“Sánta, púpos és még a fejét is levágták” – ezekkel az erős kifejezésekkel jellemezte a Vezess.hu kérdésére a hazai újautó-értékesítés tavalyi évét Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke annak ellenére borús hangulatú 2012 értékelésekor, hogy tavaly 18 százalékkal több új jármű kelt el itthon, mint 2011-ben.

“A magánszemélyek évekkel ezelőtt leállították vásárlásaikat, és azóta sem tértek vissza, kedvezőtlenek a finanszírozási feltételek, aki hitelképes, az sem vesz így autót, a kormány pedig nem biztosítja a gazdasági növekedést” – sorolja pesszimizmusa okait az érdekképviselő.

Újabb zsíros állami megrendelés hiányában a tavalyinál rosszabb év vár az Opelre

Ha pusztán a számokat nézzük, akkor felemás a kép. Kívülről úgy tűnik, hogy van azért ok némi örömre is, hiszen a 2010-hez képest 4 százalékkal több eladást hozó 2011-et tavaly újabb, ezúttal már 18 százalékos emelkedés követte, így az üzembe helyezett személyautók száma meghaladta az 53 ezret. Erdélyi szerint mégis félig üres a pohár, hiszen az utóbbi két év piacbővülése is csak ahhoz volt elég, hogy alulról közelítse a ’90-es évek mélypontjának számító 55 ezres éves eladást, ami az után alakult ki 1995-ben, hogy a Bokros-csomag megszorításai agyonvágták a piacot.

Duplázott a Suzuki

Kevésbé panaszkodik 2012 értékelésekor a négy márkájával (Audi, Seat, Škoda, VW) a személyautók között piacvezető hazai importőr, a Porsche Hungaria, bár kevésbé növekedett, mint a piac egésze. Vérten Sándor kommunikációs igazgató szerint a tavalyi 3,5 százalékos bővülés megfelel az előzetesen “óvatos optimizmussal megfogalmazott terveknek”. Négy márkájuktól 18 900 új gépkocsi került a vásárlókhoz (1905 haszonjármű), amivel megtartották piaci részesedésüket a személyautóknál, míg a haszonjárműveknél kissé növelték is.

Nagyon mélyről jön fel, nagyon magasra tör. Riválisai előtt a Swift

Sokkal jobban zárta az évet vetélytársainál a kút mélyéről lassan visszamászó Magyar Suzuki Zrt. Mindenki tudja, hogy a Swift éveken át biztosan pózolt a hazai értékesítési listák élén, majd amikor radikálisan változtak a finanszírozási feltételek (ráadásul jobb, de drágább új típussal jöttek ki), egészen a 40. hely környékére esett a korábbi éllovas. 2012-ben azonban az összes típusra vonatkozóan több mint megduplázták egy évvel korábbi eredményüket (1598-ról 3300 darabra), így joggal mondta a Vezess-hu-nak Hársfalvi János marketingmenedzser, hogy sikertörténetként élik meg a tavalyi esztendőt.

Egy Dacia az élbolyban

A legnagyobb darabszámban eladott új autó tavaly az Opel Astra volt, amely a rendőrségi tender megnyerése nélkül is élen végzett volna. A Datahouse adatai szerint összesen 4483 Astrát adtak el, a Classic III-as vagy H Astrából 3102-t, a frissebb J-ből 1395-öt. Második a Škoda Octavia lett (2866 db), majd a Ford Focus (2090 db), a Suzuki Swift (1747 db), és a Dacia Duster (1452 db) következik a sorban.

Egy szalon egy autót ad el egy hónap alatt?

Azért is figyelemre méltó a Suzuki sikere, mert azon kevés márkák egyike, amelynél az országosan körülbelül 70-30 százalékban flottás-magánszemély vásárlói arány sokkal kedvezőbb (lásd alább). Erdélyi szerint a piac nagy betegsége, hogy eltűntek az egyéni vásárlók, így a vállalati szféra (és részben a reexport – a szerk.) tartja életben a megmaradt kereskedéseket, de “ebben már nincs sok tartalék”. Várható nagy állami megrendelésről pedig nem tudnak, míg tavaly az ORFK járőrautónak vásárolt 1250 Opel Astrája és ügyintézői kocsinak szánt 500 Škoda Fabiája érezhetően benne van a 18 százalékos bővülésben.

Csakhogy az MGE-elnök szerint a pénzt a magánszemélyek hoznák a közelmúltban megfeleződött kereskedői hálózatnak. A flottás értékesítés (tehát a 70 százalék) Budapestre koncentrálódik, míg a maradék 30-nak kell eltartania az Erdélyi szerint 1100-ról öt év alatt olyan 550 szalonra csökkent kereskedői hálózat fővároson kívüli tagjait.

Itthon a magas áfa miatt a regadó csökkentése ellenére is alacsonyak a nettó autóárak, tehát külföldről is megéri itt vásárolni. A reexport működik: 762 db FIAT 500 kapott magyar rendszámot, 38,2 százalékkal messze piacvezető a városi minik között. Zömüket kivonták a forgalomból hazavitték a külföldi kereskedők

Az 53 ezernek szűk 16 ezer a 30 százaléka, amit ha hónapokra bontunk, akkor egy-egy hónapra bő 1300 új autó jutott 2012-ben az 550 kereskedésre, vagyis átlagosan 2 magánszemélyes autóvásárlás jut 1-1 szalonra. Persze itt sem lehet átlagolni, vannak nagyobb városokban szélesebb ügyfélkörrel rendelkező kereskedések, és Erdélyi szerint olyanok is, amelyek havi egyetlen kocsi értékesítéséből próbálnak talpon maradni. “Újabb bezárások lesznek” – jósolja emiatt az MGE vezetője. Azt már mi tesszük hozzá, hogy feltételezhetően a céges értékesítéseken is így-úgy, de azért lehet sovány hasznuk.

90 százalékban céges vásárlók?

A mögöttünk álló utolsó teljes hónapban, részben hasonlóan saját éves eladásaikhoz, egyes márkák egészen csúnya arányokat produkáltak a flottás/magánvásárló tengelyen. 2012 decemberében a Škoda, a Fiat és a Citroën esetében a céges ügyfelek 90 százalék feletti részesedést jelentettek az értékesítésben. Üdítő kivétel volt a Toyota, amelynek kereskedéseiben 42 százalékban magánszemélyek vásároltak új autót, míg a Suzuki szalonjaiban 70 százalék volt az érték, tehát “a mi autónk” esetében pont fordított az arány, mint az összes többi márkánál.

Vérten Sándor szerint csak a hitelezési lehetőségek bővülése hozna áttörést a magánszemélyek vásárlásainál, Erdélyi pedig úgy véli, hogy akiknek ma van pénzük, azok sem mernek hitelt felvenni, “mert úgy félnek tőle, mint a leprástól”.

Egyre leharcoltabb használt autók jönnek az országba, de a 30 százalékuk prémimmárka

Nemrég a saját roncs-cserés akciót indító Citroën által szervezett sajtóbeszélgetésen elhangzott, hogy jó lenne, ha az állam valamilyen támogatással fellendítené a piacot. Az MGE-elnök szerint ilyen nem lesz, és ő ezt nem is várja el. Ellenben azt igen, hogy “a kormány teremtsen perspektívát az emberek számára, legyen gazdasági növekedés, mert akkor bátrabban vásárolnak”.

Padlón a finanszírozás

A járművekhez kapcsolódó finanszírozás tavaly 75 milliárd forint volt, a válság előtti csúcson 650 milliárdot tett ki. A tavalyi finanszírozás kétharmada használt autókhoz kapcsolódott, s a negyedét vették igénybe magánszemélyek.

Kedvezőbb ár/érték arányt ígérnek

Mindezek után mi várható 2013-ban? A lendületben lévő Suzukinál rendkívül ambiciózus tervekkel tekintenek előre, és a tavalyi duplázott eredményüket idén is megkétszereznék. Hársfalviék 6000 darab autót akarnak eladni, amivel a 10 százalékos piaci részesedés elérése a céljuk. Velük ellentétben a Porsche Hungária óvatos, és “kisméretű bővülést” tart lehetségesnek, összességében a piaci trendeket a tavalyihoz hasonlónak várja cég 2013-ban is. A legnagyobb importőr prognózisa szerint változatlan marad a 70 százalékos flottaarány.

Talán 10 százalékos növekedés lesz, mondja nem túl határozottan Erdélyi, ennek megfelelően az MGE 58 ezer értékesített új személyautót remél 2013-ban.

Amikor az árak esetleges változásáról kérdeztük a piaci szereplőket, csak részben volt közöttük egyetértés.  A Porsche Hungária kommunikációját igazgató Vérten Sándor úgy véli, hogy továbbra is az euró-forint árfolyam van rá a legnagyobb hatással, ám ennek ingadozása az elmúlt hónapokban nem volt olyan mértékű, hogy korrekciót indokolt volna.

Vérten reméli, hogy ez így is marad, “ebből eredően az új típusok magasabb felszereltséggel is az elődeikhez nagyrészt hasonló áron kerülnek piacra”. Erdélyi már úgy látja, hogy az euró nem befolyásol érdemben, és nincs is gond az árakkal. “Ha a 15 évvel ezelőtti szinthez mérem, akkor a mai jövedelmekhez képest nem drágák ma az új autók”.

Megint jönnek be az öreg kocsik

Tavaly a forgalomba helyezett használt autók száma elérte az újakét, ami önmagában akár jó hír is lehetne, ha csupa 2-3 éves, az újnál 30-40 százalékkal olcsóbb kocsiról beszélhetnénk, ami már szélesebb rétegek számára megvásárolható, de még jó minőségű autókat jelentene. Sajnos az elmúlt pár év importja régi, rossz időket idéz, amikor egyesek Európa roncstemetőjének csúfolták a hazai járműparkot, amelynek átlagéletkora ma 12,5 év körüli.

Ebbe a “mezőnybe” érkeznek új szereplőként tízezrével öreg autók: 2008 és 2012 között az 1-5 éves korú importált kocsik aránya 76-ról 25 százalékra esett vissza, a 11-15 éves korúak aránya viszont 5-ről 34 százalékra emelkedett. “Ezek az olcsón megvehető, nagyfogyasztású, környezetszennyező, és drágán javítható autók” – vázolja Erdélyi. Használtból viszont a prémiumot hordják be a kereskedők és a nepperek, a több mint 50 ezer tavaly az országba hozott használt kocsi 30 százaléka prémiummárka terméke volt. Korukat nézve az importált motorkerékpároknál még a fentinél is sokkal rosszabb a helyzet, 13 év az átlagéletkor.