Évek óta csak az időpontja kérdés az olcsó kínai autók magyarországi megjelenésének. A Vezess.hu információi szerint a korábbi Hyundai- és Jaguar-importőrhöz, Vadas Tamáshoz köthető cég februárban tervezi elindítani 2 márka 5 típusának hazai forgalmazását.

A vállalkozásban immár nem tulajdonosként szereplő, hanem azt tanácsadóként segítő Vadas és társai a kínaiakkal a hírek szerint már aláírtak, ezekben a hetekben a leendő kereskedőikkel tárgyalnak. Tavaszra tucatnyi szalonból álló hálózatot akarnak itthon, leginkább már meglévő – más márkákat képviselő – szalonok mellé telepítenék a kínai autókat kínáló kereskedéseket.

Egyes piaci szereplők tényként kezelik, hogy Vadasék megegyeztek a Great Wall-lal, a másik forgalmazni kívánt márkájuk pedig a nálunk kevésbé ismert DFSK lesz.

Csúcsfelszereltség és 5 év garancia?

Jelenlegi elképzeléseik szerint a Bulgáriában 1,5 éve gyárat működtető Great Wall 3 típusával lépnek elsőként a magyar piacra, ebből a legolcsóbb a C20-as lesz. A kompakt méretű, 1,5-ös benzines motorral szerelt kocsit októbertől gyártja majd a lovecsi üzem, ennek csúcsfelszereltségű változatát 3,8 millió forint körül szeretnék árulni Vadasék. Céljuk 50-100 darab értékesítése évente.

A C20 belseje
Olaszországban fut pár C20
Távolról jól mutat a H6. Közelről is?
A Steed sikerében bíznak
14 fotó

Elfogadható formát rajzolni már tudnak. Ez itt egy C20

Elfogadható formát rajzolni már tudnak. Ez itt egy C20


Jóval nagyobb méretű, és drágább versenyző lesz ennél a H6-os terepjáró, amelyet kétliteres dízelmotorral, szintén csúcsfelszereltséggel 7,8 millió forint körül terveznek piacra dobni nálunk. Ebből 30-50 darab értékesítése az importőr kitűzött célja.

A legnagyobb piaci sikert a Great Wall Steed pick-uptól várja a kereskedő, amelyből évi 400 darab magyarországi eladását reális célnak gondolja a cég. A 2.0 literes dízel motorral hajtott platós munkagépet fullos felszereltséggel várhatóan 4,8 millió forint körül szeretnék árulni.

Ha kínai autó, akkor talán egyből fapados változatra gondol a magyar vevő, mi viszont úgy tudjuk, az importőr inkább a jól felszerelt változatok piaci sikerében bízik. Ennek oka egyértelmű: a kínai kocsiknál sokkal kisebb az árkülönbség a szerényen és vastagon extrázott változatok között, mint az európai vagy japán riválisaiknál, ebből következően itt nagyobb az árelőnyük is velük szemben.

A Steed sikerében bíznak

A Steed sikerében bíznak

Ezért írtuk mi is inkább a fullos változatok árát. Információink szerint a kedvezőnek tűnő áron felül 5 év garanciával kínálják majd a bolgár munkáskezek által összeszerelt kínai kocsikat.

Mi kapható ennyiért?

Mivel nem ismerjük még testközelből ezeket a kocsikat, minden összevetés sántíthat kissé, ennek ellenére érdemes megnézni 1-2 típust, mit kapunk ma ennyi pénzért. A fullosnak mondott 3,8 milliós C20-assal nagyjából azonosnak tűnik a Suzuki SX4-ese (a továbbra is gyártásban maradó régi modell), amely jól felszerelve 4,8 millióba kerülhet. A 7,8 milliósra tervezett H6-ot pedig talán egy Toyota RAV4-hez lehetne mérni, ami extrákkal tele 9-10 millió körül jár – de az hangsúlyozottan egy Toyota. A valódi konkurenseket nyilván akkor lehet majd meghatározni, ha itt lesznek a kínaiak a kezeink között. Náluk azt sem tudni, mit takar az, hogy fullos.

Ismeretlen kis-haszonjárművek

A másik forgalmazni kívánt kínai márkáról sokkal kevesebbet tudni, annyit érdemes azért megjegyezni a DFSK-ról, hogy eddig leginkább a Suzuki apró haszonjárművein alapuló igás pónikkal próbálkozott. A Balkánon összeszerelt Great Wallokkal összevetve más különbségek is vannak: az immár Kínából érkező kiskocsikra az EU-ban összeszerelttel ellentétben csak 1+1 év garanciát tervez adni a magyar importőr.

Információink szerint az európai típusbizonyítvánnyal már rendelkező K-széria két, egymástól alig különböző típusával jelenik meg itthon az importőr. A K01-es platós mini-teherautó magyarországi ára a tervek szerint 2,75 millió forint körül lesz, míg ennek duplakabinos változatát 2,9 millió körül kínálják majd.

Úgy tudjuk, a kis-haszonjárműveket itthon átalakítják majd LPG és E85 befogadására is.

Vadas: tarolnak majd a kínaiak

A projekt mögött álló Vadas Tamás a fentiekkel kapcsolatban a klasszikus mondatot idézte kérdésünkre: “sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánom”.

Ez itt egy K-szériás DFSK

Ez itt egy K-szériás DFSK

Mivel egykor a dél-koreai márkákkal kapcsolatos félelmek ellenére Vadas már a ’90-es években Hyundai-forgalmazásba kezdett itthon, lehet tapasztalata a furcsa szerzeménynek gondolt újdonságok értékesítésében. Ezért arra kértük, legalább arról nyilatkozzon, mennyi esélyt lát a közvélekedés szerint gagyinak tartott kínai autók hazai megjelenéséről, esetleges térnyeréséről.

“Ugyanez a bizalmatlanság adott volt a ’70-es évektől fejlődő japán, majd a ’90-es évektől egyre jobb minőségű koreai autóknál is. De van egy jelentős különbség: a kínaiak már nem találják fel azt, amit ezek, így az ő járműveik sokkal gyorsabban fejlődnek. Én biztos vagyok benne, hogy az elkövetkező 5 év az európai autópiacon a kínai autók megjelenéséről szól úgy, hogy még ebben az évtizedben 10-15 százalékos éves értékesítést érnek el” – mondta a kereskedő.

Jelenleg ugyanakkor több részlet is módosíthat a februárra tervezett piacra lépésen. Például a bulgáriai gyártás beindításának időpontja, de a hazai kereskedők is megtépázottak, kevésnek van befektetni való fölös pénze. Viszont az is igaz, hogy falat kenyérként van szükségük a vevőcsalogató új járművekre.

Ön venne kínai kocsit?

Az elmúlt egy hétben közel 7500-an szavaztak erről olvasóink közül. Ha kíváncsi az eredményre, itt megtalálja.

Még nem jött el az ideje?

Más cég is akar kínai autókat forgalmazni Magyarországon. A 9 környékbeli országban különféle járműveket (pl. Isuzu, Ssangyong) és alkatrészeket (pl. Saab) kínáló Wallis Automotive Europe (WAE) ügyvezetője, Andrew Prest  és csapata 1,5 éve tárgyal kínai gyártókkal járműveik közép-európai és magyarországi értékesítéséről.

A H6 nem csak az árával akar hódítani

A H6 nem csak az árával akar hódítani

Prest szavaiból azonban kiderül, a WAE megfontoltan a tökéletes időzítésre, és a valóban versenyképes típusok bevezetésére koncentrál. 2013 őszén szerinte még nem állnak rendelkezésre a piaci áttörés feltételei, amihez 3 összetevő nélkülözhetetlen.

1, Jól átgondolt időpontban piacra lépni – Az európai autópiac 20-25 éves mélypontra süllyedt, a vásárlások csökkenése idején nem éppen ideálisak a körülmények új márkák megjelenéséhez – mondja Prest. Szerinte olyan rosszak a körülmények, hogy több neves európai gyártó jelenleg veszteséggel állítja elő járműveit.

2, Versenyképes minőséget árulni – Szorosan összefügg az időzítéssel, ugyanis ha túl hamar hoz be valaki kínai autót, akkor az még nem biztos, hogy az európai, japán vagy dél-koreai autókhoz mérhető minőségű lesz. Ami talán meghökkentő: a kínai autóknál egy-egy új generáció sokkal gyorsabban érkezik, és jóval nagyobb minőségi ugrást jelent, mint azt az európai vásárlók megszokták. Így a leendő importőröknek megéri kivárni 1-2 évet egy-egy újabb típus megjelenésére. Prest állítja: rohamos tempóban fejlődik a kínai autók minősége, cége például néhány gyártó következő generációs termékében már látja a piaci sikerre esélyes versenyzőt. Ez az egyik dolog, ami miatt kivárnak.

3, Kedvező áron kínálni – Téved, aki azt hiszi, a kínai kocsik majd fele annyiba kerülnek, mint az európai riválisaik – állítja a Wallis Automotive Europe ügyvezetője. Erre ők sem képesek, plusz az Ázsiából behajózó járműveket 10 százalékos vám terheli, ami a kisautóknál érzékelhető teher. Nyilván valamivel a konkurensek árai alatt akarják majd kínálni az ismeretlen portékát, de éppen azért szükséges a minőség, hogy kevéssel olcsóbban is vonzóak legyenek a kínai kocsik a vevők számára.
 
Kérdésünkre, hogy reálisan mikor jelenhet meg a Wallis kínai autókkal Magyarországon, Andrew Prest mostantól számítva 1,5 évet mondott.

Pozsonyban most nyílt az első szalon

Közvetlenül a magyar határ mellett pár hete már működik egy kínai autószalon, ami a bulgáriai gyár után az európai partraszállás újabb mérföldkövének tűnik. A Qoros nevű márka európai szakemberekkel terveztetett GQ3 nevű típusával próbálkozik itt, amiről szerdán jött a friss hír: 5 csillagot ért el az NCAP töréstesztjén.

Ezzel próbáloznak

Ezzel próbáloznak

Közös saabos múltjuk miatt Prest ismer párat a Qoros-projekt vezetői közül, így első kézből vannak információi a kínai gyártó Szlovákiában tett legelső európai lépésének motivációjáról. Szerinte a pozsonyi szalon valójában egy kísérleti laboratórium, amelynek célja a vásárlói reakciók felmérése. Szlovákiára pedig azért esett a választás, mert nem Németország, de nagyon közel van a legnagyobb európai piachoz, se nem Nyugat, de nem is Kelet, nem is gazdag ország, de nem is szegény, vagyis több szempontból is ideális szűrő. Ha pedig kudarcot vall a márka, akkor ahhoz meg elég kicsi az ország, hogy ne legyen reflektorfényben a bukás.

Egyesek ész nélkül jönnének

A kínai járművek előbb-utóbb bekövetkező európai megjelenése már csak azért is tény, mert mindkét fél ezt akarja. A kontinens kereskedői a válság miatt kihasználatlan kapacitásaik feltöltését, új lendületet szeretnének az autópiacon, míg a távol-keleti gyártók el akarják érni végre azt, amit szinte minden más iparágban már tudnak: egyéb termékeik mellett az autóikat is vegye az igényes európai piac. A cél elérése érdekében nem ritkán a központi párt-, vagy tartományi politika is ösztökéli fentről a cégvezetéseket.

Távolról jól mutat a H6. Közelről is?

Távolról jól mutat a H6. Közelről is?

“A kínaiak igazi kereskedők” – mesél személyes tapasztalatairól Andrew Prest, aki 2012 eleje óta számos alkalommal tárgyalt velük. “A top 5-10 gyártó tájékozott az itteni viszonyokkal és igényekkel kapcsolatban, ezért hozzánk hasonlóan óvatosak. Az ideális termékkel a tökéletes időpontban akarnak az európai piacra lépni, de az is igaz, hogy a 160 ottani autóipari gyártó közül a kisebbek nem ennyire megfontoltak.”

“Számos olyan autómárka működik évi 100-200 ezer darabos gyártással, amelyet egy-egy tartomány vezetése hozott létre, hogy hát legyen nekik is autógyáruk. Ezek közül több velünk is felvette a kapcsolatot, hogy hoznák ide a járműveiket, mire mi, nézzük meg mit kínáltok, de alap az Euro 5-ös motor. Ja, nálunk még csak most jön az Euro 4-es” – mond példát Prest a kínaiak olykor eltúlzott lendületére is.

Árultak már kínai kocsit Magyarországon

Az indiai Taták forgalmazásáról ismert egykori Bács-Indicar Kft. annyira úttörő volt a hazai piacon, hogy már 2008 elején kínai autó értékesítésébe kezdett. “Az volt az üzleti tervünk, hogy először a luxuskategóriával jelenünk meg a hazai piacon, aztán jön a kisautó” – emlékszik a kezdetekre László Róbert egykori kereskedelmi vezető.

Ennek megfelelően 8,5 millió forintért elkezdték árulni a Shuanghuan CEO nevű BMW X5-koppintást (teszt itt róla), de László szerint 3 év alatt csak tucatnyit tudtak értékesíteni. A tervezett Smart-másolat forgalmazásából pedig nem lett semmi.

“Az egyik európai forgalmazását a BMW tiltotta be, a másikét a Mercedes. Plusz 2009-ben összeomlott a magyar autópiac” – mondja ma László Róbert, aki szerint motorikusan rendben volt a kocsi, de a felhasznált anyagok egy részével, valamint a gyártástechnológiával akadtak problémák. “Egy év alatt leugrott a króm a kerékcsavarokról, vagy ha kiszedtük valamelyikből az első lámpát, a másikba már nem biztos, hogy be tudtuk szerelni, ugyanis nem pont ott voltak a furatok.”

Öt éve mi is kipróbáltuk a klónt

Öt éve mi is kipróbáltuk a klónt

Az egykor kínai járművekkel kereskedő cégvezető a mai gazdasági helyzetben nem költene ottani autómárka magyarországi bevezetésére. Mint mondja, ennél jobb minőségű dolgok sem mennek mostanában.

A Dacia lehet a rivális

Vadasék bátrabbnak tűnnek az egykori Shuanghuan-forgalmazónál, szervezkedésüket csendben szemlélik a piac mai szereplői. Több, olcsó márkákat értékesítő hazai importőrt is megkerestünk, hogy kikérjük véleményüket a kínai autókról, azok esetleges megjelenéséről, de volt, aki hallgatásba burkolózott.

A Škodákat és SEAT-okat is forgalmazó Porsche Hungária illetékese közölte, hogy ők leginkább a saját márkáikkal kívánnak foglalkozni, a Suzuki importőre szerint pedig már nem nekik, hanem a Dacia Logan és Sandero kategóriájának lehet félnivalója.

Érdekesebbnek tűnne a Dacia forgalmazójának a véleménye, többen ugyanis ezt a márkát tartják a kínaiak jövőbeni ellenfelének. Kismartoni Péter, a Renault Hungária kommunikációs vezetője azonban így felelt: “Agyaltunk egy sort, de úgy gondoljuk, még nem ismerjük a kínai autókat eléggé ahhoz, hogy véleményt tudjunk nyilvánítani.”

Amúgy a Dacia-tulajdonos Renault előre menekül, mostanában írja alá leendő kínai gyáráról a szerződést.