Ezúttal is a Genfi Autókiállítás helyszínén rendezték az Év Autója eredményhirdetését, de most, a 2019-es alkalommal minden másként történt, mint eddig. A beszédek szépen lementek, a döntőbe jutott hét típus kapott pontjainak ismertetése is elkezdődött, majd hamarosan a feje tetejére állt minden. A pontszámokat országonként, az országok ABC sorrendben betöltött helye, azon belül pedig a zsűritagok alfabetikus sorrendje alapján ismerteti a zsűri elnöke. Így először a három osztrák újságíró pontjait ismerheti meg a közönség, majd a két belga kollégáét és így tovább, miközben autónként folyamatosan összesítik a kapott pontokat.

Ezúttal már menet közben nőtt a feszültség, mert a végső döntőbe jutott hét típus közül hol egyik, hol másik vezette a listát. Olyan is megtörtént, hogy a korábbi listavezető több helyet csúszott hátra, majd újra visszatért a küzdelembe. Arra azonban senki sem számított, ami a végén történt, nem utolsó sorban az utolsó, azaz az angol (United Kingdom) újságírók szavazata nyomán. A többit meséljék el a képek!

Az összesen 38 újdonságot felvonultató nevezési listáról a hét típust tartalmazó döntőbe jutott autó közül a hetedik helyet szerezte meg a Mercedes A-osztály 116 ponttal. A Vezess olvasóinak 13 százaléka gondolta úgy, hogy első helyet érdemelne a kis Merci, ami a vezess szavazati listáján a harmadik helynek felel meg. Az adható 25 pontból én 4 pontot adtam az A-osztálynak, amivel a megosztott harmadik hely volt az övé

A hatodik helyezést a Peugeot 508 szerezte meg 192 ponttal. A Vezess olvasóinak 22 százaléka tette az első helyre, ami esetükben második helyezést jelent. Én a megosztott negyedik helyre soroltam be két ponttal

Az ötödik helyre a Citroen C5 Aircross futott be 210 ponttal. A Vezess olvasóinak szavazásán a hatodik helyen végzett a szavazatok nyolc százalékával. Én az ötödik helyre tettem – ami a megosztott helyezések miatt nálam az utolsó volt – egy ponttal

Így szavaztunk mi, a két magyar zsűritag, Csikós Zsolt és én. A pontozáshoz mellékelt indoklásunk angol nyelven a www.caroftheyear.org oldalon is elolvasható

A negyedik helyet a Ford Focus szerezte meg 235 ponttal. A Vezess olvasói a negyedik helyre tették 12 százalékos szavazati aránnyal. Én 5 ponttal a második helyre tettem a saját szavazásomban

Alig három ponttal lemaradva a győztestől, 247 ponttal lett harmadik a Kia Ceed, amit a Vezess olvasói 28 százalékos aránnyal az első helyre tettek a saját szavazásukban. Én az első helyet adtam neki a saját listámon, 7 ponttal

Végül 250 pontot ért el az Alpine A110, ami a második helyre volt elég a végösszesítésben. A Vezess olvasói 7 százalékos szavazati aránnyal az utolsó helyre értékelték. Én 2 pontot adtam neki a Peugeot 508-cal megosztott negyedik helyen

A pontok összesítése után így alakult ki a döntetlen végeredmény. A megoldás…

… az egyes országokon belül elért győzelmek összesítése, amiben végül a Jaguar volt jobb

És így már megvan a győztes!

És íme, a 2019-es Év Autója díj győztese. A Jaguar I-Pace összesítésben az Alpine A110-zel egyezően 250 pontot ért el, de az országokon belüli győzelmeinek számával (18 a 16 ellenében) végül övé a végső győzelem. A Vezess olvasói 10 százalékos szavazati aránnyal az ötödik helyet adták neki, az én listámon a Mercedes A-osztállyal megosztott harmadik helyen 4 pontot kapott

Íme az Év Autója zsűri nagy része, vagyis azok, akik elmentek az utolsó tesztelésre. Ezután mindenki hazatért, hogy otthon elossza a 25 pontját a hét autó között. Az eredményt – most már – tudjuk!

Itt szeretném még egyszer megköszönni a Vezess minden olvasójának, hogy részt vett a szavazáson, közöttük azoknak is, akik hozzászólásukkal, véleményükkel színesítették a szavazás lefolytatását.

Még egyszer köszönöm!