GM-Opel: válás nyolcvan év után
110 éve készülnek Opel autók

110 éve készülnek Opel autók

110 éve készülnek Opel autók


Idén 80 éve vette meg az Opelt a General Motors és idén 110 éves az Opel. Emlegethetnénk a dicső múltat, benne a KAD-sorozat (Kapitän, Admiral, Diplomat) nimbuszával, amely autókra a tehetős polgár akár egy Mercedest is lecserélt. A kerek évfordulók ünneplése helyett egész mással van elfoglalva az amerikai anyacég és a német leányvállalat: saját túlélésével.

Egyre valószínűbb, hogy az Opel különválik a GM-től, bármilyen nehéz is ennyi évtized után leválasztani a General Motorshoz millió szálon kötődő márkát.

A FIAT mindenütt ott van
A PSA-val a haszonjárművek között él a kooperáció

A PSA-val a haszonjárművek között él a kooperáció

A PSA-val a haszonjárművek között él a kooperáció


A FIAT önállóságát megőrizve, de számos kooperációval válaszolt az autóipar kihívásaira. A PSA Peugeot Citroënnel vagy 30 éve működik együtt a Ducato-méretű haszonjárművek ügyében. A PSA-val közös a 807-Ulysse egyterűcsalád is, amelynek alapjaira Scudo-Jumpy-Expert kisáruszállítók épülnek, de rokon a Nemo-Fiorino-Bipper trió is.

Suzuki, Tata, PSA, Ford

A Suzuki Esztergomban gyártja az SX4 testvérmodelljét, a Sedicit, a fordos együttműködés gyümölcse az 500-ból kikanyarított új Ka. A FIAT partnere az indiai Tata és az Opel is: az 1,25 literes és az 1,9-es dízelmotorokat a FIAT szállítja az Opelnek.

Üzlet a Chryslerrel

20 százalékot szerez a FIAT a Chryslerben

20 százalékot szerez a FIAT a Chryslerben

20 százalékot szerez a FIAT a Chryslerben


A FIAT a napokban vállalt 20 százalékos részesedést a csődbe ment Chryslerben. Később ezt 35 százalékra, majd a Chryslernek nyújtott állami kölcsönök visszafizetése után 50 százalék fölé emelheti.

A FIAT nem pénzt ad a részvénycsomagért, hanem kis és kompakt autóinak technológiájával, takarékos motorokkal és az amerikai autók  eladását segítő értékesítési hálózatával egyenlíti ki a számlát. A megállapodás az Opellel, illetve a Chryslerrel kiegészíti egymást a gazdaságos üzemhez szükséges darabszám elérésében. Az Opel Európában erősítené a FIAT jelenlétét, a Chrysler-hálózat révén Észak-Amerikában újra piacra léphet a FIAT, így az Alfa Romeo is.

Kapósak a FIAT kisautói

Kapósak a FIAT kisautói

Kapósak a FIAT kisautói


Az Opel kivásárlására a FIAT-tól is érkezett ajánlat, de vannak más pályázók. A legalább öt ajánlattevőről azért esik kevés szó, mert ők nem aktívak a sajtóban.

Közülük a kanadai-osztrák Magna autóipari csoport vételi szándéka ismert, amely az orosz Oleg Deripaska tulajdonában áll.

Kinek mit hoz?

Ha az Európa elsőjéből olcsó márkává lecsúszott olasz cég lesz a befutó, az mindkét félnek hozhat valamit a konyhára.

Vonzó az új kompaktautó-padlólemez

Vonzó az új kompaktautó-padlólemez

Vonzó az új kompaktautó-padlólemez


A FIAT nem rúg labdába a kis és kompakt autóknál magasabb kategóriákban, ahol több pénzt lehetne keresni, mint a kiskocsikkal. Az Insignia osztályában támaszkodhatnának a GM-től származó új padlólemezre. A Stilo alapjaira épített Bravo leváltásakor felhasználhatják a General Motors globális kompaktautó-padlólemezét, amelyet a Chevrolet Cruze vezet be.

Ha az Opel utódot szeretne a Combónak, jól jön donorként az új Doblo, amely idén év végén jelenhet meg. A kisautókhoz a FIAT mindig is kiválóan értett. A Pandából lehet majd Agilát csinálni, a Grande Punto és a Corsa között már most is vannak rokoni vonások, a korábban felbontott GM-FIAT együttműködés örökségeként.

Marchionne nagy stratéga. Szerinte hatmillió autó kell a túléléshez

Marchionne nagy stratéga. Szerinte hatmillió autó kell a túléléshez

Marchionne célja hatmillió autó


Leegyszerűsítve a FIAT a közepes és nagy Opelek, az Opel a kis FIAT-ok génkészletével gazdagodna.

Marchionne: hatmillió autó a minimum

Nem az Opel átvétele volna az első váratlan és briliáns húzás a FIAT vezérigazgatójától. Sergio Marchionne, a brancson kívülről érkezett menedzser 2004 nyara óta irányítja az olasz autógyártót. Működéséhez köthető az 500-as feltámadása, irányítása alatt a krónikusan veszteséges autógyártó részleg újra profitot termelt a válság kitöréséig.

A német választási kampány az Opelnek kedvez, ezzel folytatjuk a lapozás után


Az UBS svájci banknál is vezető pozíciót betöltő Marchionne szerint csak a legalább 5,5-6 millió autót eladó cégek maradnak életben. A számról lehet vitatkozni, de a Chrysler-FIAT-Opel felállás ésszerűségéről kevésbé. A Toyota, a VW-konszern, a Renault-Nissan, a Ford vagy a Hyundai-Kia konglomerátum ellenében valóban kell egy bizonyos darabszám a versenyképességhez.
A FIAT-nak is van fölös gyártókapacitása

A FIAT-nak is van fölös gyártókapacitása

A FIAT-nak is van fölös gyártókapacitása


Önmagában az Alfával és a Lanciával tavaly 2,2 millió autót gyártó FIAT és a másfél millióig jutó Opel/Vauxhall sem elég nagy a túléléshez. Például a környezetszennyezést csökkentő és a fogyasztást leszorító fejlesztések finanszírozásához.

Túl sok az autógyár

Mint a Fordot kivéve az összes európai tömegmárka, az Opel is több gyárat tart életben, mint a darabszámok indokolnák. Az évi 400-500 ezer autós többletkapacitás többnyire Nyugat-Európában jelentkezik, a lengyel vagy a szentgotthárdi dolgozóknál sokkal jobban fizetett alkalmazottakkal.

Rosszul áll a kaiserslauteni gyár szénája

Rosszul áll a kaiserslauteni gyár szénája

Rosszul áll a kaiserslauteni gyár szénája


Németországban az Opelnek három autó- és egy alkatrészgyára működik, ehhez jön a két brit, a spanyol és a belgiumi üzem. Ennyire nincs szükség, se a FIAT égisze alatt, se más tulajdonossal.

Német gyárat a legnehezebb bezárni

A szintén fölös kapacitásokkal küszködő FIAT nem lehet túl szívbajos, ha gyárbezárásokról lesz szó. Bochum (Astra, Zafira), Eisenach (Corsa) és Rüsselsheim (Insignia) megtartására Marchionne ígéretet tett, de a kaiserslauteni alkatrészüzem megmaradása kétséges. Az antwerpeni dolgozók még inkább aggódhatnak munkahelyükért.

Jókor jön az Insignia sikere az Opelnek

Jókor jön az Insignia sikere az Opelnek

Jókor jön az Insignia sikere az Opelnek


Elég valószínű, hogy az Opelben a GM megtartja a kisebbségi részesedést, hiszen a partnerség a közös alkatrészek árcsökkentő hatásában mindkét félnek kifizetődő.

Ki lehet még benne?

Az Opelben az alkalmazottak és a márkakereskedők is tulajdonrészt szerezhetnének, egyfajta befektetésként saját jövőjükbe. Ha ugyanis az Opel fizetésképtelenné válna, az esetleges garanciális költségeket minden dealer saját maga viselné az eladott autók után. Ez még a jó minőségű autókat szállító Opel esetében is kemény teher lehet.

Kampányévben nem zárunk be autógyárat

A politika nem hagyja veszni az Opelt?

A politika nem hagyja veszni az Opelt?

A politika nem hagyja veszni az Opelt?


Bármi is legyen a megoldás, az Opel a General Motors csődje esetén sem szűnhet meg, megmentéséért a német állam mindent meg fog tenni. A gyárakban, a márkakereskedésekben és a beszállítóknál az Opelhez kötődő 350 ezer európai munkahelyből százezer Németországra esik. Az ottani parlamenti választások évében sem a kormányzó, sem az ellenzéki pártoknak nem hiányzik egy 110 éves autómárka csődje.

Az NSZK-tól várt támogatásról keveset tudunk, kölcsönökről és a hitelek visszafizetését biztosító állami kezességvállalásról lehet szó. Felelőtlenül gazdálkodó pénzintézetek könnyen jutottak állami mentőövhöz, Németországban például a Hypo Real Estate megmentése több mint 100 milliárd euróba kerül az adófizetőknek. Ennek egy morzsájával talán az Opelt is megtámogatja a német állam, mert a munkanélküli segélyek sincsenek ingyen.