Kipakolni az autót, levenni a tetőcsomagtartót, kikerülni a kocsit lassító gödröket, mérsékelni a légkondicionálást, fejlett motorolajra áldozni. Csökkentett gördülési ellenállású gumit használni, kiküszöbölni az elkerülhető fékezéseket és újragyorsításokat, tisztességesen karbantartani az autót és beállítani a kerekek légnyomását, akár a legnagyobb terheléshez megadott értékre. Ezeket a tippeket egy rutinos Vezess-olvasó fejből sorolja, de vannak a fogyasztáscsökkentésnek más módjai is, amire talán nem gondolnátok. Öt tipp következik, ami túlmutat a fentieken.

1. Fontold meg a tempomatot!

Tempomat, azaz sebességtartó automatika: ez az extra az Egyesült Államokból terjedt el a világon az első olajválságot követő években, amikor a megdráguló üzemanyagot ott is igyekeztek kevésbé pazarlóan felhasználni. A tempolimitek és a sebesség-ellenőrzések általánossá válása is támogatta a berendezés diadalmenetét, amely segít a szabályos és egyenletes utazósebesség tartásában.

Mindazoknak, akik képtelenek viszonylag egyenletes sebességet tartani autópályán vagy országúton, a sebességtartó automatika fontos támasz a fogyasztáscsökkentésben. Használatával megkímélik a többiek idegrendszerét is, akiknek nem kell oda-vissza előzgetni a 96 és 127 km/óra között, a domborzattól és a figyelem lankadásától függően bármilyen sebességgel haladni képes közlekedőt.

Sokat költesz benzinre? – Így tudsz tényleg spórolni 1

Hegyen-völgyön kisebb energia-befektetéssel utazhatunk, ha lefelé engedjük a választott tempó fölé gyorsulni az autót és ezzel a lendülettel csökkentjük a kaptató leküzdéséhez szükséges üzemanyagigényt. Erre nemigen képesek a tempomatok

Aki azonban túl van ezen a szinten, az a folyamatos tempomathasználattal nem mindig tesz jót a fogyasztásnak. A sebességtartó automata ugyanis, hisz ez a dolga, minden körülmények között tartani igyekszik a beállított sebességet. Emiatt hegynek felfelé is ragaszkodik a Set gombbal megadott értékhez, lefelé viszont nem engedi felgyorsulni az autót, vagy csak a motorfékhatás erejéig vagy az üzemi fékkel is lassítva.

Hegyen-völgyön viszont kisebb energiabefektetéssel utazhatunk, ha lefelé engedjük a választott tempó fölé gyorsulni az autót és ezzel a lendülettel csökkentjük a kaptató leküzdéséhez szükséges üzemanyagigényt. Átlagsebességünk ugyanannyi lesz, ha tempomat 95-je helyett felfelé 90-nel, lefelé 100-zal jövünk. A gravitáció nagy úr. Nagyon kevés autóban működik ezen az elven a tempomat, például a Honda Insight II és a Jazz Hybrid engedte lelassulni az autót a kaptatókon takarékos üzemmódban.

2. Nyitott vagy zárt fojtószeleppel?

Bár dízelautókban is van fojtószelep, aminek a motor finomabb leállításában jut szerep, a benzineseknél a gázpedált használva, de ténylegesen a fojtószeleppel szabályozható a teljesítményigény. A pillangószelep csak padlógáznál van teljesen nyitva, legtöbbször többé-kevésbé zárt állapotban áramlik át rajta a hengerekbe a levegő. Ez az ellenállás pedig növeli a szívási veszteséget.

Sokat költesz benzinre? – Így tudsz tényleg spórolni 2

A pillangószelep csak padlógáznál van teljesen nyitva, legtöbbször többé-kevésbé zárt állapotban áramlik át rajta a hengerekbe a levegő, ami növeli a szívási veszteséget, fojtja a motort. Ezért is hívják fojtószelepnek

Ugye milyen jó lenne kiiktatni ezt az akadályt, mérsékelve a pumpálási veszteséget, mint a dízelekben (A dízelmotorok a magasabb sűrítési viszonyból fakadó jobb hatásfok valamint a gázolaj – literre és súlyra vetítve is – magasabb energiatartalma mellett a hiányzó fojtószelep miatt is fogyasztanak kevesebbet a benzines és gázüzemű motoroknál.)

Csakhogy a maximális terheléshez tartozó, teljesen nyitott fojtószelepet a motorvezérlés úgy értelmezi, hogy maximális teljesítményre van szükség, kerül, amibe kerül, és erre utasítja a befecskendezést. Ez akkor is így van, ha nem hirtelen bokamozdulattal, hanem lassan tárjuk ki teljesen a fojtószelepet.

Ezért a motor hatásfoka az adott teljesítményszinten valóban jobb lehet, mint zártabb fojtószeleppel fokozva a sebességet, de az autó fogyasztása mégis aránytalanul megugrik a padlógázas dúsítás, a bedöntött üzemanyag miatt, ami nem csak a többtorkú karburátoros motorok sajátossága. Ezért a tövig nyomott gázpedálos, teljesen nyitott fojtószelepes gyorsításnál a motor végül kevesebbet fog fogyasztani kevésbé mélyre nyomott gázzal. A kihúzatások elkerülése, a korai felkapcsolás viszont áldásos.

3. Használj telematikát!

Fejlesztések ide, modernizáció oda, a vezetőn múlik a legtöbb. Ő az, aki az autó használati módjával eldönti, mennyire aknázza ki a kocsi képességeit vagy mennyire pazarolja az üzemanyagot. Magánemberek esetében ez kevésbé életszerű, de egy néhány autóval rendelkező kisvállalkozás vagy nagyobb autóparkú közepes cég látványosan csökkentheti járműflottája költségét telematikai szolgáltatásokkal.

Sokat költesz benzinre? – Így tudsz tényleg spórolni 3

A járműkövetés az autó OBD-aljzatába csatlakoztatható szerkezettel működik, a vezető azonosítására egy RFID, rádióhullámos azonosítókártya szolgál

A járműkövetés az autó OBD-aljzatába csatlakoztatható szerkezettel működik, a vezető azonosítására egy ún. RFID, azaz rádióhullámos azonosítókártya szolgál. Az OBD-s kütyüben van egy GPS-antenna, egy GPS-szerkezet, egy gyorsulásmérő, egy apró lítiumion akkumulátor és saját SIM-kártya a kommunikációhoz. A műholdas kapcsolattal határozható meg az autó helyzete és sebessége.

A tapasztalatok szerint a GPS-alapú járműkövetés külön ellenőrzés nélkül is erősen visszafogja a maszek autóhasználatot a cég költségén. De az adatokból az is egyértelmű, ki járatja indokolatlanul sokat az autót alapjáraton, 20 percig szennyezve a levegőt elindulás előtt, hogy télen meleg, nyáron hideg utastérbe szállhasson be.

Beállítható figyelmeztetés tartósan magas fordulatszámra és/vagy nagy sebességre, ha valaki nem az előzések idejére, hanem perceken át például 5000 felett forgatja a motort illetve 160 km/óra felett száguld. A riasztások köre szabadon konfigurálható, kombinálható például az alacsony hűtőfolyadék-hőmérséklet és a nagy fordulatszám, mert a hidegen rúgás nagyon nem használ a motoroknak.

Sokat költesz benzinre? – Így tudsz tényleg spórolni 4

Többféle járműkövetési szolgáltató aktív hazánkban, mi a Vezessnél az i-Cell szolgáltatását használtuk, a havi díj autónként 2500 Ft+áfa

Többféle járműkövetési szolgáltató aktív hazánkban, mi a Vezessnél az i-Cell szolgáltatását használtuk egy Kia Ceedben az 1,4 literes turbós benzines motorral. Az eszköz ára beépítéssel együtt 25 000 Ft+áfa autónként, a szolgáltatás havidíja nettó 2500 forint. Az e-mailes riasztások, értesítések benne vannak ebben az összegben, aki szeretne, külön díjért SMS-eket is kaphat.

A rendszernek része egy nagyon praktikus parkolássegítő alkalmazás, amely fizetőövezetekben a motor leállításakor rákérdez, hogy szeretnénk-e SMS-ben parkolást indítani és a motor beindításakor felajánlja a fizetés leállítását. Ez legalább olyan nagy könnyebbség az autósoknak, mint munkáltatójuknak a menetlevél elkészítése, amit szintén megad az i-Cell.

4. Ne higgy vakon a nyilaknak!

Nagyon kevés autóban tapasztaljuk, hogy a sebességváltás esedékességét jelző műszerfali üzenetek túllépnének azon a kisiskolás szinten, hogy ne pörgesd a motort és takarékosabban haladhatsz. Mert ez igaz, de nem minden üzemállapotra. Az 1600-1800-as fordulatnál felkapcsolást kérő vagy a felfelé kaptatva is a hatodikhoz és 1200-as fordulatszámhoz ragaszkodó váltásesedékesség-jelzőkre nem hagyatkozhatunk.

Sokat költesz benzinre? – Így tudsz tényleg spórolni 5

Nagyobb terheléskor, előzés, kaptató esetén a visszakapcsolás nemcsak kíméli a motort, de magasabb fordulatszámon, enyhébb gázállással, jobb forgatónyomaték-tartományban kevesebb üzemanyagból juthatunk fel. A visszakapcsolás megvolt az Abarth 124-ben is, aztán más szempontok érvényesültek

Az egyik jó példa a Renault, ahol 1800-2000 alatti fordulatszámmal hegynek felfelé haladva vagy kis fordulatszámon mélyre nyomott gázzal a visszakapcsolásra is figyelmeztetnek a nyilak. A fogyasztásnak ugyanis sík úton, egyenletes sebességnél valóban üdvös a csekély és állandó fordulatszám.

De nagyobb terheléskor, előzés, kaptató esetén a visszakapcsolás nemcsak kíméli a motort, de magasabb fordulatszámon, enyhébb gázállással, jobb forgatónyomaték-tartományban kevesebb üzemanyagból juthatunk fel a hegyre. A motor hangján, járásán is érezhető, ahogy kisimul, ha nem ötödikben, 1270-es percenkénti fordulatszámon kell felkapaszkodnia a dombtetőre, hanem alacsonyabb fokozatban, magasabb fordulatszámmal támadjuk az emelkedőt.

5. Ha 70, akkor 70, ha 90, akkor 90

Nem emlékszem már, ki adta ezt a pofonegyszerű, de működő tanácsot a fogyasztáscsökkentésre. Az éca a következő: tartsd be a sebességkorlátozásokat! Nem az útépítéskor kint felejtett 30-40-es táblákra gondolt, de aki országúton tényleg 70-80-90-nel hajt, amennyit az adott szakaszra engedélyez a közútkezelő és tart egy viszonylag egyenletes sebességet, egészen közel juthat autója minimumfogyasztásához.

Sokat költesz benzinre? – Így tudsz tényleg spórolni 6

A tanksapka nyitásakor üzemanyag párologhat el, érdemes ritkábban, de nagyobb mennyiségeket tankolni. Dízel autók tankját ne hagyjátok kiszáradni, hogy a résolaj jól visszahűlhessen!

+1. Tankolj ritkábban, de többet!

Megtakarításként jelentéktelen, de a környezetvédelem miatt mégis fontos a bónusztrack. Mivel a tanksapka nyitásakor üzemanyag párologhat el, érdemes ritkábban, de nagyobb mennyiségeket tankolni. A dízelmotoros autóval járók arra is figyeljenek, hogy ne engedjék az üzemanyagtartályt kiürülni, nagyjából egynegyed alá menni, főleg ne nyáron! A résolaj, a befecskendező-rendszertől visszaáramló forró gázolaj ugyanis visszakerül a tankba és a tartályban lévő gázolaj hűti le. Kevés gázolaj pedig rosszabbul hűt, emiatt sem jó hagyni, hogy a gázolajtartály szinte teljesen kiürüljön.