Amikor hírszerkesztő kollégánk, Horváth Zsolti azzal a felkiáltással fordult felénk, hogy Amerikában két újság is azzal vádolja a General Motorst, hogy a Chevrolet Voltnál (Európában Opel Ampera) a benzinmotor is hajtja a kerekeket, kerek perec azt mondtam neki, hogy ez hülyeség. Többször láttam a hajtásláncot, azon semmi nyoma nem volt ilyesminek.

Azután gyorsan gondolkozni kezdtem, hogy mit is láttam valójában. Láttam a kardánalagútba és a hátsó ülések alá, T alakban elrejtett akkumulátortelepet meg elöl az egy darab, egybeöntött egységnek látszó hajtást, amiből az 1,4 literes, négyhengeres benzinmotor volt egyedül felismerhető, és persze a két féltengely, amelyek az első kerekekhez csatlakoztak. Azt azonban soha nem mutatták meg, mi van a fekete dobozon belül.

Íme a sokat mutogatott műszaki tartalom, ami eddig ügyesen fedte el az igazságot
Csak kis sebességnél villanyautó az Ampera
11 millióba kerül majd
Nem tisztán soros hibrid az Opel Ampera, mert nagy sebességnél az 1,4 literes benzinmotor közvetlenül is hajtja a kerekeket
Eddig nem tudtuk mit rejtőzik belül
7 fotó
11 millióba kerül majd

11 millióba kerül majd

11 millióba kerül majd


Ahogy leírták a Volt működését, abból az következett, hogy a szaknyelvben soros hibridnek nevezett hajtáslánc elemeit rejti, vagyis van benne generátor, amit a benzinmotor hajt (ez az áram az akkumulátorokat tölti), valamint egy (az akkumulátorok áramával forgatott) 111 kilowattos (kb. 150 lóerősnek megfelelő) elektromotor, ami egy áttételen keresztül a féltengelyeket hajtja. Ennyi és nem több. Ha engem kérdeztek, ezt meséltem mindenkinek; ha a szükség úgy hozta, éppen a Voltot felemlegetve példának a soros hibrid megoldására.

Éppen ezért hideg zuhanyként ért Zsolti felszólalása, úgy éreztem, engem átvertek. Ezzel azonban nem voltam egyedül, Amerikában most minden fórumon foglalkoznak a kérdéssel, az autós portálok szavazásokat is szerveznek, mert ott nagyon komolyan veszik a megtévesztést, főként, ha abból nemcsak népszerűséget, hanem pénzt is lehet kovácsolni.

Ezek után talán érthető, hogy amikor a napokban az Opelnél jártam megnézni az új Zafirát és az Astra GTC végleges változatát no meg kipróbálni az elektromos Merivát, engem mégis az foglalkoztatott leginkább, mi van a Chevrolet ruhája alatt.

A szerző Év Autója zsűritag, az AutóMagazin munkatársa

Ezért lát ennyi mindent, amit földi halandók, de még autós újságírók is nehezen.

Szerencsére a rendezvényen az Opel szinte minden illetékese felvonult, így nem volt nehéz megtalálni azt az embert, aki érdemlegesen tudott nyilatkozni.

Íme a sokat mutogatott műszaki tartalom, ami eddig ügyesen fedte el az igazságot

Íme a sokat mutogatott műszaki tartalom, ami eddig ügyesen fedte el az igazságot

Jeffrey Lux, a hajtásláncok felelőse az Opelnél, minden kertelés nélkül elismerte, hogy a hír igaz. A Volt benzinmotorja egy bolygómű és két kuplung segítségével valóban közvetlenül is képes bekapcsolódni a kerekek hajtásába, de ezt kizárólag nagy sebességnél, 110 km/órás tempó felett teszi. Az ok prózai: a közvetlen hajtás hatásfoka körülbelül 15 százalékkal jobb, mintha a benzinmotor generátort hajtana, az áramot az akkumulátorokba vezetnék, majd onnan vissza a hajtó elektromotorhoz.
Nemcsak hatótáv növelésre van az 1,4-es motor

Nemcsak hatótáv növelésre van az 1,4-es motor

Nemcsak hatótávnövelésre van az 1,4-es motor


Azt vetettem ellen, hogy én azért sem akartam elhinni a hírt, mert az autógyárak hihetetlen mértékben képesek filléreskedni, a beépített pluszelemek viszont biztos még tovább drágítanák az eleve is horrorisztikus áron kínált autót. (A Volt európai megfelelőjének, az Opel Amperának a várható ára 40 000 euró, azaz 11 millió forint.) Erre azt válaszolta, hogy a lényeg éppen ez: olyan sokba kerül a Volt, hogy azon belül simán elviseli ezt a többletköltséget, cserébe a gazdaságosabb üzemeltetésért.

A Volt képességei pedig valóban ígéretesek, mint az Opel termékfejlesztési alelnöke, Frank Weber részletezte. Ötven-hatvan kilométert csak a 16 kilowattórás kapacitású, lítiumion akkumulátorok töltésére támaszkodva tesz meg a Volt, s ha csak valaki ennél messzebbre merészkedik, akkor kapcsolódik be a benzinmotor. Ilyenkor az akkumulátorban mindig marad annyi többlettöltés, ami a gyorsításokhoz, előzésekhez szükséges, sőt ha valaki előre tudja, hogy útja végén például London védett zónájába akar behajtani, akkor egy Hold nevű gomb megnyomásával áramot tartalékolhat erre a szakaszra.

Az amerikaiak szerint nincs nagy különbség a Toyota Prius és a Chevy Volt közt

Az amerikaiak szerint nincs nagy különbség a Toyota Prius és a Chevy Volt közt

Az amerikaiak szerint nincs nagy különbség a Toyota Prius és a Chevy Volt közt


Elektromos üzemben a Volt természetesen egy csepp benzint nem fogyaszt, ezt is beszámítva nagy átlagban 100 kilométerre egyliteres benzinigényt ad meg a gyár. A tényleges fogyasztás azonban nagyon függ a használattól, annyira, hogy az amerikai hatóságok új fogyasztási szabvány kialakításán dolgoznak az ilyen jellegű járművekre. Az első tesztelők 120-150 kilométeres távon 100 kilométerre vetítve kettő és három liter körüli fogyasztásokat regisztráltak, a Wikipedia szerint.

Annak ellenére, hogy a kerekek közvetlen hajtása energia-megtakarítással jár, az amerikai közvélemény nem látszik túl megbocsátónak. Az Autoblog felmérése szerint az átlag amerikaiak több, mint fele, 55 százaléka hazugságnak tartja, amit a GM tett, és csak 35 százalék fogadja el érvként a gazdaságosabb üzemet, valamint az ezzel összefüggő GM-érvelést, hogy minden részlet kiteregetésével nem akartak szívességet tenni a konkurens márkáknak. A maradék tíz százalék szerint viszont ez az apróság nem változtat a tényen, hogy a Volt alapjában véve villanyautó.