Néha szembesülünk azzal a tévképzettel, hogy autós újságíróként egyik tesztautóból ülünk át a másikba és nincs is saját, járós autónk. A valóság ezzel szemben az, hogy a Vezess és az Autó Magazin szerkesztőségének legtöbb tagja éppúgy saját autót tart fenn, ahogy olvasóink is, így pontosan tudjuk, milyen terheket fizet az autós társadalom.

Nemrég a heti szerkesztőségi szeánszon végiggondoltuk, mi mindenben jártunk rosszabbul autósként, milyen terhek, kiadások nőttek jelentősen az utóbbi években. Bár az autós ciklusokon, kormányokon átívelően fejőstehén széles e hazában, de ez nem jelenti azt, hogy ne fájna a tőgyünknek a rángatás.

Odalett a négynapos sztrádamatrica

Emlékeztek még a négynapos matricára, ami pont lefedett egy hosszú hétvégét? Szerintünk a magyar társadalom érdekeit az szolgálná, ha az országutak helyett minél többen használnák a közös adónkból épített autópályát.

Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 1
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 2

Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet?

Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 16
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 17
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 18
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 19
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 20
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 21
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 22
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 23
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 24
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 25
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 26
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 27
Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 28
Fotó megosztása:

Így biztonságosabbak és élhetőbbek lennének a nagy forgalmú utakkal megvert települések, több ember utazhatna a sztrádákon, a bizonyítottan a legbiztonságosabb úttípuson, a kevesebb baleset nyomán kevesebb ember gyógykezelésére, rehabilitációjára költene a közösség. És kevesebb honfitársunk veszne oda közlekedési balesetben, ami a családnak és a nemzetgazdaságnak is tragédia.

Valamiért az előző előtti Orbán-kormány mégis úgy döntött, hogy a négy napra szóló autópálya-használat lehetőségét elveszi mindannyiunktól. 2012. január 1-e óta a keményen dolgozó kisemberek négy helyett csak tíznapos matrica megvásárlásával hajthatnak fel az autópályákra. Az addig igen népszerű, 1650 forintért megvehető négynapos eltűnésével a legolcsóbb lehetőség a gyorsforgalmi úthálózat használatára az akkor 2975, ma 3500 forintba kerülő tíznapos matrica.

Kisbuszra, könnyű haszonjárműre kétszeres matricaár

Maradjunk még az úthasználati tarifánál! Az megvan, hogy erre a 9 személyes, fapados kisbuszra kétszer drágábban lehet autópálya-matricát venni, mint mondjuk a hatszemélyes, listaáron és extrák nélkül 19,8 millió forintról induló, összkerekes, DSG-s Volkswagen T6 Multivan Highline-ra?

Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 29

Ez messze  nem egy fényűző kivitelű kisbusz, kilenc ülésével mégis kétszer annyiba kerül rá a 10 napos, a havi és a megyei sztrádamatrica, mint egy nehezebb, de csak hétüléses luxus SUV-ra

Mert 2015. január elsejétől a könnyű haszonjárműveken kívül a hétnél több személyes, de még B-s jogosítvánnyal vezethető személyautók is a D2-es kategóriába tartoznak. Azt ne kérdezzétek, hogy egy 2,4 tonnás G-osztálynál, Range Rovernél, SQ7-es Audinál vagy Bentley Bentaygánál mitől terheli jobban az utakat egy mezei kisbusz. Pláne egy lemezelt Fiesta, amelynek gazdája szintén a D2-es sávban tejel. Autója ugyanis 3,5 tonna alatti haszonjármű, akárcsak egy Master vagy Ducato.

Aki elvéti és a 8 vagy 9 személyes mikrobuszra sima D1-es matricát vesz, annak különbözeti pótdíjat kell befizetnie, 7500 forintot. Amennyiben ezt 60 napon túl teszi, a 7500 forintból 30 000 lesz. Ha pedig egy nyaralás során egyik héten kifelé, a következő héten pedig visszafelé is felhajt a sztrádára, akkor egy hét alatt kétszer 7500 forintot fizethet. Sokba kerül a felkészületlenség.

Mozgáskorlátozottak, illetve a velük egy háztartásban élők, valamint a legalább négy gyermek után családi pótlékban részesülő nagycsaládosok visszaigényelhetik vagy előzetes regisztrációval már a vásárláskor elkerülhetik a kétszeresére felvert autópályadíjat.

Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 30

Népszerű volt, mégis eltörölte az előző előtti Orbán-kormány a négynapos matricát. Személyautóval ma 3500 Ft a legalacsonyabb díjú lehetőség a felhajtásra

Aki mégis kénytelen D2-es matricával járni, fontolja meg az éves sztrádahasználati engedélyt! Míg a megyei matrica, a tíznapos és a havi is a duplájába kerül, az éves e-vignetta ára nem különbözik a D1 személyautó-kategóriában, hét ülésig kirótt 42 980 forinttól. Örömteli viszont, hogy az éves sztrádamatrica ára több éve állandó, és aki szerencsés, a megyei matricákkal is jól kijöhet. Ám ezzel sajnos nincsenek kisegítve azok, akik ritkán járnak állandóan autópályán és bőven elég lenne nekik a négynapos.

Baleseti, majd biztosítási adó

A kormány számos új adóneme közé tartozik az ún. chipsadó. 2011. november 21-én fogadta el az Országgyűlés a népegészségügyi termékadóról szóló 2011. évi CIII. törvény kiegészítéseként a baleseti adó bevezetését. A jogszabály indoklása szerint az egészségügy forrásainak bővítése érdekében találták ki az új adónemet. Mivel a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás a károsult egészségügyi ápolását fedezi, a károkozóét viszont nem, ezért ezt az adófajtát az állam a balesetet okozók ellátására fordítja majd. Legalábbis ezt ígérte a kormányzat a mintegy 27 milliárd forintra saccolt többletbevétellel kapcsolatban.

Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 31

Baleseti adóval, majd vele azonos összegű biztosítási adóval növelte az autósok terheit a kormány, megdrágítva a kötelező felelősségbiztosításunkat

A 30 százalékos baleseti adót 2019. január elsejével megszüntette az Orbán-kormány, de azóta is ugyanannyit fizetünk, csak most biztosítási adó címén drágább a kötelező felelősségbiztosításotok. Ha nem tűnik fel, ne csodálkozzatok rajta! A biztosítási adót idén januártól nem a díjon felül, hanem a díj részeként kell megfizetni, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítókkal kapcsolatos adóeljárást pedig a biztosítóknak kell végeznie.

A napi 83 forintban, azaz évi 30 295 forintban maximált díj a nehéz tehergépjárművek üzemben tartóinak kisebb kiadás is lehet a korábbi baleseti adónál, de attól ez még többletköltség. Vegyünk egy kevéssé fényűző autót, például az én 13 éves, 1,6-os benzines Renault Mégane-omat, amelynek éves felelősségbiztosítására a biztosítási adó 12 150 Ft a biztosítási díjon felül.

Bármit tankolsz, többet fizetsz

Távolabbi értelemben egy töltőállomás nem csupán benzinkút. Az üzemanyag-kiszolgáláson felül a benzinkutak fő funkciója az adóbeszedés és az adóbevétel továbbítása a NAV-nak, illetve a költségvetésnek.

Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 32

27 százalékos áfa terheli az üzemanyagokat, az árukban lévő jövedéki adót is. Az adót is megadóztatja a mindenkori kormány, pártállástól függetlenül

Ezt a bevételt a jövedéki adó emelésével könnyű volt feltornászni. A kormány a gázolajat, a sűrített földgázt (CNG), az autógázt (LPG) és a benzint tankolókat egyaránt hozzá tudta segíteni nagyobb költségvetési hozzájáruláshoz. Egyrészt az általános forgalmi adó európai rekordszintre, 27 százalékra emelésével, de most nem erre gondolok.

Kezdjük az autógázzal, amely a benzinnél és a gázolajnál kevésbé környezetszennyező üzemanyagként élvez adókedvezményt Európában. Nemcsak tisztábban ég el, de csekély párolgási hőmérséklete miatt nem is szivárog a talajba és nem keveredik vízzel.

2013. január elsejével először 50, majd még abban az évben, a munka ünnepén újabb 50 százalékkal ugrott feljebb az LPG jövedéki adója. Így lett az LPG tonnánként 47 800 forintos jövedéki adójából 95 800 Ft, pont a duplája. Mivel ez az adótétel csak az autógáz árának egy része, nem az autógáz literje drágult a kétszeresére, de a köztudatba nem ez ment át, így ezzel a lépéssel sikerült alaposan alávágni a teljes gázautós vertikumnak.

Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 33

100 százalékot emelt az akkori Orbán-kormány az autógáz jövedéki adóján

Kisebb mértékben, de a sűrített földgázzal autózóknak is kijutott a jóból. Itt 2015. január elsejével 8 forinttal drágult köbméterenként a jövedéki adó. Mivel ezt az üzemanyagot nem literre vagy köbméterre, hanem kilogrammra mérik a töltőállomásokon, a drágulás kilónként mintegy 20 Ft lett.

A bioetanol jövedéki adóját olyan rátermetten csavarta feljebb a parlamenti többség Matolcsy György, az akkori kormány gazdasági miniszterének javaslatára, hogy sikerült is kiárazni a piacról ezt az üzemanyagot. 2011 augusztusában 40, novemberben még 30 forinttal drágult a magas bio etil-alkohol tartalmú benzin. És mivel a jövedéki adós árra jön rá az áfa, így a mindenkori kormány az adót is megadóztatja, hogy az autósoknak jó legyen.

Ramaty a forint, drágábbak az új autók

Nemzeti fizetőeszközünk nemhogy a 300 Ft/eurós szinten nem tud belül maradni évek óta, de 310-es, 320-as majd 330 forintos fájdalomküszöböt is áttörte. Tartós gyengesége miatt az autóimportőrök kénytelenek újrakalkulálni és emelni az árakat, mert euróban fizetnek az új autókért.

Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 34

Egy hasonló Golf 1,4 TSI a 160 lóerős motorral listaáron 6,3 millió forintba került 2011-ben, 150 lóerős mai utóda 7,6 millió forintról indul, egyformán Highline-kivitelben. A forint tartósan gyenge

2011-ben egy VW Golf 1,4 TSI Highline a 160 lóerős motorral 6 301 000 forintba került alapszínben, további extrák nélkül. Egy hasonló Golf ma 1,5 TSI-motorral, 150 lóerővel és szintén Highline felszereltséggel 7 559 590 forintról indul a vezérképviselet konfigurátora szerint.

Nézzünk egy Opel Astrát is! A J Astra 1,6 Turbo ára a 180 lóerős motorral, Sport kivitelben 5 6750 000 forint volt nyolc éve. Ilyen teljesítményű motor jelenleg nincs az árlistán. Egy 145 lóerős Astra 1,2 Turbo ára 7 430 000 forintnál kezdődik a GS Line felszereltséggel. Listaárat hasonlítottunk listaárhoz, ahogy kell. Az akciós árakat, a ténylegesen kifizetett összegeket nehezebb összevetni, de a gazdasági válság közepén adekvátabb volt nagy engedményeket adni, mint most, amikor nőnek az újautó-eladások.

Feltűnt, hogy mennyivel drágább itthon az élet? 35

Mivel az autóalkatrészek nagyrészt külföldről jönnek, a megrokkant árfolyamú forintban kifizetve ezek is drágábbak lettek

Mivel Magyarország ezekből a termékekből mind behozatalra szorul, a forint tartós gyengesége miatt az üzemanyagokért, az autóalkatrészekért, a kenőanyagokért, az autóápolási cikkekért és a jelentős hazai gyártóbázis ellenére a gumiabroncsokért is többet fizetünk forintban.

Kedves Olvasóink! Valószínűleg van véleményetek a témáról és biztosan kifelejtettem valamit, amire figyelmeztetnétek. Ám az elfajuló politizálás, az autózáshoz nemigen kapcsolódó kommentháború elkerüléséért ehhez a cikkünkhöz nem lehet hozzászólni. Megértéseteket kérjük és nagyon köszönjük!