A fenti kép a Vredestein új négyévszakos (Quatrac 5) és téli (Snowtrac 5) gumiabroncs-modelljeinek sajtómappájából való. Hát igen; egy csinos hölggyel bármit el lehet adni, egy gumit meg amúgy sem lehet úgy bemutatni a sajtónak, hogy hitelesen kiderülhessen, mit ér a konkurenciával szemben.

A félig téli, félig nyári mintázatú gumi azoknak jó, akik nyugisan vezetnek, nem sokat és nem mindenáron autóznak szélsőséges időjárási körülmények között
No de mi is ez a németes hangzású márka?
A Vredestein egy 1908-ban alapított holland vállalkozás neve, a cég kezdetben főként gumiból készült cipősarkakat, labdákat, padlóburkolatokat készített. 1934-ben már bicikligumikat gyártottak, 1970-től pedig a fő profil már autók, motorok, mezőgazdasági gépek abroncsainak készítése volt. Manapság a Vredestein amolyan fél-egzotikus prémiummárkának számít az autósok körében, valahogy úgy, ahogy a Jaguar márka a prémiumautók között.
És nem ez az egyetlen jaguaros párhuzam. 2009-ben, ahogy a Jaguart a Tata, a Vredesteint is egy indiai cég, az Apollo Tyres vette szárnyai alá. Az Apollo-Vredestein első embere (tulajdonos-elnök-vezérigazgató) egy 69 esztendős indiai úr, Onkar Kanwar. Az ügyvezető pedig Neeraj Kanwar, az elnök úr fia – a Vredestein ismét családi vállalkozás lett.
A márka egyik fő erőssége a Giugiaro stúdió segítségével a rideg célszerűség mellett látványos dizájnnal feldobott teljesítményabroncs-család, az Ultrac (Ultrac Vorti, Ultrac Sessanta, Ultrac Cento). A másik pedig a más márkák által szükséges rossznak kikiáltott, a Vredestein által viszont nagyon komolyan vett négyévszakos gumi intézménye. Ez utóbbi kapcsán, az új Quatrac 5 gumicsalád bemutatójára repített minket a cég Skóciába, ahol a helyiek szerint az év számos napján élhetjük át 24 óra alatt valamennyi évszakot.
Szabad négyévszakos gumit venni?
Bár egyetlen gumitesztet sem nyerhetne meg adott időjárási körülmények között egy négyévszakos (all-season) gumiabroncs, a szürke, hétköznapi valóságban bizony nagyon is lehetséges, hogy sokak számára ez a legjobb választás.

Aszimmetrikus a mintázat, van téli és nyári oldal. Ez persze mindig kompromisszum, de vállalható, ha nem autózunk szélsőséges körülmények között
Második autóra, keveset futó nagymama- vagy nagypapa-autóra, tudatosan használt, az átlagosnál képzettebb sofőr autójára teljesen jó lehet a négyévszakos abroncs. A lényeg (mint egyébként a legfrankóbb nyári- vagy téli gumi használata esetén is), hogy a vezető mindig tökéletesen tisztában legyen azzal, mire képes az autója az adott gumival, és mindig a biztonságos határokon belül maradjon.

Vezetni tél híján csak a Quatracot tudtuk, fronthajtású kompakt prémiumautókon, az esős skót vidéken
Mit tud a Quatrac 5?
Az Audi A3-asokkal és Mercedes A-osztályokkal lebonyolított menetpróba után két dolog vált nyilvánvalóvá. Az egyik, hogy a legnagyobb kihívást esős úton Skóciában nem az abroncs fékútja jelenti, hanem hogy ne kezdjünk el véletlenül megszokásból a jobb oldalon autózni az ott divatosabb bal oldali közlekedés helyett. A másik pedig, hogy az 1,4 literes, benzines turbós Audi a duplakuplungos automatával sokkal-sokkal jobb autó, mint az 1,6-os dízel, lomha, szánalmasan lassan reagáló hagyományos automata váltós Mercedes.
A fél oldalán téli, felén nyári mintázatú és anyagú gumi meg olyan, amilyen. Száraz úton igazából nincs vele semmi baj, normálisan használva, de még kanyarokban erőteljesen meg-meggyötörve, nagyokat fékezve sem rosszabb egy átlagos, márkás nyári guminál, 17-18 fokban. Esőben már lényegesen hamarabb veszti el a tapadást, mint egy jól megcsinált nyári gumi, viszont sokkal kevésbé éles a határvonal tapadás és csúszás között.
Véletlenségből a mi vénséges családi batárunkon, az öreg Grand Voyageren is Vredestein Quatracok vannak (2-es széria, jól lekopva, épp csereérett), és az érzéseim az új generációval is ugyanazok voltak, mint a mienkkel. Jó ez; amit a gumi nem tud megoldani teljesítményből, azt majd megoldom én elővigyázatosságból.
Az idióta, objektív mérési rendszert nagyvonalúan mellőző európai címkerendszerben a Vredestein Quatrac 5 nem igazán imponál C-s eredményeivel. Azért aki esetleg féláron egy AA-as kínai abroncsot akarna inkább választani helyette, annak szólok: a mosógépek egyértelmű, bármikor lemérhető víz- és áramfogyasztásával ellentétben a fékutat, zajszintet, takarékosságot minden gyártó MAGA MÉRHETI LE termékeire egyelőre. Teccikérteni?
Snowtrac 5: biztos jó…
A műanyag iglu-sátorban, a poliuretánhab műhavas emelkedőn álló Audi A3 Sedanon feszítő új téli gumik milyenségével kapcsolatban nem tudok nyilatkozni: a Vredesteinnek a 17 fokos skóciai nyárban nem nyílott lehetősége megmutatni, mit tud a Snowtrac 5 havon. Az egyetlen érdemi információ, amit az új téli abroncsról kaptunk: azért követi az előző 3-as generációt az 5-ös (és a Quatrackal is ez a helyzet), mert Keleten a 4-es szerencsétlen szám és az indiai tulajdonos nem akart kockáztatni.
Hogy ez a fejezet ne legyen olyan üres havas teszt híján, itt mesélem el azt is, hogy ezt a két szép új gumiabroncsot valószínűleg hamarosan Magyarországon (is) fogják gyártani. Szlovákia és Magyarország volt versenyben az új európai beruházásért – nos, bár a Vredestein júliusig még nem kíván nyilatkozni, állítólag a szlovákok már bejelentették, hogy náluk nem épül gumigyár. Tehát valószínűleg mi kínáltunk kedvezőbb adófeltételeket…
Ráadásul a korábban emlegetett 200 millió eurós beruházással szemben már 500 millió euróról van szó, mert az Apollo-Vredestein időközben úgy döntött, új üzemét úgy építi fel, hogy nem csak személyautó-gumikat, hanem haszonjármű-abroncsokat is gyártanak majd benne.
Hirdessen nővel!
A Kretén magazinok egyik vezértémája volt egy időben a fenti szlogen. A Vredestein is a legtutibb reklámeszközhöz folyamodott, amivel nem lehet hibázni. Ahogy a hétköznapi használatban rövid- és középtávon megfoghatatlan minőségi különbségeket mutató más termékek (fogkrémek, mosogatószerek, garázskapuk, miegyéb) esetén is tapasztalhatjuk, úgy tűnik, a négyévszakos vagy téli gumik marketing-kommunikációjában is a legbiztosabb egy csinos csajra bízni az Üzenet közvetítését.











