Van új szép M7-esünk, de a bajok csak most kezdődnek. A lelkesedés magától értetődő, noha az elmúlt héten pusztán 18 kilométer aszfaltot adtak hozzá a balatoni sztrádánkhoz, ez a darab lélektani fontosságúnak számít. Eddig Siófoknál látszólag véget ért a pálya, ami egy jó 20 kilométeres vonaglás után Zamárdinál folytatódott. A hiányzó szakasz megépítése komoly kihívást jelentett a sztrádaépítőknek. Mivel az eredeti nyomvonalat megfúrta Kőröshegy, egy méregdrága hidat kellett építeni a völgy fölé. Az alig kétkilométernyi hidat tartalmazó pályarész horror áron, 41 milliárd forintból készült el.
Aki szép kilátásban bízott, az csalódni fog!

Aki szép kilátásban bízott, az csalódni fog!

Aki szép kilátásban bízott, az csalódni fog!


Szakértők egy része állítja, nem kellett volna a híd, jobb és olcsóbb lett volna alagutat fúrni a part mellett. Hozzáértők másik csoportja szentül hiszi, hogy ennél jobb megoldás nem lévén örüljünk, hogy csak 41 milliárdot emésztett fel a projekt.

Egy a lényeg: a híd elkészült, ami önmagában is látványos, szép darab, érdemes megemlékezni róla. Ezzel az apró szakasszal pedig teljessé vált a Balaton-parti M7-es rész, elvileg egészen Balatonkeresztúrig megszakítás nélkül szaladhatunk végig legfontosabb sztrádánkon. Elvileg.

Tényleg ez a legfontosabb?

Van új M7-es, de minek? 3

Az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közötti 20 kilométere 65 milliárd forintba került. Egy kilométer tehát nagyjából 3,2 milliárd forintért, vagyis egyetlen méternyi autópálya 3,2 millióért épült meg.

A korlátoktól nem látni semmit a tájból!


Hogy tényleg ez-e a legfontosabb autópályánk, nehéz megmondani. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. honlapján közétett forgalmi adatok szerint igen, az átlagos járműszámot tekintve az M7-est és az M0-st használják a legtöbbet. Mivel itt éves átlagot adnak meg, gyorsan kimatekolhatjuk, hogy nyári időszakban, amikor a magyar tenger és a horvát tenger érdekeltsége is megnő, az M7-es forgalma toronymagasan vezet. De ne higgyék, hogy ez a legfontosabb az autópálya-építéseknél. A nemzetgazdasági szempont – forgalmi statisztika – kivitelezhetőség hármasa egyszerre határozza meg, merre épít autópályát vagy autóutat az állam. Mert az állam és a kormányprogram dönt, aztán építtet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A fenti hármasból a kivitelezhetőség látszik a legbonyolultabbnak. Hiába bólint rá az állam a nyomvonalra, ha földszerzési vagy helyi önkormányzatok érdekeltségei áttervezik az utat, befolyásolják a határidőt.

Merre tovább az M7-esen?
Jelen állapot szerint az M7-es Budapest és Balatonkeresztúr, valamint Nagykanizsa és a határ között folyamatos, de lapzárta után érkezett a hír, hogy gigaszívás, megadugó várható a jövő héttől az M7 bevezető szakaszán. Lezárják a 12-es km és az M0 közötti részt hetekig, mert a burkolatot cserélik. A szívás mellett van jó hír is, napokon belül bővül a sztráda, a következő ütemben:
–    2007. augusztus 24: Nagykanizsa elkerülő szakasz (12 km)
–    2008. május: Balatonkeresztúr-Nagykanizsa (35 km)
–    2008. szeptember: Mura híd és magyar-horvát határátkelő

A mestermű

Így kezdődött anno

Így kezdődött anno

Így kezdődött anno


A völgyhíd első aktív hétvégéjén mi is ott voltunk, hogy teszteljük kis hazánk legújabb látványosságát. A 18 kilométeres szakaszból maga a híd 1760 méter hosszú, legmagasabb pillére 88 méter magas. A szokásos és nagyon helyes szabálykövetésre buzdító feliratok helyett most a friss aszfaltról köszönt a mátrix tábla. Pest felől haladva nem lehet messziről kiszúrni a hidat, csak a 110-es sebességkorlátozás árulkodik. Azért kell az autópálya-tempóról fékezni, mert nincs teljes értékű leállósáv, csak egy félsávnyi aszfaltdarab marad a 2×2 sáv mellett.

Rátérhetünk a lényegre: hogyan járható az autópálya. Folytatás a következő oldalon


Jópofán kiírják, hogy a kőröshegyi kijáró lezárva. Még meg sem épült, nem csoda, hogy le van zárva. Pedig a híd, mint látványelem sokak szemében vonzó, a szemközti oldalon életveszélyesen parkoló úr kolbászol fényképezőgéppel a kezében, hogy megörökítse a turisztikai látványosságot. A betonlétesítményt profi látogatóközponttal vértezték fel, de az autópályáról nem, csak a hetes út felől jutunk oda.

A teljes sztráda tényleg teljes?

Van új M7-es, de minek? 5

Az M7-es része a Kőröshegyi völgyhíd, amely az ország legnagyobb völgyhídja lett, hossza 1872 méter, magassága 120 méter. A völgyhídon a megengedett legnagyobb sebesség 110 km/h.

Itt a piros, hol a piros


Utunk Zalakarosra vitt, ezért az M7-est egészen Balatonkeresztúrig élvezhettük – volna. Balatonboglár előtt teljes útzár fogadott, csak a következő kijáratnál jöhettünk vissza a biztonságos útra. Addig 1 órát araszoltunk a kocsisorban. A trükkös utak hívei a part menti ösvényen nyertek előnyt, de a kerülőút nekik is hosszú perceket jelentett. Visszafelé sem voltunk szerencsések, ezúttal a köröshegyi szakasz után, Siófoknál kellett baleset miatt letérni, majd a 71-es útnál vissza.

Megpróbáltunk örülni az M7-esnek, de nem sikerült. Még az sem zavart, hogy benzinkút nincs, de az igen, hogy hiába van szép M7-esünk, ha közlekedni nem lehet rajta. Baleset persze történik kultúrországban is, de olyat sehol sem láttunk még, hogy a leállósáv lenne a menekülőút. Rendőreink valóban ennyire tehetetlenek lennének? Tényleg nem lehet kiszűrni a veszélyes ámokfutókat? Csak meglehet oldani ezt valahogy!

Hétvégén mindenórásak a balesetek, állítják azok, akik víkendházukhoz rendszeresen járnak a Balatonhoz. A háromsávos rész sokat gyorsít a tempón Székesfehérvár után, de mivel a magyar nép képtelen felfogni, hogy a külső sávon is van élet, szabályosan autózni lehetetlen. A rutinosak nyáron messze elkerülik az M7-est. Az északi part az M1-Bicske-Székesfehérvár-8-as út útvonalon rendre gyorsabban megközelíthető. A déli parthoz nincs biztos módszerünk, de errefelé is találni többféle szökő utat.

Jó tanáccsal sajnos nem szolgálhatunk, intelemmel igen. Induljanak el időben, próbáljanak kevésbé forgalmas időszakban indulni oda- és hazafelé. Indulás előtt látogassanak el az autópálya-kezelő honlapjára (klikk ide), ahol webkamera mutatja az aktuális forgalmat. S ne idegeskedjenek sokat.

Több autópálya nem épül?
Itt épül az M0-ás északi összekötője

Itt épül az M0-ás északi összekötője

Itt épül az M0-ás északi összekötője


Dehogyisnem. E hó végén adják át a Görbeháza-Nyíregyháza szakaszt, ezzel az M3-as teljessé válik egészen Nyíregyházáig. További sorsa még nem tisztázott. Az M0 keleti szektorát nagyon várjuk, úgy néz ki, hogy az átadás áttolódik 2008-ra, mert a földszerzési folyamatok nem mentek flottul. A 2-es és 11-es út közti M0-szakasz a tervezett ütemnek megfelelően épül, jövő nyárra adhatják át. Szintén jól halad az M6-os autópálya bevezető szakasza az érdi tető és az M0-s között.

Építés alatt több szakasz nincs, épp a napokban döntött a kormány, hogy milyen ütemben és merre mennek tovább. Nagy szívfájdalmunkra az M0 körgyűrű bezáródása nem szerepel a tervek között, mivel az észak-budai oldalon nincs meg a nyomvonal. A 11-es és 10-es utak között három nyomvonal szerepel a tervekben, ha megvan az ámen, ebből a nyúlfarknyi szakaszból legalább út lehet. Arra már gondolni sem merünk, mi lesz a rettegett M0-s halálúttal, ha az M3-as és M1-es sztrádák között zárul a félkör, és hirtelen megnő a kamionforgalom. Bár legutóbb felcsillant a reménysugár: a kimeríthetetlen uniós forrásból fedeznék az M0 autópályásítását 2010-re. Ennél jobbat mi sem kívánhatunk.