Hatalmas méretű állami járművásárlások zajlanak ezekben az években, ezért a Vezess által indított cikksorozat sorra bemutatja a közpénzek tízmilliárdjaiból beszerzett sok ezernyi új személy- és teherautót. A jelentősebb állami szereplők 2018-ban és 2017-ben vásárolt – luxuslimuzinokat és népautókat egyaránt tartalmazó – flottái közül első összeállításunkban a rendőrség 32,9 milliárd forintból vett 3131 járművét mutattuk be.

Sorozatunk mai részében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF), és a Magyar Posta új szerzeményei következnek.

Titkok és kutyaszállítók – a NAV új autói

A Vezess által megkeresett jelentősebb állami szereplők mindegyikétől az elmúlt két esztendő vásárlásait kértük ki, a NAV-nál – sok éves szünet után – éppen 2018-ra és 2017-re esett „a járműállomány volumenéhez igazodó, amortizáció miatti cserét szolgáló, jelentős beszerzés”.

Mintegy 4 milliárd forintból összesen 639 darab járművet vásároltak tavaly, az egy évvel korábbi beszerzések azonban titkosak. „2017-ben a hivatal olyan speciális gépjármű-beszerzéseket bonyolított le, amelyek részletei a járművek speciális felhasználási területe miatt nem hozhatók nyilvánosságra” – válaszolta a Vezess kérdésére a NAV.

A 2018-as, szervizszolgáltatás nélküli beszerzések az adóhatóság szerint elsősorban olyan járművek amortizációs cseréjét szolgálták, amelyek életkora elérte vagy meghaladta a 10 évet, vagy a futásteljesítményük a 150 ezer kilométert. Esetleg töröttek, vagy éppen olyannyira leromlott műszaki állapotúak voltak, hogy gazdaságtalan lett volna a javításuk.

Ábécésorrendben soroljuk a 2018-as vásárlásokat:

  • 10 db Fiat Doblo Cargo 1.3 (95 LE) – 4 849 110 Ft/db
  • 2 db Nissan Leaf Visia (30KW) – 8 657 512 forint/db
  • 205 db Opel Astra Enjoy+B 1.4 Sports Tourer (150 LE) – 5 207 101 Ft/db
  • 4 db Opel Astra Enjoy+B 1.4 5 ajtós (150 LE) – 6 287 540 Ft/db
  • 31 db Škoda Fabia Combi Ambition 1.0 TSI (110LE) – 4 383 538 Ft/db
  • 145 db Škoda Octavia Combi Style 1.4 TSI (150LE) – 6 511 807 Ft/db
  • 70 db Škoda Octavia Style 1.4 TSI (150LE) – 6 107 000 Ft/db
  • 8 db Škoda Octavia Style 1.8 TSI 4×4 DSG (180 LE) – 7 652 819 Ft/db
  • 9 db Škoda Octavia Style 1.8 TSI 4×4 DSG (180 LE) – 8 197 082 Ft/db
  • 1 db Škoda Superb Style 2.0 TDi 4×4 DSG SCR (190 LE) – 12 899 575 Ft/db
  • 100 db Suzuki Vitara 1.6 benzin GLX 4WD 6AT (120 LE) – 5 657 224 Ft/db
  • 15 db VW T6 dobozos RT 2.0 TDI SCR BMT (150 LE) – 9 358 688 Ft/db
  • 5 db VW T6 dobozos HT 2.0 TDI SCR BMT (150 LE) – 9 923 730 Ft/db
  • 34 db VW T6 Kombi RT 2.0 TDI SCR BMT DSG (150 LE) – 13 388 015 Ft/db (a „Kombi” itt az adóhivatal megnevezése)

A NAV szerint az új szerzeményeik a jogszabály által előírt szakmai feladatok ellátását segítik. Vagyis az adószakmai, vám- és pénzügyőri, illeték-, végrehajtási szakterület munkafeltételeinek biztosítását, ügyintézői feladatok ellátását, áru- és iratszállítást, járőrtevékenységet és kutyaszállítást.

Kéményseprés és migránsok – a Katasztrófavédelem új autói

Nem fért be egy szem villanyautó sem a rendőrségnél a jóval 3000 darab feletti járművásárlásba, a NAV-nál már látunk 2 db Nissan Leafet, ám a legtöbb elektromos autót – talán kissé meglepő módon – az OKF szerezte be, 54 db e-Golfot. Itt is a Porsche Hungária tűnik meghatározó értékesítőnek, ahogy számos állami járműbeszerzésnél az elmúlt évtizedekben.

„A támogatási szerződés nyomán beszerzett tisztán elektromos üzemű járművek az amortizációs csere mellett a modern kor szellemének megfelelő, és a környezetbarát technológia katasztrófavédelmi célú bevezetése és elterjesztése céljából kerültek a Katasztrófavédelem rendszerébe” – írták szerkesztőségünk érdeklődésére. A 1,5 milliárd forintért vásárolt 241 új autóval kapcsolatban a „hasonló kategóriájú és funkciójú, időközben elhasználódott, gazdaságtalanul üzemeltethető és műszakilag már nem megbízható eszközök amortizációs pótlására” hivatkoztak.

  • 1 db Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI (161 LE) – 21 564 601 forint/db

Összesen 112 db Škoda Fabiát vásároltak, a főigazgatóság válaszleveléből sajnos nem derül ki, hogy miként oszlik meg alábbi két változat között a darabszám.

  • Škoda Fabia 1.2 TSI (88 LE) – 3 430 162 Ft/db
  • Škoda Fabia Combi Ambition 1.0 TSI (110 LE) 3 510 659 Ft/db

Összesen 4 db Škoda Superbet vásároltak, a főigazgatóság válaszleveléből nem derül ki, hogy miként oszlik meg az alábbi két változat között a darabszám.

  • Škoda Superb Laurin & Klement 2.0 TDI 4X4 DSG SCR (190 LE) – 12 927 738 Ft/db
  • Škoda Superb Laurin & Klement 2.0 TSI 4X4 DSG (280 LE) – 13 116 351 Ft/db
  • 9 db Škoda Octavia Style 1.5 TSI (150 LE) – 7 250 623 Ft/db
  • 32 db Suzuki Vitara 1.6 benzin GL+ 4WD (120 LE) – 4 689 262 Ft/db
  • 1 db Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG (101 LE) – 7 987 999 Ft/db
  • 54 db Volkswagen e-Golf- 10 909 648 Ft/db
  • 3 db Volkswagen 7HC Kombi 2.0 TDI (147 LE) – 9 560 364 Ft/db (Sajnos nem annyira pontos így ez a modell-meghatározás.)
  • 5 db Volkswagen Amarok 3.0 TDI (161 LE) – 9 990 225 Ft/db

Összesen 20 db Volkswagen Transportert vásároltak, a főigazgatóság válaszleveléből sajnos nem derül ki, hogy miként oszlik meg alábbi két változat között a darabszám.

  • Volkswagen T6 dobozos HT 2.0 TDI (150 LE) – 10 331 640 forint/db
  • Volkswagen T6 Transporter – 9 498 788 forint/db

A vásárlások indokaként még a következőket nyilatkozta szerkesztőségünknek az OKF. „Az újonnan beszerzett járművek a növekvő gazdasági fejlődésből következő megemelkedett hatósági feladatok gyakorlását, kéményseprő-ipari szolgáltatás elvégzését, migrációs és az alaprendeltetésből adódó feladatok végrehajtását szolgálják. A 2018. évben a BM OKF által beszerzett 20 darab VW 7J0 Transporter (dobozos kisáruszállító) típusú gépjármű a Katasztrófavédelem feladatrendszerében új elemként megjelenő ’kritikus infrastruktúra-védelmi bevetési egységek’ részére átépítésre és kialakításra kerülő speciális gépjárművek alapjárműveiként szolgáltak.”

Teherautók és kamionok – a Magyar Posta új járművei

Csomagszállításra vásárolt teherautókat a Posta ebben a két évben, pontosabban egy leányvállalata, a Postaflotta Kft. „A szállítóknak a műszaki specifikációkban meghatározott feltételek teljesítése mellett  4, 6, 8 éves használati időre, és kilométer-teljesítményre vonatkozó kötelező érvényű visszavásárlási árakat és garanciát is kellett vállalniuk.”

A járművekben „a postahasználati céloknak megfelelően” plusz elektromos csatlakozási lehetőségeket kellett kialakítani, és mások mellett speciális raktérburkolatot kért a Posta. Általános elvárás volt részükről a tolatóradar, az újabb félpótkocsiknál a tolatókamera.

Az alábbi teherautókkal és kamionokkal kapcsolatban sajnos kérésünk ellenére, és a többi válaszadótól eltérően nem közölték az árakat. A járművekről mindössze ennyit:

  • 54 db Ford Transit
  • 62 db Ivaco Daily
  • 30 db Iveco Eurocargo
  • 52 db Iveco Strails 190
  • 1 db Iveco Strails
  • 19 db Iveco Stralis vontató
  • 33 db Kögel BOKSZ félpótkocsi
  • 46 db Opel Combo
  • 86 db Opel Vivaro
  • 27 db Renault Kangoo Maxi 27 darab
  • 5 db VW Caddy Maxi
  • 98 db VW Crafter
  • 5 db VW Transporter
  • 19 db VW T6 Doka
  • 130 db VW T6 Transporter

„A beszerzésekre részben az elavult, gazdaságosan már nem üzemeltethető  tehergépjárművek pótlására, illetve a folyamatosan növekvő csomagforgalom miatt volt szükség” – írta a Posta. A vásárlásokkal párhuzamosan „körülbelül 300” db teherautót selejteztek le 2017-ben, és „több mint 150” db-ot 2018-ban.