Azt már mindenki tudja, hogy a nyári gumi helyett valami jobbat kell feltenni télire, ha nem akarunk gondot vagy csak külföldre mennénk. Ugyan nálunk egyelőre még nem kötelező a téli gumi használata, csak a minimális 1,6 milliméteres profilmélységet várják el, de a környező országok közül többen is büntetést kockáztat, aki nyári gumival autózik. A legjobb téli gumiabroncsokról már írtunk, megmutattuk, hogy szerepelnek a legjobb négy évszakos gumik is, most pedig a házi kerékcsere buktatóira hívjuk fel a figyelmet. Mert lehet hibázni. Nem is keveset.

A kerékcsere otthon is megoldható, nem feltétlenül kell hozzá hidraulikus emelő és légkulcs

Téli átállás házilag

Házi, garázskörülmények között nem valószínű, hogy bárki is belekezdene a gumicserébe. Bár az idősebbek jogosítványszerzéskor valószínűleg még tanulták, hogy kell lefeszegetni pajszerrel az abroncsot a felniről, 2017-ben, a defektmentes abroncsok, illetve a defektjavító habok, de leginkább a gumiszervizek világában már nem létszükség ez a tudás. Viszont a felnire szerelt téli, illetve nyári abroncsszett kicseréléséhez látszólag nem kell doktori cím, mégis milliónyi apró részlet teheti pokollá az otthoni szerelést.

Szerszámok

Elméletileg minden autóhoz jár egy minimális szerszámcsomag, ami legtöbbször emelőből, kerékkulcsból és csavarhúzóból áll. A pótkerék nélküli, csupán defektjavítóval forgalmazott autókban még ennyi sincs, így a rendszeres használatra amúgy is alkalmatlan, kurta gyári kerékkulcs helyett muszáj beszerezni valami komolyabb, megbízhatóbb eszközt. Gumis műhelyekben fogyóeszköz a kerékanyakulcs, de házi használat mellett jó eséllyel csak egyszer kell megvenni, így érdemes minőségi termékre költeni a pénzt. Behozza majd az árát, amikor pár szerelés után nem kell súlyos ezrekért újakra cserélni az elnyalt fejű kerékanyákat, csavarokat és sérvet sem kapunk a sok erőlködéstől, a hosszabb erőkarnak köszönhetően.

Felesleges kiadás új kerékcsavarokat venni. Inkább vigyázzunk rájuk, használjunk jó minőségű szerszámokat. Egyes Fordok gyári csavarjai annyira silányak, hogy fejük deformálódik, kúpjuk is elkopik, így muszáj őket cserélni

A Vezess gumiszakértője, Szabó Péter szerint az Ebay-ről rendelt díszes alumínium szelepsapkákat felejtsük el télire, bármennyire is erősen dolgozik bennünk a márkahűség, vagy a pojácaság. Ugyanis az alumínium szeret csúnyán rárohadni a réz szelepre. Persze ez nem azt jelenti, hogy hagyjuk pucéran a szelepeket, hanem azt, hogy inkább a filléres, de legalább valódi védelmet nyújtó műanyag szelepsapkát használjuk. Aztán ha nem teljes valakinek az élete csillogó koponyás, márkaemblémás izé nélkül, nyáron büntetlenül visszateheti.

Hogy pontosan hogy kell leszedni egy kereket a gyári eszközökkel, azt a méltán népszerű Gajdán doktor az alábbi videóban magyarázza el:

Ha már lent van a kerék, és tavasszal nem akarunk nehezen leszedhető, kerékagyra rohadt felnivel hadakozni, akkor egy kis rézpasztával kell bekenni a felületet ott, ahol a felni felfekszik a kerékagyra. Ez, mint a neve is mutatja, réz tartalmú kenőanyag – kapható fújható változatban is – ami tavaszig garantáltan nem rohad be a fémfelületek közé és remekül bírja a hőterhelést is. Ugyanebből az anyagból lehet a kerékcsavarokra is kenni, az sem árt.

A réz tartalmú paszta megakadályozza, hogy a felni rárohadjon a kerékagyra

Acélfelninél a felszerelés egyszerűbb, ott nem kell vacakolni a központosítással, a csavarok helyre húzzák a kereket és kész is a művelet. Alufelninél fontos a központosító, vagy tehermentesítő műanyag gyűrű is, ami nélkül nincs esélyünk arra, hogy a kerék pont a helyére kerüljön. Szóval ha szerelés közben elgurul az a filléres vacaknak látszó cucc, ne legyintsünk, hanem induljunk utána. Jó lesz az még valamire.

Ha fent van a kerék – és már földön az autó -, akkor érdemes a gyár által megadott nyomatékkal meghúzni a kerékcsavarokat. Ez általában 100-130 Nm körüli nyomatékot jelent. Sosem gondoltam volna, de az alufelnit valamivel nagyobb nyomatékkal kell meghúzni, mint a mezei acélfelnit.

100-130 N-os nyomatékkal illik meghúzni a kerékcsavarokat. Az alufelnit kicsit jobban, a lemezfelnit kevésbé

Az otthon kicserélt kerekeket aztán el is kell tenni valahova tavaszig. A felnin lévő kerekeket többféleképpen is lehet tárolni, a legjobb, ha a felninél fellógatva tesszük el a következő szezonig, de attól sem lesz semmi bajuk, ha egymásra fektetve várják meg a jó időt. Ilyenkor lehet a gyárilag előírt keréknyomásnál 0,5 barral jobban felfújni őket. Sötét, hűvös, szellős helyen, vegyszerektől, olajoktól távol jól ellesznek a következő gumicseréig.

Meddig jó egy téli gumi?

Kevesen tudják, hogy a téli gumi minimális profilmélysége 4 mm. Ugyan nyáron 1,6 mm a minimális elvárás, és nyilván a 3 mm-es téli gumival nyáron a szabályok szerint rendben vagyunk – más kérdés, hogy nyáron nem teljesít majd megfelelően a téli abroncs -, de ahol kötelező a téli gumi, ott hiába mutogatjuk majd az abroncs szélén a hármas hegycsúcsot a hópihével, ha a profilmélység kisebb 4 mm-nél, akkor nincs téli gumink és kész. Jöhet a büntetés.

A téli abroncs minimális profilmélysége 4 mm

Az is kevés embernek fordul meg a fejében, hogy bár Magyarországon hivatalosan nem kötelező a téli gumi használata, viszont balesetnél a biztosítók simán kibújhatnak a fizetés alól, ha a casco szerződésébe belevették, hogy havas időben megfelelő állapotú téli gumival kell a sofőrnek autózni. Szóval érdemes elolvasni az apró betűs részt, lehetnek benne meglepetések.

Érdemes otthon vacakolni vele?

Bár a szerkesztőség megosztott a témában – van, aki az otthoni, mások a gumis műhelybeli cserére szavaznak -, azért valljuk be, évente kétszer nem akkora teher elzarándokolni egy gumis műhelybe. A centrírozást amúgy is csak ott tudják megcsinálni és sosem árt, ha néha szakember is látja, mivel autózunk. A felnire szerelt kerekek lecserélése a legolcsóbb helyen 3000 forintba kerül. Ennél olcsóbbat nem nagyon találni, az átlag 5-7 ezer forint körül mozog, de akár 15 ezret is elkérhetnek a munkáért, ha csak úgy beesünk valahova, mindenféle előzetes információgyűjtés nélkül.

 

Te nekiállnál otthon lecserélni a téli/nyári kerékszettet?

  • Igen, eddig is én csináltam, nem nagy puki76%
  • Nem, gumishoz járok, mindenkinek jobb így16%
  • Négy évszakos gumit használok, nem cserélgetem a kerekeket4%
  • Mi az a téli gumi?4%

Te nekiállnál otthon lecserélni a téli/nyári kerékszettet?