Rendszeresen felmérik az Európai Unió szakértői, hogyan alakulnak az autóárak a kontinensen. A 2010-es fejleményeket taglaló jelentést nemrég adták ki, a legfontosabb megállapítás, hogy az autóárak csökkenésével párhuzamosan szűkült az olló az egyes tagállamok listaárai közötti is.
Magyarországon csökkentek a nettó árak
Reálértéken 2,5 százalékkal csökkentek tavaly a gépkocsiárak az Európai Unió egészét tekintve – áll az Európai Bizottság jelentésében. Az uniós gépkocsiár-index, amely a fogyasztók által fizetett (nominális) árat tükrözi az árengedmények, az áfa és a regisztrációs adó figyelembevételével, mindössze 0,3 százalékkal emelkedett, szemben a fogyasztói árak összesített 2,8 százalékos növekedésével.





Dánia után hazánkban a legalacsonyabbak az autóárak, mert a magas regisztrációs terhekkel nem bírja el a piac a külhoni összegeket
Nettóban ott olcsó, ahol magasak az adók
Az autókat mindenütt eladási árra árazzák, magyarul annyiért árulják, amennyiért van rájuk vevő. Ezért nem lennének varázsütésre olcsóbbak az új autók, ha a regadót egyszer eltörölné az Országgyűlés. (Használt vagy új autót külföldről behozni persze máris kedvezőbb volna.)

Nettó összegre vetítve Magyarországon alacsonyak az autóárak, adók nélkül a Peugeot 5008 például egész Európában hazánkban kerül a legkevesebbe
Németország drága piac Ez így is van, az Európai Unión belül az adók levonása után Dániában a legolcsóbbak az autók, majd hazánk következik. Magyarországé lett a 2010-es felmérésben a 2. hely, 2009-re még csak az ötödik legalacsonyabb árszintet jegyezték fel a felmérés készítői. Nettó összegekben Nagy-Britannia autópiaca többször is a legalacsonyabb árakat kínálta, de 2010-ben négy ország is megelőzte e téren.
Átlag feletti árakkal elsősorban a német és a luxemburgi autókereskedésekben találkoznak a vevők, de Ausztria is dobogós, Franciaország pedig a negyedik helyezett.

Elvileg Angliában érdemes megvenni a BMW 320d-t, olaszországi ára 1,9 millió forinttal volna magasabb. Persze ki akarna jobbkormányos kocsit behozni?
Az eurózónán belül Görögországban a legkedvezőbbek az adók nélküli autóárak, Szlovénia és Málta előtt. Mindhárom államban nagyjából 5 százalékkal kell kevesebbet fizetni az autókért, mint az EU átlaga.
A márkákon belül a Toyoták árai között volt a legnagyobb különbség az EU-országokban 10,8 százalékkal, míg a Mercedes-Benz és a BMW nettó árai között csak 3,4 illetve 3,5 százalékos eltérés mutatkozott a legalacsonyabb és a legmagasabb árszintű államok között.
A Swift ára Romániában, a 3-as BMW-é Angliában alacsony
Ugyanaz a Suzuki Swift Romániában például 9274, hazánkban 9592 euróba kerül, Belgiumban viszont 11 987 eurót kérnek érte, ami 823 ezer forintnyi árkülönbség a legkisebb és a legnagyobb összeg között.
Ha csak a nettó ár számít, akkor új BMW 320d-ért biztosan ne Olaszországba menjünk (28 958 euró), inkább Angliában fussunk neki, ahol 22 677 euróból megkapni, 1,9 millió forinttal jutányosabban.

Jellemzően a prémiummárkák adóktól megtisztított árai között csekély az eltérés országról-országra, a legkisebb differencia a Mercedes-Benz nettó áraiban volt, 3,4 százalékkal
A konkrét autóárakon túl érdekes az alábbi összeállítás is, amelyben kategóriánként szerepel a legfontosabb modellek árkülönbsége a városi miniktől a luxusautókig. Az XC90 például a görög piacon 30 százalékkal többe kerül, mint Finnországban.
Hol a legolcsóbb az engem érdeklő autó? A válasz a belinkelt táblázatban.

