



Hó még sehol, de a hókotróautó-vezetők nem alszanak. Ez is idénymunka ugyan, de nem a hagyományos értelemben. Ők ott ülnek egész évben az úttisztítógépeken, és az utakat róják, lehet, hogy épp egy kukásautó fülkéjében.
ÁAK – nagymenők
Mihez kezdenek a hóval az autópályán? A Gödöllő melletti autópálya mérnökségbe hajtok engedéllyel, már várnak rám. Kulturált irodaépületek és garázsok, új vagy újnak tűnő autók, ahová nézek. Nem luxus ez, csak normálisak a körülmények.
Megtudom, mindössze 8 gép van az itteni mérnökségben, amivel összesen 120 km pályaszakaszt kell karbantartani, Budapest végétől Gyöngyös nyugatig. 60-60 kilométer. Hóekét még csak az udvar hátsó felében látok, egymás mellett, rendezetten sorba állítva. Két hómaró pihen hátul, azokra valószínűleg nem is lesz szükség idén.
Ebből már sejtem, két nap múlva sem lesz szép fehér szilveszter. Az ÁAK folyamatos kapcsolatban van a H. Bóna Márta foglalkozását űzőkkel, záporoznak hozzájuk az előrejelzések, hogy időben tudjanak intézkedni.
Nagyjából 2 óra alatt fel lehet dobni a hóekéket a nyolc gépre. Ha “meleg” a hóhelyzet, még talán előbb is. 5 nagyobb van és három kisebb. A nagyobb ekék a Renault Keraxra mennek, a kicsik az Unimogra, az előbbiekre még oldalekét is lehet rakni.
A Renault Keraxok feladata a fő pályaszakasz biztosítása. Most sószórást végeznek velük is – ha kell -, de egyelőre még arra is ritkán van csak szükség. Eddig kifejezetten enyhe a tél. Novemberben volt egy kis hó, azóta nem, sőt a mínuszok is sokáig távol maradtak. December 5. körül kellett csak sózni először, de karácsony környékén megint nem volt szükség fagymentesítésre.
Kiderült, hogy az első szórás időpontját addig húzzák, amíg lehet, mert utána könnyebben nedvesedik a pálya. A só ott marad, és vonzza a vizet. Talán tanultam erről általánosban, de kicsit meglepődtem rajta. Aki nálam többet mozog a konyhában, valószínűleg már tapasztalta is, hogy a forrásban lévő víz közelében a só nedvesedni kezd.
Szóval a nagyok haladnak a főpályán, a három kicsi (Unimog) feladata a csomópontok és a pihenőhelyek megtisztítása. Ennek logikus magyarázata van. Az Unimogok jobban elférnek a parkolókban az autók között, könnyebb velük manőverezni, és akár egy helyben is képesek szórni. A nagyok erre képtelenek. Persze a hókotrás más tészta. Ott a méret a lényeg.
A következő oldalon kiderül, meddig várnak még a brutális KRAZ-ok bevetésével
A járműállomány átlagban 9 éves (a nagyok sem öregebbek), de közel sem néz ki annyinak. Látszik, hogy karbantartják az autókat, nincs kitaposva a belük, használaton kívül garázsban pihennek. Jó úton mennek, nincsenek nagy emelkedők, így erőlködniük sem nagyon kell.
A híresen strapabíró Unimog mellett nem csodálkozom, mikor azt hallom, hogy a Renault-kkal van több gond. Persze, hogy az elektronika. A só felcsapódik és kikezdi.
Látogatásom vége felé még feltűnik egy helyi dolgozó, és kicsit kevesli a részemről felvonultatott technikai apparátust, a Canon 400D-t. Ebből is látszik: az autópályás az útkezelők krémje.
A kőkemény valóság – csepeli FKF-telep
Az FKF legnagyobb telepe a Szabadkikötő úttól nem messze fekszik, a kerítés mögött csak úgy sárgállik a sok szép autó. Az épületről lerí, hogy mikor készült, a hangulat kicsit nyomasztó egy magamfajta modern irodaházi dolgozónak. Beenged a portás, azt mondja szabad a pálya, tegyem a dolgom. Nem kell sokáig győzködni, úgy sem akartam egy kísérőt a nyakamra.
Így viszont nem tudok bejutni az autókba, mindegyik zárva van. Kár. Elől szép új Mercedes Ategók állnak – állítólag csak 1 évesek -, mindegyiken rajta a hóeke. Ezek használhatósága korlátozott, mert túl nagyok ahhoz, hogy egy lakótelepen lavírozzanak – mondja később a műszakvezető.
A második sor egy öreg IFA-val nyit, aztán folytatódik négyféle Unimoggal, újtól a 30 évesig, sőt van ott régi RÁBA is. Hátrébb találok öreg és még öregebb LIAZ-okat, és ott van négy brutális KRAZ is. Teljesen felújítva virítanak, pöccre indulnak és a legkeményebb havat is bírják. Nem is vetik be őket előbb, mert közel annyit fogyasztanak, mint a másik 90 autó együtt.
Budapesten sem lesz hó
Hiába ez a sok hóekés jármű, hó mostanában Budapesten sem lesz. Sőt valószínűleg itt lesz legutoljára. Akinek hiányzik, annak csak január második felére ígérnek fehéret. Állítólag pontosak az előrejelzések – érdekes, amit a tévében mondanak, az ritkábban jön be.
Mostanában itt is csak a szórás megy, az is elvétve. A felüljáróknak szentelnek kiemelt figyelmet, ide nem is sót szórnak, hanem kloridot locsolnak, ami kevésbé agresszív és nincsenek negatív utóhatásai. Viszont marha drága és többször át kell menni vele a kívánt részen. Olcsóbb, és gyorsabb újratölteni a homok-só keveréket, amivel a legtöbb helyen szórnak Budapesten.
Ha esni kezd a hó, előre megerősített ügyelet indul majd ekézni. Jármű van elég, ha nem elég hatékony a munka, az csak emberhiány miatt lehet. Ha elfogytak a hóekés úttisztítók, végső esetben kukásautóra is lehet hóekét szerelni.
Elsőként a főútvonalak és buszvonalak mentén indul a hóeltakarítás, utána jöhetnek a mellékutcák, amíg az egész főváros meg nem tisztul. Arról nem szólt a fáma, hogy az elvtársak rendelnek-e még forró dróton fontos utcákban külön takarítást. Ennek ellenkezőjére viszont volt már példa. Ha valahova nem jut el a hóeke, akkor lehet reklamálni az FKF-nél, vagy lehet várni. Egyszer úgyis odaér.