Használtautó-behozatal: szabad a pálya
Vajon lesz újra használtautó dömping?
Köszi EU-bizottság
A tehetősebbek már a kamiont is megvehetik előre
A kispénzű vásárlók egyesével hozzák majd az autókat haza
10 fotó

Az Európai Bizottság velünk van. A regisztrációs adó visszafizetése után ismét engedményekre kényszeríttette a kormányt. Újabb kifogással élt a használt autók megadóztatást illetően, sőt ez év júniusában már az évjárat-korlátozás létezését is kifogásolta.

Jelenleg kizárólag az 1996. október 1. után forgalomba helyezett autók jöhetnek be külföldről, a régiebbek diszkrimináció áldozatai. Ennek okát a törvényalkotók azzal magyarázták, hogy nem szeretnék Magyarországot roncstemetőként látni, telis-tele öreg és környezetszennyező matuzsálemekkel. Nemes gondolat.

Viszont ez a lépés korlátozza a szabad árumozgást, ami az Európai Unió egyik alaptétele. Így hát teljesen jogos volt az a javaslat az Unió felől, amelyik a jövőben minden olyan autónak magyar rendszámot biztosítana, amely jogszerűen közlekedhet az Unió bármely más tagállamának területén. Tehát azoknak az autóknak is, amelyek eddig nem jöhettek be, mivel a megszabott korhatárnál korábban készültek és futottak az utakon.

Arra a kérdésünkre egyelőre nem kaptunk választ, hogy mi történik majd azokkal az autókkal, amelyek nem rendelkeznek érvényes műszaki vizsgával, és tréleren érkeznek az országba. A Közlekedési Felügyelet szerint még a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál (GKM) van a labda abban a kérdésben is, hogy várható-e szigorítás az idősebb autók vizsgálatánál.

A GKM december 13-ai álláspontja: “A használt autók behozatalával kapcsolatban a korlátozások feloldásának irányában történik szabályváltozás, ez jelenleg közigazgatási egyeztetésen van, részletekről annak lezárulta után tudunk tájékoztatást adni. A változások életbe lépése után a magyar hatóságok továbbra is csak megfelelő műszaki állapotú és megfelelően biztonságos járművekre adják ki a magyar rendszámot”.

Tehát vannak még megválaszolatlan kérdések, de vannak biztos pontok is.

Olcsóbb lesz a használt autó

A Pénzügyminisztérium legfrissebb álláspontja szerint február 1-től biztosan kedvezőbb lesz a használt autókat sújtó regadó. Természetesen ez sem a minisztérium ajándéka, hanem egy válasz az Európai Bizottság felszólítására és többszöri dorgálására.

Nem ez volt az első lépés, amikor kényszer hatására cselekedett a PM. Ugyanez volt az indok a nemrégiben kihirdetett visszafizetési akciónál, ami szintén a használt autókat érintette. Oka, hogy 2006. január 1-ig a használt autókra ugyanannyi regadót szedett a szerv, mint az újakra, ami lássuk be, teljesen érthetetlen.

Első lépésként bevezették az ún. avultatást, ami néhány havonta engedett valamicskét a fizetendő adóból. Jelenleg ez a törvény a hatályos, de ezt is kifogásolta az Európai Bizottság. Szerintük ez a rendszer nem vesz figyelembe elegendő információt, kizárólag a korra támaszkodik, és arra sem kellő mértékben.

Olvassam tovább a cikket, vagy rögtön rohanjak használt autót nézni? Az olvasást ajánljuk, klikk a következő oldalra


Érdekes, hogy az új táblázat (a táblázat a cikk harmadik oldalán található) sem vesz figyelembe semmi mást (pl.: futott kilométereket, karosszéria állapotát, motor teljesítményét, stb). Marad a koralapú kedvezmény, az viszont még inkább számít.

Míg most egy 97 hónapos (több mint 8 éves) autónál kapunk 50 százalékos kedvezményt a regadóból, addig ez a kedvezmény február 1. után már majdnem 49 hónap (4 év) után jár. 1 évesen 20 százalékkal, 3 évesen 35 százalékkal kell majd kevesebbet fizetni a használt után az újhoz képest, feltéve, hogy egyezik a hengerűrtartalom és ugyanabba a károsanyag-kibocsátási osztályba tartozik.

Korábbi híreinkkel ellentétben egyelőre nincs szó arról, hogy az új autóknál nőne a regadó, illetve arról sem, hogy az Euro I-es kategóriában őrülten magas 60 százalékos emelés lesz. A törvényjavaslat nem változtat a hibridek, a motorok és a kisteherautók adóztatásán sem. A Wankel-motorral szerelt autók továbbra is kétszeres hengerűrtartalom alapján kerülnek besorolásra.

Lesz-e használtautó-dömping?

Amikor alacsonyabb lesz a használt autóra a regadó, az újautó-kereskedők és az őket védő különféle szervezetek aggodalmaskodni kezdenek, és az eladások visszaesésétől tartanak. Olcsóbbnak olcsóbb lesz a használt autó, de dömpingtől egyáltalán nem tartunk.

Egy 1 és 2 év közötti 1,9-es, EURO 4-es dízelnél 56 ezer forintot spórolhatunk majd mindössze, egy 5 éves EURO III-asnál pedig 104 ezer forintot. Ezek nem olyan tételek, amiért hanyatt-homlok rohannánk Németországba vásárolni.

Hasonló okokból nem számítunk a 96 előtti autók elszaporodására sem, miután feloldják az évjárat-korlátozást. Egy 10 éves autónál még az alaptétel 30 százalékát kell megfizetni, ami nagyobb motorváltozatoknál elérheti akár a 2 millió forintot. Ez jóval több, mint maga az autó értéke. Talán egy 1 literes benzinest megéri majd behozni, a nagyobb motorokkal szerelt autók importálása továbbra sem éri meg.

Egy álom válhat valóra

Az évjárat-korlátozás eltörlése főleg azokat teheti boldoggá, akik valamilyen okból nagyon rápörögtek egy öreg járgányra, és eddig nem találtak belőle itthon megfelelőt. Ők most nekivághatnak és kemény valutáért valóra válthatják álmaikat, bár tőlünk nyugatabbra sem egyszerű ám használt autót venni. Sok a buktató és sok a simlis arrafelé is.

Nagy haszon reményében sajnos továbbra sem érdemes használt autókba fektetni pénzünket, a hazai nyomott árakat gyorsan elérjük az első látásra olcsónak tűnő autóknál is. Az utazás, a rendszám, és a regisztrációs tétel felszámolásával gyorsan eltűnik a különbség. Pénzt csak a nagy értékű autókból, valamint a továbbra is regadómentes kishaszonjárművekből lehet remélni.

Megbízható használt autók a VEZESS.HU adatbázisában

Csúnya számok az avultatásról a következő oldalon


A gépjármű forgalomba helyezésétől az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma
Az adótétel csökkenés mértéke
jelenleg
2007 február 1-től
2 hónapig
3%
6%
3-4 hónap
5%
10%
5-6 hónap
7%
14%
7-12 hónap
11%
20%
13-24 hónap
20%
28%
25-36 hónap
28%
35%
37-48 hónap
34%
42%
49-60 hónap
39%
48%
61-72 hónap
43%
53%
73-84 hónap
46%
58%
85-96 hónap
48%
62%
97-108 hónap
50%
66%
109-120 hónap
52%
69%
121-132 hónap
54%
72%
133-144 hónap
55%
75%
145-156 hónap
56%
78%
157-168 hónap
57%
80%
169-180 hónap
58%
82%
181-192 hónap
59%
84%
193-204 hónap
60%
86%
205-216 hónap
61%
87%
217-228 hónap
62%
88%
229-240 hónap
63%
89%
241-252 hónap
64%
90%
253-264 hónap
64%
90%
265-276 hónap
65%
90%
277-288 hónap
65%
90%
289-300 hónap
66%
90%
301 hónaptól
66%
90%

2006. JAN. 1-TŐL ÉRVÉNYES REGISZTRÁCIÓS ADÓ TÉTELEK, FT/AUTÓ

 
 
Környezetvédelmi osztály jelzése
Hengerűrtartalom
Üzemanyag típusa
8-nál jobb (EU4)
6-8 (EU3)
5-nél rosszabb (EU2)
1100-ig
1300-ig
benzines
dízel
235 000
350 000
470 000
1101-1400
1301-1500
benzines
dízel
340 000
510 000
680 000
1401-1600
1501-1700
benzines
dízel
450 000
680 000
910 000
1601-1800
1701-2000
benzines
dízel
700 000
1 040 000
1 390 000
1801-2000
2001-2500
benzines
dízel
960 000
1 440 000
1 920 000
2001-2500
2501-3000
benzines
dízel
1 380 000
2 070 000
2 760 000
2501-3000
3001-3500
benzines
dízel
2 100 000
3 150 000
4 200 000
3001-től
3501-től
benzines
dízel
3 020 000
4 540 000
6 050 000
Hibrid járművek: elektromos és Otto-,
vagy elektromos és dízelmotoros
190 000