Ahogy most állnak a dolgok, a téli gumi itthoni kötelező vagy nem kötelező használatának kérdését hamarabb oldja meg a globális felmelegedés, mint a hazai közlekedés-szabályozás. Egyelőre viszont még november és április között valóban akad egy-két olyan nap, amikor nagyon-nagyon jó lenne, ha minden kocsin téli gumi lenne. De nincs.

Két érdekes sajtóközleményt is kaptunk a minap ebben a témában. A nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu végzett egy terepkutatást Budapest környéki bevásárlóközpontok parkolóiban: a kollégák megnézték, a vásárolni érkező, tehát valóban közlekedő autók mekkora része visel az évszaknak megfelelő lábbelit.

Fót, Budakalász, Dunakeszi, Budaörs és Soroksár nagy bevásárló-centrumaiban 300 autót néztek meg. A kocsik 78%-án volt téli abroncs, ami romlás az előző öt év átlagához képest (2012-16-ban a felmérések szerint az autók 84%-án volt téli gumi). Javult viszont a gumik átlagos életkora: a korábbi 45% helyett idén csak a gumik 28%-a volt idősebb ötévesnél. A gumik kopottsága is csökkent: a korábbi átlagos 5,3 mm után idén 5,4 mm-t mértek az abroncsokon. És még egy Érdekes Adat: a korábbi átlagos 63%-kal szemben idén javult a márkás, elvileg jobb minőségű abroncsok aránya, a vizsgált kocsik 68%-án volt márkás gumi.

Ez viszont már a mi képünk: pár hete csíptem el egy OBI parkolójában ezt a kisteherautót. Nem néztem meg, hogy téli vagy nyári-e ez a gumi, hisz mindegy is

Tíz év és négy milliméter

A mai, korszerű gumiabroncsok a gyártók többé-kevésbé egyöntetű véleménye szerint tízéves korig érdemi állagromlás nélkül tűrik a napot-hideget-meleget, de tíz év után már gyors romlás tapasztalható a gumit alkotó keverék állagában, a gumi felkeményedik, hamarabb megcsúszik. Azt is jó tudni, hogy Európában általánosságban 4 mm profilmélységig számít téli guminak a téli gumi. Ha az abroncs felülete ez alá kopik, nyári gumiként még el lehet használni az abroncsot, itt Magyarországon 1,6 mm a jogszabályban előírt minimum.

Ezzel a gumival már az úton látható mértékű nedvességben is istenkísértés elindulni, pláne felgyorsulni 30-40 km/h fölé

A másik közleményt az Abroncs Kereskedőháztól kaptuk. Az ő kutatásuk célja az volt, hogy a téli átszerelési időszak után képet kapjunk az autósok abroncshasználati szokásairól, különösen a téli-nyári abroncsok arányára vonatkozóan. A felmérés során a vállalat munkatársai összesen csaknem 2000 gépjárművet – személyautót, mikrobuszt és kisteherautót – néztek át Budapest, Debrecen, Miskolc, Pécs, Székesfehérvár és Zalaegerszeg közterületein.

– A felmért gépjárművek között 86 százalékos a téli gumi használati arány, amelyet jobbnak értékelünk a korábbi évekhez képest – hangsúlyozta Tiszay Árpád, a cég kereskedelmi vezetője. – A vizsgált autók 2 százalékán négyévszakos, vagy kemény terepre tervezett off-road, 12 százalékukon pedig nyári abroncs van. A kisteherautók és mikrobuszok között az átlagosnál rosszabb ez az arány, 20 százalékuk még mindig nyári abroncsokon közlekedik. Itt azt várnánk, hogy magasabb a téli abroncsok aránya, hiszen ezeket az autókat többségében napi szintű munkára használják tulajdonosaik. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy nyári gumival sokkal nagyobb féktávra van szükség, mint a téli esetében. Céges személyautóknál viszont döntő többségben, 90 százalék feletti arányban tapasztaltunk téli gumi használatot.

December 23-i kép: szép meg jó dolog az optikai tuning, de kicsit gáz, ha közben új gumira már nem marad pénz

Bár a 86 százalékos téli abroncs felszereltség nem tekinthető rossznak a korábbi évekhez képest, a szakemberek szerint az idetartozó téli gumik több mint 20 százaléka problémás, elöregedett és/vagy elkopott. Különösen az idősebb, valamint a frissebb rendszámmal rendelkező, vélelmezhetően külföldről behozott, szintén korosabb autók esetében figyelhető meg ez a tendencia.

– A nyugati országrészben az osztrák határ közelsége miatt magas téli abroncs arányt mértünk, Ausztriában ugyanis kötelező a téli gumi használata. Keleten is jobb az arány, mint a fővárosban. Budapesten belül nagy a szórás, itt előfordult olyan városrész, ahol 20 százalék feletti nyári gumi használatot tapasztaltunk a személyautók között is. A felmérésben előfordultak extrém esetekkel is: láttunk olyan külföldi autót, amelyen 3 különféle márkájú és állapotú nyári abroncs volt. Olyan kisteherautóval is találkoztunk, amelyre négyféle márka volt felszerelve, X-ben keresztben felrakva a téli-nyári abroncsai.

És végezetül egy igen érdekes jelenség, amit szintén én fotóztam december végén. A Micrán ugyan téli gumi van, de teccenek látni a különbséget a kért kerék között?

A Micra bal hátsó abroncsa. Hajoljunk csak közelebb!

Az a kis nyíl ott a forgásirányt mutató segédábra: ez egy úgynevezett kötött forgásirányú gumi. Ha fordítva rakják fel, nem tudja maga alól hatékonyan kinyomni a vizet nedves időben, és persze gyorsabban is kopik

Pedig még a szemnek is fáj a fordítva felszerelt gumi, nem? A bal hátsó és a jobb első felcserélésével irányba lehetne állítani a Micrát

Forrás: apokrif töredék