennyi az átlagára ennek a bő ötvenezer kocsinak? Ha beöntjük egy óriási Excelbe mindnek az árcéduláját, mekkora összeget ad ki átlagnak?

A Vezess kérésére a világ egyik legnagyobb járműipari statisztikákat készítő cége, a JATO rendkívül részletes számsort állított össze. Összesen 16 kategóriára (!) bontva kiszámolták, hogy az adott osztályban 2020 első hat hónapjában értékesített személyautóknak mennyi volt az átlagára a kisautóktól a kompaktokon és a különféle SUV-kon át a luxuslimuzinokig és sportkocsikig.

Nézze át a magyar átlagárakat itt!