Nehéz megemészteni a traffipaxok 2019-es termését: 687 ezer gyorshajtást rögzítettek a VÉDA-rendszer készülékei tavaly, amely átlagosan az év minden egyes napjára 1883 darab csekket, és 64,7 millió forintnyi bírságot jelent.

Mi a fene zajlik a magyar utakon? Erről már sokat írtunk (itt és itt és itt), most az vizsgáljuk meg, hogy hol van a legtöbb probléma. Az ország legveszélyesebb útjait soroló cikksorozatunk második része a 19 megye főútjaival és autópályáival foglalkozik (az első Budapesttel), a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) kikért legfrissebb adatokkal bemutatjuk a balesetek száma szerinti sorrendet, külön foglalkozunk a leszerepelt sztrádákkal, kiszámoljuk, hogy kilométerre nézve melyik közútra vonultak ki szirénázva a mentők és a rendőrök a legtöbbször.

Új arcát mutatja Magyarország horrorútja? 1

Írásunk a személysérüléses közlekedési balesetekkel foglalkozik, a fogalom a 8 napon túl gyógyuló sérüléses eseteket takarja. Vagyis a sokezernyi kisebb koccanás, enyhébb ráfutásos baleset és ilyen-olyan apróbb ütközés nincs benne, azokat ugyanis nem rögzítik az állami statisztikák, hiszen nagy részükhöz nem hívnak rendőrt az érintettek (Fotó: MTI, Mihádák Zoltán)

Melyik 20 úton volt a legtöbb baleset 2019-ben?

A Lánchíd büszke oroszlánjai és a záhonyi határátkelő kopottas vashídja között húzódik a bulvársajtó által egyszerűen csak „horrorútnak” minősített 4-es főút. Az elmúlt évekhez hasonlóan tavaly is az ország keleti felét átszelő, kiemelkedő tehergépjármű-forgalmat is bonyolító tranzitvonalon történt a legtöbb személysérüléses baleset, de a Vezess által kikért legfrissebb KSH-adatok jelentős és örömteli változást mutatnak. 22 százalékos csökkenést 2019-ben a két évvel korábbihoz képest.

Sajnos nem mindenhol ilyen kedvező a helyzet, ellenkezőleg: jelentős balesetszám-növekedéssel a feketelista másodikja lett a 6-os út, majd – első blikkre meglepő módon – két autópálya következik a sorban.

A jobb oldali hasábban a két évvel ezelőtti helyzethez képest tüntettük fel a változásokat, több helyen látványosak a különbségek. Sajnos az első tíz útból héten növekedett a tragédiák száma tavaly.

 HalálosSúlyosKönnyűÖsszes balesetVáltozás 2017-hez
1.           4-es főút1545119179-48
2.           6-os446108158+43
3.           M1125182145+20
4.           M363491131+3
5.            3-as62695127+10
6.            1-es113867116+6
7.            5-ös63165102+15
8.            M04286597+8
9.            7-es8266296-8
10.         M59235890-6
11.          51-es7196288-2
12.         8-as5244978-24
13.         47-es4304377-22
14.         82-es7214775n.a.
15.          2-es3205174+17
16.          M74224773-14
17.          44-es4302963n.a.
18.         10-es3134561n.a.
19-20.   71-es4203660-1
19-20.   84-es4282860-2

Régóta problémás a 4-es főút, de a beindult változások optimizmusra adnak okot. 2018 májusában közölte az Európai Unió, hogy 265 millió eurót (akkori árfolyamon 82 milliárd forintot) ad a legzűrösebb magyar tranzitút biztonságosabbá tételére, kvázi sztrádává bővítésére. Azóta komoly építkezések történtek, újabb és újabb 2×2 sávos, középen fémkorláttal elválasztott szakaszokat adtak át mosolygó politikusok, és a támogatás eredményei már a tavalyi statisztikákban is szépen látszanak. 

Új arcát mutatja Magyarország horrorútja? 2

Február 7-én átadták az M4-es új szakaszát Cegléd és az M0 között (Fotó: NIF Zrt.)

Sajnos az gyorsforgalmi út önmagában nem garancia a biztonságos közlekedésre, hiába adott hozzá szinte minden, a szabályokat is be kell tartani. Elég csak ránézni a fenti táblázat első felére: a top 10-ben négy darab sztráda szerepel, kettő az első négyben!

Külön kiemelendő, hogy jelentősen nőtt az M1-esen, az 5-ös és a 2-es főúton a balesetszám tavaly. Utóbbinál elgondolkodtató a 78 kilométeres hosszra vetített 74 súlyos baleset egy év alatt, ami durván kétszer rosszabb arány, mint a 4-esnél. 

A halálos balesetek szerinti sorrend

Már csak azért is örömteliek a 4-es főút további, idén is folytatódott munkálatai, mert egyértelműen látszik, hogy az ország kelet-nyugati átmenő forgalma okozza a legtöbb tragédiát – reméljük, itt is lesznek még további változások. Ezt még világosabban mutatja az alábbi táblázat, amelynek első három helyén olyan út van, amelyek kvázi vízszintesen szelik át hazánkat: ezeken halnak meg a legtöbben.

 KözútHalálos balesetVáltozás 2017-hez
1.415-7
2.M112+4
3.111+7
4.M59-1
5.78
6-7.517n.a.
6-7.827n.a.
8-10.M36+3
8-10.36-1
8-10.56

Igen, jól látják, itt is a 4-es főút mutatja a pozitív változást, viszont Budapest és Hegyeshalom közé több rendőrautó kell majd az M1 és az 1-es főút mellé, amikor a járvány végeztével visszaáll az elmúlt esztendőkben megszokott erős forgalom. Északnyugaton egyértelműen romlott a helyzet.

Egyre rosszabb a helyzet az autópályákon?

Elvileg a legbiztonságosabb hely a közúti közlekedésre a sztráda, sajnos mégis indokolt a kérdés. Az alábbi táblázatban szereplő hat autópályán összességében több személysérüléses baleset történt tavaly a két évvel korábbinál. Különösen elgondolkodtatóak az M1-es adatai, és az, hogy éppen az első három helyezettnél növekedett a balesetszám.

 HalálosSúlyosKönnyűÖsszes balesetVáltozás 2017-hez
1.     M1125182145+20
2.    M363491131+3
3.    M04286597+8
4.    M59235890-6
5.    M77224773-14
6.    M61133246n.a.

Itt is látszódnak kedvező változások, százalékosan is komolynak tűnik az M7-es balesetszám-csökkenése, ami mellé rögtön vegyük hozzá a cikk első táblázatából a 7-es főút javuló statisztikáit is. Pedig tavaly nem csökkent a főváros és a Balaton közötti személyautó-forgalom, és Letenyénél sem lépett be kevesebb kamion az országba, sőt.

Új arcát mutatja Magyarország horrorútja? 3

Tragédia autópályán (Fotó: MTI, Krizsán Csaba)

Melyik úton mennyi kilométerre jut egy baleset?

Ez az igazán elgondolkodtató lista, amit tovább lehetne árnyalni a különböző utak forgalmi adataival, de sajnos csak május környékén lesznek elérhetőek 2019-re. Így is hatalmas különbségeket mutat a táblázatunk: az M0 fejlesztései ellenére ma is ez a legveszélyesebb közút, ha így számoljuk, tavaly minden 800 méterére jutott egy-egy baleset. Budapest körgyűrűjén két és félszer rosszabb az arány a még mindig az országos élmezőnyhöz tartozó tizedik helyezetthez képest.

 Közút számaMennyi kilométerre jutott egy baleset?
1.M00,79
2.21,05
3.821,06
4.M11,18
5.101,22
6.11,52
7.61,65
8.51,81
9.M51,92
10.711,93

Két éve is az M0 volt a legveszélyesebb, akkor az M1 és a 2-es számú főút követte, majd a 25-ös és a 4-es következett. Igen, jól látják, a 4-es főutat ebben a táblázatban már hiába keresik! 2019-ben kiesett a top 10-ből, ilyenre sem emlékszünk.

Kíváncsian várjuk, hogy a rengeteg baleset miatt eddig első számú horrorútnak tartott 4-es főút a legfrissebb, 2020-ban átadott fejlesztései mennyivel csökkentik tovább a karambolokat. Talán lassan itt az ideje másként nézni erre az útra: hiszen ha a 352 kilométeres hosszához nézzük immár a tavalyi balesetszámot, csak a 11. legveszélyesebb út az országban.

2020 tavaszán kijelenthetjük: a legnagyobb tranzitutakkal összehasonlítva átlagossá vált a 4-esen autózva a baleset kockázata.

Ha kíváncsi a vidékieknél sokkal veszélyesebb budapesti utak feketelistájára, itt megnézheti, hol vannak a fővárosban a legzűrösebb utak.