Jön a tél, a nyári guminak tutira mennie kell a garázsba, pincébe, padlásra, akárhová tavaszig. Feltéve, ha valaki télen is biztonságban akar autózni. De mi kerüljön fel a helyére? A legjobb téli gumikat már bemutattuk, most jöjjenek a négy évszakosak, amik a tél elmúltával akár egész évben fent maradhatnak az autón.

Az autósok 65 százaléka nem vacakol a gumicserével és egész évben ugyanazzal az abronccsal autózik

Mi az a négy évszakos gumi?

A gumigyártók hamar ráéreztek arra, hogy bár jó üzlet egy téli és egy nyári abroncsszettet megvetetni az autósokkal, de az emberek utálnak nyáron téli, télen meg nyári gumit kerülgetni a garázsban, illetve évente kétszer sorban állni a gumisnál. Szóval nagyon kell nekik olyan gumi, ami mindig jó.

A négy évszakos abroncsok alapból téli gumik, amik nyáron is használhatók. Melegben kevésbé kopnak, mint az igazi téli gumik, de hóban, fagyban egész elfogadható teljesítményt nyújtanak. Aztán jött a Michelin és olyan négy évszakost tett le az asztalra, amit nyári gumiból faragtak olyanra, hogy télen, hóban is jó legyen. Ugyan végeredmény szempontjából az átlagembernek tökmindegy, hogy téli alapból kotyvasztanak nyáron is használható gumit, vagy nyáriból olyat, ami télen is jó. Úgyhogy inkább nézzük meg, mit tudnak az egész évben használható gumik:

A négy évszakos gumit elfogadják télinek

Az ADAC legutóbbi tesztjén a 205/55 R16-os méretű négy évszakos abroncsokat vizsgálták meg. A kapott végeredménybe a száraz felületen mért teljesítmény 15 százalékban, a nedves felületen 30, a havon mért 20, a jégen 10, a zajkomfort 5, a gördülési ellenállás és a tartósság 10-10 százalékban számított bele. Ezek szerint a szempontok szerint a Michelin CrossClimate magabiztosan verte a mezőnyt, ez volt a legjobb száraz, nedves és jeges úton, valamint a legtartósabbnak, legkényelmesebbnek és legtakarékosabbnak is ez bizonyult. Havon a Nokian WeatherProof azért csak megverte.

A sorrend az alábbi:

1. Michelin CrossClimate
2. Vredestein Quatrac 5
3. Nokian Weatherproof
4. Goodyear Vector 4 Seasons Gen 2
5. Pirelli Cinturato AllSeason

Az Auto Bild 205/55 R16-os, 2016-os összehasonlításának végeredménye is nagyon hasonló, a változó sorrend a részeredmények eltérő súlyozásából adódik. Az Aut Bildnél a száraz teljesítmény 21, a nedves aszfalton elért 30, a havon 20, a komfort 4,5, a gördülési ellenállás 4, a zaj 4,5, a tartósság 10, és az ár 6 százalékban számított bele a végeredménybe.

Nyári gumival egy ilyen szerény emelkedő is leküzdhetetlen meredély

1. Michelin CrossClimate
2. Goodyear Vector 4 Seasons Gen 2
3. Kleber Quadraxer 2
4. Fulda MultiControl
5. Hankook Kinergy 4S

Az Auto Bild szintén a Michelin CrossClimate-et hozta ki a legjobb négy évszakos guminak, bár ők azzal árnyalták a képet, hogy az átlagosnál havasabb körülmények között használva a Goodyear Vector 4 azért jobb választás lehet. A tartóssági teszteken a Michelin CrossClimate szerepelt a legjobban, bő 57 ezer kilométeres élettartamot jósolnak neki. A Kléber négy évszakosa is roppant tartós a maga 55 ezer kilométeres számított teljesítményével, amit a Goodyear követ, 41 ezerrel. A sort a Pirelli Cinturato AllSeason zárja, 27 ezer kilométeres várható élettartammal. Érdekes az is, hogy a legjobb és legrosszabb gördülési ellenállású abroncsok teljesítménye közötti különbség minimális, mindössze 4 százalék.

A 2017-es teszteredmények is hasonlóak lettek, bár némi változás azért van a dobogón, ami az eltérő, 225/50 R17-es gumiméretnek köszönhető:

1. Michelin CrossClimate
2. Goodyear Vector 4 Seasons Gen 2
3. Nokian WeatherProof
4. Vredestein Quatrac 5
5. Pirelli Cinturato AllSeason

Magyarországon, nem igazán erős autóra, nyugodt vezető alá bőven elég a négy évszakos gumi is

Mikor érdemes négy évszakos abroncsot venni?

Ne legyenek illúzióink, bármilyen jó is egy négy évszakos gumi, nyári körülmények között egy nyári gumi, télen, hóban pedig egy téli abroncs szinte biztos, hogy jobban teljesít majd. Átlagos felhasználás mellett azonban bőven elég lehet a mindenre jó gumi is, sőt, még vannak komoly előnyei is. Például nem kell ősszel, tavasszal gumisnál sorban állni, kifizetni egy halom pénzt a cserére, aztán a leszerelt, éppen pihenőn lévő abroncsokat sem kell kerülgetni a garázsban, pincében, nagyi tárolójában. Aki főleg városban használja az autóját, nem rongyol be a kanyarokba őrült tempóval, annak egyáltalán nem létszükséglet a téli és nyári gumikészlet.

Még szárazon sem sokkal rosszabbak a négy évszakosak a nyári guminál

Tanulság a négy évszakos gumitesztek eredményeit olvasva, hogy ha ritkán is, de egyes esetben ezek az abroncsok a kifejezetten az adott évszakra fejlesztett gumiknál is jobb eredményt érhetnek el. Például a tesztbe tett referencia nyári abroncsot több négy évszakos is elverte vizes aszfalton mért fékúttal, de volt, ami még kanyarban is jobb volt, a nyári abroncsnál. De ami még ennél is fontosabb, hogy a profibb négy évszakosok a téli abroncsok tudásához nagyon közeli teljesítményt képesek nyújtani havon, jégen is.