Nagy nap volt a tegnapi az Audi, de a hazai autóipar életében is, amikor többekkel együtt Szijjártó Péter az utolsó kábel csatlakoztatásával szimbolikusan beindította Győrben az e-motorok sorozatgyártását. Az elcsépeltnek ható mérföldkő kifejezés itt talán nem túlzás, hiszen az autóipar lassan, de egyelőre határozottnak tűnő lépésekkel tart az elektromos autózás felé. Hogy ez mennyire így van, arról az árulkodik a legjobban, hogy a becslések szerint Európában 2030-ra több elektromos üzemű autó lesz az utakon, mint hagyományos, dízel- vagy benzinüzemű.

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 1

Így fest egy felkoncolt villanymotor. Kilógnak a réztekercsek, de se turbó, se változó szelepvezérlés, se semmi izgalmas nincs benne. Akár a mosógépünkben is lehetne.

Szóval, amíg nem lesz jobb, addig érdemes átállni villanyhajtásra. Egyre több autógyártótól hallani, hogy milyen határidővel tervezik a kínálat akárhány százalékát, vagy egészét átállítani elektromos üzeműre, de komolyabb lépéseket még nem nagyon láttunk. Idáig.

Július 24-én a győri Audi-gyárban hivatalosan is elkezdődött az elektromos motorok sorozatgyártása. A rövid ünnepség és az egymásba érő, egymást méltató beszédek után, néhány szimbolikus, de csinosan világító töltőkábel csatlakoztatása után hivatalosan is elindult a sorozatgyártás, majd vezetett túrán megnézhettük, hogyan készülnek a VW-konszern termékeibe szánt villanymotorok.

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 2

Robot kalimpál a ledekkel gazdagon meghintett ketrecében

Aki végtelen gyártósort, és legalább pár darab, szépen csillogó mechanikus bármi látványára várt, mint egy rendes motorgyárban, az csalódott lehetett. Ugyan itt is drága és bonyolult robotok kalimpálnak a karjaikkal, és vezető nélküli kiskocsik cipelik a munkadarabokat, de a szerelde jóval kisebb, gyorsabban elkészül egy motor és a munkadarabok sem annyira izgalmasak, mint egy mezei motorgyárban.

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 3

Vezető nélküli kiskocsik cipelik itt éppen azt hiszem az elkészült villanymotor

A szobányi kazánok és a végletekig finomított mechanikájú, mázsás vasakból épített, finom olajszagú szerkezetek után is tuti, hogy fitymálva nézték a vicces méretű benzinmotorokat azok, akik még a gőzgépekhez voltak szokva. Valószínűleg a villanyautókat is megszokjuk majd, az idétlen hangjukkal, macerás töltésükkel, előre tervezendő használatukkal együtt.

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 4

Több száz acéllemezből áll össze a villanymotor vasmagja

Pár látványos eleme a villanymotor gyártásnak is van. A felfoghatatlan sebességgel forgó tekercselő, vagy a vékony rézhuzalok tárolására használt, Matrix-kellék kinézetű furcsa tartályok ugyanúgy szokatlanok még, mint a tekercseket gúzsba varró gép öltéseinek látványa. De hiába a végletekig automatizált és szinte steril, ultramodern környezet, még ember is kell a gyártáshoz. Igaz, nem túl izgalmas meló a szigetelések felragasztása a tekercsekre, de ez az, amit eddig nem sikerült gépekkel megcsináltatni.

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 5

Nem embriók és nem is félzsíros tehéntej van a furcsa tárlókban, hanem egyenként vagy 180 kilogramm rézvezeték

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 6

A tekercselés elképesztő tempóban zajlik

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 7

Elektromos motornál viccesen hangzik a vízhűtés, igaz?

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 8

Nem lehet megúszni emberi munka nélkül

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 9

Gép varrja körbe a tekercseket

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 10

Épp felkerül a váltó a motor végére. Már amennyire a hagyományos értelemeben váltó az a fix áttétel, amit a motor mellé építenek

A gyártósor vége felé pedig szürke, kétféle teljesítményű mosógép elektromosautó-motorok állnak sorba, egyik az első, másik – az összkerekes modellekben – a hátsó féltengelyeket hajtja. Minden motor váltóval egybeépítve hagyja el a gyárat, bár itt a váltó sem hagyományos, mindössze egy fix áttétel található benne. A hátramenetet a motor forgásirányának megváltoztatásával oldják meg, nem fogaskerekekkel.

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 11

Ez a váltó. Igazából egy fix áttétel, semmi más

 

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 12
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 13

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok

Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 46
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 47
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 48
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 49
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 50
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 51
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 52
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 53
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 54
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 55
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 56
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 57
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 58
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 59
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 60
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 61
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 62
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 63
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 64
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 65
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 66
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 67
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 68
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 69
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 70
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 71
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 72
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 73
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 74
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 75
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 76
Így készülnek a magyar villanyautó-motorok 77
Fotó megosztása:

A gyártósor legvégén, különféle tesztek, próbák után ott a kész villanymotor, végén a fix áttétellel. Itt aztán becsomagolják őket és útra kelnek, hogy a konszern valamelyik elektromos hajtású modelljében álljanak majd munkába. Lesz is helyük, hiszen az ígéretek szerint 2025-re minden Audi elérhető lesz elektromos meghajtású változatban is. Győrben készült villanymotorokkal.