Labirintusjátékként tekergő gázvezeték, rozsdacsíkos vasbeton kerítés és a műhelyek zaja jelzi, megérkeztünk a Zaporozsec stílszerű tartózkodási helyére, egy ipartelepre. Tulajdonosa, Gábor, korábbi telefonbeszélgetésünk során elárulta, hogy autófényezőként dolgozik, így eleve presztízsmunkára voltam felkészülve.
Nem is kellett csalódnom, a frissen lecsutakolt Zápor Jóska Standox-festése szebben mutatott, mint a kétes minőségű eredeti lakkréteg, amivel harminckét éve lejött a Dnyeper-parti mezőgazdasági gépgyár szerelőszalagjáról. Néhány kéder még hiányzik ugyan, de egészségesen csillognak a krómok, és az eredeti műbőr belső kárpitozás állapota is kifogástalan.
Ahogy a legtöbb fennmaradt ZAZ, ez a példány is nagyon keveset futott, az elmúlt másfél évtizedet pokrócokkal letakarva és dobozokkal körülbástyázva töltötte egy garázsban. Szürke forgalmijába összesen két nőtulajdonos nevét jegyezték be, a típusjelzés rovatban pedig a 968A név szerepel. Hogy? Hiszen ha ez stimmelne, akkor egy régi kasztnis, klasszikus Zaporozsecnek kéne előttem állnia kerek hátsó lámpákkal, a sárvédőn kinyúlt nadrágzsebként tátongó kopoltyúkkal és hetyke krómbajuszos orrkiképzéssel.

Elsősorban olcsóságáért vették a Zaporozsecet, amely jó kapaszkodóképességével tanyára járó autóként is bevált. Autentikus tartozéka lenne egy tetőcsomagtartó
Eredeti, de mégsem
Legszívesebben összehívnék egy konzíliumot Derrick, Columbo és Kojak felügyelő urak részvételével, mert a típustáblát egyelőre hiába keresgélem, a kezembe nyomott cirillbetűs papírfecniből pedig egy kukkot sem értek. Megint belelapozok a szürke forgalmiba, ahol a 968M nagyobb teljesítménye helyett csak 40 lóerő szerepel, aztán megakad a szemem az áthúzott alvázszámon. “Ja, 82-ben összetörték az elejét, és az akkori filléres alkatrészárak mellett a javításnál gazdaságosabb volt a karosszériacsere” – vágja át a gordiuszi csomót Gábor. Hát persze, akkoriban (egyébként a magyarországi ZAZ-import utolsó évében) csak az újfajta, dísztelen légbeömlőkkel és hátsó téglalámpákkal elcsúfított, szögletes lökhárítós kasztnit tudták leszállítani a Szovjetunióból!

A fedeles postaláda-szerűség a motorháztető felől szállít levegőt az éktelen lármával dolgozó négyhengeresnek, amely V-elrendezése miatt könnyebben javítható a bokszereknél
A legendás benzinkályha
Állítólag ettől a szibériai télben is kinyíltak a virágok és csicseregtek a madarak a Zaporozsec pár méteres környezetében, ugyanakkor az üzembiztonságról, pontosabban annak hiányáról is legendák terjengnek. Mivel Gábor nem szeretné, hogy jó néhány sorstársához hasonlóan az ő autója is porig égjen, egyelőre nem vállalkozik a benzinkályha beüzemelésére, de azért így is maradt hibalehetőség bőven.

82-ben volt a kasztnicsere, utána még két vizsgaplecsnit kapott a Zapo. Az új matricából korhű CSAO felirat lesz
Zajosságát, lassúságát és behatárolt tartósságát ismerve a sokat utazók, sőt úgy általában az autókhoz alapszinten konyítók sem kértek belőle, így falusi házak kertjében vagy városi lakótelepek parkolójában szép lassan elporladt a teljes állomány. Néhány vasárnapi misére járó bácsit leszámítva mára csak a Gáborhoz hasonló elszánt rajongók garázsaiból dugják ki dülledt szemüket a Zaporozsecek, a kevéske eladó példány ára pedig napról napra nő – bár a jó állapotúakért kért 200-300 ezer forint még mindig baráti összeg a kedveltebb KGST-típusokéhoz képest.

Hamarosan korhű, mono Videoton rádióból próbálja túlüvölteni a motort a Játék és muzsika tíz percben
Rövid távon szórakoztató a ZAZ
Vékonyka tetőtartó oszlopai és fejtámla nélküli ülései miatt nagyszerűen ki lehet látni belőle, terepen pedig ügyesen elboldogul 19 centis szabad hasmagasságával és a hajtott hátsó kerekekre jutó 60 százalékos tömegeloszlásával. Utóbbinak köszönhető az oldalszél-érzékenység és a könnyen járó, de amúgy ijesztő holtjátékú kormányzás is, ám mivel az első kerekeket nem lehet eléggé alászedni, 11 méteres körön fordul az apró kocsi. Kissé bizonytalan úttartását harmatos fék és szorulós gázpedál súlyosbítja, de legalább a váltókar nem büntet fordított sémával, mint a 966-osoknál.

A 968-asok újítása volt a műanyag borítású műszerfal és az egyre több Lada-kezelőszerv. De így is hihetetlenül spártai a kivitel. Esetlegesnek tűnnek a kilincsek és a szigetelések, a motorház a B-oszlopról nyitható
Hadilábon azonban mégsem áll vele, mert eredetileg egy másik Vörös Hadsereg-béli jármű, a sebesültszállításra szánt kétéltű LuAZ 967 elejébe (!) tervezték a kis négyhengerest. Sorkatonai szolgálat alatt pedig nem volt divat reklamálni a kis teljesítmény, a rövid élettartam és a zajosság miatt …különösen nem hordágyon!





