„Az országosan, rendőrségi eljárásban regisztrált személygépkocsi-lopások 54 százaléka történt a fővárosban 2019. első félévében” – közölte a meglepő arányt az ORFK a Vezess kérdésére. Soha nem láttunk még olyan statisztikát, mely szerint a tolvajlások fele-fele arányban megoszlottak vidék és Budapest között. A főváros neve mellett az elmúlt évtizedekben jellemzően 80-90 százalék körüli számok szerepeltek.

Ráadásul, ha a személyautók mellé tesszük a motorokat és a teherautókat, azaz immár gépjárművek lopásáról beszélünk, átbillen a mérleg nyelve: a rendőrség szerint vidéken már aktívabbak voltak idén a tolvajok, a Budapestről eltűnt gépjárművek aránya 45,9 százalék volt.

Új trend: egyre több Suzukit lopnak

A rendőrség az oka mindennek

Világos magyarázattal szolgál a bűnözők Budapesttől távolabb költözésére Vezda László, amit a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) vezetője tulajdonképpen két hónappal ezelőtt már megjósolt a Vezessnek.

„Két egymásból következő okra vezethetőek vissza az elmúlt évtizedben szokatlan arányok. Egyrészt a BRFK illetékes osztálya eredményes munkával kiszorította Budapestről az orgazdák nagy részét. Így nincs kinek dolgozni a tolvajoknak, akik most már szabadabban lopnak vidéken. Másrészt mivel Budapesten lecsökkent a lopásszám, eleve jobban látszanak a vidéki bűncselekmények. Mostanában a megyeszékhelyek és vonzáskörzetük a veszélyeztetett helyek” – állítja az autóvadász.

Pontosan 300 darab személyautót vittek el a gazemberek 2019 első felében országszerte, gépjárműből 410-et. Tavaly egész évben ez a két adat 771 és 1023 volt, azaz ha arányosítunk, egyértelműnek tűnik, hogy tovább folytatódik az örömteli folyamat: 2014 óta évről évre egyre kevesebb az ilyen bűncselekmény.

Ha kint a vadászok, odúban lapítanak a vadak

Leültünk beszélgetni az elmúlt évtized talán legsikeresebb rendőrével. Az ő csapata számolta fel a tolvajok mögött álló háttérszervezeteket, nagyrészt nekik köszönhetőek a kedvező folyamatok. Mesél a bűnözők szemtelen új trükkjéről, és arról is, hogyan fenyegetőznek a sarokba szorított suttyók.

Lopott autók egy váci rejtekhelyen (forrás: ORFK)

Új kedvenceik vannak a tolvajoknak: egyre több Suzukit lopnak

Jelentős változásokat látni a bűnözők által preferált márkák listáin is. Miközben 2018 egészében az ellopott személyautók és gépjárművek sorát egyaránt a Volkswagen vezette, 2019 első felében mindkét helyen még a dobogóról is leszorult a német gyártó.

Személyautókból Opelt loptak a legtöbbet idén, tavaly harmadik volt márka. A most második Suzuki nála is többet lépett előre, 2018-ban még csak ötödik volt, egyértelműnek tűnik a trend, egyre több Suzukit lopnak. Miközben jelentősen csökkent az összlopások száma, a japán kisautóból 2019 első felében eltüntetett 36 darab időarányosan érdemi növekedésnek tűnik, tavaly egész évben 55-öt vittek el a bűnözők.

Érdekes, hogy szinte leálltak a Škodák lopásával, a tavalyi egész éves 61 darabhoz nézve az idei féléves 9 autó komoly csökkenésnek számít. Ha megötszöröződne az esztendő második felében, akkor sem érné el a múlt évi szintet.

Nézzük meg a legnagyobb számban lopott autók 20-as táblázatát!

SorrendMárkaDarabszám
1.Opel38
2.Suzuki36
3.Ford36
4.Volkswagen29
5.Renault28
6.Toyota16
7.BMW14
8.Audi10
9.Škoda9
10.Mercedes9
11.Lada7
12.Fiat7
13.Honda6
14.Citroën6
15.Mitsubishi5
16.Daewoo5
17.Peugeot4
18.SEAT4
19.Nissan4
20.Lexus4

Feltűnő, hogy időarányosan jóval kevesebb BMW-re kaptak megrendelést idén a tolvajok (14 darab), szemben 2018 egészével (49). Újdonság még, hogy eltűnt a 20-as listáról a Trabant, bizony, tavaly még ott volt, idén viszont felkerült a Lexus. Soha nem láttuk még a Toyota nálunk szinte csak hibrideket értékesítő luxusbrandjét ORFK-s Excelben.

Amióta visszaesett a BMW-k használtautós importja, azóta egyre kevesebb megrendelést kapnak rá a bűnözők

Változott a motorkerékpárok toplistája is

Aki most lát életében először lopott motoros számsort, annak alaposan felhúzódhat a szemöldöke: a lista élén 2019-ben egy 2003-ben becsődölt gyártó, a Simson kétkerekűi állnak. A KGST maradékai közül meglepően sokat lopnak Csepelből is, kissé fura összehasonlítás, de többet például, mint a Mercedes vagy a Škoda  személyautóiból. Holott ezekből nagyságrenddel több van az országban.

Motorszakértőnk megjegyzése ehhez a szerkesztőségben: papíron számos Pannónia futhat Csepel név alatt.

 MárkaDarabszám
1.Simson27
2.Yamaha19
3.Honda13
4.Csepel10
5.Aprilia10
6.Suzuki7

Melyik fogásukra a legbüszkébbek a rendőrök?

Ha már ilyen szépen csökkennek a számok, biztosan van mire büszkének lenni, megkértük az ORFK-t, hogy meséljenek a szerintük legeredményesebb nyomozásaikról.

Újabb meglepetéssel szembesültünk, ugyanis nem egy méretes magyar bűnbanda kiiktatását, vagy egy titkos szétszerelőközpont felszámolását hozták elő, hanem egy csongrádi határállomás hétvégi fogásait. Az igaz, hogy 50 milliós lopott Bentley-t nem kapcsolnak le minden szerdán a fináncok, de itt egy szerb fickó Svájcból elcsent zsákmánya akadt a hálóba. Izgalmas víkend lehetett, ugyanott egy Hollandiában meglovasított BMW is zár alá került, és még egy Opel kisbusz is.

Egy hétvége alatt, ugyanott (ORFK)

Csinálunk még egy kis reklámot a rendőrségnek, ha már maguknak nem tudnak. Ebben a cikkünkben több komoly hazai fogásukról írtunk.

„Megrendelte a BMW-t, elloptam neki, majd fizetség helyett összeveretett az orgazda”

Ezt állította a Vezessnek egy autótolvaj, aki mesélt a módszereiről is. Kattintson ide, ha a szemébe akar nézni.

Forrás: Adatok: ORFK, Fotók: Europress, Newspress