Miből él egy vidéki, murvás placcon dolgozó használtautó-kereskedő? Most véletlenül megtudtuk. Egy ismerősünk ismerőse a keleti végeken ebben az üzletágban érdekelt, és elmesélte közös ismerősünknek, hogy is néz ki az üzleti modell. Eddig úgy gondoltuk, hogy egy autókereskedő a kereskedésből él, vagyis olcsón megveszi és drágán eladja a kocsikat. De valahogy nem akart összeállni, mi a biznisz egy 5-600 ezres kocsiban, amikor a külföldi autókereső oldalakon is 1000-1500 euróért kínálják ezeket normális állapotban. Plusz regadó, papírok – hogy jön ez ki? Nos, nézzük egy konkrét példán keresztül, hogyan lesz a kinti olcsó autóból benti olcsó autó egy vevőnek, meg kenyér a nepper családjának.

Kint már nem menő, itthon még menő

Egy E36-os 318tds BMW (az egyik legnépszerűbb magánimport-autótípus mostanság) nálunk felpolírozva még majdnem presztízstárgy, Németországban viszont inkább nyűg, mint érték. Használatban tartani drága a magas biztosítás miatt, Euro II-es autóként jó pár nagyvárosból is ki van tiltva. Eladni nem lehet, csak a Vadkeletre. Általában akkor kerül ki a piacra, amikor valamilyen kisebb sérülés éri, és a kinti tulaj rájön, hogy az alig valamit érő kocsiját igazi európai műhelyben, profi technológiával, nyugati béren dolgozó szerelőkkel a kocsi értékének kétszereséért tudná megcsináltatni. Ilyenkor inkább elkezdi árulni, hogy leadhassa a rendszámot, és pár nap alatt el is viszi a kocsit egy román, bolgár vagy magyar nepper.

Egy ilyen, már nagykorú BMW még simán elmegy presztízsautónak itthon
Egy ilyen, már nagykorú BMW még simán elmegy presztízsautónak itthon

Miből él az autónepper?

Miből él az autónepper?

Egy ilyen, már nagykorú BMW még simán elmegy presztízsautónak itthon
Dísztárcsa, polír, apró javítások a rozsdás sarkokon, motormosás, és ha nincs semmi látható-hallható baja, már mehet is a netre megkímélt, elsőgazdás importautónak
Ha egy nepper már húsz ilyet behozott, felét elbontotta, biztos van a telep sarkában egy színhelyes csomagtérfedél
Egy olasz kombi 500 euróért. 400-ért biztos el lehet hozni, látható baja nincs, kombi, dízel, kisköbcentis - lesz még ebből nálunk friss vizsgával hatszázezres autó.
Pici rozsda, öreges fényezés - pár tízezerből csillogó álomautó lesz belőle
Ennyi hiba már GTK a németeknél, nálunk meg a nagy lehetőség
Lökhárító, sárvédő, kis simítás a gépháztetőn és német orvos megkímélt autója lesz belőle
Fotó megosztása:

Egy olasz kombi 500 euróért. 400-ért biztos el lehet hozni, látható baja nincs, kombi, dízel, kisköbcentis - lesz még ebből nálunk friss vizsgával hatszázezres autó.

Egy olasz kombi 500 euróért. 400-ért biztos el lehet hozni, látható baja nincs, kombi, dízel, kisköbcentis – lesz még ebből nálunk friss vizsgával hatszázezres autó.

Bár a legismertebb európai használtautó-kereső oldalon, a mobile.de-n alig van 1500 euró alatt ilyen kocsi, megfelelő kapcsolatokkal a magyar nepper mindig tudja, melyik lerakat sarkába kerül el pár olyan kocsi, amit kint még hirdetni sem érdemes. Mondjuk ez fenti a BMW, jelképes, 500 eurós áron. (A képeken nem az érintett BMW látható, csak hirdetésképek olyanokról, mint ő.)

Mikor összejön ilyen találatból egy trélerre való mennyiség, indulhat ki a teherautó (jellemzően utánfutós 7,5 tonna alatti kocsi, természetesen tachográf nélkül, így egy sofőr simán megfordul egy nap alatt, nem kell megállnia holmi pihenőidők miatt). A szállított kocsikon semmiféle rendszám nincs, a határon, ha esetleg meg is állítják a szerelvényt, egy kereskedői vagy bontós számla elég ahhoz, hogy a rakomány magyar földre kerüljön.

A neppertől is lopnak

A kocsikban sokszor nincs vonószem, magnó, mire új gazdáikhoz kerülnek. Példabeli BMW-nken még érvényes, osztrák pályamatrica volt. Ehhez képest érdekes, hogy az autó már kiszerelt rádióval érkezett a platón a magyar kereskedőhöz. Egy német autós aligha ülne csendben a sztrádán órákat a kocsijában, inkább a tréleres láthatta meg a Vaterán kereshető párezer forintot az öreg gyári rádióban.

Katalizátor ki, bontott alkatrész be

Amikor a BMW – hasonszőrű társaival egyetemben – megérkezik valamelyik használtautó-paradicsomba, mondjuk a Kecskemét környéki telepekre, azonnal lekerül róla a katalizátor. Az értékes és ritka fémeket (platina, palládium, ródium) tartalmazó alkatrésznek Magyarországon amúgy sincs semmi szerepe az autózásban, hiszen a műszaki vizsgán elvárt, határértékeket megfelelő beállítással anélkül is tudja a motor. Aztán igaz, hogy a CH, CO majd üzem közben kicsit magasabb lesz a gyári értékeknél, de hát kit érdekel ez itt a Vadkeleten?

Lökhárító, sárvédő, kis simítás a gépháztetőn és német orvos megkímélt autója lesz belőle

Lökhárító, sárvédő, kis simítás a gépháztetőn és német orvos megkímélt autója lesz belőle

Innen két út valamelyike áll szegény BMW előtt. Vagy szétbontja, majd hirdetési szájtokon, aukciós oldalakon alkatrészenként váltja adómentes, zsebből zsebbe kerülő forintra a kereskedő, vagy, ha a kint aránytalanul drága javítás itthon elvégezhető töredék áron (például egy másik kocsiról kerül rá új ajtó, lámpa, lemez a megnyomott helyett), a BMW-ből még egy boldog magyar tulaj szeme fénye is lehet.

A mi autónk szerencsés volt, megmaradt. 20 ezer volt a gépháztető, 8 a hűtőmaszk, 20 a kasztnimunka, pár garas egy bontott lámpáért – fuvarral együtt megállt az egész restauráció 70 ezer forintból. Vételárral együtt 280 ezerbe’ volt, meg fogják venni simán 500 ezerért, szép, új M-es rendszámmal, megfelelően beállított km-órával, “megkímélt német autó, első tulajtól”-ként.

Az is megesik, hogy a gazdaságilag nálunk is reménytelen használt autók továbbutaznak egy még lepukkantabb tréleren Románia, Moldávia felé. Működik ez az európai felzárkózás, csak lépcsőzetesen.

Eladó BMW-k négy- és hatszázezer között az Expresszen

Mennyi a haszon?

A regadó ennél a ’95-ös kocsinál úgy 200 ezer forint, a kereskedőnél marad egy százas, plusz a platina ára. Adómentes keresmény ez, persze. Hiszen a neppernek a kocsihoz papíron soha semmi köze nem volt, a forgalomba helyezés már az új tulaj nevére történik, a magyar hatóságok számára Kovács János lesz az első magyarországi tulajdonos, szerintük ő hozta be az autót, magának. Ehhez készül egy kétnyelvű adásvételi a forgalmiból kiolvasott külföldi tulajdonos nevével, persze itthon megírva.

Ha egy nepper már húsz ilyet behozott, felét elbontotta, biztos van a telep sarkában egy színhelyes csomagtérfedél

Ha egy nepper már húsz ilyet behozott, felét elbontotta, biztos van a telep sarkában egy színhelyes csomagtérfedél

Ha ügyes a nepper, még 5-10 ezer forintot azért is elkér majd, hogy egy írásos megbízással megkíméli Kovács Jánost az okmányirodába, vizsgaállomásra járástól. Ebből persze csak a fele marad meg neki, a másik felét az ügyintéző kéri el a hivatalos helyeken, hogy akkor se akadjon el az ügymenet, ha a hiányzó katalizátor miatt nem olyan katalógus-szerű a füstgáz, például.

Így csinál a nepper egy 500 eurós kocsiból 130-140 ezer forintot magának, így lesz Kovács Jánosnak olcsón BMW-je. Mindenki jól jár, ugye? Kivéve talán az államot, a cégszerűen, hivatalosan működő kereskedőket, a városokban lélegző embereket meg az európaiságot.

Egy ügyes nepper heti 10-20 autót is elpasszol. Lehet számolni. Mindezt adómentesen, feketén.